هزینه طلاق توافقی در سال 1402 (با وکیل و بدون وکیل) دقیقاً چقدر است؟

  • 14 اردیبهشت 1402
  • محسن شیخ ها
  • 17 پرسش و پاسخ

هزینه طلاق توافقی یکی از دغدغه‌های مهم و همیشگی زوجین متقاضی طلاق توافقی است. طلاق توافقی از ابتدا تا انتها دارای هزینه‌های مختلفی است که در این نوشته بصورت کامل به تمامی جزئیات مربوط به هزینه طلاق توافقی بدون وکیل و همچنین با حضور وکیل پرداخته‌ایم و همچنین توضیح داده‌ایم که هزینه طلاق توافقی به عهده کیست

  • مراحل طلاق توافقی از 0 تا 100
  • بدون حضور زوجین
  • حدوداً 10 روز کاری
  • توسط خبره‌ترین وکلای خانم و آقا
  • تماس با ما: ۰۲۱۴۳۰۰۰۴۳۰  و  ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۷۰

هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل و با وکیل چقدر است؟ پرداخت هزینه طلاق توافقی به عهده کیست؟ زن یا مرد یا هر دو؟ این مسائل یکی از دغدغه‌ها و از سوالات همیشگی و پرتکرار متقاضیان گرامی است که ما در موسسه حقوقی مشهور تقریباً هر روز به دفعات به این سوالات پر تکرار پاسخ می‌دهیم و به دلیل اهمیت موضوع و تکرار زیاد این قبیل موارد از سوی مخاطبان، تصمیم گرفتیم در این نوشته ابتدا هزینه های طلاق توافقی در سال 1402 را در یک نگاه بصورت کلّی خدمت شما همراهان گرامی ارائه نماییم و در ادامه برای روشن‌تر شدن بحث، این هزینه‌ها را به شکل جامع و بصورت کامل با تمامی جزئیات آن خدمتتان شرح دهیم.

 

در نتیجه چنانچه هزینه‌ های طلاق توافقی برای شما هم سوال است و بنا به هر دلیلی علاقه‌مند به کسب اطلاعات دقیق، به روز و کامل در این زمینه هستید، حتماً تا انتها با ما همراه باشید.

 

هزینه طلاق توافقی چقدر است | هزینه های طلاق توافقی

نکته: تمامی اقدامات و مراحل طلاق توافقی شامل جلسات مشاوره، جلسه دادگاه و حتی دفتر طلاق از 0 تا 100 توسط وکلای با تجربه و خبره موسسه حقوقی مشهور و بدون نیاز به حضور زوجین انجام می شود. با ما تماس بگیرید.

 

هزینه های طلاق توافقی در یک نگاه

الف) هزینه مشاوره‌های اجباری برای ۵ جلسه، در مجموع حدوداً ۵۲۰/۰۰۰ تومان

 

ب) هزینه دادرسی حدوداً ۱۷۰/۰۰۰ تومان

 

پ) هزینه مشاوره ارجاع شده از سوی دادگاه (بسته به مجتمع قضایی) حدوداً ۱۴۰/۰۰۰ تومان

 

ت) هزینه ثبت طلاق در دفترخانه طلاق یا همان محضر (بسته به انصاف دفتر طلاق) از 1/500/000 تومان به بالا

 

ث) حق الوکاله وکیل دادگستری (اگر وکیل داشته باشید) از ۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان به ازای هر وکیل

 

نکته: برای انجام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل دادگستری، هر کدام از زوجین باید یک وکیل جداگانه داشته باشند. 

 

هزینه طلاق توافقی طبق قانون جدید

تا قبل از آذر سال ۹۷ که بحث مشاوره‌های اجباری مطرح نبود، طبیعتاً هزینه‌های این قبیل مشاوره‌ها هم در کار نبود و در نتیجه هزینه های طلاق توافقی هم پائین‌تر از امروز بود.

 

امّا درست از ابتدای آذر ماه سال نود و هفت و پیرو ابلاغ قبلی بخشنامه ریاست وقت دادگستری کل استان تهران خطاب به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این دفاتر از ثبت دادخواست‌ طلاق توافقی بدون دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق منع شدند.

 

دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق نیز مشروط شد به ثبت نام در سامانه نوبت دهی طلاق و پس از آن حضور در جلسات مشاوره اجباری که این جلسات بطور معمول حدوداً حداقل ۵ جلسه به طول می‌انجامد که هزینه‌های آن در ادامه شرح داده می‌شود.

 

بررسی جزئیات هزینه مشاوره‌ های اجباری

هزینه مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی همانطور که اشاره شد به تازگی به هزینه‌های مربوط به طلاق توافقی افزوده شده است.

 

 جزئیات آن با فرض برگزاری حداقل ۵ جلسه مشاوره به شرح زیر است:

 

۱- هزینه مشاوره برای هر جلسه به ازای هر یک از زوجین ۵۲/۰۰۰ تومان و در مجموع هر دو نفر برای هر جلسه ۱۰۴/۰۰۰ تومان

 

۲- هزینه مشاوره برای ۵ جلسه به ازای هر یک از زوجین ۲۶۰/۰۰۰ تومان و در مجموع هر دو نفر برای ۵ جلسه ۵۲۰/۰۰۰ تومان

 

هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی (هزینه دادرسی طلاق توافقی)

هزینه دادرسی یکی از هزینه‌های طرح هر نوع دعوا، دادخواست و شکایت است و طلاق توافقی نیز از این قائده مستثنی نیست.

 

از آنجایی که طلاق توافقی خواسته‌ای غیرمالی محسوب می‌شود، هزینه دادرسی آن چیزی در حدود ۱۷۰/۰۰۰ تومان میشود.

 

البته هزینه ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ممکن است کمی بیشتر از این عددی که گفتیم بشود، چراکه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت دادخواست طبیعتاً حق الزحمه دریافت می‌نمایند.

 

هزینه مشاوره ارجاع  شده از سوی دادگاه

طبق ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده، دادگاه خانواده باید زوجین را به مشاوره ارجاع دهد.

 

این مشاوره در همان روز جلسه دادگاه به انجام می‌رسد و نتیجه و گزارش آن نیز در همان روز به دادگاه خانواده تقدیم میشود.

 

در نتیجه شرایط و مراحل آن با مشاوره‌های اجباری قبل از ثبت دادخواست خیلی متفاوت است.

 

هزینه مشاوره ارجاع شده از سوی دادگاه تا حدود زیادی بستگی به رویه مجتمع قضایی‌ای دارد که دادگاه خانواده در آن قرار گرفته است.

 

مجتمع‌های قضایی برای این موضوع مبالغ متفاوتی از ۸۰/۰۰۰ الی ۱۴۰/۰۰۰ تومان برای مجموع هر دو نفر زوجین مطالبه می‌نمایند.

 

هزینه ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق

دفاتر طلاق برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن معمولاً مبلغ متفاوت و گوناگونی مطالبه می‌نمایند و این موضوع بستگی به انصاف آنها دارد، هزینه ثبت طلاق در دفتر طلاق از 1/500/000 تومان به بالا است.

 

نکته: مواردی مانند آزمایشات مربوط گواهی عدم بارداری و یا آزمایش پزشکی قانونی برای صدور گواهی سلامت بکارت (بسته به مورد) را نیز باید به هزینه‌های مربوط به طلاق توافقی افزود، امّا با توجه به اینکه این مبالغ بسیار در نوسان و متغیر است. همچنین انجام و یا عدم انجام یکی از آزمایشات مذکور کاملاً بستگی به شرایط زوجه دارد، در این نوشته از ذکر مبالغ آن خودداری شده است.

 

در پایان خاطر نشان می‌سازیم چنانچه با مطالعه این مقاله احیاناً سوال بدون پاسخی در مورد هزینه طلاق توافقی دارید و یا برای انجام امور طلاق توافقی نیاز به وکیل طلاق توافقی با تجربه و متخصص دارید تا تمام مراحل (حتّی مشاوره‌های اجباری) بصورت کامل از ابتدا تا انتها توسط وکیل و بدون نیاز به حضور شما انجام شود، حتماً با ما تماس بگیرید.

 

پرداخت هزینه طلاق توافقی به عهده کیست؟

با توجه به اینکه این نوع طلاق، همانطور که از نام آن پیداست “توافقی” است، طبیعتاً تمام مسائل مربوط به آن نیز مطابق با توافقات زوجین پیش میرود و هیچ الزام و اجباری در کار نیست.

گاهی تمامی هزینه‌ ها را زوج میپردازد و گاهی بالعکس است و پرداخت کلیه هزینه ها را زوجه بر عهده میگیرد. همچنین در موارد بسیاری نیز زوجین پرداخت هزینه ها را بصورت مساوی یا غیر مساوی میپذیرند.

بنابراین هیچ رویه دقیق و مرسومی در پرداخت هزینه‌ها وجود ندارد و زوجین در این مورد نیز باید مانند سایر مسائل با یکدیگر به توافق و تفاهم برسند.  

 

پاسخ به سوالات متداول

هزینه طلاق توافقی در حالت کلی شامل: هزینه مشاوره‌های اجباری (حدوداً 5 جلسه)، هزینه دادرسی و تعرفه دفتر خدمات الکترونیک قضایی، حق الوکاله وکیل (اگر برای انجام کار وکیل داشته باشید)، هزینه مشاوره یا داوری مستقر در دادگاه خانواده، هزینه آزمایش عدم بارداری یا سلامت بکارت و در نهایت هزینه دفترخانه رسمی طلاق به منظور اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق است. چنانچه زوجین متقاضی طلاق توافقی، تمامی این مراحل را خودشان انجام دهند، طبیعتاً حق الوکاله وکیل از هزینه آنان کسر می‌شود. برای مشاهده تمامی هزینه‌های طلاق توافقی با حضور زوجین و بدون حضور زوجین، مقاله را مطالعه بفرمایید. همچنین در نظر داشته باشید که در موسسه حقوقی مشهور، تمامی اقدامات مربوط به طلاق توافقی توسط وکلای پایه یک باتجربه، با حداقل هزینه و زمان و بدون حضور زوجین انجام می‌شود.

برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید: الف) اگر برای انجام مراحل طلاق توافقی وکیل باتجربه و کاملاً مسلط به امور طلاق توافقی داشته باشید، تمامی مراحل طلاق توافقی بدون حضور شما و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. ب) اگر بنا به هر علتی تمایل دارید که خودتان مراحل طلاق توافقی را انجام دهید و یا آنکه وکیلی که اختیار نموده‌اید، به انجام طلاق توافقی مسلط نباشد، مراحل طلاق توافقی ممکن است چند ماه زمان ببرد. چنانچه تمایل دارید تمامی اقدامات و مراحل طلاق توافقی را در کمترین زمان ممکن به نحوی صحیح و کاملاً قانونی انجام دهید و تمایل به حضور در هیچکدام از مراحل مربوطه را نداریدف با ما تماس بگیرید. همچنین برای کسب اطلاعات دقیق و کامل، همین مقاله را مطالعه بفرمایید.

همانطور که در همین مقاله بصورت مفصل و کامل توضیح داده‌ایم (توصیه می‌نماییم مقاله را حتماً مطالعه کنید)، از ابتدای آذر ماه سال 97، برای طلاق توافقی انجام چند جلسه مشاوره، اجباری شد و تعداد این جلسات معمولاً 5 جلسه است. در پاسخ به سوال دوم باید عرض کنیم که اگر زوجین برای انجام مراحل طلاق توافقی وکیل باتجربه و مسلط به انجام موضوع طلاق توافقی داشته باشند، طبیعتاً تمامی امور مربوطه از جمله حضور در جلسات مشاوره توسط وکیل انجام می‌شود و نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره نیست. امّا اگر زوجین وکیل نداشته باشند و یا وکیل زوجین تسلط و تجربه کافی نداشته باشد، آنگاه حضور زوجین در تمامی جلسات مشاوره اجباری است. شما هم اگر تمایل به حضور در هیچکدام از مراحل طلاق توافقی (اعم از جلسات مشاوره، جلسه دادگاه و غیره) را ندارید، با موسسه حقوقی مشهور تماس بگیرید.

از آنجاییکه طلاق توافقی از نوع طلاق خلع و از زیرمجموعه طلاق بائن محسوب می‌شود، مطابق با قانون مدنی، بذل مهریه (بخشش مهریه) از سوی زن ضروری و لازم است. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مقدار و میزان مهریه‌ای که زن به شوهر خود بذل میکند کاملاً اختیاری است و هیچ اجبار قانونی‌ای در مقدار بخشش وجود ندارد. در نتیجه زن با توافقاتی که با شوهر خود دارد، می‌تواند یا بخشی از مهریه (هرچند بسیار کم) و یا تمامی مهریه را در قبال طلاق به همسر خود بذل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، همین مقاله را مطالعه بفرمایید.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 17 دیدگاه
  • فاطمه بابایی پاسخ

    سلام وقت بخیر من 3سال هست که معرکه کردم وبا دختر 14سالم زندگی میکنم ولی شوهرم راضی به طلاق نشده ودراین مدت هیچ هزینه ای پرداخت نکرده لطفاً یه وکیل عالی که کار طلاقم را سریع بده معرفی کنید

    6 اسفند 1401 در 21:06
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با شماره‌های موسسه (موجود در همین صفحه) تماس بگیرید.

      16 اردیبهشت 1402 در 13:54
  • نرگس پاسخ

    سلام من همسرم اعتیاد داره به مصرف شیشه چطور میتونم ازش جدا بشم چون میگه طلاق نمیدم

    20 بهمن 1401 در 08:05
  • راضیه تحفه ای پاسخ

    سلام شوهرم اعصاب روان هست میخوام طلاق توافقی بگیرم مارو کتک میزنه فوش میده سرکار نمیره توروخدا یک راه حلی نشونم بدین قیمت طلاق توافقی چقدرهست ممنون میشم دوفرزند پسردارم بچهام هم کتک میزنه

    6 آبان 1401 در 15:17
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود برشما
      برای اطلاع دقیق از مراحل و هزینه طلاق توافقی با ما تماس بگیرید.

      23 آبان 1401 در 17:13
  • محمد امین رضایی پاسخ

    سلام بنده بجایی رسیدم که میخواهم از همسرم جدا بشم یک فرزند دختر دارم که وابستگی پیش از حد به خانمم دارد و خانمم حدود ۲۰سال از من کوچکتر است و یکبار جدا شده الان زندکی برام سخت کرده و عذاب اور است چون به خانواده ام بد رفتاری میکه و حضر به مشاوره هم نیست مراحل اقدام چیست ممممنون میشم

    19 مهر 1401 در 15:43
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای کسب اطلاعات دقیق از شرایط و مراحل طلاق توافقی با ما تماس بگیرید.

      23 آبان 1401 در 17:14
  • اسماعیل پاسخ

    سلام .اینجانب دوفرزند دختردارم . آیا می‌شود کاری کرد که همسراطلاق یا طلاق توافقی صرفه نظر کردیا به هردلیلی پشیمانش کرد.فقط بخاطر بچها آیا راهی هست .ممنون میشم.

    13 شهریور 1401 در 22:58
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      در خصوص طلاق به درخواست همسرتان (طلاق به درخواست زوجه) باید عرض کنم باید شرایط شما و ایشان بررسی شود تا بتوانیم مشاوره صحیح خدمتتان ارائه کنیم. اما در خصوص طلاق توافقی تا زمانی که شما راضی به طلاق نباشید عملاً امکان طلاق توافقی وجود ندارد، چراکه این نوع از طلاق همانطور که از نامش پیداست از ابتدا تا به انتها کاملاً بر اساس رضایت و توافق هر دو نفر زوجین پیش خواهد رفت مگر اینکه قبلاً در خصوص طلاق به همسرتان وکالت در طلاق داده باشید که در اینصورت ایشان برای طلاق توافقی نیازی به جلب رضایت شما ندارد.

      14 شهریور 1401 در 00:42
  • سعید پاسخ

    سلام ما میخوایم طلا ق توافقی بگیرم مراحل داد گاهی پیش بردیم .فقط دفتر طلاق دفتر رسمی مونده .که بریم جدا بشیم توافقی..ایا هزینه طلاق به دفتر خانه چقدر می باشد

    26 اردیبهشت 1400 در 09:56
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      هزینه ثبت طلاق در دفترخانه کاملاً بستگی به دفترخانه مربوطه داره و معمولاً بین 800 هزار تومان تا 2 میلیون تومان متغیر هست

      26 اردیبهشت 1400 در 13:28
      • علیرضا قزوینی پاسخ

        سلام .من به اندازه جونم زنم رو دوست دارم .زنم زن خیلی خوب پاک ومهربونیه،خیلی وقتا توزندگیمون به جاهایی رسیدیم که همه فکرمیکردند ته خط ه ولی پشتمو خالی نکرد .متاسفانه برعکس خانمم خانوادش بسیار به مقوله ازدواج وزندگی به صورت سطحی نگاه میکنند و در هر جرو بحثی اولین راه حل را در جدایی میبینند.به طوری که باهمین نوع تفکر دوتا از برادر زنهام متارکه کرده ودینبار که پس از جروبحثی بسیار جزیی همسرم به خانه پدرش رفت اونها بلافاصله با انجام دادن هزینه هایی زنم رو درعمل انجام شده قرار دادن .به طوری که تحدید کردن در صورت برگشت مجددبه زندگیش باید قیداونها روبزنه‌.امروز برام پیامک فرستاد که برای اول بهمن زمان مشاوره قبل از طلاق در نظر گرفته شده.بجان بچم از زمان دیدن اون پیام قلبم مچاله شده وباورش برام سخت .خواهش میکنم تمنا میکنم چون از نظر مالی درشرایطی نیستم که به وکیل مراجعه کنم شمابگید راهی وجود داره که من تحت هر شرایطی زنم رو طلاق ندم .ایا فقط با فرض بخشیدن مهریه اون میتونه بدون رضایتم طلاق بگیره؟جان بچه هاتون جوابمو بدید

        18 دی 1401 در 18:07
        • محسن شیخ ها

          درود بر شما
          برای طلاق توافقی رضایت شما الزامی هست، اما در مورد طلاق به درخواست زن و در صورتی که مرد موافق نباشد باید حتماً یکی از دو شرط زیر وجود داشته باشد:
          1- مرد (زوج) به زن (زوجه) حق طلاق یا وکالت در طلاق داده باشد.
          2- یکی از شروط مندرج در سند ازدواج که بر اساس آن زوجه میتواند بدون نیاز به رضایت زوج طلاق بگیرد وجود داشته باشد و این موضوع توسط دادگاه خانواده احراز شود.

          26 دی 1401 در 17:12
  • Mahsanoruzi پاسخ

    من در رشت هستم .اگر بخوام میتونید بیاید رشت و کار طلاق توافقی مارو انجام بدید یا نه؟و ایینکه چقدر دقیقا هزینه داره.طلاق توافقط بدون حضور زوجین

    11 آذر 1399 در 14:49
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      لطفاً با موسسه تماس بگیرید.

      11 آذر 1399 در 16:51
  • رضا ربانی پاسخ

    سلام، ممنون از مقاله کامل خوبتون
    این امکان وجود داره که زوجین در دفتر طلاق حضور نداشته باشند و با وکالت به وکیل این کار انجام بشه؟

    9 آذر 1399 در 13:46
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما و سپاس از لطفتون
      بله این امکان وجود داره، در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

      9 آذر 1399 در 16:11