هزینه دادرسی مهریه به عهده کیست؟ بررسی میزان هزینه دادرسی مهریه

  • 31 شهریور 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

یکی از دردسرهای بزرگ خانم‌هایی که به دنبال دریافت مهریه خود هستند، هزینه دادرسی مهریه است که به دنبال راهی برای فرار از آن می‌گردند. اما پرداخت هزینه‌هایی که دادرسی مهریه به همراه دارد، به عهده کیست و چقدر می‌شود؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا به پاسخ این سوالات برسید.   هزینه […]

یکی از دردسرهای بزرگ خانم‌هایی که به دنبال دریافت مهریه خود هستند، هزینه دادرسی مهریه است که به دنبال راهی برای فرار از آن می‌گردند. اما پرداخت هزینه‌هایی که دادرسی مهریه به همراه دارد، به عهده کیست و چقدر می‌شود؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا به پاسخ این سوالات برسید.

 

هزینه دادرسی مهریه به عهده کیست؟ بررسی میزان هزینه دادرسی مهریه

هزینه دادرسی شکایت برعهده محکوم است

 

لازم است بدانید که شخص شاکی که به دادگاه مراجعه کرده و شکایت یا دادخواستی را علیه فردی دیگر تنظیم می‌کند، باید در همان ابتدا هزینه دادرسی شکایت را پرداخت کند. تنها در این صورت است که دادخواست و شکایت او در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. درواقع دادگاه با پرداخت هزینه دادرسی توسط فرد شاکی، کار خود را آغاز می‌کند مگر اینکه تقاضای اعسار را از جانب خواهان دریافت کند. از آن‌جایی که دادخواست مطالبه مهریه از سوی خانم‌ها مطرح می‌شود، در ابتدای کار برای اینکه رسیدگی به دادخواست زوجه در دادگاه آغاز شود، زوجه باید هزینه دادرسی را پرداخت کند. اما این تمام ماجرا نیست! چراکه طبق قانون، هزینه دادرسی در هر دادگاهی برعهده محکوم می‌باشد. پس زود قضاوت نکنید و ادامه مطلب را دنبال کنید تا با جزئیات این کار آشنا شوید.

 

هزینه دادرسی مهریه چقدر است؟

 

در گذشته هزینه دادرسی مهریه یک نرخ مشخص و ثابت بود که باید توسط فرد ارائه‌دهنده دادخواست پرداخت می‌شد. اما این مسئله در قوانین جدید مهریه تغییر پیدا کرده است. به گونه‌ای که دیگر نرخ هزینه این نوع دادرسی ثابت نیست و براساس میزان مهریه زوجه متغییر است. برای مثال هرچقدر مهریه زوجه بیشتر باشد و او بخواهد بخش بیشتری از آن را دریافت کند، هزینه دادرسی افزایش پیدا می‌کند. در مقابل هرچقدر مهریه زوجه کمتر باشد و او تمایل داشته باشد که بخش کمی از آن را دریافت کند، هزینه دادرسی نیز کاهش پیدا می‌کند. البته لازم است بدانید که هزینه‌های مرتبط با دریافت مهریه تنها به هزینه داردسی آن محدود نمی‌شود و هزینه‌های دیگری نیز برای شما به دنبال خواهد داشت.

 

اعسار در هزینه دادرسی مهریه

 

در جهت کمک به افراد ندار و نیازمند، قانون راه حل اعسار هزینه را ارائه داده است. در قضیه، مهریه هم زوج و هم زوجه می‌‌توانند از این بند قانونی به نفع خود استفاده نمایند. اگر زوج برای پرداخت مهریه درخواست اعسار کند، می‌تواند مهریه را به صورت قسط‌بندی شده پرداخت نماید. شرایط و مدارک مربوط به اثبات ناتوانی زوج در پرداخت مهریه برای اعسار نیز در قانون مشخص شده است و می‌توانید از طریق یک وکیل، از آنها مطلع شوید.

 

درواقع قانون اعسار، در پرداخت هزینه رسیدگی به مهریه به زوجه کمک می‌کند تا در صورت عدم توانایی در پرداخت هزینه دادرسی، با تشخیص قاضی، هزینه از روی دوش وی ساقط شده و به عهده زوج قرار گیرد.

 

عهده‌ دار هزینه دادرسی مهریه چه کسی است؟

 

در شرایط عادی، هزینه دادرسی در هر دادگاهی به عهده محکوم است. حتی اگر دادخواست مطالبه مهریه از طرف زوجه باشد و هزینه دادرسی نیز بر عهده وی باشد، اما بعد از پایان دادگاه این هزینه نیز به دوش زوج گمارده خواهد شد. یعنی زوج موظف است که هزینه دادرسی را هم پرداخت کند. اگر زوجه درخواست اعسار پرداخت هزینه رسیدگی به مهریه را نیز ارائه داده باشد و مورد پذیرش قاضی قرار بگیرد، دیگر نیازی به پرداخت آن نیز نخواهد بود و دادگاه بلافاصله وارد بحث مهریه خواهد شد. در این صورت، قاضی در اولین جلسه دادگاه به درخواست اعسار پرداخت هزینه رسیدگی به مهریه خواهد پرداخت و تصمیمات لازم را در این خصوص خواهد گرفت. البته بعد از تصمیم‌گیری دادگاه، زوج نمی‌تواند به حکم صادر شده اعتراض کند و دادگاه به روند خود به بررسی مطالبه مهریه باز خواهد گشت.

 

بنابراین نتیجه می‌گیریم که براساس قانون هزینه رسیدگی به پرونده‌هایی همچون مهریه، در ابتدا به عهده زوجه است. زوجه به دلیل خواهان بودن در این پرونده، باید هزینه را واریز کند. اما اگر تمکن مالی لازم را نداشته باشد، می‌تواند درخواست اعسار از پرداخت هزینه رسیدگی به مهریه را به دادگاه ارائه دهد. بهتر است برای اطلاع از جزئیات بیشتر و نیز پیمودن مسیر به شکل درست، از یک وکیل باتجربه و یا یک مشاور حقوقی آگاه کمک و راهنمایی بگیرید. حتی می‌توانید به موسسه حقوقی مشهور مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را در این خصوص دریافت کنید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه