نقش برجام و اقتصاد مقاومتی در تجارت ایران

  • 17 تیر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نقش برجام و اقتصاد مقاومتی در تجارت ایران در بدو امر باید اذعان داشت برنامه جامع مشترک (برجام)،که حاصل سالها مقاومت،رشادت و صبوری ملت غیور و شریف ایران عزیز در تحمل فشارها و تحریم های ظالمانه و ناجوانمردانه و همچنین مذاکرات و دیپلماسی فشرده چندین ساله سربازان مخلص و کاربلد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران […]

نقش برجام و اقتصاد مقاومتی در تجارت ایران

در بدو امر باید اذعان داشت برنامه جامع مشترک (برجام)،که حاصل سالها مقاومت،رشادت و صبوری ملت غیور و شریف ایران عزیز در تحمل فشارها و تحریم های ظالمانه و ناجوانمردانه و همچنین مذاکرات و دیپلماسی فشرده چندین ساله سربازان مخلص و کاربلد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جبهه سیاست خارجی است، یک خردورزی بسیار عاقلانه و مبتنی بر عقل و درایت کامل بود که هم رهبر معظم انقلاب و هم دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به خرج دادند و دنیا را به این باور رساندند که ایران، اهل خردورزی و تعامل و گفتگوی سازنده است و هرگز زیر بار فشار،تحکم و زورگویی نمی رود.
در ادامه باید گفت اجرای برجام، به همان اندازه که می‌تواند برای اقتصاد و رونق تجارت و توسعه بازار و کسب و کار کشورمان مفید باشد، به همان میزان نیز می‌تواند تهدید قلمداد شود و باید مراقب مساله تجارت اقتصاد کشورمان باشیم تا خدای ناکرده، دروازه‌های تجاری‌ کشور عزیزمان، برای واردات صرف و سرازیر شدن کالاهای عموما مصرفی وارداتی به کشورمان، گشوده نشود که این اتفاق، می‌تواند شیرینی اجرای برجام را به تلخی بکشاند و اثرات زیان باری بر چرخه تولید،کشاورزی و صنعت ایران داشته باشد.
آنچه مسلم است این قانون نانوشته است که می‌گوید: خراب کردن، راحت و آسان؛ و ساختن و آباد کردن، سخت و دشوار است. ما نیز هم‌ اکنون در مسیر پر فراز و نشیب آبادکردن و بازسازی بنیه و توان اقتصادی و تجاری خود قدم گذاشته‌ایم و باید با اصلاح و تغییر قوانین بعضا دست‌ و پاگیری که رشد و رونق اقتصاد ما را متوقف، یا با کندی روبه‌رو می‌کند، به حرکت خود در این جاده سرعت هرچه بیشتری ببخشیم.
با اجرای برجام، اگر همه چیز طبق توافق منعقده پیش برود و از بد عهدی های همیشگی طرف مقابل مصون باشیم طبیعتا باید منتظر رونق در بازار کسب و کار باشیم. اجرای برجام، یعنی چرخش دوباره و باشتاب چرخ‌های تولید در کشور و  تردیدی وجود ندارد که در این چرخش دوباره ، گره کور مقوله اشتغال نیز گشوده خواهد شد و این معضل بزرگ از بدنه اقتصاد ایران جدا خواهد شد و اما آنچه که می تواند در این برهه تاریخی چراغ راهمان باشد همانا قرار گرفتن زیر چتر اقتصاد مقاومتی است چرا که این خوش خیالی ساده لوحانه ای است که تصور نماییم با یک توافق نامه (که البته تجربه ثابت کرده است طرف مقابل با تفسیر به رای از اجرای کامل مفاد آن خصوصا در قسمت هایی که نفعی عاید کشورمان می شود امتناع خواهد کرد) معجزه رخ می دهد و مشکلات و گره های اقتصاد،صنعت،تجارت و کسب و کار راحت و به سرعت باز می شود.
پیروی کردن از پارامترهای اقتصاد مقاومتی، مهم ترین معیار برای رشد و جهش اقتصادی و تجارت و بازار است و از هم اکنون با قاطعیت می‌توانیم موفقیت خودمان در زمینه تجارت و بازار و اقتصاد را با گام نهادن در جاده روشن اقتصاد مقاومتی، تضمین شده قلمداد کنیم زیرا پیام اقتصاد مقاومتی، تکیه به داشته‌های خودی و چشم پوشیدن از داشته‌های دیگران برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور است و به قول حضرت حافظ: سال‌ها دل طلب جام‌جم از ما می‌کرد، وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد. ما باید به داشته‌های خودمان در داخل کشور، اعم از نیروی انسانی، منابع و توانمندی‌های تجاری و صنعتی تکیه کنیم واین همان مساله ای است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و هست.
برای خروج از تنگناهای بوجود آمده در بخش اقتصاد و تجارت کشورمان، اولین شرط این است که دولتمردان ما، چتر حمایتی خود را بر سر سرمایه‌گذاران خارجی بگسترانند و این بدان معنا است که می بایست در جهت رفع موانع قانونی و تصویب آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های داخلی و قوانین اقتصادی و تجاری بدون دست‌انداز و بوروکراسی اقدامات موثری صورت گیرد.
لزوم عملکرد هوشمندانه شرکت های ایرانی در پسابرجام: با وجود تمام محاسن و معایبی که برجام دارد مدیران،تصمیم گیرندگان و سرمایه گذاران شرکت های ایرانی باید این فرصت پیش آمده بینظیر را مغتنم شمرده و با اتخاذ ساز و کارها و تصمیمات دقیق و تعیین کننده از این فرصت بهترین بهره را برای سازمان و تشکیلات تحت الامر خود ببرند که چه بسا تعللی هر چند اندک در این زمینه پشیمانی غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت.
یادآور می شویم در چنین مواقعی است که نقش موثر نهاد تصمیم گیرنده در یک سازمان نمود بیشتری پیدا کرده و توانمندی های یک مدیر هوشمند را به رخ رقیبان میکشد وگرنه در شرایط عادی که نیازمند اتخاذ تصمیمات حیاتی وجود ندارد همگان مدعی هستند!!
در همین راستا از جمله پیشنهادات موسسه حقوقی مشهور این است که:
1- شرکت ها و موسسات حضور پر رنگ تری در نمایشگاههای تخصصی داخلی و خارجی داشته باشند.
2– شرکت ها و موسسات  تعامل سازنده تری با دولت و بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی داشته باشند.
3– شرکت ها و موسسات ریسک پذیری خود را برای سرمایه گذاری بیشتر به طور عقلایی افزایش دهند.
4- شرکت ها و موسسات نسبت به ثبت شعبه ای از خود در کشورهای هدف اقدام نمایند.
5– شرکت ها و موسسات با لحاظ شرایط و موانع قانونی و بررسی کلیه مسایل حقوقی و فنی نسبت به تشکیل کنسرسیوم یا جوینت ونچر با شرکت های قدرتمند خارجی اقدام نمایند.
6–شرکت ها و موسسات نسبت استخدام نیروهای خبره تر و نیز آموزش مداوم پرسنل خود و همگامی با دانش روز دنیا اقدام نمایند و اهمیت فراگیری زبان های پرکاربرد دنیا علی الخصوص زبان انگلیسی را جدی تر بگیرند.
7–نمایندگان شرکت ها و موسسات در موارد ملاقات با طرف های خارجی قرارداد، آراستگی پوشش، نوع عطری که استفاده کرده اید،صلابت و متانت، وقت شناسی و  رعایت اصول مذاکره از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و عدم رعایت هر کدام ار مسایل پیش گفته می تواند حتی چندین ماه زحمت و رفت و آمد و هزینه شما را بر باد دهد.
8- نهاد تصمیم گیرنده در شرکت ها و موسسات  در قراردهای اینچنینی نباید تمامیت خواه و ایده آل گرا باشند و باید این مهم را در نظر داشته باشند که در بازارهای کنونی جهان، رقابت و حرفه ای گری مهمترین نقش را در موفقیت یا عدم موفقیت در یک بیزینس ایفا می کنند و باید به صورت برد-برد معامله نمایند. و……
برای انواع خدمات ثبتی اعم از ثبت شرکت ، ثبت برند و غیره با ما همراه شوید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه