دعوای متقابل به چه معناست و چه شرایطی دارد؟

  • 27 اسفند 1396
  • محسن شیخ ها
  • 2 پرسش و پاسخ

دعوای متقابل به چه معناست و چه شرایطی دارد؟   دعوای متقابل به چه معناست؟ دعوای متقابل دعوایی است که خوانده با وجود شرایطی می تواند در مقابل دعوای خواهان و بر علیه وی اقامه نماید. دعوای متقابل که یکی از اقسام دعاوی طاری محسوب می شود در مواقعی از سوی خوانده دعوای اصلی مطرح […]

دعوای متقابل به چه معناست و چه شرایطی دارد؟

 

دعوای متقابل به چه معناست؟

دعوای متقابل دعوایی است که خوانده با وجود شرایطی می تواند در مقابل دعوای خواهان و بر علیه وی اقامه نماید.
دعوای متقابل که یکی از اقسام دعاوی طاری محسوب می شود در مواقعی از سوی خوانده دعوای اصلی مطرح می شود که خوانده قصد دارد از میزان محکومیتی که وی را تهدید می نماید بکاهد یا در مرتبه بالاتر از محکومیت خود بطور کلی جلوگیری نماید و حتی بتواند نتیجه دعوا را به نفع خود نموده و خواهان دعوای اصلی را محکوم کند.

دعوای متقابل چه شرایطی دارد؟

هر دعوایی شرایط و آثار مختص به خود را دارد که دعوای متقابل نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای طرح این دعوا باید شرایطی که در ذیل می آید رعایت شود.
1- دعوای متقابل به وسیله دادخواست اقامه و مطرح می شود. اما باید در نظر داشته باشید که دعاویی مانند تهاتر، فسخ، رد خواسته، صلح و امثال آن که خوانده برای دفاع از خود در مقابل دعوای اصلی مطرح می نماید دعوای متقابل محسوب نمی شود و بنابراین نیازی به تقدیم دادخواست جداگانه ندارد.
2- دادخواست دعوای متقابل باید تا پایان اولین جلسه دادرسی تقدیم شود و همچنین برای جلوگیری از تضییع حقوق خواهان دعوای اصلی و به منظور رعایت حق دفاع وی در مقابل دعوای متقابلی که خوانده در جلسه دادرسی مطرح می نماید، قانونگذار در ماده 143 قانون آیین دادرسی مدنی اشاره نموده است که در چنینی مواردی خواهان دعوای اصلی می تواند برای تهیه پاسخ و ادله خود تاخیر جلسه را درخواست نماید.
نکته: از آنجاییکه قانونگذار برای طرح دعوا متقابل محدودیت زمانی خاصی را در نظر گرفته است و چنانچه به دلیل عدم آگاهی و عدم رعایت شرایط و مقررات قانونی مربوطه این فرصت را از دست بدهید، فرصت جبران نخواهید داشت و ممکن از بخش مهمی از حقوق مسلم خود محروم گردید، لذا توصیه می نماییم چنانچه دعوایی بر علیه شما طرح شده است، قبل از هر اقدامی و در اولین فرصت با وکلای با تجربه و خبره مشاوره حقوقی داشته باشید تا حق و حقوقتان تضییع نشود.
3- دعوا وقتی متقابل محسوب می شود که یا با دعوای اصلی ناشی از یک منشاء یا سبب باشد و یا با دعوای اصلی ارتباط کامل داشته باشد و اگر یکی از این دو شرط محیا باشد، دادگاه به هر دو دعوا توامان رسیدگی می نماید و در صورت فقدان هر دو شرط گفته شده، در دادگاه صالح بصورت مجزا و جداگانه رسیدگی خواهد شد.
نکته: منظور از ارتباط کامل داشتن آن است که اتخاذ تصمیم در هر یک از دو دعوا، موثر در دیگری باشد.
4- شرایط و موارد رد دادخواست و یا ابطال دادخواست دعوای متقابل همانند شرایط و مقررات دادخواست اصلی است.
در پایان لازم به ذکر است چنانچه قصد طرح دعوای حقوقی، کیفری، خانواده، ثبتی و غیره را دارید و یا اگر دعوایی بر علیه شما مطرح شده و قصد دفاع مطلوب و شایسته را در برابر آن دارید و نیز اگر تصمیم دارید دعوای متقابل را بر علیه خواهان دعوای اصلی مطرح نمایید، می توانید ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور از خدمات تخصصی و مشاوره های حقوقی وکلای پایه یک با تجربه و مجرب موسسه ما بهره مند گردید.
شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 2 دیدگاه
  • رضا پاسخ

    با عرض ادب و احترام و تشکر ویژه از مقاله ی خوبتان،دست مریزاد🙏🙏🙏

    17 فروردین 1399 در 02:04
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      سپاس از لطفتون

      17 فروردین 1399 در 18:33