ثبت شرکت بازرگانی

مرداد ۱, ۱۳۹۶
تحریریه مشهور

تعریف شغل بازرگانی

بازرگانی از زمانی ضرورت یافت که تقسیم کار در بین آدمیان متدوال شد . انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ با به خدمت گرفتن ماشین تولید را بسیار آسانتر و سریعتر کرد . همگام بااین تحول مفهوم بازرگانی دگرگون شد و بازگانی به یک فعالیت جدی و مهم تبدیل شد و هر چه زمان می گذرد برضرورت ، وسعت و اهمیت این فعالیت افزوده می شود

بازرگانی یا تجارت به دادوستد کالا یا خدمت دارای ارزش میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی گفته می شود.
به طور کلی هرگونه عملی (قابل سنجش و اندازه گیری مادی) را که اشخاص در مقابل کالا یا خدمتی، کالا یا خدمتی را واگذار نموده و هر دو طرف به هنگام این عمل راضی باشند بازرگانی گفته می شود.

شرکت بازرگانی

برای بازرگان، دو نوع تعریف وجود دارد:

تعریف حقوقی: بازرگان کسی است که شغل معمولی  خود را معاملات بازرگانی قرار دهد.

تعریف فنی: خرید هر گونه مواد اولیه یا کالاهای نیم ساخته به قصد تولید کالا یا تکمیل آن و خرید و فروش هر گونه کالا و خدمات عملیات بازرگانی به شمار می رود و هر کس به این عملیات بپردازد، بازرگان نامیده می شود.

معاملات بازرگانی بر دو گونه‌اند:

الف) معاملات بازرگانی ذاتی: یعنی آن گونه از معاملات که اگر شغل شخص به یکی از آنها منحصر باشد، شخص بازرگان شناخته می شود مانند حراجی‌ها.

ب ) معاملات بازرگانی تبعی: یعنی معاملاتی که اعتبار بازرگان بودن طرفین معامله یا یکی از آنها، معامله بازرگان شناخته می‌شوند مانند شرکت‌های بازرگانی.

انواع بازرگانی

۱- بازرگانی داخلی: شامل داد و ستد کالا و خدمات بین ساکنان یک کشور است.

۲- بازرگانی خارجی: شامل داد و ستد کالا و خدمات و نیز نقل و انتقال پولی و مالی بین یک کشور با کشورهای دیگر است.

۳- بازرگانی منطقه‌ای: نوع خاصی از بازرگانی خارجی است که در آن دو یا چند کشور در یک منطقه جغرافیایی معین به منظور دستیابی به هدف‌های مشخصی در زمینه بازرگانی همکاری می‌کنند و برای همدیگر امتیازها و تسهیلاتی در نظر می‌گیرند.

واحدهای بازرگانی خصوصی

با سرمایه گذاری و مدیریت افراد بخش خصوصی پدید می‌آیند و بر سه نوعند:

انفرادی ، با سرمایه گذاری و مدیریت یک نفر پدید می‌آیند.

شرکت بازرگانی غیر سهامی: شرکت‌های تضامنی، نسبی، مختلط، غیر سهامی، شرکت‌های با مسئولیت محدود که در آنها سرمایه به سهام تقسیم نشده است را شرکت غیر سهامی گویند.

شرکت بازرگانی سهامی: در این شرکت‌ها سرمایه به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام به مبلغ اسمی سهام آنها محدود است.

موضوع بازرگانی

مهم ترین اصلی که نشان می دهد که یک شرکت بازرگانی می باشد یا خیر ، موضوع فعالیت آن شرکت می باشد.

موضوع فعالیت شرکت در بند ۲ اساسنامه شرکتهای سهامی خاص و با مسئولیت محدود آورده شده است.

این نکته را باید بدانیم که برای شرکتهای بازرگانی باید حتما مهم ترین موضوعات بازرگانی یعنی : خرید ، فروش ، صادرات و واردات در آن قید شود. با توجه به زمینه فعالیت هر شرکت در یک یا چند محصول خاص می توان موضوع فعالیت را جزئی تر بیان کرد مثلا ، یک شرکت که موضوع فعالیتش فروش می باشد باید این مسئله را در موضوع فعالیت خودش قید نماید. اگر شرکتی خواست به صورت کلی فعالیت کند باید در موضوع شرکت با قید تمامی کالاها قابل خرید و فروش می باشد به این مسئله تصریح نماید.

موضوع فعالیتهای چند منظوره

منظور از فعالیت چند منظوره این است که در ثبت شرکت بازرگانی علاوه بر موضوعاتی که در اساسنامه قید می شود می توان از موضوعات دیگری نیز استفاده نمود که از رایج ترین ثبت شرکتهای چند منظوره ، شرکتهای خدماتی بازرگانی می باشند و متقاضیان ثبت شرکتهای خدماتی یا بازرکانی از موضوع هر دو شرکت استفاده می کنند و با عنوان شرکت خدماتی بازرگانی آن را به ثبت می رسانند.

نام شرکتهای بازرگانی

ملاک اصلی برای بازرگانی بودن یک شرکت، ذکر امور بازرگانی در موضوع فعالیت شرکت است و این را باید بدانیم که نامی که برای یک شرکت انتخاب می شود در نشان دادن فعالیت آن بسیار موثر است و بیشتر شرکتهای بازرگانی هنگام ثبت شرکت خود ، در ابتدای نام شرکت از کلماتی هم چون بازرگانی ، خدمات بازرگانی یا گروه بازرگانی استفاده می نمایند.

دیگر فعالیتهای شرکتهای بازرگانی

مواردی که بعد از ثبت شرکت بازرگانی می توان انجام داد عبارتند از : بازاریابی ( غیر هرمی و غیر شبکه ای ) ، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی ، سرمایه گذاری ، ترخیص کالا از گمرکات کشور ، شرکت در بورس اوراق بهادار ، خرید سهام دیگر شرکتها .

 

لینک کوتاه: کپی لینک
مشاوره تخصصی در امور حقوقی و ثبتی شما شروع مشاوره

نظرات و بازتاب ها

نظر خود را ارسال کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد