بررسی انواع بیمه تامین اجتماعی و معرفی بهترین نوع آن

  • 21 فروردین 1399
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

یکسری دغدغه‌های مشترک در ذهن همه ما رژه می‌روند مانند اینکه “تا کی می‌توانم کار کنم؟ وقتی که به دوران بازنشستگی برسم تکلیف درآمدم چه می‌شود و چطور باید خرج و مخارج زندگی را تامین کنم؟” اگر در سنین جوانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید دیگر لازم نیست نگران چنین مسائلی باشید اما انواع […]

یکسری دغدغه‌های مشترک در ذهن همه ما رژه می‌روند مانند اینکه “تا کی می‌توانم کار کنم؟ وقتی که به دوران بازنشستگی برسم تکلیف درآمدم چه می‌شود و چطور باید خرج و مخارج زندگی را تامین کنم؟” اگر در سنین جوانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید دیگر لازم نیست نگران چنین مسائلی باشید اما انواع بیمه تامین اجتماعی چیست و بهترین نوع آن کدام است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات مفصلی را در این موارد خدمت شما ارائه دهیم.

 

انواع بیمه تامین اجتماعی چیست

 

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

 

بیمه تامین اجتماعی به عنوان یکی از اولین قوانین کار، زمانی که راه‌آهن سراسری احداث شد به تصویب رسید اما این پایان داستان نبود؛ به مرور زمان قانون‌های بیشتری در جهت حمایت از حقوق کارگران به تصویب رسیدند و همین تصویب پی در پی قوانین کار موجب شد که سازمان تامین اجتماعی شکل بگیرد.

 

سازمان تامین اجتماعی با بیمه از کارکنان کارخانجات و اداره‌جات و سایر افراد حمایت می‌کند؛ این بیمه با ارائه مستمری بعد از بازنشستگی و همچنین خدمات درمانی، حقوق فرد بیمه شده را مطابق قانون تضمین می‌کند.

 

انواع بیمه تامین اجتماعی

 

بیمه خویش فرما

 

همانطور که از نام بیمه خویش فرما پیداست؛ بیمه خویش فرما بیمه‌ای است که در آن فرد خودش را بیمه می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه بیمه خویش فرما وجود دارد این است که بیمه بیکاری جزء بیمه خویش فرما نیست.

 

انواع بیمه تامین اجتماعی خویش فرما شامل: بیمه تامین اجتماعی اختیاری و بیمه کارفرمایان می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

بیمه اختیاری

 

بیمه اختیاری به این معناست که اگر شما تحت پوشش بیمه نیستید، می‌توانید با ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی و پرداخت کردن حق بیمه مشخص، خودتان را تحت پوشش بیمه قرار دهید.

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه بدانید، این است که باید حق بیمه خود را در تاریخ مشخصی پرداخت کنید در غیر این صورت، قرارداد بیمه شما با سازمان تامین اجتماعی باطل خواهد شد.

 

علاوه‌بر این درصورتی می‌توانید از بیمه اختیاری استفاده کنید که سابقه پرداخت ۳۰ روز حق بیمه را داشته باشید و سن شما حداکثر ۵۵ سال باشد؛ اگر سن شما از این میزان بیشتر باشد باید حق بیمه مازاد سن خود را پرداخت کنید.

 

درصورتی که تصمیم دارید از بیمه اختیاری استفاده کنید، لازم است بدانید که حق بیمه‌ای که باید پرداخت کنید، ۲۶ درصد حقوق توافق شده می‌باشد؛ از مزایای این بیمه می‌توان به استفاده از مستمری یعنی همان حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی، هزینه‌های درمانی و همچنین هزینه‌های کفن و دفن اشاره کرد.

 

بیمه کارفرمایان

 

کارفرمایان نیز مانند کارمندان به حقوق بازنشستگی و خدمات آن نیاز دارند؛ بنابراین سازمان تامین اجتماعی برای استفاده کارفرمایان از بیمه تامین اجتماعی نیز قوانینی را درنظر گرفته است که به شرح زیر می‌باشد:

 

بازنشستگی با ۱۲ درصد: در این حالت تنها خدمات مرتبط با بازنشستگی ارائه داده می‌شود که باید ۱۸۲ هزار تومان پرداخت کنید.

 

بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با ۱۴ درصد: در این حالت خدمات مرتبط با مستمری یا همان بازنشستگی نه تنها به فرد بیمه شده ارائه داده می‌شود بلکه بعد از فوت او به بازماندگانش ارائه داده می‌شود. در این نوع بیمه باید ۲۱۲ هزار تومان پرداخت کنید.

 

بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی با ۱۸ درصد: خدمات پرداخت مستمری به شخص بیمه شده، پرداخت مستمری شخص بیمه شده به بازماندگان او پس از فوتش و همچنین خدمات مربوط به از کار افتادگی کلی در این حالت ارائه داده می‌شود.

 

توجه داشته باشید که این حالت شامل حال افرادی که دچار از کار افتادگی جزئی و نقص عضو شده باشند، نمی‌شود. در این نوع بیمه نیز باید ۲۷۳ هزار تومان پرداخت کنید.

 

بیمه اجباری

 

درصورتی که با دریافت حقوق و مزایا به انجام کار در یک شرکت، اداره، فروشگاه، کارخانه و هر نوع محل کار دیگری مشغول هستید، کارفرمای شما موظف است که شما را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد از این‌رو به این نوع بیمه، بیمه اجباری می‌گویند.

 

میزان حق بیمه در بیمه اجباری برابر با ۳۰ درصد است که ۲۳ درصد آن باید توسط کارفرما و ۷ درصد آن نیز باید توسط فرد بیمه شده پرداخت شود.

 

بیمه بیکاری

 

بیمه بیکاری جزء بیمه اجباری می‌باشد چراکه همه کارمندانی که از طرف کارفرمای خویش تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند، مشمول بیمه بیکاری هستند.

 

همانطور که از نام بیمه بیکاری پیداست، این بیمه مخصوص زمان بیکاری و نداشتن شغل است؛ البته شرایط خاص خود را دارد به گونه‌ای که یک کارمند یا کارگر زمانی می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند که نزد سازمان تامین اجتماعی سابقه بیمه داشته باشد و به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد.

 

توجه داشته باشید که اگر مرتکب تخلفی شده باشید و دلیل اخراج شدن شما از کار، داشتن سابقه محکومیت قضایی باشد، نمی‌توانید از این بیمه استفاده کنید.

بیمه تکمیلی

 

انواع بیمه تامین اجتماعی چیست

 

بیمه تکمیلی به نام‌های بیمه درمان تکمیلی و بیمه تکمیلی درمان هم شهرت دارد؛ این بیمه، بیمه‌ای است که جبران‌کننده هزینه‌های درمان محسوب می‌شود.

 

بنابراین با استفاده از بیمه تکمیلی می‌توانید از دست بخش زیادی از هزینه‌های درمان خلاص شوید. بیمه تکمیلی انواع متعددی دارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

الف) بیمه تکمیلی گروهی

 

یکی از انواع بیمه تکمیلی، بیمه تکمیلی گروهی می‌باشد؛ منظور از بیمه تکمیلی گروهی، بیمه‌ای است که کارفرما، کارکنان خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌دهد.

 

یکی از مهم‌ترین قوانینی که کارفرما با رعایت آن می‌تواند کارکنان خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهد این است که ابتدا باید کارکنان خود را بیمه تامین اجتماعی اجباری کرده باشد و حق بیمه تمامی کارکنان خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد.

 

ب) بیمه تکمیلی انفرادی

 

همانطور که از نام بیمه تکمیلی انفرادی پیداست، زمانی که شخص خودش را بیمه تکمیلی می‌کند به آن بیمه تکمیلی انفرادی گفته می‌شود. مزایا و خدماتی که شخص در بیمه تکمیلی انفرادی دریافت می‌کند، خیلی بیشتر از مزایا و خدماتی است که در بیمه تکمیلی گروهی یا خانواده دریافت می‌کند.

 

پ) بیمه تکمیلی خانواده

 

شخص بیمه شده از نوع تکمیلی می‌تواند خانواده خود را نیز تحت پوشش این بیمه قرار دهد که در این صورت به این نوع بیمه، بیمه تکمیلی خانواده گفته می‌شود.

 

در بیمه تکمیلی خانواده برخلاف بیمه تکمیلی گروهی نیازی نیست تعداد افراد تحت پوشش به حد نصاب برسد؛ علاوه‌بر این خدمات و مزایای بیمه تکمیلی خانواده بیشتر از بیمه تکمیلی گروهی است.

از بین انواع بیمه تامین اجتماعی کدامیک بهتر است؟

 

سوالی که ذهن اکثر بیمه‌شدگان را مشغول می‌کند، این است که بهترین نوع بیمه تامین اجتماعی کدام است؟در پاسخ به این پرسش لازم است که به نوع نیاز خود نسبت به استفاده از خدمات و مزایای انواع بیمه نگاهی بیاندازید.

 

درصورتی که به بیمه تامین اجتماعی برای درمان نیاز دارید، بهترین نوع این بیمه، بیمه تکمیلی یا همان بیمه درمان تکمیلی می‌باشد که بهترین نوع آن نیز بیمه تکمیلی انفرادی است چراکه مزایا و خدمات بیشتری نسبت به سایر انواع بیمه تکمیلی دارد.

 

ولی درصورتی که به بیمه برای دریافت حقوق بازنشستگی نیاز دارید، بهترین نوع این بیمه برای شما بیمه خویش فرما می‌باشد.  

 

 

⚖️موسسه حقوقی مشهور، ارائه دهنده خدمات تخصصی ثبت شرکت و برند و وکالت در دعاوی

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • رز پاسخ

    باسلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    من کارفرما سوپرموادغذایی هستم و همچنین خانم ۳۹ ساله هستم
    حدود ۵ ماهی هست که دو تا از کارگرام رو بیمه کردم، میخواستم ببینم اگه بخوام خودمم بیمه کنم کدوم بیمه باید انتخاب کنم؟
    در ضمن شوهرم بیمه مشاغل آزاد هس و فقط حق بیمه پرداخت میکنه، حق سرانه درمان نمیده، میخواستم ببینم اگه من بخوام جدا بیمه بشم تاثیری به بیمه شوهرم نمیذاره؟

    30 دی 1399 در 01:31