مهریه عندالمطالبه چیست و مقدار آن چقدر است؟

  • 4 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مهریه عندالمطالبه چیست و چه تفاوتی با مهریه عندالاستطاعه دارد؟ مقدار مهریه عندالمطالبه چقدر است؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.     مهریه چیست؟   همه ما بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم که به محض اینکه زن و شوهر با یکدیگر عقد کنند، زن می‌تواند […]

مهریه عندالمطالبه چیست و چه تفاوتی با مهریه عندالاستطاعه دارد؟ مقدار مهریه عندالمطالبه چقدر است؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.

 

مهریه عندالمطالبه چیست؟

 

مهریه چیست؟

 

همه ما بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم که به محض اینکه زن و شوهر با یکدیگر عقد کنند، زن می‌تواند مهریه یا همان صداق خود را از مرد دریافت کند؛ اما براساس قوانین جدیدی که چندین سال است به تصویب رسیده و تعداد زندانیانی که به دلیل عدم پرداخت مهریه به زندان می‌افتند را به صورت چشم‌گیری کاهش داده است؛ مهریه زن هر چقدر هم که باشد تنها ۱۱۰ سکه آن زندانی دارد به گونه‌ای که شوهر باید ۱۱۰ سکه را پرداخت کند تا به زندان نیافتد و می‌تواند باقی مهریه را به صورت قسطی یا یکجا پرداخت کند.

 

همانطور که می‌دانید مهریه نوعی پشتوانه مالی زن در زندگی مشترک است که علاوه‌بر اینکه می‌تواند تعدادی سکه طلای بهار آزادی باشد، می‌تواند هر چیزی که ارزش مادی دارد نیز باشد مانند: زمین، خانه و … ؛ علاوه ‌بر این اگر مهریه زن، وجه نقد باشد و زن پس از چندین سال زندگی از شوهر خود مهریه‌اش را درخواست کند، مهریه زن متناسب با تغییر قیمت و تورم سالانه محاسبه و پرداخت خواهد شد.

مهریه عندالمطالبه چیست و چه تفاوتی با مهریه عندالاستطاعه دارد؟

 

حالا که مباحث حائز اهمیت در زمینه مهریه یا همان صداق در ذهنتان مرور شد وقت آن رسیده است که با مفهوم مهریه عندالمطالبه و تفاوت آن با مهریه عندالاستطاعه آشنا شوید.

 

به زبان خیلی ساده مهریه عندالمطالبه یعنی اینکه زن هر  زمان که بخواهد می‌تواند مهریه خود را از طریق قانونی یعنی مراجعه به دادگاه از شوهر خود مطالبه کند و شوهر او نیز موظف است که مهریه را پرداخت کند؛ البته اگر شوهر وضعیت مالی خوبی نداشته باشد تا بخواهد کل مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند، می‌تواند به دادگاه درخواست دهد تا مهریه یا صداق زن قسط‌بندی شود؛ دادگاه نیز با انجام بررسی‌های لازم نظیر: بررسی میزان حقوقی که مرد دریافت می‌کند و میزان دارایی‌های او درخواست مرد را جهت پرداخت اقساطی مهریه می‌پذیرد.

 

مرد نیز موظف است که براساس حکم صادره از سوی دادگاه، مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند؛ درصورتی که مرد نتواند براساس حکمی که از سوی دادگاه صادر شده است، مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند بنا به تقاضای همسر یا وکیل او به زندان می‌افتد.

 

اما تفاوت مهریه عندالمطالبه با مهریه عندالاستطاعه چیست؟

 

مهریه عندالاستطاعه برخلاف عندالمطالبه به این معناست که هر وقت مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد یعنی اینکه هر زمان پولی به دست آورد که بتواند مهریه زن را پرداخت کند، درصورت مطالبه زن وظیفه دارد مهریه او را بپردازد؛ البته این زن است که باید برای دریافت مهریه عندالاستطاعه از شوهرش به دادگاه اثبات کند که شوهرش چقدر پول یا چه اموالی دارد؟ در غیر این صورت زن نمی‌تواند شوهرش را محکوم به پرداخت مهریه کند.

 

اما درصورتی که زن بتواند به دادگاه اثبات کند که شوهرش پول و اموال کافی برای پرداخت مهریه او را دارد، باید اموال و دارایی‌های شوهر خود را به مرجع قضایی معرفی کند، سپس با توقیف و فروش اموال شوهر خود از طریق اجرای احکام دادگاه، می‌تواند مهریه خود را وصول کند.

 

بنابراین باید توجه داشته باشید که درصورتی که مهریه به صورت عندالاستطاعه باشد و شوهر هیچ مال و اموالی نداشته باشد، مهریه زن قابل وصول نخواهد بود و دادگاه هم به هیچ وجه اقدام به زندانی کردن شوهر نمی‌کند؛ به طور کلی در مهریه عندالاستطاعه چیزی به عنوان زندانی کردن شوهر و درخواست شوهر به دادگاه برای تقسیط مهریه وجود ندارد و تنها از طریق شناسایی و معرفی مال و اموال شوهر به دادگاه می‌توان مهریه را وصول کرد.

 

مقدار مهریه عندالمطالبه چقدر است؟

 

مهریه عندالمطالبه چیست؟

 

مطمئناً این سوال در ذهنتان رژه می‌رود که میزان مهریه عندالمطالبه چقدر است؟ درواقع با توجه به رویه دادگاه‌ها، مهریه چه به صورت عندالمطالبه باشد و چه به صورت عندالاستطاعه، میزان دارایی و اموال مرد توسط دادگاه مورد استعلام قرار می‌گیرد؛ سپس متناسب با میزان درآمد و دارایی‌های مرد یا باید به صورت یکجا پرداخت شود یا اینکه به صورت اقساطی پرداخت شود؛ البته همانطور که اشاره کردیم علاوه‌بر میزان دارایی‌ها و اموال مرد، میزان حقوق مرد نیز در میزان مبلغ اقساط مهریه تاثیر چشم‌گیری دارد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه