مروری بر پرونده‌ انتظامی علیه مهندس ناظر و آراء صادر شده و نکات آموزشی آن

  • 9 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

پرونده‌ انتظامی علیه مهندس ناظر   پرونده انتظامی علیه مهندس ناظر یکی از دغدغه های همیشگی مهندسین است و گاهی این دغدغه و نگرانی ها تا جایی پیش می رود که حتی مهندس را در قبول نظارت در برخی پروژه ها مردد می کند و گاهاً باعث عدم پذیرش نظارت در پروژه ها می شود. […]

پرونده‌ انتظامی علیه مهندس ناظر

 

پرونده انتظامی علیه مهندس ناظر یکی از دغدغه های همیشگی مهندسین است و گاهی این دغدغه و نگرانی ها تا جایی پیش می رود که حتی مهندس را در قبول نظارت در برخی پروژه ها مردد می کند و گاهاً باعث عدم پذیرش نظارت در پروژه ها می شود.

 

به همین دلیل و دلایل مهم دیگر از جمله آشنایی مهندسین گرامی با مساله انتظامی و حقوقی بحث نظارت در پروژه های عمرانی، به ذکر عینی یک پرونده که قبلاً طرح شده و در مورد آن رای صادر شده پرداخته ایم و نکات آموزش پرونده انتظامی علیه مهندس ناظر موجود در این پرونده را نیز شرح داده ایم که در ادامه مطالعه می فرمایید.

  

?موارد مطروحه در شکایت:

 

در پرونده انتظامی علیه مهندس ناظر چنین مواردی مشاهده می شود: شاکی (در این پرونده: مالک) موارد شش گانه ذیل را بعنوان تخلف، علیه مشتکی عنه (در این پرونده: مهندس ناظر) به همراه تعدادی عکس رنگی (ضمیمه شکایت) مطرح نمود:

 

۱. عدم ارسال گزارشات پیشرفت فیزیکی و تخلفات ساختمانی به مراجع ذیصلاح

 

۲. عبور لوله های بخاری از تیر محیطی و قطع بتن تیر

 

۳. عدم اجرای مهار اجزاء غیر سازه ای به سازه اصلی

 

۴. عدم رعایت اصول ایمنی

 

۵. وجود خلل و فرج در بتن (کرمو بودن بتن)

 

۶. عدم ارائه مدارک از جمله نقشه های مصوب و ممهور به مهر نظام مهندسی ساختمان

 

مهندس ناظر مشتکی عنه در دفاعیات خود ضمن قبول ایرادات، اعلام نمود که ساخت پروژه در دو مرحله انجام شده و کلیه ایرادات فوق الذکر در قسمت دوم پروژه اتفاق افتاده است و در قسمت اول هیچگونه نقصی وجود ندارد و اطلاعی از اجرای دو طبقه بالائی ساختمان که مغایر پروانه می باشد نیز نداشته است.

 

با بررسی های بعمل آمده و عکس های ضمیمه و حضور مالک در جلسه، صحت ادعاهای مهندس ناظر به اثبات رسید.

 

?رای صادر شده:

 

هرچند با توجه به احراز عدم اطلاع مهندس ناظر از ساخت و ساز مرحله دوم در خصوص بندهای دوم لغایت ششم موارد شکایت به استناد ماده ۸۷ آئین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی حکم به رد شکایت صادر شد ولی در خصوص بند یک موارد مطرح شده در شکایت (یعنی: عدم ارسال گزارشات پیشرفت فیزیکی و تخلفات ساختمانی به مراجع ذیصلاح)، نظر به اینکه مهندس مشتکی عنه به وظیفه مقرر در بند ۱۴-۴-۶ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در خصوص «تمدید قرارداد و یا گزارش مراتب خاتمه کار» خود اقدام ننموده است، شورا تخلف وی را محرز دانسته و به استناد بند الف ماده ۹۱ و ماده ۹۰ آئین نامه موصوف حکم به مجازات درجه ۲ صادر نمود.

?نکات آموزشی پرونده:

 

۱. مهندس ناظر تا اتمام پروژه تحت نظارت خود مسئولیت دارد

 

۲. مهندس ناظر مادامی که ساختمان تحت نظارت وی به اتمام نرسیده باشد، پاسخگوی هرگونه تخلف در عملیات ساختمانی است

 

۳. مسئولیت عملیات انجام شده در مدت قرارداد به عهده ناظر مربوطه خواهد بود و عدم تمدید قرارداد نظارت نافی مسئولیت مهندس ناظر نیست

 

⚠️مهندس ناظر فقط در موارد ذیل در صورت عدم اتمام عملیات ساختمانی در مورد کارهایی که خارج از مدت قرارداد نظارت انجام می شود مسئولیت نخواهد داشت:

 

۱. تعویض ناظر و جایگزینی ناظر جدید وفق مقررات و نظامات اداری

 

۲. در صورتیکه بنا به دلایلی ناظر در پایان مدت قرارداد از تمدید قرارداد خودداری نماید و مراتب با توجه به دلایل و اظهارات وی، مورد تائید سازمان استان قرار گیرد و سپس ناظر مراتب خاتمه کار خود را همراه با ارائه کارهای انجام شده و گزارش وضعیت کار در مقطع پایان مدت قرارداد را به سازمان استان و مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام نماید (۱۶-۴-۶ مبحث دوم، الزامات اداری)

 

 

منبع: شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهارمحال و بختیاری

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه