انواع علامت تجاری

  • 26 آذر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

           انواع علامت تجاری  بعد از آنکه در مقاله ای تحت عنوان علامت تجاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ، بطور مفصل علائم تجاری و کاربرهای اون رو خدمتتون توضیح دادیم ، اکنون انواع علامت تجاری و تفاوت های اونها رو با هم بررسی می کنیم.   انواع علامت تجاری همانطور که […]

           انواع علامت تجاری

 بعد از آنکه در مقاله ای تحت عنوان علامت تجاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ، بطور مفصل علائم تجاری و کاربرهای اون رو خدمتتون توضیح دادیم ، اکنون انواع علامت تجاری و تفاوت های اونها رو با هم بررسی می کنیم.

 

انواع علامت تجاری

همانطور که قبلا توضیح دادیم علامت تجاری در معنای وسیع کلمه می تونه مصادیق و افراد متعددی داشته باشه.
به عبارت دیگه ، اصطلاح علامت تجاری نه تنها شامل علامت تجاری به معنای خاص کلمه میشه بلکه علامت خدماتی ، علامت جمعی ، علامت تاییدی و … رو هم شامل میشه.
در این قسمت از بحث به بررسی انواع علامت تجاری می پردازیم :

 

علامت خدماتی

یکی از انواع علامت تجاری ، علامت خدماتی است که در فرهنگ بلاک و همچنین در نظر حقوقدانان دارای تعاریف مختلفی است که در زیر هر دو تعریف فوق از علامت خدماتی رو بررسی می کنیم:
در فرهنگ بلاک در رابطه با تعریف علامت خدماتی که یکی از انواع علامت تجاری است آمده: علامتی که در فروش و تبلیغ خدمات به کار می رود تا ماهیت خدمات یک شخص را تعیین نموده و آن ها را از خدمات سایرین متمایز سازد .
برخی از حقوقدانان علامت خدماتی رو اینطور تعریف می کنند: خدماتی که نوعا در قلمرو تجارت بوده و می توان برای آن ها علامت انتخاب کرد و در سرنامه ها و فاکتورها و آگهی ها و کاتولوگ ها به کار برود علامت خدماتی نامیده می شود.

علامت تجاری با علامت خدماتی چه تفاوتی دارد؟

علامت تجاری کالاها و محصولات یک شرکت از رقبا متمایز می کنه در حالی که علامت خدماتی همین نقش رو در زمینه کارها و خدمات ایفا میکنه و این خدمات ممکنه  اشکال مختلفی داشته باشه
مانند: خدمات مالی ، بانکی ، مسافرتی ، تبلیغاتی یا تامین مواد خوراکی و آشامیدنی.
هم چنین علیرغم شباهت این دو نوع علامت از جهت ماهیت و کارکرد ، تفاوت دیگه ای که بین اون ها وجود داره اینه که موضوع علامت خدماتی ، امور نامحسوس و نامرئی که همان خدمات می باشد است در صورتی که برخلاف علامت خدماتی ، موضوع علائم تجاری مربوط به کالا است
بنابر این علامت خدماتی رو عموما در تبلیغات، سر برگ ها، فاکتورها و همچنین نیز بر روی وسایلی که برای ارائه خدمات بکار می رود مشاهده می کنیم ولی علامت تجاری مربوط به کالاها، علاوه بر موارد مذکور، بر روی خود کالا هم الصاق میشه.

 

علامت تاییدی یا علامت تضمینی

علامت تاییدی یا علامت تضمینی علامتی است که صرفا بر اساس استاندار معینی مورد استفاده قرار می گیره.
تعریف دیگری که از این علامت میتونیم خدمتتون بیان کنیم اینه که : علامت تاییدی یا علامت تضمینی ، نوعی از علامت تجاری یا علامت خدماتی محسوب میشه که نشان می دهد کالا یا خدمات دارای برخی از استانداردهای کیفیتی خاصی است و همچنین از مبدا خاصی نشات گرفته.
به بیان دقیق تر باید عرض کنیم که علامت تاییدی یا علامت تضمینی علائمی هستند که برای تشخیص و تمیز کالاها یا خدماتی که دارای برخی از استانداردها هستند و توسط مقامات صلاحیتدار مورد تائید قرار گرفته اند استفاده میشه و همچنین باید در نظر داشته باشید که تعریف علامت تاییدی یا علامت تضمینی در همه کشورها یکسان نیست.
علامت تضمینی می تونه نقش مهمی در ایجاد اطمینان برای مصرف کنندگان کالا و خدمات داشته باشه، زیرا وقتی علامت تضمینی بر روی کالاها یا خدماتی بکار میره مصرف کنندگان با اطمینان بیشتری به خرید کالاها یا خدمات می پردازند.
همچنین علامت تاییدی به نشان دادن این موضوع کمک می کنه که کالاها یا خدمات، مورد تایید دارنده علامت در ارتباط با اصل ، ماده ، روش ساخت کالا یا اجرای خدمات ، کیفیت ، دقت یا برخی دیگر از ویژگی های آن است.
در خاتمه باید عرض کنیم که یکی از مهمترین علامت تاییدی یا علامت تضمینی ، ایزو ها هستند.

 

پیوند: ثبت شرکت ، ثبت برند مشهور ، علامت تجاری و کاربرد آن در زندگی روزمره ما

منبع: http://www.mashhoor.ir

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه