قوانین جدید طلاق توافقی در تهران + مهم ترین نکات طلاق توافقی که باید بدانید

  • 27 آذر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

در مطالب قبلی راجع به طلاق توافقی صحبت کرده ایم. در این نوع طلاق، زن و شوهر، به هر دلیلی، تصمیم می گیرند که از یکدیگر جدا شوند و در مورد این مسئله، توافق و تفاهم کامل دارند. مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند و تمامی حقوق و درخواست های دو طرف، کاملا  بین […]

در مطالب قبلی راجع به طلاق توافقی صحبت کرده ایم. در این نوع طلاق، زن و شوهر، به هر دلیلی، تصمیم می گیرند که از یکدیگر جدا شوند و در مورد این مسئله، توافق و تفاهم کامل دارند. مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند و تمامی حقوق و درخواست های دو طرف، کاملا  بین خوشان حل شده و سپس قاضی حکم طلاق را صادر می کند. قوانین طلاق توافقی در تمامی کشور تقریبا یکسان است. با این حال برخی تفاوتها در جزئیات روند رسیدگی به پرونده های طلاق توافقی نیز وجود دارد که لازم است با آنها آشنایی کافی داشته باشید. در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی، طلاق توافقی در تهران را بررسی می کنیم.

 

طلاق توافقی در تهران

طلاق توافقی در تهران چقدر طول می کشد؟

 

اگر زن و شوهری ساکن تهران  به این نتیجه برسند که می خواهند به زندگی مشترکشان پایان دهند، باید قبل از هرکاری وارد سامانه تصمیم شده و در آن ثبت نام کنند. البته در صورت مراجعه به وکیل، روند کار کمی متفاوت خواهد بود. در تهران روال کار به این صورت است که زن و شوهر باید جلسات مشاوره پیش از طلاق را در مراکز زیر نظر بهزیستی استان تهران بگذرانند. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵ روزه و در ۱ یا ۵ جلسه برگزار شده و حضور در آنها برای زوجین الزامی است.

 

در نهایت گواهی عدم امکان سازش صادر و به دادگاه تحویل داده می شود. بعد از بررسی های انجام شده توسط قاضی، رای طلاق صادر شده و زوجین می توانند تا ۳ ماه بعد، به یکی از دفاتر طلاق مراجعه و فرایند جدایی را نهایی نمایند. بنابراین می توان گفت که با احتساب جلسات مشاوره، روند طلاق توافقی در تهران چیزی حدود ۱ تا ۲ ماه و گاها بسیار کمتر، زمان می برد.

 

 

قوانین جدید طلاق توافقی در تهران در سال ۹۹

 

با توجه به شیوع و همه گیری بیماری کرونا در سال جاری، قوانین طلاق توافقی در تهران و دیگر شهرهای کشور نیز تحت تاثیر شرایط موجود قرار گرفته است. اما هنوز بخشنامه مشخصی در این مورد ابلاغ نشده است؛ بنابراین روند کار همچنان مطابق قبل است و تغییر خاصی در عمل اتفاق نیفتاده است.

با این حال اگر درگیر روند طلاق توافقی هستید، بهتر است برای اطلاع از شرایط جدید و تغییرات احتمالی، با یک وکیل آگاه و باتجربه مشورت کنید.

 

برای طلاق توافقی در استان تهران چه مدارکی لازم است؟

 

طلاق توافقی در تهران هم همچون دیگر شهرها، نیاز به مدارک خاصی دارد که زوجین حتما باید آنها را همراه داشته باشند. عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه و کارت ملی، مهم مهم ترین مدارکی هستند که در صورت نبودن هر یک از آنها، مشکلاتی در نحوه ثبت درخواست طلاق پیش خواهد آمد.

در مراحل بعدی، لازم است که توافقات انجام شده بین زوجین، مکتوب شده و به محضر دادگاه تقدیم گردد. همچنین ممکن است نیاز به گواهی پزشکی قانونی، در صورت نیاز به اثبات دوشیزگی خانم و یا گواهی عدم بارداری هم باشد.

 

نکات مهمی که باید در مورد طلاق توافقی بدانید

 

فرقی ندارد که برای طلاق توافقی در تهران اقدام کرده باشید و یا هریک از شهرهای دیگر کشورمان؛ نکاتی در این خصوص وجود دارد که اگر آنها را بدانید، به شیوه درست تر عمل کرده و متضرر نخواهید شد:

 

  • اگر هر یک از طرفین وکیل داشته باشد، می تواند خود در مراحل طلاق توافقی حضور پیدا نکند و وکیلش را به جای خودش بفرستد.

 

  • قبل از این که رای طلاق یا همان گواهی عدم امکان سازش صادر شود، ممکن است یکی از زوجین پشیمان شوند. در این صورت حتی اگر توافق نامه، وکالتنامه یا دادخواست را امضاء کرده باشند، رای  طلاق صادر نخواهد شد.

 

  • اگر پس از صدور رای طلاق توافقی در تهران، مرد پیشمان شود، طلاق در دفترخانه ثبت نمی شود؛ حضور مرد برای جاری شدن طلاق در دفترخانه ضروری است و اگر نیاید، صیغه طلاق جاری نمی شود.

 

  • چنانچه در شرایط مشابه مورد قبلی، زن حق طلاق داشته باشد و یا در دادگاه، از مرد تعهد مراجعه به محضر گرفته باشد، مرد ملزم به حضور در دفترخانه خواهد بود.

 

  • در صورتی که زن پس از صدور رای طلاق توافقی پشیمان شود، این امکان برای مرد فراهم است که بدون حضور همسرش، به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید.

 

  • اگر طلاق خلعی باشد، زن می تواند در ایام عده از زمان ثبت طلاق به آنچه بذل کرده از مهریه یا غیر آن، مراجعه کند.

 

  • در طلاق توافقی خلعی، اگر زن باکره و يا يائسه نباشد، از فاصله ثبت طلاق تا پايان عده می تواند به آنچه بذل کرده رجوع کند. البته امکان جلوگیری از این مورد وجود دارد؛ به این ترتیب که باید از دادگاه خواست که در رای گنجانده شود که زن حق رجوع به مابذل ( آنچه را که بذل کرده) را از خود ساقط کرده است.

 

  • نکته بسیار  مهم در مورد طلاق توافقی در تهران، این است که رای صادر شده از دادگاه، تا ۳ ماه اعتبار دارد. اگر در این مدت طلاق ثبت نشود، رای باطل شده و فاقد اعتبارخواهد بود.

 

  • اگر زن باکره باشد، دادگاه فقط گواهی بکارت پزشکی قانونی را برای اثبات بکارت، معتبر می داند. همچنین در صورت باکره نبودن زن، جواب آزمایش عدم بارداری کفایت میکند.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه