ثبت شرکت بازرگانی

  • 1 مرداد 1396
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

تعریف شغل بازرگانی بازرگانی از زمانی ضرورت یافت که تقسیم کار در بین آدمیان متدوال شد . انقلاب صنعتی در قرن 18 با به خدمت گرفتن ماشین تولید را بسیار آسانتر و سریعتر کرد . همگام بااین تحول مفهوم بازرگانی دگرگون شد و بازگانی به یک فعالیت جدی و مهم تبدیل شد و هر چه […]

تعریف شغل بازرگانی

بازرگانی از زمانی ضرورت یافت که تقسیم کار در بین آدمیان متدوال شد . انقلاب صنعتی در قرن 18 با به خدمت گرفتن ماشین تولید را بسیار آسانتر و سریعتر کرد . همگام بااین تحول مفهوم بازرگانی دگرگون شد و بازگانی به یک فعالیت جدی و مهم تبدیل شد و هر چه زمان می گذرد برضرورت ، وسعت و اهمیت این فعالیت افزوده می شود

بازرگانی یا تجارت به دادوستد کالا یا خدمت دارای ارزش میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی گفته می شود.
به طور کلی هرگونه عملی (قابل سنجش و اندازه گیری مادی) را که اشخاص در مقابل کالا یا خدمتی، کالا یا خدمتی را واگذار نموده و هر دو طرف به هنگام این عمل راضی باشند بازرگانی گفته می شود.

شرکت بازرگانی

براي بازرگان، دو نوع تعريف وجود دارد:

تعريف حقوقي: بازرگان کسي است که شغل معمولي  خود را معاملات بازرگاني قرار دهد.

تعريف فني: خريد هر گونه مواد اوليه يا کالاهاي نيم ساخته به قصد توليد کالا يا تکميل آن و خريد و فروش هر گونه کالا و خدمات عمليات بازرگاني به شمار مي رود و هر کس به اين عمليات بپردازد، بازرگان ناميده مي شود.

معاملات بازرگاني بر دو گونه‌اند:

الف) معاملات بازرگاني ذاتي: يعني آن گونه از معاملات که اگر شغل شخص به يکي از آنها منحصر باشد، شخص بازرگان شناخته مي شود مانند حراجي‌ها.

ب ) معاملات بازرگاني تبعي: يعني معاملاتي که اعتبار بازرگان بودن طرفين معامله يا يکي از آنها، معامله بازرگان شناخته مي‌شوند مانند شرکت‌هاي بازرگاني.

انواع بازرگاني

1- بازرگاني داخلي: شامل داد و ستد کالا و خدمات بين ساکنان يک کشور است.

2- بازرگاني خارجي: شامل داد و ستد کالا و خدمات و نيز نقل و انتقال پولي و مالي بين يک کشور با کشورهاي ديگر است.

3- بازرگاني منطقه‌اي: نوع خاصي از بازرگاني خارجي است که در آن دو يا چند کشور در يک منطقه جغرافيايي معين به منظور دستيابي به هدف‌هاي مشخصي در زمينه بازرگاني همکاري مي‌کنند و براي همديگر امتيازها و تسهيلاتي در نظر مي‌گيرند.

واحدهاي بازرگاني خصوصي

با سرمايه گذاري و مديريت افراد بخش خصوصي پديد مي‌آيند و بر سه نوعند:

انفرادي ، با سرمايه گذاري و مديريت يک نفر پديد مي‌آيند.

شرکت بازرگاني غير سهامي: شرکت‌هاي تضامني، نسبي، مختلط، غير سهامي، شرکت‌هاي با مسئوليت محدود که در آنها سرمايه به سهام تقسيم نشده است را شرکت غير سهامي گويند.

شرکت بازرگاني سهامي: در اين شرکت‌ها سرمايه به سهام تقسيم شده و مسئوليت صاحبان سهام به مبلغ اسمي سهام آنها محدود است.

موضوع بازرگانی

مهم ترین اصلی که نشان می دهد که یک شرکت بازرگانی می باشد یا خیر ، موضوع فعالیت آن شرکت می باشد.

موضوع فعالیت شرکت در بند 2 اساسنامه شرکتهای سهامی خاص و با مسئولیت محدود آورده شده است.

این نکته را باید بدانیم که برای شرکتهای بازرگانی باید حتما مهم ترین موضوعات بازرگانی یعنی : خرید ، فروش ، صادرات و واردات در آن قید شود. با توجه به زمینه فعالیت هر شرکت در یک یا چند محصول خاص می توان موضوع فعالیت را جزئی تر بیان کرد مثلا ، یک شرکت که موضوع فعالیتش فروش می باشد باید این مسئله را در موضوع فعالیت خودش قید نماید. اگر شرکتی خواست به صورت کلی فعالیت کند باید در موضوع شرکت با قید تمامی کالاها قابل خرید و فروش می باشد به این مسئله تصریح نماید.

موضوع فعالیتهای چند منظوره

منظور از فعالیت چند منظوره این است که در ثبت شرکت بازرگانی علاوه بر موضوعاتی که در اساسنامه قید می شود می توان از موضوعات دیگری نیز استفاده نمود که از رایج ترین ثبت شرکتهای چند منظوره ، شرکتهای خدماتی بازرگانی می باشند و متقاضیان ثبت شرکتهای خدماتی یا بازرکانی از موضوع هر دو شرکت استفاده می کنند و با عنوان شرکت خدماتی بازرگانی آن را به ثبت می رسانند.

نام شرکتهای بازرگانی

ملاک اصلی برای بازرگانی بودن یک شرکت، ذکر امور بازرگانی در موضوع فعالیت شرکت است و این را باید بدانیم که نامی که برای یک شرکت انتخاب می شود در نشان دادن فعالیت آن بسیار موثر است و بیشتر شرکتهای بازرگانی هنگام ثبت شرکت خود ، در ابتدای نام شرکت از کلماتی هم چون بازرگانی ، خدمات بازرگانی یا گروه بازرگانی استفاده می نمایند.

دیگر فعالیتهای شرکتهای بازرگانی

مواردی که بعد از ثبت شرکت بازرگانی می توان انجام داد عبارتند از : بازاریابی ( غیر هرمی و غیر شبکه ای ) ، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی ، سرمایه گذاری ، ترخیص کالا از گمرکات کشور ، شرکت در بورس اوراق بهادار ، خرید سهام دیگر شرکتها .

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • مناقصه پاسخ

    با تشکر از اطلاعات ثبتی که قرار دادید که قرار دادید

    13 آبان 1396 در 20:31