شرایط فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما در قانون کار چیست؟

  • 3 آبان 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مسائل مختلفی موجب فسخ قرارداد بین کارگر و کارفرما می‌شود که قانون کار قوانین کاملی را درخصوص بروز هر مسئله‌ای که موجب برهم خوردن قرارداد بین کارگر و کارفرما می‌شود، ارائه داده است. از آن‌جایی که امکان فسخ قرارداد کار هم از طرف کارگر و هم از طرف کارفرما وجود دارد، تصمیم داریم در ادامه […]

مسائل مختلفی موجب فسخ قرارداد بین کارگر و کارفرما می‌شود که قانون کار قوانین کاملی را درخصوص بروز هر مسئله‌ای که موجب برهم خوردن قرارداد بین کارگر و کارفرما می‌شود، ارائه داده است. از آن‌جایی که امکان فسخ قرارداد کار هم از طرف کارگر و هم از طرف کارفرما وجود دارد، تصمیم داریم در ادامه این مطلب شما را با شرایط فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما آشنا کنیم پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

شرایط فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما در قانون کار چیست؟

 

نحوه رسیدگی به موارد فسخ  قرارداد بین کارگر و کارفرما

 

بازار کار همواره پر است از چالش‌هایی که بین کارگر و کارفرما به وجود آمده و منجر به فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما می‌گردد. قانون کشورمان به ویژه در سالهای اخیر، در این زمینه بسیار کامل‌تر شده است به گونه‌ای که قانون کار راهکارهای بسیاری را برای هر دو طرف ارائه می‌دهد. چه برای کارفرمایی که از عملکرد نامنظم کارگرش شکایت دارد و چه برای کارگری که در زمینه پرداخت حقوق و مزایا، بیمه و چنین مواردی، با کارفرما به مشکل خورده است.

 

درواقع قوانین حمایت از کارگر و مجوزهای کارفرما مکمل هم هستند و ارتباط بین این دو بسیار راحت‌تر شده است. هنگام بروز چنین چالش‌هایی، قانون اول صلح بین طرفین را خواستار می‌شود. اگر توافق بین دو طرف حاصل نشد، مسئله باید از طریق شورای اسلامی کار، انجمن صنفی، هیات تشخیص و هیات حل اختلاف مورد پیگیری قرار بگیرد. قرارداد پس از طرح شکایت توسط هریک از طرفین به حالت تعلیق درآمده و بسته به شرایط و ضوابط خودکار و کارگاه، یکی از این مراجع در رأس رسیدگی به این شکایت قرار می‌گیرد. در نهایت با توجه به مدارک و اسناد موجود، حکم صادر می‌شود. روند رسیدگی و صدور رای در موارد فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما به شکل زیر است:

 

  • شورای اسلامی کار، اولین مقامی است که به روابط بین کارگر و کارفرما رسیدگی کرده و در  صورت نیاز، رای به فسخ قرارداد بین طرفین می‌دهد.

 

  • اگر شورای اسلامی کار در واحد یا کارگاهی تعریف نشده باشد، تصمیم‌گیری به عهده انجمن صنفی خواهد بود.

 

  • اگر کارگر و کارفرما به توافق نرسند، هیات تشخیص وارد رابطه میان آن دو شده و بین آنها به داوری می‌پردازد. در صورت حل نشدن اختلاف، هیات حل اختلاف به قرارداد بین این دو رسیدگی می‌کند.

 

شرایط فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما

 

براساس قانون، موارد مشخصی وجود دارند که در صورت بروز آنها، حکم به فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما صادر می‌شود. این موارد عبارت اند از:

 

فوت کارگر

 

اگر کارگر در حین قرارداد به هر دلیلی فوت کند، قرارداد فسخ و از اعتبار خارج می‌گردد. براساس قانون، در این شرایط ورثه نیز حقوقی دارند که کارفرما و سازمان تامین اجتماعی باید آنها را پرداخت نمایند. با این توضیح که در صورت فوت کارگر، تمام حقوق معوقه و سنوات وی به ورثه پرداخت می‌گردد. کارفرما موظف به پرداخت تمام و کمال این حقوق است و سازمان تامین اجتماعی نیز بر اساس قانون، باید برای ورثه حقوق مستمری در نظر بگیرد.

 

فوت کارفرما

 

آیا می‌دانید در صورت فوت کارفرما تکلیف قرارداد کاری وی با کارگر چه می‌شود؟ قانون در این شرایط اجباری برای فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما ندارد. قرارداد حتی در صورت فوت کارفرما هم معتبر بوده و وجاهت قانونی دارد. ورثه کارفرما باید در این شرایط پیگیر حق و حقوق کارگر باشند و نسبت به پرداخت و اجرای مفاد این قرارداد اقدام نمایند.

 

بازنشستگی کارگر

 

در صورت رسیدن سن کارگر به بازنشستگی، کارفرما می‌تواند اقدام به فسخ قرارداد فی ما بین نماید. درواقع در این شرایط فسخ قرارداد  کاملا قانونی است. قانون کار، سازمان تأمین اجتماعی را مکلف به پرداخت مستمری بازنشستگی به کارگر کرده است.

 

از کار افتادگی کارگر

 

براساس قانون کار، دو نوع از کار افتادگی برای کارگر تعیین شده است. از کار افتادگی جزئی، زمانی است که فسخ قرارداد اتفاق نمی‌افتد. اما در حالت از کارافتادگی کلی که  کارگر دیگر قادر به ادامه کار نیست، قانون فسخ قرارداد بین کارگر و کارفرما را موجه می‌داند. کارگر در این شرایط می‌تواند درخواست از کار افتادگی دهد. در این صورت پس از بررسی‌های لازم توسط کمیسیون پزشکی تأمین اجتماعی، در خصوص جاری شدن حق و حقوق کارگر با شرایط خاص تصمیم‌گیری می‌شود.

 

پایان مدت قرارداد

 

قرارداد بین کارگر و کارفرما پس از پایان مدت آن و یا به اتمام رسیدن پروژه فسخ می‌شود. البته این قانون مخصوص قراردادهای بلند مدت است و در قراردادهای موقت، کارفرما باید پس از فسخ قرارداد، ۳۰ روز حقوق به ازای هر سال سنوات کارگر را به وی پرداخت نماید.

 

فسخ قرارداد یک طرفه از سوی کارفرما

 

گاهی کارفرما می‌تواند به صورت یک طرفه اقدام به فسخ قرارداد بین خود و کارگر نماید. این کار در صورتی امکان پذیر است که کارگر از انجام تعهدات خود سرباز زده و یا آنها را به نحوی که در شروع قرارداد تعهد نموده انجام ندهد. البته فسخ قرارداد در این شرایط نیز ضوابط خاصی دارد. مثلا این که قانون کارفرما را به پرداخت همه حقوق‌های معوقه و سنوات کارگر وادار می‌کند. برای اطلاع بیشتر می‌توانید به ماده ۲۷ قانون کار که در خصوص همین مورد است رجوع کنید.

 

استعفای کارگر یا فسخ قرارداد با موارد پیش ‌بینی شده در آن

 

آخرین موردی که ممکن است منجر به فسخ قرارداد بین کارگر و کارفرما شود، استعفای خود کارگر است. همچنین در قراردادها موارد متفاوتی پیش بینی می‌شوند که در صورت اتفاق افتادن هر یک از آنها، طرفین می‌توانند اقدام به فسخ قرارداد با طرف مقابلشان نمایند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه