گرفتن حق طلاق توسط زن به چه شکل است و چه مزایایی برای زن دارد؟

  • 5 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

گرفتن حق طلاق توسط زن به چه صورت است؟ گرفتن حق طلاق توسط زن چه مزایایی برای او دارد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا ضمن بررسی وکالت حق طلاق توسط زن به این سوالات پاسخ دهیم.     تصور اشتباهی که خیلی از مردم در مورد گرفتن حق طلاق توسط زن دارند، […]

گرفتن حق طلاق توسط زن به چه صورت است؟ گرفتن حق طلاق توسط زن چه مزایایی برای او دارد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا ضمن بررسی وکالت حق طلاق توسط زن به این سوالات پاسخ دهیم.

 

گرفتن حق طلاق توسط زن به چه شکل است و چه مزایایی برای زن دارد؟

 

تصور اشتباهی که خیلی از مردم در مورد گرفتن حق طلاق توسط زن دارند، این است که وقتی مردی حق طلاق را به زن می‌دهد، دیگر نمی‌تواند از همسرش جدا شود. البته مرد هنگامی که به همسر خود حق طلاق می‌دهد به معنای این نیست که خودش امکان طلاق دادن همسرش را نداشته باشد، بلکه در چنین وضعیتی هم مرد می‌تواند همسرش را طلاق بدهد (البته با پرداخت حق و حقوق مالی زن مانند مهریه، اجرت‌المثل، نفقه و غیره) و هم زن می‌تواند با حقی که از همسرش دریافت کرده است، خودش را مطلقه نماید.

در واقع معنای واقعی حق طلاق وکالت در طلاق است و زن با داشتن چنین حق و اختیاری، وکیل همسرش در موضوع مطلقه نمودن خود است و با این وکالت باید به وکیل دادگستری وکالت بدهد تا امور مربوط به طلاق را به نحوه‌های مختلف از جمله طلاق توافقی به انجام برساند، به همین جهت مرد می‌تواند حق طلاق را به زن خود یا هر شخص دیگری اعطاء کند.

منظور از اینکه مرد می‌تواند حق طلاق را به فرد دیگری ببخشد این است که برای مثال اگر مرد به دلایلی تصمیم گرفت به خارج از کشور برود، می‌تواند وکالت حق طلاق را به برادرش بدهد. البته در صورتی که مرد حق طلاق را به شخص دیگر یا حتی زن خود بدهد، آن شخص نمی‌تواند بدون وکیل دادگستری از این حق استفاده کند. با این وجود در حق طلاقی که زن از مرد دارد باید با استفاده از وکیل دادگستری اقدام به طلاق کند.

بنابراین زن جهت استفاده از حق طلاقی که به او داده شده است باید وکالت‌نامه مربوط به حق طلاق را به وکیل دادگستری دهد. درواقع زن باید طی حد و حدود مشخصی برای مرد وکیل بگیرد که اصطلاحاً به این نوع وکیل، وکیل مع‌الواسطه شوهر می‌گویند. در ادامه بیشتر به نحوه گرفتن حق طلاق توسط زن اشاره خواهیم کرد و مزایایی که وکالت حق طلاق برای زن دارد را بررسی خواهیم کرد.

 

گرفتن حق طلاق توسط زن به چه صورت است؟

 

گرفتن حق طلاق توسط زن به دو صورت است که به شرح زیر می‌باشد:

 

حالت اول: زمانی که وکالت حق طلاق به صورت شرط ضمن عقد در سند ازدواج نوشته می‌شود.

 

حالت دوم: زمانی که مرد به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و وکالت حق طلاق را به همسرش می‌دهد. در صورتی که مرد در خارج از کشور باشد و تصمیم بگیرد که حق طلاق را به زن خود یا هر فرد دیگری بدهد، می‌تواند به سفارت یا کنسولگری ایران در کشوری که حضور دارد، مراجعه کرده و حق طلاق را به هر کسی که می‌خواهد بدهد.

گرفتن حق طلاق توسط زن چه مزایایی برای او دارد؟

 

گرفتن حق طلاق توسط زن به چه شکل است و چه مزایایی برای زن دارد؟

 

مهم‌ترین مزیتی که گرفتن حق طلاق توسط زن دارد، این است که زن می‌تواند بدون نیاز به حضور شوهر و در تمام مراحل از طریق وکیل دادگستری به راحتی طلاق بگیرد. به گونه‌ای که در صورت داده شدن حق طلاق به زن، زن در مراجعه به وکیل دادگستری و امضاء وکالت‌نامه اعطای وکالت، می‌توانید طی مراحل قانونی از شوهر خود طلاق بگیرد بدون اینکه نیازی به حضور او باشد.

 

چرا زن برای استفاده از حق طلاقی که به آن داده شده است باید وکیل داشته باشد؟

 

همانطور که خودتان هم می‌دانید هر کسی می‌تواند برای امور حقوقی و اداری به فرد دیگری وکالت محضری بدهد منتهی این مسئله برای وکالت در دادگاه متفاوت است. به گونه‌ای که وکالت در دادگاه مستلزم داشتن پروانه وکالت و تخصص است و اینگونه نیست که هر کسی بتواند با گرفتن وکالت محضری، وکیل شخص دیگری در دادگاه باشد. به همین دلیل است که زن برای استفاده از حق طلاق خود باید وکیل دادگستری داشته باشد. زوجه می‌تواند بر اساس شروط دوازده‌گانه طلاق که در سند ازدواج هم قید شده است از حق طلاق خود استفاده کرده و از دادگاه تقاضای طلاق کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با این شروط دوازده‌گانه مقاله زیر را مطالعه کنید. 

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه