طلاق توافقی چیست؟ 0 تا 100 مراحل، شرایط، هزینه، زمان و مدارک

  • 2 خرداد 1402
  • محسن شیخ ها
  • 150 پرسش و پاسخ

طلاق توافقی چیست و چگونه است؟ در این نوشته که توسط وکیل پایه یک دادگستری و دقیقاً مطابق با شرایط روز و رویه مرسوم دادگاه‌های خانواده در سراسر ایران نوشته شده است، شما با 0 تا 100 شرایط طلاق توافقی بدون حضور زوجین، مدت زمان، مدارک مورد نیاز، مشاوره‌های اجباری و مراحل طلاق توافقی در سال 1402 آشنا می‌شوید.

  • مراحل طلاق توافقی از 0 تا 100
  • بدون حضور زوجین
  • حدوداً 10 روز کاری
  • توسط خبره‌ترین وکلای خانم و آقا
  • تماس: ۰۲۱۴۳۰۰۰۴۳۰ و ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۷۰

طلاق توافقی چیست و چگونه است؟

در این نوشته که توسط وکیل پایه یک دادگستری و دقیقاً مطابق با شرایط روز و رویه مرسوم دادگاه‌های خانواده در سراسر ایران نوشته شده است، با 0 تا 100 شرایط طلاق توافقی بدون حضور زوجین، مدت زمان، مدارک مورد نیاز، مشاوره‌های اجباری و مراحل طلاق توافقی در سال 1402 آشنا میشوید.

 

طلاق توافقی چیست؟ طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوج و زوجه (زن و شوهر) بنا به هر دلیل و علتی به این نتیجه می‌رسند که امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و تصمیم قطعی به جدایی و شروع مراحل طلاق توافقی می‌گیرند و به همین منظور در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک، تعهدات، دیون و تکالیف آن با یکدیگر به تفاهم و توافق می‌رسند. در واقع شرایط طلاق توافقی همانطور که از نام آن پیداست بطور کامل بستگی به توافقات زوجین دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

 

  • حضانت فرزند یا فرزندان مشترک
  • نفقه زوجه و فرزندان و جهیزیه
  • اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت وجود)
  • همچنین شاید از همه چالش بر انگیزتر، در مورد مهریه

 

مواردی که زوجین در مورد آن تفاهم دارند برای دادگاه نیز محترم و قابل قبول است و در رای دادگاه (گواهی عدم امکان سازش) و همچنین در نهایت در سند طلاق (طلاقنامه) نیز ذکر می‌گردد.

نکته: رویه وکلای موسسه حقوقی مشهور به اینصورت است که ابتدا تمام توافقات زوجین را نوشته و به امضاء ایشان می‌رسانند و دقیقاً همین توافقات را در دادگاه مطرح می‌کنند و در رای دادگاه نوشته خواهد شد.

همچنین تمامی مراحل و اقدامات لازم «حتی حضور در جلسات مشاوره اجباری» و جلسه دادگاه توسط وکلای ما و بدون نیاز به حضور زوجین انجام می‌گیرد.

  • چنانچه برای انجام دقیق مراحل طلاق توافقی از 0 تا 100 بدون نیاز به حضور زوجین نیاز به وکیل باتجربه و خبره دارید، با ما تماس بگیرید
  • ۰۲۱-۴۳۰۰۰۴۳۰
  • ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۷۰

جدیدترین شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی در استان تهران و استان‌های دیگر ایران تغییر کرده و متقاضیان گرامی باید ابتدا به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه نموده و با ثبت اطلاعات خود در این سامانه، اقدام به دریافت نوبت از مراکز غربالگری نمایند و در زمان تعیین شده به مرکز غربالگری یا مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند.

پس از انجام مشاوره‌های لازم، باید گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکز مربوطه دریافت کنند که این گواهی در هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده می‌شود و دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست را ثبت و به دادگاه خانواده صالح ارجاع می‌نمایند.

 

نکته مهم ۱: شرایط جدید فوق الذکر فعلاً فقط در مورد طلاق توافقی است و در مورد طلاق‌های یک طرفه (طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن)، شیوه کار همچنان طبق روال گذشته انجام می‌گیرد و چنانچه هرگونه تغییری ایجاد گردد، با بروز رسانی این نوشته به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.

 

نکته مهم ۲: چنانچه بنا به هر دلیلی تصمیم به طلاق توافقی به صورت غیرحضوری دارید و تمایلی به حضور در جلسات مشاوره و حضور در دادگاه را ندارید، به اطلاعتان می‌رسانیم که تمامی مراحل بصورت کامل از جلسات مشاوره تا اخذ سند طلاق توسط وکلای موسسه حقوقی مشهور بدون نیاز به حضور زوجین انجام می‌پذیرد.

 

مطلب مفید: طلاق از طرف زن چگونه است؟ بررسی کامل نحوه و شرایط طلاق از طرف زن 

مراحل طلاق توافقی

در ادامه تمام مراحل طلاق توافقی را در 8 گام ساده برای شما توضیح میدهیم:

 

گام اول: مشاوره‌های اجباری

با توجه به آخرین تغییرات موجود در استان تهران و بسیاری از استانهای کشور، اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است.

سپس زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند و پس از انجام مشاوره‌های لازم، “گواهی عدم انصراف از طلاق” دریافت کنند.

 

گام دوم: تقدیم دادخواست

دومین گام برای انجام طلاق توافقی، تقدیم دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی مانند: شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند.

 

گام سوم: تعیین وقت دادرسی

پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده جهت رسیدگی به موضوع باشید.

تعیین وقت رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید. همچنین صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک‌هایی به اطلاع زوجین می‌رسد.

 

گام چهارم: حضور در جلسه دادگاه

اقدام بعدی، حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم است.

 

گام پنجم: مشاوره در دادگاه

در این زمان پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن‌ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و مشاور خانواده با طرفین مذاکره و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش میکند و در صورت موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی‌های مشاور خانواده و اصرار زوجین یا وکلای آن‌ها به وقوع طلاق، مشاورین خانواده با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می‌نمایند. سپس توافقنامه توسط مشاور خانواده تکمیل و به امضاء وی و طرفین می‌رسد و به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می‌شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.

توافقنامه معمولاً شامل موارد زیر است:

  • توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه
  • نفقه زوجه
  • اجرت المثل
  • جهیزیه
  • حضانت فرزند
  • نحوه و تاریخ‌های ملاقات با فرزند
  • حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن
  • سایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین

 

گام ششم: احراز باردار بودن یا باردار نبودن زوجه

احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور ۳ راه زیر وجود دارد:

 

1) اقرار زوجه

اقرار زوجه مبنی بر عدم بارداری زوجه که در اینصورت دادگاه با این اقرار اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌نماید اما اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق، منوط به آن است که زوجه قبلاً به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را به دفاتر طلاق ارائه نماید.

 

2) مراجعه به آزمایشگاه

قبل از مراجعه به دادگاه خانواده، زوجه به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده باشد و گواهی عدم بارداری را از آزمایشگاه فوق اخذ و به دادگاه ارائه نماید که در اینصورت پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده، با مراجعه زوجین به دفاتر طلاق، دفاتر فوق اقدام به اجرای صیغه طلاق می‌نمایند.

 

نکته ۱: در صورتی که زوجه باکره باشد، نیازی به اقرار زوجه به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست. اما بجای آن زوجه باید با معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی (فقط پزشکی قانونی و نه آزمایشگاه پزشکی و یا پزشکان دیگر) مراجعه نماید و پس از انجام آزمایشات و معاینات مربوطه، «گواهی سلامت بکارت» مبنی بر تایید دوشیزه و غیر مدخوله بودن را اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

 

نکته ۲: در صورتی که زوجه یائسه باشد، نیازی به اقرار وی به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.

 

3) اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین

چنانچه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند، این موضوع در گواهی عدم امکان سازش ذکر می‌شود.

 

گام هفتم: حضور مجدد در دادگاه

پس از اقدامات پیش گفته، زوجین یا وکلای آن‌ها به دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می‌نماید.

 

گام هشتم: مراجعه به دفتر طلاق

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، زوجین یا وکلای آن‌ها ۳ ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و مدارک لازم دیگر، به دفتر طلاق مراجعه نمایند و با جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن، مراحل طلاق توافقی به اتمام می‌رسد.

 

مشاوره‌های اجباری طلاق توافقی دقیقاً چگونه است؟

الزام به انجام مشاوره موضوعی کاملاً قانونی و برگرفته از قانون حمایت خانواده مصوب اسفند ماه سال ۹۱ است. در ماده ۲۵ این قانون موضوع ارجاع طلاق توافقی به مشاوره جزء الزامات و تکالیف دادگاه خانواده است و در واقع دادگاه خانواده بدون جلب نظر مشاوره خانواده نمی‌تواند اقدام به صدور رای «گواهی عدم امکان سازش» نماید.

در ماده قانونی فوق الذکر برای انجام مشاوره خانواده قبل از صدور رای عبارت «باید» وجود دارد، ماده مذکور نشان می‌دهد که دادگاه برای انجام مشاوره خانواده اختیار ندارد بلکه الزام و تکلیف دارد و حتماً باید مشاوره قبل از صدور رای انجام شود.

برای همین منظور و طبق رویه‌ای که ماه‌ها است در تمام ایران جریان دارد، پیرو توافقات حاصله بین قوه قضائیه و سازمان بهزیستی کشور و به منظور ارتقاء سطح کیفی مشاوره‌های خانواده تصمیم بر این شده که مراکز مشاوره زیر نظر سازمان بهزیستی کشور باشند و زوجین گرامی باید برای حضور در جلسات مشاوره مطابق با موارد ذیل عمل نمایند:

 

۱- مراجعه به سامانه اینترنتی تصمیم (مداخله در طلاق) و ثبت مشخصات و ثبت نام در این سامانه و انتخاب نزدیکترین مرکز غربالگری به محل سکونت و انتخاب تاریخ مراجعه

 

نکته: انتخاب مرکز غربالگری و تاریخ مراجعه اختیاری است، در نتیجه زوجین می‌توانند هر کدام از مراکزی که در سامانه تصمیم وجود دارد و همچنین تاریخ مراجعه را به اختیار خود انتخاب نمایند

 

۲- زوجین در تاریخ موردنظر به مرکز غربالگری انتخاب شده مراجعه می‌نمایند و پس از اقدامات لازم به یکی از مراکز مشاوره منتخب برای شروع جلسات مشاوره خانواده معرفی می‌شوند

 

۳- پس از انجام جلسات مشاوره با مشاوران مذکور (حدوداً ۵ جلسه مشاوره لازم است)، اگر زوجین همچنان بر تصمیم خود مبنی بر طلاق اصرار داشته باشند، مرکز مشاوره اقدام به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق می‌نماید

 

نکته : صدور گواهی عدم انصراف از طلاق که برای ثبت دادخواست طلاق توافقی الزامی است، حدوداً ۴۵ روز پس از پایان جلسات مشاوره امکانپذیر است.

 

۴- پس ازصدور گواهی عدم انصراف از طلاق زوجین متقاضی می‌توانند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند

 

۵- سپس برای زوجین وقت جلسه دادرسی تعیین خواهد شد که باید در تاریخ و ساعت تعیین شده در شعبه دادگاه خانواده که تمامی این موارد در ابلاغیه دادگاه مشخص شده است حضور داشته باشند.

 

روش کار مراکز مشاوره خانواده

پس از ثبت نام زوجین در سامانه تصمیم و انتخاب نزدیکترین مرکز مشاوره، وقت فوری همراه با کد رهگیری برای زوجین صادر می‌شود.

با مراجعه به مرکز غربالگری و اصرار زوجین به جدایی، چند سوال از زن و شوهر در خصوص علل جدایی پرسیده می‌شود، سپس زوجین توسط کارشناس مربوطه، به مشاوره خانواده معرفی می‌شوند و این آغاز جلسات اجباری مشاوره است.

 

هزینه مشاوره چقدر است؟

هزینه مشاوره برای هر جلسه و به ازای هریک از زوجین در حدود ۵۲ هزار تومان است.

 

چند جلسه مشاوره لازم است و چقدر زمان می‌برد؟

انجام حداقل ۵ جلسه مشاوره الزامی است و بسته به ازدحام و یا خلوتی مرکز مشاوره، پروسه زمانی مشاوره بین حداقل ۴۵ روز تا ۳ ماه متغیر خواهد بود.

نکته مهم: جلسات اجباری مشاوره تحت هیچ شرایطی کمتر از ۴۵ روز نخواهد بود و شما هم اگر بنا به هر دلیلی تمایلی به حضور در جلسات مشاوره اجباری و صرف زمان حداقل ۴۵ روز را ندارید و همچنین تمایلی به حضور در جلسه دادگاه و دفتر طلاق ندارید با ما تماس بگیرید.

 

توافق در مورد مهریه در طلاق توافقی

یکی از تعهدات و دیون بسیار مهمی که عقد نکاح برای مرد ایجاد می‌کند، مهریه است. مهریه از دیون ممتاز محسوب می‌شود و زن در مورد مطالبه مهریه بر دیگر طلبکاران شوهر خود، ارجحیت دارد.

اگر زوجین در مورد مهریه و شرایط پرداخت آن به توافق نرسند، دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری خواهد نمود و در نتیجه عملاً امکان طلاق توافقی وجود نخواهد داشت.

 

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی:

«به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید». بنابراین به محض اینکه صیغه عقد نکاح جاری می‌شود، مالکیت زن بر مهریه مستقر می‌گردد.

در همین رابطه در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی آمده است: «زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود».

 

توافق زوجین در مورد مهریه می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

۱- زوجین توافق کنند که مرد مقدار مشخصی از مهریه‌ را بپردازد، مثلاً زن می‌تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را بذل کند (ببخشد) و الباقی را مطالبه کند امّا برای پرداخت آن به مرد مهلت می‌دهد.

 

نکته: دقت کنید که این مهلت باید حتماً مشخص و معین باشد و اگر زمان یا زمان‌های پرداخت آن مشخص نشود، چنین شرطی به علت غرری بودن باطل است.

۲- زن می‌تواند صرفاً بخشی از مهریه خود را در ازای بدست آوردن برخی از امتیازات به شوهر خود بذل نماید امّا الباقی آن را مطالبه نماید که در چنین صورتی باید مشخص شود که اولاً) دقیقاً چه مقداری از مهریه را بذل می‌نماید. دوماً) الباقی مهریه را به چه ترتیبی دریافت می‌نماید.

 

توافق در مورد نفقه در طلاق توافقی

نفقه نیز مانند مهریه یکی از حقوق مالی مهم زن است، تفاوت مهم نفقه با مهریه این است که جنس و مقدار مهریه در سند نکاحیه بصورت کاملاً روشن ذکر می‌شود ولی در مورد نفقه چنین چیزی نداریم و معمولاً زوج عدد و رقم مشخصی را بصورت کتبی تعهد نمی‌نماید.

همچنین همانطور که گفتیم، به مجرد وقوع عقد، زن مالک مهریه می‌شود، اما چنین چیزی در مورد نفقه وجود ندارد بلکه زن بصورت مستمر و در طول دوران زندگی مشترک و مشروط به ناشزه نبودن، مستحق دریافت نفقه می‌شود.

در توافق نامه مربوط به طلاق توافقی، باید روشن شود که آیا نفقه‌ای بر ذمه شوهر باقی مانده است یا خیر، اگر باقی مانده باید مقدار، شرایط پرداخت و زمان پرداخت آن تعیین شده باشد.

چنانچه زوجین در رابطه با نفقه به توافق نرسند، دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری می‌نماید. در نتیجه امکان انجام طلاق توافقی هم میسر نخواهد بود.

 

توافق در مورد اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل ایّام زوجیت نیز یکی از حقوق مالی زوجه است که در قیاس با مهریه و نفقه در درجه پایین‌تری قرار دارد و بار اثبات این که زن مستحق دریافت اجرت المثل هست یا خیر با خودش است و اگر در مورد آن ادعایی داشته باشد و نتواند مطابق با قانون، استحقاق خود بر اجرت المثل را اثبات نماید، ادعای وی مسموع نخواهد بود.

شرایط قانونی که بر اساس آن زن استحقاق دریافت اجرت المثل ایّام زوجیت را دارد در تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی ذکر شده است و باید «جمع تمام شرایط» وجود داشته باشد.

 

تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی:

چنانچه زوجه کارهایی راکه شرعاً بر عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید. اما در نظر داشته باشید که مبالغ اجرت المثل معمولاً بسیار اندک است.

 

توافق در مورد نفقه، ملاقات و حضانت فرزندان در طلاق توافقی

حضانت و نفقه فرزند و یا فرزندان نیز یکی دیگر از مواردی است که زوجین باید در مورد آن به توافق برسند.

 

الف) حضانت و نگهداری فرزندان

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندانی که پدر و مادرشان جدای از یکدیگر زندگی می‌کنند، مادر تا سن ۷ سالگی اولویت دارد و پس از ۷ سالگی اولویت حضانت و نگهداری از فرزند یا فرزندان با پدر است.

همچنین طبق تبصره همین ماده، بعد از سن ۷ سالگی، در صورتی که بین زوجین در حضانت و نگهداری فرزندان اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه با رعایت مصلحت فرزند، حل اختلاف و تعیین تکلیف می‌نماید.

 

ب) نفقه فرزندان

بر اساس ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی، نفقه فرزندان در اصل بر عهده پدر است. بنابراین وظیفه پدر است که نفقه فرزندان را بپردازد (حتی اگر حضانت و نگهداری آن‌ها با مادر باشد).

اما گاهی ممکن است مادر برای بدست آوردن حق حضانت و نگهداری فرزند، پرداخت نفقه را نیز بر عهده بگیرد. در مورد طلاق توافقی اگر چنین توافقی وجود داشته باشد، باید بصورت کتبی باشد و به امضاء زوجین برسد.

 

پ) ملاقات فرزندان

مطابق با ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، در صورتی که به هر علتی، پدر و مادر اطفال در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از پدر و مادر که طفل تحت حضانت و نگهداری او نیست، حق ملاقات طفل خود را خواهد داشت.

تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن، طبق توافق زوجین است و چنانچه زوجین در این رابطه با هم اختلاف داشته باشند، دادگاه تعیین تکلیف می‌نماید.

هر سه مورد فوق الذکر از مواردی است که زوجین باید در مورد آن توافق داشته باشند. این موارد باید در توافق‌نامه زوجین قید شده باشد، وگرنه دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری می‌نماید.

 

توافق در مورد جهیزیه در طلاق توافقی

مالک جهیزیه‌ای که زوجه با خود به منزل مشترک می‌آورد در هر صورت خود وی است، مشروط بر اینکه به نحوی بتواند ثابت کند وسایل مورد نظر را خود او یا خانواده وی خریداری نموده‌اند.

برای اثبات این موضوع، در بسیاری از خانواده‌ها مرسوم است که از جهیزیه خریداری شده توسط خانواده دختر، لیستی که به “سیاهه جهیزیه” معروف است تهیه می‌نمایند، این لیست به امضاء افرادی از هر دو خانواده عروس و داماد و همچنین خود داماد می‌رسد.

بوسیله لیست مذکور می‌توان اثبات نمود که مالکیت وسایل مندرج در سیاهه جهیزیه، با زوجه است و وی در هر زمانی می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن‌ها داشته باشد.

یکی دیگر از راه‌های مرسوم اثبات مالکیت زوجه بر جهیزیه، “فاکتور خرید” اجناس است. یعنی چنانچه سیاهه‌ای در کار نباشد و یا برخی از اقلام بعداً خریداری شود و در نتیجه در سیاهه جهیزیه موجود نباشد و یا به هر علتی از قلم افتاده باشد، فاکتور خریدی که در آن نام زوجه یا خانواده وی به عنوان خریدار ذکر شده است، دلیل بر مالکیت زوجه بر اجناس مذکور است.

در هر صورت جهیزیه یکی از اموال و حقوق زوجه محسوب می‌شود و تعیین تکلیف در مورد آن برای صدور گواهی عدم امکان سازش لازم است.

 

نحوه طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

چنانچه زوجین متقاضی طلاق توافقی و یا یکی از ایشان (چه زن و چه مرد) در خارج از کشور ساکن باشند باز هم می‌توانند تمامی مراحل مربوطه را در ایران و توسط وکلای دادگستری به انجام برسانند.

 

اکنون این سوال پیش می‌آید چنین متقاضیانی که در خارج از کشور ساکن هستند چگونه می‌توانند بدون سفر به ایران به وکیل دادگستری وکالت دهند تا بدون نیاز به حضور ایشان تمام مراحل طلاق توافقی بصورت کامل و قانونی به انجام برسد؟

در پاسخ به این سوال و با استناد به ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی روش‌های ذیل وجود دارد.

 

  • روش اول: زوجین، مرد و یا زنی که در خارج از کشور ساکن است باید به سفارت و یا کنسولگری ایران در آن کشور مراجعه نمایند و به یکی از اقوام، دوستان و یا آشنایان خود در ایران وکالت مدنی بدهند تا شخص مذکور بتواند بر اساس همین وکالتنامه به وکیل دادگستری مراجعه نماید و به وی وکالت دهد.

 

  • روش دوم: متقاضیان می‌توانند با حضور در کنسولگری و یا سفارت خانه ایران در آن کشور مستقیماً به وکیل دادگستری وکالت دهند.

 

  • روش سوم: چنانچه یکی از زوجین در خارج از کشور ساکن باشند و دیگری در ایران حضور داشته باشد، نفری که در خارج ساکن است می‌تواند به سفارتخانه و یا کنسولگری ایران در آن کشور مراجعه نماید و به طرفی که در ایران حضور دارد وکالت بدهد تا وی بتواند بر اساس همین وکالتنامه به وکیل دادگستری وکالت دهد.

دانستنی های مهم برای تنظیم وکالتنامه طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

با توجه به رویه‌‌ای که در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در کشورهای خارجی مرسوم است، مراجعانی که تصمیم به تنظیم وکالت مدنی دارند و متن خاصی برای وکالتنامه خود در اختیار ندارند، اینگونه ارشاد می‌نمایند که مطابق با متن موجود در «سامانه تاک» متن وکالتنامه خود را تنظیم نمایند.

متن مذکور دارای اشکالات و نواقصی است که معمولاً منجر به عدم پذیرش آن توسط دادگاه‌های خانواده می‌شود و به همین دلیل به شما توصیه می‌نماییم برای تنظیم چنین وکالتنامه‌هایی حتماً از وکلای با تجربه در این خصوص مشاوره بگیرید.

 

امّا چند مورد مهم که باید حتماً در وکالتنامه مذکور وجود داشته باشد را شرح می‌دهیم:

 

الف) اختیار نمودن وکیل دادگستری به منظور انجام موضوع وکالت

ب) اختیار مراجعه به مشاوره و داوری و حضور در جلسات مشاوره و داوری

پ) چنانچه زوجه تصمیم به بذل تمام و یا بخشی از حقوق مالی خود شامل نفقه، اجرت المثل و مهریه خود داشته باشد، باید اختیار بذل تمام، عین و یا معادل و یا بخشی از مهریه و نفقه و اجرت المثل خود را در وکالتنامه به وکیل بدهد.

اگر تمایل به بذل بخشی از مهریه خود را دارد باید دقیقاً ذکر نماید که چه مقدار از مهریه را در قبال طلاق بذل می‌نماید.

ت) چنانچه زوجین دارای فرزند و یا فرزندان مشترک صغیر هستند باید در وکالتنامه نسبت به تعیین تکلیف در خصوص حضانت، نگهداری، ملاقات و نفقه فرزند مشترک نیز اختیارات لازم به وکیل اعطاء شود.

ث) اختیار اعتراض به رای، تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی و اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی از رای.

ج) چنانچه زوج نسبت به اعطای وکالت اقدام می‌نماید باید حتماً در وکالتنامه اختیار قبول بذل عین مهریه، بیشتر یا کمتر و یا معادل مهریه و قبول بذل سایر حقوق مالی زوجه وجود داشته باشد.

چ) چنانچه زوجین تمایل داشته باشند که وکلای دادگستری بجای ایشان در دفتر طلاق حاضر شوند و اقدام به اجرا صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر طلاق نمایند باید حتماً اختیار این موضوعات را در وکالتنامه به وکیل اعطاء نمایند.

 

رویه وکلای موسسه حقوقی مشهور در وکالت ایرانیان ساکن خارج از کشور برای انجام مراحل طلاق توافقی ایشان به شرح ذیل است:

 

۱- مشاوره و رایگان از طریق تماس با شماره‌های موجود در همین صفحه، یا ارتباط با وکلای ما از طریق Whats App و یا Telegram با شماره ۰۹۳۹۱۱۵۱۲۱۲ و ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۷۰

۲- تنظیم وکالتنامه در کنسولگری و یا سفارتخانه ایران مطابق با متنی که ما در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نکته: متنی که ما در اختیار شما قرار می‌دهیم بسیار کامل و جامع است.

یا مطابق با متنی که خودتان تمایل دارید، مشروط بر اینکه اختیارات لازم برای انجام مراحل طلاق توافقی در آن موجود باشد.

۳- چنانچه بخشی از مهریه بذل نمی‌شود، باید حتماً در وکالتنامه ذکر شود که دقیقاً چه میزان از مهریه بذل می‌شود. همچنین زوج نیز در وکالتنامه ذکر نماید که مقدار باقیمانده مهریه را به چه ترتیبی به زوجه پرداخت می‌نماید.

۴- در متن وکالتنامه‌ای که زوج تنظیم میکند باید الزاماً عبارت «قبول بذل» وجود داشته باشد.

۵- چنانچه در وکالتنامه عبارت: «اختیار اعتراض به رای، تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی و اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی از رای» وجود نداشته باشد، زوجین باید برای اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق در دفتر طلاق تا زمان قطعی شدن رای منتظر بمانند و این زمان چیزی در حدود ۴۴ روز از زمان ابلاغ رای است.

۶- چنانچه زوجین تمایل داشته باشند که وکلای موسسه حقوقی مشهور بجای ایشان در دفتر طلاق حاضر شوند و اقدام به ثبت طلاق نمایند، باید این اختیار در وکالتنامه صراحتاً قید شده باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، صدور گواهی عدم امکان سازش و در نهایت اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق به شرح زیر است:

۱- سند نکاحیه (سند ازدواج یا همان عقد نامه)

۲- شناسنامه و کارت ملی زوجین

۳- در صورتیکه مراحل طلاق توافقی توسط وکیل دادگستری انجام می‌شود، وکالتنامه وی نیز باید ضمیمه دادخواست شود

۴- گواهی عدم بارداری و یا گواهی پزشکی قانونی مبنی بر سلامت بکارت زوجه (حسب مورد)

۵- توافقنامه کتبی مبنی بر توافق در مورد: میزان حقوق و تکالیف زوجین، حضانت و ملاقات فرزندان، شرایط پرداخت مهریه، مقدار بذل مهریه، نفقه دوران زوجیت و غیره

۶- نظریه کتبی واحد مشاوره خانواده

۷- ارائه گواهی عدم امکان سازش ظرف حداکثر ۳ ماه از تاریخ ابلاغ و یا از تاریخ قطعی شدن رای به دفتر رسمی ازدواج و طلاق

نکته: اگر سند نکاحیه را بنا به هر علتی در اختیار ندارید، باید به دفترخانه‌ای که در آن عقد نکاح شما ثبت شده است مراجعه کنید و از سردفتر درخواست نمایید تا رونوشت تایید شده از عقد نامه تان را به شما تحویل دهد.

 

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه طلاق توافقی به تفکیک شامل موارد ذیل است:

الف) هزینه جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق

 

  • هزینه هر جلسه مشاوره به ازای هریک از زوجین در حدود ۵۲/۰۰۰ تومان
  • هر جلسه جمعاً (برای هر دو نفر) ۱۰۴/۰۰۰ تومان
  • در مجموع ۵ جلسه (برای هر دو نفر) ۵۲۰/۰۰۰ تومان

 

ب) هزینه دادرسی

یکی دیگر از موارد مربوط به هزینه طلاق توافقی هزینه دادرسی است. هزینه دادرسی هنگام تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت می‌شود.

نکته: در نقاطی که هنوز این دفاتر راه‌اندازی نشده‌اند، هزینه دادرسی باید به حساب بانکی قوه قضاییه واریز گردد و با توجه به اینکه طلاق توافقی خواسته‌ای غیرمالی محسوب می‌شود، هزینه دادرسی آن (حدوداً) ۲1۰/۰۰۰ تومان است.

 

پ) حق الوکاله وکیل طلاق توافقی

چنانچه امور مربوط به طلاق توافقی را توسط وکیل دادگستری به انجام می‌رسانید، حق الوکاله وکیل طلاق توافقی را هم باید به هزینه طلاق توافقی اضافه نمایید.

برای اطلاع دقیق از منصفانه‌ترین حق الوکاله وکیل برای انجام کامل مراحل طلاق توافقی، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

ت) هزینه دفترخانه طلاق

آخرین مورد مربوط به هزینه طلاق توافقی هزینه مربوط به اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه طلاق است و این هزینه بستگی به محل و انصاف دفترخانه مربوطه دارد و در حال حاضر دفاتر طلاق در حدود 2/000/000 تا 6/0۰۰/۰۰۰ تومان یا حتی بالاتر، برای این موضوع مطالبه میکنند.

 

مراحل طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان طلاق توافقی چقدر است؟ در پاسخ باید عرض کنیم که تمام مراحل طلاق توافقی از زمانی که طرفین یا وکلای آن‌ها در دادگاه خانواده حاضر می‌شوند تا زمانی که صیغه طلاق توسط دفتر رسمی طلاق جاری می‌شود، در تهران معمولاً کمتر از ۱۰ روز انجام نمی‌شود.

وکلای مجرب موسسه حقوقی مشهور با توجه به تجارب و سوابق درخشانی که در زمینه انواع دعاوی خانواده از جمله طلاق توافقی دارند، صفر تا ۱۰۰ پروسه و مراحل طلاق توافقی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور زوجین به انجام می‌رسانند.

شرایط طلاق توافقی | شرایط طلاق توافقی | شرایط طلاق توافقی | شرایط طلاق توافقی

پاسخ به سوالات متداول

هزینه طلاق توافقی در حالت کلی شامل: هزینه مشاوره‌های اجباری (حدوداً 5 جلسه)، هزینه دادرسی و تعرفه دفتر خدمات الکترونیک قضایی، حق الوکاله وکیل (اگر برای انجام کار وکیل داشته باشید)، هزینه مشاوره یا داوری مستقر در دادگاه خانواده، هزینه آزمایش عدم بارداری یا سلامت بکارت و در نهایت هزینه دفترخانه رسمی طلاق به منظور اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق است. چنانچه زوجین متقاضی طلاق توافقی، تمامی این مراحل را خودشان انجام دهند، طبیعتاً حق الوکاله وکیل از هزینه آنان کسر می‌شود. برای مشاهده تمامی هزینه‌های طلاق توافقی با حضور زوجین و بدون حضور زوجین، مقاله را مطالعه بفرمایید. همچنین در نظر داشته باشید که در موسسه حقوقی مشهور، تمامی اقدامات مربوط به طلاق توافقی توسط وکلای پایه یک باتجربه، با حداقل هزینه و زمان و بدون حضور زوجین انجام می‌شود.

برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید: الف) اگر برای انجام مراحل طلاق توافقی وکیل باتجربه و کاملاً مسلط به امور طلاق توافقی داشته باشید، تمامی مراحل طلاق توافقی بدون حضور شما و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. ب) اگر بنا به هر علتی تمایل دارید که خودتان مراحل طلاق توافقی را انجام دهید و یا آنکه وکیلی که اختیار نموده‌اید، به انجام طلاق توافقی مسلط نباشد، مراحل طلاق توافقی ممکن است چند ماه زمان ببرد. چنانچه تمایل دارید تمامی اقدامات و مراحل طلاق توافقی را در کمترین زمان ممکن به نحوی صحیح و کاملاً قانونی انجام دهید و تمایل به حضور در هیچکدام از مراحل مربوطه را نداریدف با ما تماس بگیرید. همچنین برای کسب اطلاعات دقیق و کامل، همین مقاله را مطالعه بفرمایید.

همانطور که در همین مقاله بصورت مفصل و کامل توضیح داده‌ایم (توصیه می‌نماییم مقاله را حتماً مطالعه کنید)، از ابتدای آذر ماه سال 97، برای طلاق توافقی انجام چند جلسه مشاوره، اجباری شد و تعداد این جلسات معمولاً 5 جلسه است. در پاسخ به سوال دوم باید عرض کنیم که اگر زوجین برای انجام مراحل طلاق توافقی وکیل باتجربه و مسلط به انجام موضوع طلاق توافقی داشته باشند، طبیعتاً تمامی امور مربوطه از جمله حضور در جلسات مشاوره توسط وکیل انجام می‌شود و نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره نیست. امّا اگر زوجین وکیل نداشته باشند و یا وکیل زوجین تسلط و تجربه کافی نداشته باشد، آنگاه حضور زوجین در تمامی جلسات مشاوره اجباری است. شما هم اگر تمایل به حضور در هیچکدام از مراحل طلاق توافقی (اعم از جلسات مشاوره، جلسه دادگاه و غیره) را ندارید، با موسسه حقوقی مشهور تماس بگیرید.

از آنجاییکه طلاق توافقی از نوع طلاق خلع و از زیرمجموعه طلاق بائن محسوب می‌شود، مطابق با قانون مدنی، بذل مهریه (بخشش مهریه) از سوی زن ضروری و لازم است. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مقدار و میزان مهریه‌ای که زن به شوهر خود بذل میکند کاملاً اختیاری است و هیچ اجبار قانونی‌ای در مقدار بخشش وجود ندارد. در نتیجه زن با توافقاتی که با شوهر خود دارد، می‌تواند یا بخشی از مهریه (هرچند بسیار کم) و یا تمامی مهریه را در قبال طلاق به همسر خود بذل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، همین مقاله را مطالعه بفرمایید.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 150 دیدگاه
  • علیرضا پاسخ

    سلام
    من و همسرم توافقی می‌خوایم جدا بشیم با توجه به اینکه من نصف خونم رو بنام اون زدم میشه از طریق دادگاه پس بگیرم

    13 فروردین 1402 در 03:18
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله تحت شرایط خاصی امکان بازپسگیری ملک رو دارید.

      16 اردیبهشت 1402 در 14:17
  • سارا فروتن پاسخ

    سلام وقت بخیر.من میخوام بصورت توافقی از همسرم جدا بشم،اولا چقدر زمان میبره درثانی کل هزینش با وکالت و هزینه محضر و دادگاه … چقدر میشه،

    23 دی 1401 در 02:02
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      جهت کسب اطلاعات کامل با شماره 09124603170 تماس بگیرید.

      26 دی 1401 در 17:02
  • زهرابیات پاسخ

    سلام خسته نباشید یه سوالی برام پیش اومده اینکه من اگر بخام طلاق بگیرم و شوهرمو راضی ب طلاق تفاوقی کنم ایا حضانت بچمو ب من میدن یا پدرش پسر من ۴سالشه و میخام خودم ازش نگهداری کنم ولی پدرش راضی نمیشه میشه کمکم کنید

    23 آبان 1401 در 08:05
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      در طلاق توافقی تمامی مسائل مطابق با توافقات زوجین است و هیچگونه اجباری برای طرفین وجود ندارد.
      بنابراین در مورد حضانت فرزند، شما و همسرتون باید تصمیم گیری و توافق کنید.

      23 آبان 1401 در 17:01
  • محمد پاسخ

    سلام
    کسی رو میشناسید تو قزوین این کارهارو انجام بده و من زیاد درگیر نشم

    22 آبان 1401 در 10:01
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      وکلای ما تمامی اقدامات و مراحل طلاق توافقی رو بدون نیاز به حضور شما و همسرتون (در هیچ مرحله‌ای) در مدت زمان حدوداً 10 روز انجام میدن.
      در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

      23 آبان 1401 در 17:03
  • بابک پاسخ

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من حق طلاق رو به همسرم تو دفترخانه اسناد رسمی دادم و ایشون تمام حق و حقوق خودش رو بخشیده الان اگه اقدام کنه برای طلاق نیازی به کارت ملی و شناسنامه من هست یا ن بدون کارت ملی و شناسنامه من الزامی هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    9 آبان 1401 در 00:38
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر نیازی به کارت ملی و شناسنامه شما نیست.

      23 آبان 1401 در 17:12
  • نرگس پاسخ

    سلام
    در دوران عقد در صورت دوشیزه بودن خانم
    برای طلاق توافقی حتما جلسات مشاوره باید طی بشه است؟

    15 شهریور 1400 در 17:28
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله برای طلاق توافقی، تحت هر شرایطی برگزاری جلسات مشاوره اجباری است.

      15 شهریور 1400 در 19:59
  • M پاسخ

    سلام خسته نباشید. ببخشید من حکم طلاق دارم از طرف شوهرم و الان وکیلی که گرفتم بهشون گفتم که نمیخام جلسات مشاوره و جلسه دادگاه رو برم و ایشون میگن که اجباری هست و حتما باید خودتون چنتا جلسه رو حظور داشته باشین میشه راهنمایی کنید چون واقعا هم نمیخام با ایشون رو در رو بشم و هم حوصله این جلساتو ندارم و به هیچ عنوان حاظر به برگشت به زندگی نیستم. ممنون میشم راهنمایی کنین.

    17 مرداد 1400 در 23:13
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      امکان عدم حضور شما در جلسات مشاوره وجود داره.
      در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

      20 مرداد 1400 در 02:10
  • reza پاسخ

    سلام
    به غیر از جلسات مشاوره آیا در دادگاه نیز جلسه مشاوره باید رفت ؟چند جلسه ؟

    15 مرداد 1400 در 15:32
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله بعد از دادگاه یک جلسه مشاوره لازم هست

      20 مرداد 1400 در 02:13
  • محمد علی پاسخ

    سلام
    جلسه رسیدگی طلاق توافقی و صدور رای عدم امکان سازش از سوی دادگاه چند روز به طول می انجامد؟

    12 مرداد 1400 در 23:46
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      کاملاً بستگی به مرجع قضایی رسیدگی کننده داره

      20 مرداد 1400 در 02:16
  • هستی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر رای طلاق به دیوان عالی کشور رفته و الان برگشته و رای بر طلاق هست و الان اون رای رو بردیم محضر چقدر طول میکشه که طلاق جاری بشه؟

    1 تیر 1400 در 09:07
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      در همان روزی که به دفترخانه طلاق مراجعه میکنید، کار به اتمام میرسه

      9 تیر 1400 در 16:58
  • :E.E پاسخ

    سلام ممنونم به سوالات جواب میدین
    بنده خانم ۲۵ ساله هستم و یک فرزند دختر دارم به دلایلی تمایل به ادامه زندگی نیستم وبا همسرم نیز به توافقات رسیدیم اون در حد من خواهان طلاق نیس اگر تو جلسه مشاوره دادگاه نظرش برگرده بگه راضی به طلاق نیست و چون همسرم میخاد منم حرفی ندارم و من همچنان پافشاری کنم تکلیف چیه؟ باز مشاوره می فرستن؟

    27 فروردین 1400 در 09:07
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      از ابتدا تا انتهای پروسه طلاق توافقی (یعنی تا ثبت طلاق در دفتر طلاق) رضایت و عدم پشیمانی زوجین ضروری هست

      28 فروردین 1400 در 12:43
  • فاطمه پاسخ

    سلام ببخشید من اصفهان هستم بعد ازاخرین جلسه مشاوره برای طلاق توافقی معمولا چقدر طول می‌کشه که کار طلاق به پایان برسه در اصفهان،؟
    و اینکه با توجه به ابنکه من قصد بخشش مهریه رو کردم آیا میتونن ایشون بعد امضای توافق نامه ای ک وکیلم تنظیم می کنه منصرف بشن یعنی توبیخی براشون نداره این کار؟

    16 اسفند 1399 در 02:07
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: پروسه زمانی بستگی به دادگاه رسیدگی کننده داره
      پاسخ سوال دوم: تا قبل از ثبت طلاق در دفتر طلاق، هر کدام از زوجین میتونن از ادامه کار انصراف بدن و هیچ الزامی وجود نداره

      26 اسفند 1399 در 15:00
  • .. پاسخ

    با سلام من از همسرم وکالت نامه طلاق دارم
    میخاستم بدونم چقدر زمان میبره که طلاق بگیریم؟

    28 بهمن 1399 در 08:15
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پروسه انجام کار توسط وکلای ما در حدود 20 روز خواهد بود

      28 بهمن 1399 در 13:14
  • فرزین پاسخ

    سلام ما میخوایم طلاق توافقی بگیریم ولی چون تو شهر کوچکی هستیم نمیخوایم تا بعد طلاق زیاد کسی متوجه بشه و دادگاه اینجا اکثرا آشنا هستن آیا میشه کار طلاق را در شهر دیگری انجام داد؟؟

    23 بهمن 1399 در 23:26
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله امکانپذیر هست. در صورت تمایل با ما تماس بگیرین

      25 بهمن 1399 در 11:36
  • Rojan پاسخ

    سلام.روزتون بخیر.امکانش هست کسی از همسرش جدا بشه اما توی شناسنامه ش ثبت نشده باشه؟اقایی از من تقاضای ازدواج کرده ۳ ساله جدا شده اما توی شناسنامه ثبت نشده چنین امری امکانپذیره؟اگه نامه دادگاه رو داشته باشه امکانش هست از ثبت احوال پیگیری کنم ک گفته ایشون صحت داره یا ن؟

    2 بهمن 1399 در 17:53
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله امکانش هست که علیرغم طلاق در شناسنامه ایشون ثبت نشده باشه
      بهترین راهکار اینه که از خواستگارتون بخوایین که به دفتر طلاق مربوطه مراجعه کنه و یه نسخه از رونوشت طلاقنامه رو دریافت کنه و بعد شما با رونوشت به دفتر طلاق مراجعه و صحت طلاقنامه رو استعلام کنین

      3 بهمن 1399 در 17:24
  • مسعود پاسخ

    سلام

    جلسات مشاوره و گواهی عدم سازش و حکم قطعی دادگاه برای طلاق توافقی من و همسرم انجام شده آیا من میتونم بدون حضور خانمم به دفترخانه مراجعه کنم و طلاق بدون حضور ایشان اتفاق بیفته؟ با توجه به اینکه همسرم اعلام کرد در دادگاه مهریه را بخشیده و فرجام خواهی را از خودش ساقط کرده آیا امکان دارد بعد از طلاق درخواست مهریه کند؟

    9 دی 1399 در 20:32
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: خیر چنین امکانی وجود نداره، برای اجرا و ثبت صیغه طلاق حضور هر دونفر زوجین و یا وکلای ایشان الزامیست.
      پاسخ سوال دوم: بله «تحت شرایطی» چنین امکانی وجود داره.

      9 دی 1399 در 20:58
  • نازنین پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من حدود چند ماه پیش اقدام به طلاق یکطرفه از طرف(زوجه)کردم همه مراحل طی شد واولین جلسه دادگاه بدون حضور زوج انجام شد وقرار جلسه دوم ومعرفی یک داور به دادگاه ولی بنا به دلایلی من نتونستم برم دادگاه و داور معرفی کنم و الان چند ماهه که از این جریان میگذره الان باید چکار کنم ادامه طلاق رو میتونم دنبال کنم یا باید از اول اقدام کنم؟لطفا راهنمایی کنید.

    7 دی 1399 در 22:44
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      ابتدا به سامانه ثنا مراجعه و ببینید که آیا در این پرونده رای صادر شده یا خیر، اگر رای صادر شده باشد باید تمامی مراحل را از اول شروع کنید.
      اما اگر رایی صادر نشده بود، به شعبه دادگاه رسیدگی کننده مراجعه و بررسی کنید که در حال حاضر پرونده در چه مرحله‌ای است.

      8 دی 1399 در 12:28
  • Paria پاسخ

    الان راهي نداره زودتر جواب دادگاه بياد

    7 دی 1399 در 16:05
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      به دادگاه رسیدگی کننده مراجعه و موضوع رو پیگیری کنید.

      8 دی 1399 در 12:29
  • Paria پاسخ

    سلام من تمام مراحل طلاق با وكيل انجام دادم طبق قانون جديد از شوراي حل اختلاف پرونده رفته دادگاه چه زماني طول ميكشه طلاق توافقي تمام بشه چرا در تمام سايت ها زمان طلاق كوتاه نوشته اما دادگاه گفته تا سال جديد چه كاري ميشه كرد زودتر انجام بشه كارهاي طلاق تا قبل سال جديد

    6 دی 1399 در 11:07
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      تا قبل از اینکه دادخواست رو ثبت کنین ما میتونستیم کمکتون کنیم، اما در حال حاضر اقدام خاصی نمیشه انجام داد و باید منتظر باشین که وقت رسیدگی از طرف دادگاه تعیین بشه

      6 دی 1399 در 11:52
  • فاطمه پاسخ

    سلام.من دیروز طلاقمو به صورت توافقی گرفتم و درمحضر صیغه طلاق جاری شد.بعد از اون سر دفتر دوتا نسخه به من دادن گفتن یکی باید برده بشه به دادگاه و یکی هم دفترخونه ای که عقد کردین
    میخوام بدونم این برا چیه حتما باید برده بشه ؟؟چون ما طلاقمون خونده شد رفت..طلاق خلعی هم بود و من گفتم باکره نیستم فقط تست بارداری رفتم.

    16 آذر 1399 در 07:45
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله اقداماتی که دفترخانه طلاق بهتون اعلام کرده رو انجام بدین

      16 آذر 1399 در 08:21
  • فاطمه پاسخ

    سلام.من دیروز طلاقمو به صورت توافقی گرفتم و درمحضر صیغه طلاق جاری شد.بعد از اون سر دفتر دوتا نسخه به من دادن گفتن یکی باید برده بشه به دادگاه و یکی هم دفترخونه ای که عقد کردین
    میخوام بدونم این برا چیه حتما باید برده بشه ؟؟

    16 آذر 1399 در 07:40
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله اقداماتی که دفترخانه طلاق بهتون اعلام کرده رو انجام بدین

      16 آذر 1399 در 08:21
  • رقیه نیمایی پاسخ

    سلام با تشکر از مقاله کاملتون
    من با همسرم توافق کردیم از هم جدا بشیم ، مهریه و همه مورد رو هم بخشیدم و کامل توافق کردیم اما میگه که جلسه مشاوره نمیام ( چون شهرستان هستش)
    آیا این امکان وجود داره بدون حضور در جایی و بدون حضور همسرم از طرف بنده اقدام بشه با دادن حق طلاق؟

    11 آذر 1399 در 14:53
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله این امکان وجود داره
      شما میتونید برای طلاق از همسرتون وکالت بگیرید، فقط خیلی مهمه که وکالتنامه رو بصورت کامل و صحیح تنظیم کنید.

      11 آذر 1399 در 16:56
  • امیر پاسخ

    سلام من وهمسرم درخواست طلاق توافقی دادیم ورای دادگاه صادرشد ومحضر بردیم ونامه پزشک قانونی روهم بردیم محضر ولی الان من که مرد هستم پشیمون شدم ونمیخام برای ثبت طلاق دوباره به محضربرم خانومم میتونه بدونه من طلاق رو ثبت کنه؟؟در ضمن خانومم حق طلاق رو هم داره؟میشه توضیح بدین

    6 آذر 1399 در 03:51
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به اینکه به خانمتون حق طلاق دادین، ایشون نیازی به رضایت و حضور شما برای ثبت طلاق نداره و میتونه به وکیل دادگستری برای ثبت طلاق از جانب شما وکالت بده

      6 آذر 1399 در 23:43
  • سمیرا اسدی پاسخ

    سلام وقت شما بخیر، یه سوال مهم داشتم ازتون، من و همسرم میخواییم بصورت توافقی از هم جدا بشیم ولی من نگرانم که همسرم وسط کار پشیمون بشه، چه راهکاری پیشنهاد میدین که خیالم از این موضوع راحت بشه؟

    25 آبان 1399 در 16:27
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      طلاق توافقی همانطور که از اسمش پیداست، از گام اول تا آخرین مرحله نیاز به موافقت زوجین داره و تا قبل از اجرای صیغه طلاق اگر هر کدام از طرفین منصرف شوند کار متوقف میشه و به سرانجام نهایی نمیرسه.
      البته برای رفع نگرانی شما راه حل مطمئن و قانونی داریم؛ لطفاً با ما تماس بگیرین

      25 آبان 1399 در 17:11
  • م بهرامی پاسخ

    سلام خدمت شما، من و همسرم هر دو خارج از کشور زندگی میکنیم و هر کدوممون در یک کشور جداگانه هستیم، آیا بدون اینکه لازم باشه به ایران بیاییم امکان داره پروسه طلاق توافقی مون رو بصورت کامل به شما بسپریم؟ هزینش چقدر میشه؟

    25 آبان 1399 در 16:04
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله هیچ مشکلی نیست و این امکان وجود داره که بدون نیاز به حضور شما و همسرتون در ایران تمام مراحل توسط وکلای ما انجام بشه، لطفاً از طریق واتس آپ با شماره 09124603170 تماس بگیرین تا راهنماییتون کنیم

      25 آبان 1399 در 17:12
  • Darya پاسخ

    سلام. در طلاق توافقی با توجه به سهمیه بندی دفاتر طلاق آیا میشود از دادگاه خواست تا انتخاب دفترخانه را به عهده طرفین بگذارد؟
    در صورتی که دادگاه دفترخانه را انتخاب و سهمیه آن پر باشد باید چه کرد؟

    24 آبان 1399 در 02:33
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      دادگاه خانواده اصلاً دخالتی در مورد انتخاب دفترخانه طلاق نداره و متقاضیان گرامی در انتخاب هر کدام دفاتر رسمی طلاق سراسر کشور کاملاً و 100% مختار هستند.
      اگر به شما گفته شده که باید به فلان دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کنید و یا گفته شده که ما رای رو برای اجرا به فلان دفترخانه طلاق میفرستیم شما به هیچ عنوان چنین موضوع غلطی رو قبول نکنین چون کاملاً کذب هست.
      یادتون باشه شما در انتخاب هر کدام از دفاتر رسمی طلاق سراسر کشور اختیار کامل دارین

      24 آبان 1399 در 13:35
  • علی پاسخ

    سلام خسته نباشید من همسرم 4 سال باهم در دوران عقد هستیم و چند ین بار درخواست طلاق توافقی دادیم واین دفعه اخر که کارمون کردیم برج 2 بود تا ثبت ثنا نامه از مشاوره گرفتیم ثبت کردیم برج 4 شد که وقت دادگاه مون برای چند روز دیگه حدودا 4 ماه زمان برده میخواستم بدونم اگر بنده نتونم برم به دادگاه قضیه ما چی میشه دادگاه دوباره خودش وقت میده یا دوباره باید وقت بگیرم یا زنم میتونه خودش بقیه کاراش بکنه که طلاق بگیره

    16 آبان 1399 در 00:34
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      چون طلاق از نوع توافقی است طبیعتاً و همچنین طبق رویه دادگاه‌های خانواده، حضور زوج و زوجه و یا وکیل ایشان در تمامی مراحل الزامی هست.
      البته اگر از ابتدا وکیل مسلط به انجام کار میگرفتین پروسه کارتون تا این اندازه طولانی نمیشد.

      16 آبان 1399 در 14:18
  • حسین پاسخ

    سلام. من و نامزدم می‌خوایم به صورت توافقی جدا شیم. غیر از گرفتن وکیل، راه سریعتر و ارزانتری برای گرفتن طلاق توافقی نیست؟ چون ما اصلا نیازی به مشاوره نداریم و یک مشاور بینمون بوده و با نظر مشاور به این نتیجه رسیدیم. من هم محل کارم شهر دیگه ای هست و نمیشه همش پاشم بیام بریم مشاوره…

    29 مهر 1399 در 09:06
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای پاسخ سوال شما ذکر چند نکته لازم است:
      نکته اول: شما اگر هنوز عقد نکردین و صرفاً نامزد هستین اصلاً نیازی به حکم طلاق ندارین، اما اگر منظورتون از نامزدی اینه که عقد کردین اما با همسرتون زندگی مشترک رو شروع نکردین بحثش متفاوته و در اینصورت برای جدایی حکم طلاق ضروری است.
      نکته دوم: حضور در جلسات مشاوره پیش از طلاق توافقی (معمولاً 5 جلسه) اختیاری نیست بلکه الزامی است.
      نکته سوم: اگر وکیل داشته باشین و وکیلتون به انجام کار و پروسه طلاق توافقی مسلط باشه نیازی به حضور شما و همسرتون در جلسات مشاوره نیست و تمام امور رو تا به انتها وکیل انجام میده، اما اگر بنا به هر علتی تصمیم به گرفتن وکیل ندارین، باید حتماً در جلسات مشاوره و جلسه دادگاه شخصاً حاضر بشین.
      نکته چهارم: سریعترین و بهترین راه برای طلاق توافقی، داشتن وکیل مسلط به انجام کار طلاق توافقی است.
      موفق باشین

      29 مهر 1399 در 12:05
  • حسین پاسخ

    سلام. من می‌خوام به صورت توافقی از نامزدم طلاق بگیرم. اصلا هم نیازی به مشاوره نداریم. به غیر از گرفتن وکیل راه دیگه ای برای اینکه روند طلاق توافقی ارزانتر و سریعتر طی بشه نیست؟

    29 مهر 1399 در 09:01
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      در کامنت قبلی پاسخ سوالات شما رو با ذکر 4 تا نکته عرض کردم

      29 مهر 1399 در 12:13
  • سلمانی پاسخ

    سلام خدمت شما، خیلی ممنون از اینکه به سوالات با حوصله جواب میدین، لطفاً سوال منم جواب بدین
    من برای جدایی از همسرم باید حتماً مهریه رو به شوهرم ببخشم و اگر مهریه رو بخوام نمیتونم طلاق بگیرم؟

    22 شهریور 1399 در 11:10
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر لازم نیست که حتماً تمام مهریه رو ببخشید اما باید الزاماً بخشی از مهریه (حتی یک سکه هم کافیست) رو بذل کنید.

      7 مهر 1400 در 23:09
  • علی پاسخ

    سلام.۴سال پیش عقد کردیم.۳ ساله درگیر دادگاه و مهریه دادن هستم. پیشنهاد طلاق توافقی دادن،که ۲۰ سکه رو در ۵ سال قسطی بهشون بدم و طلاق بگیرند. راستش خسته شدم با تورم زیادی که داریم ،میخوام خلاص شم. این چند سال تو هر موردی ،خودش و خانواده ش چندین بار زیر حرفشون زدن، از این میترسم که با توافق طلاق ،اگه چیزی بعدا داشته باشم (حساب بانکی و سهم الارث) رو هم توقیف کنه.
    چکار کنم که بجز این ۲۰ تا سکه قسطی نتونه چیزی رو تصرف کنه.متشکرم

    23 اردیبهشت 1399 در 14:45
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      توافق شما با همسرتون در مورد تمامی مسائل مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل و غیره تعیین کننده و مهم خواهد بود، چراکه توافقات زوجین در حکم دادگاه قید میشه و ضمانت اجرایی داره و هیچکدام از زوجین نمیتونن توافقات رو نادیده بگیرن.

      24 اردیبهشت 1399 در 11:03
  • سعید پاسخ

    سلام وقت بخیرزنی هستم که درخواست طلاق رودادم وتقریبانزدیک به یک سال است ودادگاه تقریبابه نتیجه رسیده است حکم طلاق را بدهدوازاین روکه من حق طلاق راازهمسرم قانونی دراختیارگرفتم وتوان مالی برای اختیارکردن وکیل ندارم چه بایدکنم.

    11 اردیبهشت 1399 در 03:10
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      اگر دادگاه حکم طلاق صادر کنه شما میتونین پس از قطعی شدن حکم دادگاه به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کنین تا صیغه طلاق اجرا بشه و تمام

      11 اردیبهشت 1399 در 12:30
  • سعید پاسخ

    سلام آیااگرزوج حق طلاق رااززوجه دردفتراسنادرسمی به ثبت رسانده باشدوازقبل هم تقاضای طلاق دردادگاه خانواده داده باشدمیتواندبدون حضورهمسرش ثبت طلاق راانجام دهد.

    11 اردیبهشت 1399 در 02:56
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بستگی به اختیارات موجود در وکالتنامه تنظیم شده در دفترخانه اسناد رسمی داره.
      اگر حق اجرای صیغه طلاق رو داشته باشین، امکانپذیر خواهد بود

      11 اردیبهشت 1399 در 12:28
  • ونوس پاسخ

    با سلام.
    من و همسرم برای طلاق توافقی اقدام کردیم و تمامی مراحل انجام شده و برگه رفتن به محضر را از دادگاه گرفته ایم. اما به دلایلی شاید نتونیم تا موعد این 3 ماهه برگه به محضر مراجعه کنیم. اگر فرصت برگه باطل شود برای دوباره گرفتن برگه محضر از دادگاه دقیقا چه مراحلی را باید بگذرانیم.
    ممنون

    16 فروردین 1399 در 08:40
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      رای دادگاه که الان خدمت شما است نهایتاً 3 ماه اعتبار داره و اگر در خلال این 3 ماه برای اجرای رای به دفترخانه طلاق مراجعه نکنین، باید دوباره تمامی مراحل رو از ابتدا تا انتها انجام بدین

      16 فروردین 1399 در 14:05
  • مهشید پاسخ

    سلام خسته نباشید منو نامزدم دوسال که عقد کردیم و من دوشیزه نیستم میخواستم ببینم راهکاری هست برای اینکه پزشکی قانونی نرم چون متاسفانه تو عقد این اتفاق افتاد برای من ایا با وکیل گرفتن تو طلاق توافقی باز هم در تهران پزشکی قانونی میفرستن یا خیر ممنون

    16 فروردین 1399 در 00:16
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به اینکه شما دوشیزه نیستین اصلاً نیاز و الزامی به مراجعه به پزشکی قانونی وجود نداره و برای طلاق توافقی فقط باید آزمایش عدم بارداری بدین.
      اتفاقاً اگر شما دوشیزه بودین باید برای گواهی دوشیزگی به پزشکی قانونی مراجعه میکردین و همچنین در صورت دوشیزه بودن میشه نام همسر قبلی رو از شناسنامه پاک کرد

      16 فروردین 1399 در 14:10
  • سینا پاسخ

    سلام.عرض احترام…بنده مردی ۲۹ ساله هستم.هفت ماهه با همسرم عقد کردیم و ایشون دوشیزه هستن..رابطه ی خوبی داشتیم ولی یهو بهونه گیر شدن..من تحقیقی قبل از ازدواج نکردم.ایشون قبلا از پسری که دوسش داشتن صحبت های ضد و نقیضی کردن..الان احتمال داره با ایشون رابطه داشته باشه؟؟از کجا میشه فهمید ایشون قبلا عقد کرده و اسم طرفو پاک کرده از شناسنامش؟اگه اثبات بشه چجوریه؟؟؟چون قبل ازدواج به من نگفتن مصداق فریب در ازدواج محسوب میشه؟جرم هست؟؟؟؟خیلی هم اصرار داره مهریه بگیره و اسم من هم از شناسنامش به دلیل دوشیزگی پاک بشه…

    9 فروردین 1399 در 02:32
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود برشما
      پاسخ سوال اول: در مورد سوال اوّل شما باید بررسی کنین که الان همسرتون با پس مورد نظر رابطه داره یا نه (انشالله که رابطه نداره)
      پاسخ سوال دوم: این موضوع با دستور دادگاه و با استعلام از ثبت احوال به راحتی قابل بررسی و راستی آزمایی است
      پاسخ سوال سوم: اگر همسرتون قبل از ازدواج با شما با شخص دیگه ای عقد کرده و به شما اطلاع نداده باشه، تحت شرایطی از مصادیق فریب در ازدواج محسوب میشه و اگر فریب در ازدواج اثبات بشه شما میتونین نکاح رو فسخ کنین و با توجه به اینکه همسرتون همچنان دوشیزه است و شما رو در ازدواج فریب داده، مهریه هم به ایشون تعلق نمی گیره (نکته: این درسته که وقتی که خانم دوشیزه باشه استحقاق دریافت نصف مهریه رو داره، اما این قائده مربوط به زمانی میشه که دلیل انحلال عقد نکاح به دلیل فریب زوجه نباشه و اگر دلیل انحلال عقد نکاح فریب موثر زوجه باشه و زوجه همچنان دوشیزه باشه، همون نصف مهریه هم به ایشون تعلق نمیگریه)
      در مورد فریب در ازدواج، حتی تحت شرایط خاصی، طرفی که به فریب متوسل شده به زندان (از 6 ماه تا 2 سال) محکوم میشه

      9 فروردین 1399 در 17:47
  • مهدی پاسخ

    سلام و خسته نباشید.من و همسرم نزدیک ۱۰ سال با هم ازدواج کردیم.یه بچه چهار ساله دختر هم داریم.یک بار هم خانومم سقط جنین داشته خیلی تو روحیش تاثیر گذاشته.دچار افسردگی و وسواسی شده.داروهای افسردگی هم مصرف می‌کنه.به من میگه می‌خوام ازت طلاق توافقی بگیریم .اگه منو طلاق ندی خودکشی میکنم.منو راهنمایی کنین چکار کنم.من زندگیمو دوست دارم.

    13 آبان 1398 در 12:20
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بهتون پیشنهاد میکنم با مشاور خانواده و همچنین روانشناس مجرب حتماً مشاوره داشته باشین تا انشالله مشکلتون از طریق مشاوره حل بشه

      18 آبان 1398 در 15:55
  • الی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من و همسرم قبل دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات قضایی چهار جلسه مشاوره رفتییم و مددکاری و توافقات مهریه حضانت و …. توسط اون واحد نوشته شد و الان وقت رسیدگی دادگاه مشخص شده ایا دوباره باید به مشاوره بریم در دادگاه و هزینه بدیم ما مشهد هستیم روال کار چطوره ؟ممنون میشم پاسخ بدین

    10 آبان 1398 در 14:56
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله طبق رویه ای که در اکثر دادگاه های خانواده مرسوم هست باید در جلسه مشاوره ای که دادگاه تعیین میکنه و معمولاً در خود مجتمع قضایی خانواده وجود داره شرکت کنین

      11 آبان 1398 در 21:33
  • سارا پاسخ

    سلام
    ممنون از راهنمایی های خوبتون
    دختر ۲۴ ساله هستم ۶ ماهی هست که نامزد کردم ولی اکثر روزهارو با هم دعوا داریم بخاطر دخالت های خانوادگی نامزدم
    عصبانی هست و بد دهن و دست بزن داره ولی وقتی به کسی میگم گردن نمیگیره
    میگه از تو دست میکشم ولی از دوستام نه
    به لحاظ مالی تامینم نمیکنه با اینکه خانواده نداری نیستن
    و وقتی هم کار میکنم میگه حق کار کردن نداری و اگه کار کنی طلاقت میدم با اینکه تو مراسم خواستگاری قبول کرده بودن و مشکلی با شاغل بودنم نداشت
    از اول هم شاغل بودم و تو محل کار با هم اشنا شده بودیم
    نمیذارن برای خودش کاری شروع کنه و
    از نظر مالی هم وابسته پدرشون هستن و وقتی هم طرف منو میگیره باباش میگه که هیچی بهت نمیدم و از ارث محروم میشی و برای همین هم هیچ حمایتی ازم نمیکنه
    حرف طلاق هم که میزنم باباش میگه که ما آبرو داریم و حرف طلاق نزنین

    9 آبان 1398 در 21:18
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      با ابراز تاسف از مشکلی که براتون پیش آمده و با توجه به اینکه فرمودین هنوز نامزد هستین و احتمالاً عقد نکاح دائم بین شما و همسرتون جاری نشده بهتون پیشنهاد میکنم که قبل از ازدواج حتماً حتماً با مشاوره خانواده خوب و متخصص مشاوره داشته باشین تا اگر این ازدواج به صلاحتون نیست تاقبل از اینکه دیر بشه از این ازدواج خودداری بفرمائین
      نکته: طلاق فقط در مورد عقد دائم مطرح هست و در مورد ازدواج موقت چیزی به اسم طلاق نداریم و ازدواج موقت با اتمام مدّت زمان و یا بابذل باقیمانده مدّت منحل شده محسوب میشه

      11 آبان 1398 در 21:40
  • ترسا پاسخ

    سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون
    من ووهمسرم5ساله که ازدواج کردیم یه دختر 4ساله داریم
    من زندگیمو خیلی دوس دارم
    ولی شوهرم الان دوسالی هست که رغبتی به زندگی کردن نداره
    من ازلحاظ روحی خیلی زیاد تحت فشارم
    خیلی هم بد دهنه اصلا اجازه ی حرف زدن بهم نمیده
    گفتم طلاق گفت اگه مهریه بخوای چرک وخون میکنم توجونت
    الان من چیکارکنم خیلی ازش میترسم حتی اسلحه توخونه جاسازکرده

    7 آبان 1398 در 12:25
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      در مورد مشکلی که فرمودین تجربه ثابت کرده که بسیاری از این قبیل مشکلات با مشاوره های متخصصین خانواده و مشاوره های روانشناسی قابل حل خواهد بود (علی الخصوص اینکه شما و همسرتون دارای فرزند هستین و باید برای استحکام خانواده بسیار بیشتر از خودگذشتگی داشته باشین و تلاش کنین) و پیشنهاد ما به شما اینه که حتماً شما و همسرتون با متخصصین دلسوز مشاوره داشته باشین
      در مورد اسلحه هم با توجه به اینکه حمل و نگهداری اسلحه بدون مجوز جرم محسوب میشه پیشنهاد میکنیم حتماً موضوع رو به پلیس اطلاع بدین تا خدای نکرده در آینده اتفاق غیرقابل جبرانی رخ نده

      7 آبان 1398 در 13:55
      • ترسا پاسخ

        سلام مجدد
        آخه همسرم حاضرنیست بریم مشاوره
        اگه هم حرفی بزنم دادوبیداد راه میندازه
        اون میدونه فقط من میدونم اسلحه داره بدون مجوز خب اگه به پلیس بگم منو بیچاره میکنه
        اجازه نمیده خونه ی مادرم برم هربارکه بخوام برم باید کلی خواهش وتمنا کنم من دیگه خسته شدم میخوام طلاق بگیرم هرجورکه شده ولی نمیدونم چیکارکنم خیلی ازش میترسم

        9 آبان 1398 در 13:33
        • ادمین

          درود بر شما
          به هر حال برای طلاق توافقی رضایت همسرتون شرط هست

          11 آبان 1398 در 21:42
  • اصغر پاسخ

    سلام بزرگوار
    من و همسرم تقریبا 30 سال است که زندگی کردیم. بنا بر شرایطی که بوجود آمده. توان ادامه زندگی مشترک وجود ندارد.
    توافق به طلاق توافقی کردیم.
    سوال که پیش میاد. در طلاق توافقی همسر بنده درخواست نیمی از اموال بنده کرده است.
    آیا من در این نوع طلاق مکلف به انجام این درخواست هستم؟

    6 آبان 1398 در 13:53
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بطور کلّی در طلاق توافقی (همانطور که از نام آن پیداست) زوجین باید در مورد تمامی موارد توافق داشته باشند و هیچگونه اجبار و الزامی وجود نداره و اگر هر کدام از زوجین تصمیم داشته باشند طرف مقابل رو به مورد خاصّی اجبار کنند و طرف مقابل راضی نباشه باید اون مورد خاص رو از دادگاه درخواست کنه و از حالت توافقی کاملاً خارج میشه و تبدیل میشه به یک دعوای تمام عیار که ممکنه تا رسیدن به رای قطعی چند سال طول بکشه

      6 آبان 1398 در 15:06
  • Soheila پاسخ

    سلام وقت بخیر یه سوال داشتم این مسئله که قبل از طلاق توافقی باید به مشاور خانواده مراجعه کرد برای ساکنین اصفهان هم هست؟

    5 آبان 1398 در 19:32
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله شرایط طلاق توافقی در اصفهان هم همینطور هست

      6 آبان 1398 در 11:47
  • eli پاسخ

    سلام و عرض ادب سوالم این بود که برای طلاق توافقی بدون یک ریال مهریه گرفتن که بخشیدم همشو وکلتنامه از همسرم گرفتم برای خواندن صیغه طلاق دادگاه نفری یک میلیون خاسته وکیل هم یک میلیون گرفته ما تو شهر کوچکی هسیم میخام بدونم این مبلغ زیاد نیس بنظرتون از هر نفر میخان بگیرن؟؟؟

    4 آبان 1398 در 19:24
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      اینکه میفرمائین دادگاه تصمیم به خواندن صیغه طلاق داره و برای این امر همچین مبلغی درخواست کرده تعجب آوره
      اجرای صیغه طلاق در حیطه اختیارات و صلاحیت های دادگاه نیست و صرفاً بر عهده دفترخانه طلاق است

      4 آبان 1398 در 20:33
  • الهام پاسخ

    سلام خداقوت آیا این که فرمودین در تهران عوض شده در کرمان هم باید اول پیش مشاور بریم و… یا همون روال قدیم هست.میشه راهنمایی بفرمایید

    2 آبان 1398 در 21:04
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      در حال حاضر تقریباً در تمام ایران روال یکسانی در مورد طلاق توافقی وجود داره و مراجعه به مشاوره قبل از تقدیم دادخواست اجباری هست

      4 آبان 1398 در 20:24
  • مهین پاسخ

    سلام اگر طلاق توافقی به صورت سند عادی بین ریش سفیدان نوشته شده باشد و شوهر و..امضا کنن باز شوهر میتونه در جلسه دادگاه پشیمون بشه

    2 آبان 1398 در 20:52
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      طلاق توافقی فقط و فقط با رای دادگاه امکانپذیره و تا قبل از اجرا شدن صیغه طلاق در دفتر طلاق الزام آور نیست و طرفین (چه مرد و چه زن) میتونن منصرف بشن

      4 آبان 1398 در 20:23
  • مریم پاسخ

    با سلام
    یک سوال داشتم خدمتتون
    ما همه روند طلاق توافقی انجام دادیم و حالا مدارک باید ببریم دادگاه
    ولی همسرم بگه نه من پشیمون شدم اصلا نمیخوام،چه اتفاقی میوفته؟میشه بزنه زیرش؟
    مهریم میخوام ببخشم که زودتر انجام بشه.
    ممنون میشو‌جواب بدین

    29 مهر 1398 در 10:28
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله همسر شما در صورتی که بنا به هر علّتی پشیمان بشن میتونن از ادامه مراحل طلاق توافقی انصراف بدن و اجبارشون هم نمیشه کرد

      30 مهر 1398 در 16:10
  • مسعود س پاسخ

    باسلام دختر من در دوران عقد است بدلیل مشکلات روحی وشکاک بودن شوهرش قصد جدائی وطلاق داره و چند ماهی است از طریق واسطه ویا مستقیم برای طلاق توافقی و بخشیدن مهر و راضی کردن پسر برای طلاق توافقی ورفتن ایشون به محضر ووکالت در طلاق به دخترم تلاش میکنیم ولی ایشون مرتب کار رو عقب میندازه ما برای به اجرا گذاشتن مهریه تامل کرده ایم تا نتیجه توافقی چی میشه خواستم راهنمایی بفرمایید که درسته که مهر رو به اجرا نذاریم و یا بریم اجرا بذاریم اگه لج کنه وطلاق نده چه مشکلی برای دخترم پیش میاد

    25 مهر 1398 در 13:32
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      لطفاً به دختر گرامیتون بفرمائین با همکاران ما در موسسه تماس بگیرن تا وکلای موسسه ایشون رو راهنمایی کنن

      28 مهر 1398 در 18:49
  • sara پاسخ

    سلام خسته نباشید. ما برای طلاق توافقی مراحل رو طی کردیم و رای صادر شده الان باید بریم دادسرا و اصل رای رو با مدارک ببریم محضر؟
    ممنون از شما

    22 مهر 1398 در 14:52
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله باید تشریف ببرین به همون شعبه دادگاه خانواده که رای رو صادر کرده و رای رو دریافت کنین و پس از قطعی شدن رای با سایر مدارک و به همراه همسرتون و یا وکیل ایشون تشریف ببرین دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق

      22 مهر 1398 در 20:27
  • سلمان پاسخ

    سلام
    آیا مرد بعد از طلاق توافقی میتواند اعسار بدهد و اقساط مهریه را مثلا از هر ۶ ماه به هر ۸ ماه تبدیل کند؟
    آیا اگر زن مالی از مرد پیدا کند میتواند آن را توقیف کند؟

    12 مهر 1398 در 13:27
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: بله مرد بعد از هر نوع طلاقی از جمله طلاق توافقی میتونه اعسار بده و از دادگاه تعدیل میزان اقساط تعیین شده رو درخواست کنه
      پاسخ سوال دوم: بله اگر زن از مرد مالی پیدا کنه میتونه از دادگاه توقیف اون مال رو درخواست کنه

      14 مهر 1398 در 11:39
  • پرنیان پاسخ

    سلام خواهرم برای طلاق توافقی اقدام کرده یه جلسه مشاوره رفته الان پشیمون شده آیا قابل فسخ هست؟

    20 شهریور 1398 در 15:52
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله هر زمان که تمایل داشته باشن میتونن ادامه مراحل رو انجام ندن و هیچ مشکلی هم براشون پیش نمیاد

      20 شهریور 1398 در 21:29
  • Mm پاسخ

    سلام من ۳ ساله که ازدواج کردم و زندگی خیلی شاد و پر از آرامشی داشتیم تا اینکه یک روز تو گوشی شوهرم پیام دیدم که با خانمی پیام داده بود.تمام دنیا رو سرم خراب شد اخه همسرم ۶ سال منتظرم بود تا جواب مثبت بدم و همیشه می گفت عاشقانه دوستت دارم.حتی تو زندگی هم زبون زد همه بودیم.بعد این اتفاق من اصرار به طلاق توافقی کردم و اون بعد از مدتی که من اصرار کردم قبول کرد ولی همش امروز و فردا میکنه و هیچ توجیهی برای کارش نمیاره و همش میگه من خیانت نکردم فقط همین حالا من خودم الکترونیکی ثبت طلاق کردم و ۸ مهر سیستم وقت داد .من تا ۸ مهر طاقت ندارم و با این حال بدم چی کار کنم تو رو خدا راهنمایی کنید

    15 شهریور 1398 در 08:01
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      موردی که فرمودین (اگر در همین حدی باشه که نوشتین) به نظر اصلاً دلیل خوبی برای تصمیم به جدایی نیست و اگر کمی صبر کنین و از روی عصبانیت و احساسات تصمیم نگیرین خیلی بهتره
      در ثانی برای اینکه طلاق توافقی به نتیجه برسه همکاری کامل و تمایل زوجین از ابتدا تا انتها الزامی خواهد بود

      16 شهریور 1398 در 09:27
  • افشین پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید
    1-آیا در طلاق توافقی اگر وکیل بگیرم هم بایستی در کلاسهای مرکز غربالگری مشاور خانواده شرکت نمایم یا نه ؟
    2-مدت زمان انجام طلاق توافقی با وکیل وبدون وکیل چقدر است؟
    با سپاس از شما

    11 شهریور 1398 در 21:39
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: چنانچه امور طلاق توافقی توسط وکلای موسسه حقوقی مشهور انجام بشه هیچ نیازی به حضور در کلاس های مرکز غربالگری، مشاوره های اجباری و جلسه دادرسی ندارین و تمام این امور بدون نیاز به حضور زوجین توسط وکلا انجام میشه
      پاسخ سوال دوم: زمان انجام کار بدون حضور وکیل حدوداً 3 ماه و با حضور وکلای ما حدوداً کمتر از بیست روز خواهد بود

      12 شهریور 1398 در 21:36
  • مهری پاسخ

    سلام خسته نباشید خواهر من مدت ۲ سال هست که عقد هست ودر دوره عقد باکرگی خود را از دست داده ولی چون تصمیم و اصرار شوهرش به طلاق هست ترمیم پرده بکارت انجام داده و گواهی سلامت از ماما گرفته چون خانواده ی بسیار سنتی داریم، الان خواهرم مهریه نمیخواد و حاضر شده توافقی از اون آقا جدا بشه فقط مشکلی که داریم این هست که اگر قاضی برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی کنه ترمیم پرده بکارت رو گزارش کنه و رای به باکره نبودن خواهرم بده، میخواستم بدونم ممکنه قاضی به ادعای زوجین به باکره بودن دختر و گواهی سلامت ماما در صورتی که مشکل مهریه و نفقه نداشته باشند بکنه؟ یا اجبارا باید پزشکی قانونی رو بره؟ و اگر قاضی نامه بده که پزشکی قانونی باید بره و زوجه از رفتن امتناع کنه روند به چه شکل ادامه پیدا میکنه؟فقط واسه ما مهه که طلاقش بصورت بائن غیر مدخوله ثبت بشه و خانواده چیزی نفهمن

    7 شهریور 1398 در 03:00
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      در چنین وضعیتی مطابق با رویه مرسوم دادگاه ها مراجعه زوجه به پزشکی قانونی الزامی خواهد بود و پزشکی قانونی هم موضوع مدخوله بودن و باکره نبودن زوجه رو به دادگاه گزارش میکنه
      اگر قاضی دستور بده که زوجه به پزشکی قانونی مرجعه کنه ولی زوجه از انجام این دستور خودداری کنه دادگاه حکم طلاق رو صادر نمیکنه و عملاً امکان طلاق وجود نداره

      7 شهریور 1398 در 16:49
  • داوود پاسخ

    باعرض سلام

    ما در حضور وكلا صورتجلسه اي تنظيم كرديم و توافق كرديم كه بصورت توافقي طلاق بگيريم، روز بعد هم در سامانه بهزيستي ثبت كرديم و امروز هم زوجه مشغول به خروج جهيزيه كرده اند، آيا زوجه ميتواند با اينكه ثبت در سامانه بهزيستي كرده است زير توافق بزند و باز هم ادعا طلب مهريه كند؟
    راه كار قانوني چيست در صورت انجام اين كار؟

    در حضور وكلا دو طرف توافق كرديم و صورتجلسه را امضا كرديم كه مهريه را ببخشند و طلاق توافقي انجام شود.

    6 شهریور 1398 در 23:27
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      مطابق با قانون تا قبل از جاری شدن صیغه طلاق (حتی پس از حکم قطعی دادگاه) امکان رجوع از تمامی توافقات وجود دارد و حتی اگر دقت لازم را نداشته باشید تحت شرایطی این امکان وجود دارد که زوجه حتّی پس از جاری شدن صیغه طلاق نیز بتواند مهریه خود را مطالبه نماید که البته برای جلوگیری از این مشکل راه حل هایی وجود دارد که توصیه می کنیم در این مورد با وکلای گرامیتون مشورت نمایید.
      طبق رویه ای که ما در موسسه حقوقی مشهور داریم توافقات فی مابین زوجین را به گونه ای تنظیم می کنیم که پس از جاری شدن صیغه طلاق امکان مطالبه مهریه از سوی زوجه وجود نداشته باشد.

      7 شهریور 1398 در 21:42
  • Bahare پاسخ

    سلام خسته نباشید من حق طلاق دارم بازم باید مشاوره رو برم؟ راهی نیس ک حذفش کنم؟ آخه یک نفر مشاوره رفتن چه فایده داری؟ ایشون هم اینحا نیس ک بخاد بیاد

    2 شهریور 1398 در 14:06
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      برای حل مشکلتون راه حل وجود داره
      لطفاً با ما تماس بگیرین

      2 شهریور 1398 در 15:56
  • امیر پاسخ

    باسلام
    زنم خیلی بدبینه هر کاری می کنم به دید بدبینی نگاه میکنه، و همیشه میگه طلاقم بده و گرنه انقدر اذیتت میکنم که آخر مجبور بشی طلاقم بدی، چکار کنم که حداقل مهریه را ندم؟

    1 شهریور 1398 در 20:14
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      مهریه از جمله مهمترین حقوق مالی زوجه هست و خود ایشون باید از این حق صرفنظر کنه
      در مورد همسر شما که اینقدر اصرار به جدایی و طلاق داره شما در صورتی که تمایل داشته باشین میتونین با ایشون مذاکره کنین تا در قبال بذل تمام و یا بخشی از مهریه همسرتون ایشون رو طلاق بدین
      در واقع یکی از مهمترین کارکردهای طلاق توافقی همین موضوع هست

      2 شهریور 1398 در 15:33
  • نازنین پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من و همسرم _۸ساله ازدواج کردیم من از قبل ازدواج میدونستم مشکلاتی دارم که ممکنه نتونم بچه دار بشم و به همسرمم گفتم و ایشون گفتن که بچه در زندگی براش چندان اهمیتی نداره . از چندسال بعد ازدواج تصمیم گرفتیم دنبال درمان بریم که بعد از سه سال تلاش و صرف هزینه زیاد موفق نشدیم . حالا اخلاقش تغییر کرده و به هر بهونه ای دعوا راه میندازه و به من میگه از خونه برو . من احساس میکنم داره کاری میکنه که من به طلاق راضی بشم و خودم بخوام که زندگی مشترک تموم بشه . حالا سوال من اینه که با توجه به مشکل من میتونه بدون دادن مهریه منو طلاق بده؟ چون اگه بخواد همسر دومی برای داشتن فرزند داشته باشه نمیتونم منم بمونم

    1 شهریور 1398 در 13:16
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      از مشکلی که براتون ایجاد شده متاسف هستم و امیدوارم به زودی و به بهترین نحو ممکن حل بشه
      در پاسخ سوالی که پرسیدین باید عرض کنم این موضوع که شما توانایی بچه دار شدن ندارین هیچ تاثیری در استحقاق شما در دریافت کل مهریه ای که دارین نداره و در صورتی که مهریتون رو مطالبه کنین ایشون موظف به پرداخت هست.
      همچنین در صورتی که همسرتون بخواد شمارو طلاق بده 2 تا راه بیشتر نداره. یا باید تمام حقوق مالی شما (مهریه، نفقه، اجرت المثل و …) رو پرداخت کنه و یا ترتیبات پرداختش رو فراهم کنه و یا راه دوم اینکه به نحوی رضایت شمارو جلب کنه در غیر اینصورت نمیتونه شمارو طلاق بده

      2 شهریور 1398 در 15:55
  • عسل پاسخ

    سلام خانمی هستم که وکالت در طلاق دارم نامه مشاوره را هم گرفتم و بعد از آن وکیل اختیار کردم. وکیل از من کپی کارت ملی و شناسنامه همسرم را خواسته ولی من نمی خواهم او قبل از ثبت دادخواست اطلاع پیدا کند. میتوانم کپی کارت ملی وشناسنامه را ارائه ندهم؟

    30 مرداد 1398 در 09:57
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      شما اگر کپی شناسنامه و کارت ملی همسرتون رو به وکیلتون ندین که ایشون نمیتونه دادخواست طلاق توافقی رو ثبت کنه و در نتیجه باید حتماً مدارک لازم رو در اختیار وکیلتون قرار بدین
      در ثانی همسر شما اصلاً قبل از تقدیم دادخواست از موضوع مطلع نمیشه و بعد از تقدیم دادخواست هست که تاریخ و ساعت جلسه دادرسی به ایشون ابلاغ میشه و در هر صورت حضور همسرتون و یا وکیل ایشون در جلسه دادرسی الزامی هست

      2 شهریور 1398 در 15:49
  • مونا پاسخ

    سلام ببخشید من و همسرم ۲ هفته دیگه وقت دادگاه طلاق توافقی داریم ساعت ۱۰ صبح. توافق هم سر همه چیز با شوهرم کردیم! میخواستم بپرسم حکم دادگاه همون روز صادر میشه؟ یعنی همون روز ما میتونیم بریم محضر و جدا بشیم؟ یا رای دادگاه زمان میبره؟

    30 مرداد 1398 در 00:42
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله معمولاً (نه همیشه) حکم دادگاه در همان روز صادر میشه و چنانچه طرفین به حکم دادگاه اعتراضی نداشته باشین و حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی خودتون رو ساقط کنین حکم دادگاه قطعی میشه و بعد از آزمایش عدم بارداری میتونین به دفتر طلاق مراجعه کنین تا صیغه طلاق جاری بشه
      البته در مواردی هم ممکنه دادگاه در روزهای بعد از جلسه دادرسی حکم رو صادر کنه

      2 شهریور 1398 در 15:26
  • زری پاسخ

    میتونم یه وکیل برا هردومون بگیرم کارهردومونو انجام بده خودمون نریم

    26 مرداد 1398 در 15:04
    • تحریریه مشهور پاسخ

      خیر یک نفر نمیتونه هم وکیل زوج باشه و هم وکیل زوجه، برای این منظور شما باید حتماً 2 وکیل داشته باشین (یکی وکیل زوجه و دیگری وکیل زوج)

      27 مرداد 1398 در 11:09
  • زری پاسخ

    سلام وقت عالی بخیر… آیا میشه در طلاق توافقی از شوهرم وکالت بگیرم ک خودم کاراشو انجام بدم؟

    26 مرداد 1398 در 01:27
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      شما نمیتونین با وکالتی که از همسرتون میگیرین بجای ایشون در جلسات مشاوره و دادگاه و دفتر طلاق حاضر بشین، امّا میتونین با وکالتی که از ایشون میگیرین از طرف ایشون وکیل دادگستری بگیرین تا وکیل بجای همسرتون تمام مراحل رو انجام بده

      26 مرداد 1398 در 10:19
  • علی اصغر پاسخ

    سلام وقت بخیر یک سالی هست که خانم پافشاری می کنه برای طلاق توافقی .متاسفانه به جلسات مشاوره هم اعتقادی ندارد.برای اینکه حتما مشاوره بگیرد .رضایت خودم رو برای طلاق توافقی اعلام کردم .اولین جلسه مشاوره در یکی از مراکز مشاوره بهزیستی که بصورت رایگان بود انجام دادیم .برای طی مراحل طلاق توافقی (5جلسه مشاوره ) مرکز مشاوره به ما معرفی کردند .متاسفانه آقای که آن
    بودند .یک جلسه 45 دقیقه ویک جلسه 15 دقیقه بدون ای که نظری بدند یا مشاوره ای بدند .در جلسه دوم که 15 دقیقه از آن می گذشت از خانمم پرسید می خواهی زندگی کنی یا طلاق بگیری گفتند خواهان طلاق هستند .رو کرد به من گفت چون این خانم خواهان جدایی هستند .صحبت کردن در مورد ادامه زندگی بی فایده است .برای طلاق توافق کنید .از صحبت های آقای مشاور شوکه شدم .همسرم قصد جدایی دارد .من هم برای منصرف کردنش هر کار کردم نتیجه نداده است .به زور هم نمی توانم مجبورش کنم برای ادامه زندگی .توافق کردیم که مهریه خود را ببخشد و جهیزیه را به او برگردانم .آیا بعداز جاری شدن طلاق می تواند مهریه خود رو طلب
    کند؟ شایان ذکر است 22 سال باهم زندگی کردیم

    24 مرداد 1398 در 10:26
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      از مطالبی که فرمودین متاسف و متاثر شدیم و امیدواریم که مشکلتون به زودی به بهترین نحو حل بشه
      در پاسخ سوالتون باید عرض کنم که بله تحت شرایطی این امکان وجود داره که زوجه حتی پس از جاری شدن صیغه طلاق و جدایی از بذل مهریه خود عدول کرده و مهریه خودش رو مطالبه کنه که البته برای جلوگیری از این موضوع راه حل قانونی وجود داره
      برای اطلاع از راه حل جلوگیری از این مشکل با ما تماس بگیرین

      24 مرداد 1398 در 20:45
  • حميدرضا پاسخ

    سلام ، من ٣٠ سالمه و همسرم ٢٨ ، يك دختره ٢ ساله داريم ، همسرم تمايلي به زندگي با من نداره و فكر و تمركزش براي خارج رفتنه ، چند بار هم گفته خارج ازت جدا ميشم ،، الان ٧ ساله ازدواج كرديم و تو اين مدت تا بحثي پيش مياد ميگه بايد جدا بشيم ، من هم خسته شدم از بس كوتاه اومدم و مجبور شدم تا با به روشي دلگرم زندگي تو ايران كنم ، ولي الان خونه پدرشه و هيچ مسئوليتي در قبال زندگي و رغبتي به مسائل زناشويي نداره ، از طرفي خانواده ها سعي در پادرميوني دارن ، و همچنين به خاطر اخلاق لجبازي كه داره ميگه الان جدا نشيم سال ديگه حتما جدا ميشيم ، مخفي كاري زياد انجام ميده ، خودسرانه تصميم هر كاري رو ميگيره بدون اينكه من كه شوهرشم در جريان باشه ، و بسيار مشكلات ديگه كوچيك و بزرگ ، حالا ميخواستم بدونم اگو حاضر به توافق بشه ، طلاق توافقي بدون حضور در جلسات مشاوره و دادگاه امكان پذير هست ،؟ و چقدر زمان ميبره ؟ اجازه پدر خانم هم لازمه ؟؟ چون توافق كرده كه كل مهريه رو در قبال حضانت فرزند و يه مبلغ توافقي انجام بده ، چه اقداماتي بايد بكنيم ؟؟

    19 مرداد 1398 در 07:27
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: چنانچه تمایل به طلاق توافقی بدون حضور در جلسات مشاوره و جلسه دادگاه دارین باید حتماً از وکلایی که در این رابطه تخصص و تجربه دارند کمک بگیرین و در این مورد میتونین از تخصص وکلای ما استفاده کنین، وکلای موسسه ما تمام پروسه طلاق توافقی رو بصورت کامل و بدون نیاز به حضور زوجین در جلسات دادرسی و جلسه دادگاه انجام میدن، امّا اگر بنا به هر دلیلی تمایل به گرفتن وکیل نداشته باشین، حضور شما و همسرتون در جلسات مشاوره و جلسه دادگاه الزامی خواهد بود.
      پاسخ سوال دوم: اجازه پدر خانمتون مورد نیاز نیست.

      19 مرداد 1398 در 10:55
  • فاطمه پاسخ

    سلام زنی هستم ۲۶ ساله یه پسر یک ساله دارم .من ب همسرم علاقه ندارم و اجباری باهاش زندگی میکردم .۳ ماهی میشه ترکش کردم و ب خونه پدریم برگشتم.این اقا میگه تورو و زندگی مونو دوس دارم.و بخاطر بچه برگرد.من واقعا از نظر روحی دگ کشش ندارم دچار سردرگمی شدید شدم.و حس افسردگی ب من دست داده و گاهی ب فکر خودکشیم خانوادها و اطرافیان این حال منو درک نمیکنن از نظر روحی دارم داغون میشم نمیدونم چرا نمیفهمن هم خواب شدن اجباری بی علاقگی چقد سختو دردناکه.شاید یه عادت کمی ب این مرد داشته باشم ولی ارامشی ک از نبودش دارم خیلی خیلی برام با ارزش تره.دلمم پیش پسرمه.ولی خو نمیتونم درکنار اون مرد هم زندگی کنم.گاهی میگم کاش بمیره اصلا.دراین حد سنگ دل و بی رحم شدم بخاطر فشار روحی ک دارم.حضانت رو هم میگن قبول نکن.البته فک نکنم خودشم دگ بهم حضانتو بده.میگه درخواست طلاق بدی اگ مهریتو بخوای کامل طلاقت نمیدم .باید تا عمر داری دنبالم بدویی ب مهریت نناز و اینا.رو ۱۴ تا توافق کردم.فقط زودتر خلاص شدم از دستش.خانواده پشتیبانم نیستن ب فکر ابرو حرف مردمن.ایا واقعا کارم اشتباه ک ب فکر خودم و ارامششمم و حتی ب عواقب طلاق و بچه طلاقی شدن پسرم فکر نمیکنم‌؟

    15 مرداد 1398 در 15:10
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      اینکه به خودتون و به آرامشتون و همچنین به عواقب طلاق و سرنوشت فرزندتون فکر نمیکنین قطعاً کار اشتباهی هست.
      به شما پیشنهاد و توصیه می کنم که حتماً با یک مشاور خانواده خوب مشاوره داشته باشین تا انشالله راهکار مناسبی برای خروج از این مشکلات براتون پیدا بشه
      موفق باشین

      16 مرداد 1398 در 16:42
  • صادقی مریم پاسخ

    با سلام اگر حق طلاق داشته باشیم نیازی به حضور زوج در جلسات نیست؟ یا باید باشد.
    بعد از طلاق با حق طلاق یک درصد امکان دارد که زوج از طلاق شکایت کند؟

    14 مرداد 1398 در 03:30
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: شما وقتی حق طلاق دارین یعنی در عمل و در واقع از طرف همسرتون اختیار دارین که از طرف ایشون وکیل اختیار کنین و خودتون رو مطلقه کنین و نمیتونین خودتون به تنهایی در جلسات مشاوره حضور پیدا کنین و از طرف ایشون باید حتماً وکیل حضور داشته باشه
      پاسخ سوال دوم: وقتی زوج به شما اختیار طلاق رو داده و شما هم در ین مورد تمام ملاحظات قانونی رو رعایت کنین، ایشون نمیتونه از شما شکایت کنه

      16 مرداد 1398 در 16:29
  • محمدرضا پاسخ

    سلام من و همسرم 9ساله که باهمدیگه زندگی میکنیم ولی متاسفانه الان تصمییم به جداشدن از هم گرفتیم به خاطره ناسازگاری باهمدیگه به این نتیجه رسیدیم که ادامه زندگی باهمدیگه تقریبا غیره ممکنه ، خوشبختانه بچه نداریم و چون من توان پرداخت کامل مهریشو ندارم با مبلغ بخصوصی به توافق بین خودمون رسیدیم ، اگر ممکنه راهنمایی کنید که الان باید دقیقا کجا بریم که طلاقمون بدن و آیا احتیاجی به وکیل داریم یا نه تشکر

    14 مرداد 1398 در 00:08
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      برای راهنمایی دقیق و آشنایی کامل با پروسه طلاق پیشنهاد میکنم متن بالا رو که توسط وکیل پایه یک دادگستری نوشته شده رو حتماً مطالعه کنین
      همچنین چنانچه تمایلی به حضور در هیچکدام از جلسات مشاوره و همچنین جلسه دادگاه رو ندارین و تمایل در تسریع کار دارین با موسسه ما تماس بگیرین

      16 مرداد 1398 در 16:33
  • م پاسخ

    من و همسرم خیلی هم دیگرو دوست داریم و فقط پدر زنم با توجه به بیماری های عصبی و روانی میخواد ما طلاق بگیریم .ایا پدر زنم می تونه طلاق دخترش رو بگیره و حتی همسرم بهم پیشنهاد طلاق توافقی بدون مهر و …. کرده
    ما هیچ مشکلی جز پدر زنم نداریم

    12 مرداد 1398 در 23:57
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      پدر خانم شما بدون رضایت شما و همسرتون نمیتونه هیچگونه اقدامی انجام بده

      13 مرداد 1398 در 18:26
  • علی پاسخ

    سلام
    سلام
    به علت اختلافاتی که با همسرم دارم در دوران عقد می خواهم که از هم جدا شویم البته این خانوم 48 ساعت بعد از عقد پیشنهاد طلاق داده بود و گفته بود که اصلا تمایلی به ازدواج نداشته وفقط به دلیل اصرار والدین راضی شده و سپس بارها و بارها این در خواست را تکرار کرد که باعث شد بنده از همان ابتدا دوران پر استرسی را داشته باشم اکنون بعد از 6 ماه پر فراز و نشیب بنده قاطعانه قصد جدایی دارم اما در ظاهر زوجه مخالف است و می گوید به زندگی علاقه پیداکرده
    اما بنده از بس تلاش کردم ولی هنوز اختلاف نظر ها وجود دارد قاطعانه به این نتیجه رسیده ام که ادامه راه فقط باعث رنج طرفین می شود و مشاورخانواده و اهل مشورت نیز شدیدا همین را تاکید کردند
    حالا می خوام بدونم چطور باید کار رو آبرو مندانه پیش ببرم ولی راضی نیستم حق خانوم ضایع بشه ؟؟
    دیگر اینکه یکی از اختلاف نظر ها این بود که ایشون برای همیشه میگفت نباید رابطه جنسی داشته باشیم و تا 10 سال میخواد درس بخونه و بچه نمی خواد و بعد از 10 سال هم از پرورشگاه بگیریم و برای سکونت هم حاضر ه سکونت در شهر مورد نظر همسر نیست و می خواهد به شهر های دیگری برویم و . . .
    در چنین حالاتی مرد می تواند مهریه را ندهد؟؟

    لطفا راهنمایی بفرمایید

    29 تیر 1398 در 17:10
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به این موضوع که در قانون ما در اصل حق طلاق با مرد هست، شما میتونین با پرداخت یا تعیین زمان پرداخت تمامی حق و حقوق مالی زوجه (اعم از مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه و غیره) و موافقت دادگاه و صدور رای لازم از سوی دادگاه خانواده، همسرتون رو طلاق بدین
      در مورد سوال آخر هم باید عرض کنم چنانچه همسرتون در منزل مناسبی که شما تهیه کردین حاضر به سکونت و تمکین نیست، شما می تونید با ارائه دادخواست لازم، الزام به تمکین ایشون رو از دادگاه درخواست کنین و چنانچه همسرتون پس از قطعی شدن رای دادگاه مبنی بر الزام به تمکین، از سکونت در منزل مذکور و تمکین خودداری کنه در این وضعیت به ایشون نفقه تعلق نمیگیره و حتی شما میتونین با اذن دادگاه ازدواج مجدد کنین، امّا عدم تمکین از سوی همسرتون هیچ خللی در استحقاق ایشون در دریافت مهریه ایجاد نمیکنه و شما تحت هر شرایطی باید مهریه رو پرداخت کنین.
      توضیح لازم اینکه چنانچه زوجه همچنان باکره باشه استحقاق دریافت نصف مهریه رو داره و اگر باکره نباشه تمام مهریه به ایشون تعلق میگیره
      موفق باشین

      29 تیر 1398 در 23:33
  • معصومه پاسخ

    سلام ۲۸ ساله ازدواج کردم دو فرزند ۲۶ساله و۱۵ ساله دارم از لحاظ مادی هم وضعیت کاملا زیر صفره شوهرم کلاهبرداره در دادگاه هم پرونده داره والان به جرم چک تو زندانه تو این سالها بارها تقاضای طلاق کردم ولی به علت طول کشیدن پروسه و با وساطت اطرافیان دوباره به زندگی برگشتم الان منو بچه هام دیگه خسته شدیم تو رو خدا راهنماییم کنید چطور میتونم تو کمترین زمان ممکن ازش طلاق بگیرم ممنونم

    6 تیر 1398 در 20:41
    • تحریریه مشهور پاسخ

      با درود و احترام خدمت شما
      از وضعیت موجود شما و همسر محترمتون بسیار متاسف هستیم.
      در پاسخ به سوالتون باید عرض کنم زوجه تحت شرایط خاصی که در قانون محدود شده است میتونه بدون نیاز به رضایت شوهرش دادخواست طلاق بده و طبق حکم صادره از سوی دادگاه از شوهرش طلاق بگیره
      در مورد مساله شما باید وکلای موسسه بررسی کنن که آیا شما میتونین با شرایط شما و همچنین با وضعیتی که شوهرتون داره بدون رضایت ایشون ازش جدا بشین یا خیر
      لطفاً برای رزرو وقت مشاوره با ما تماس بگیرین

      10 تیر 1398 در 23:01
  • شهلا پاسخ

    سلام خسته نباشید ممنونم از مواردی که اشاره کردید.اگر بتونیم افسردگی و ناتوانی جنسی مردی رو ثابت کنم میتونم سریع جدا بشم ؟ چقدر زمان میبره و اینکه شهر اصفهان پروسه طلاق توافقی به چه صورت؟

    4 تیر 1398 در 18:42
    • تحریریه مشهور پاسخ

      با درود و احترام خدمت شما
      مواردی که زن میتونه به دادگاه مراجعه کنه و بدون نیاز به رضایت شوهرش از دادگاه حکم طلاق بگیره در مواد 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی ذکر شده.
      مواردی که شما پرسیدین (افسردگی و ناتوانی جنسی) اگر در توسط دادگاه احراز بشه و به اثبات برسه، میتونه از مصادیق ماده 1130 قانون مدنی از موارد عسر و حرج زوجه باشه و به همین دلیل دادگاه میتونه حکم طلاق زن رو صادر کنه و البته این پروسه زمانبر خواهد بود و سریعاً به نتیجه نمیرسه.
      پروسه طلاق توافقی تقریباً در تمام ایران از جمله شهر اصفهان یکسانه

      4 تیر 1398 در 21:07
  • ساناز پاسخ

    با سلام و خدمت شما وکیل گرامی
    یه سوال مهم دارم از خدمتتون، ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایین
    من و همسرم به هیچ عنوان تمایل به ادامه زندگی مشترک نداریم و طی مشاوره های متعددی که با کارشناسان و مشاوران خانواده داشتیم و همچنین با توجه به جلسات زیادی که با پدر و مادرامون داشتیم به این تصمیم قطعی رسیدیم که طلاق و جدایی به نفع هر دومون هست. بنابراین حضور در جلسات اجباری مشاوره قبل از ازدواج هیچ کمکی به ما نمیکنه و فقط هم به ما هزینه تحمیل میکنه و هم زمان زیادی از ما هدر میده. ما چطور میتونیم بدون حضور در جلسات اجباری مشاوره خانواده، بصورت توافقی از هم جدا بشیم؟
    اگر زحمت انجام این کار رو به شما امکان پذیر هست؟

    30 خرداد 1398 در 11:54
    • تحریریه مشهور پاسخ

      با درود بر شما بانوی گرامی
      مساله ای که مطرح فرمودین چالش و مشکل بسیاری از متقاضیان طلاق توافقی هست، اما همونطور که در مقاله بالا ذکر کردیم، تمامی مراحل طلاق توافقی از ابتدا تا انتها بدون نیاز به حضور زوجین گرامی، توسط وکلای ما و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام میشه و شما هیچ نیازی به حضور در جلسات اجباری مشاوره و یا حضور در جلسه دادگاه ندارین.
      برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

      30 خرداد 1398 در 12:03
  • حامد پاسخ

    با عرض سلام بر اساس قانون جدید ایا تقسیم صدور گواهی عدم سازش محدود به سه مورد1- طلاق توافقی
    2- طلاق به درخواست مرد
    3- طلاق از طرف زن وقتی که زن وکالت در طلاق دارد.
    و در غیر این موارد زن درخواست طلاق بده حکم صادر میشه،صحت دارد یا خیر؟
    با سپاس فراوان از سایت خوب و به روزتون

    20 خرداد 1398 در 06:32
    • تحریریه مشهور پاسخ

      سلام خدمت شما دوست گرامی
      در ارتباط با سوالی که پرسیدین یه نکته خیلی مهم وجود داره و اون اینه که قانون جدیدی در مورد انواع طلاق از جمله طلاق توافقی تصویب نشده، بلکه فقط بخشنامه ای از سوی ریاست محترم دادگستری کل استان تهران صادر شده (که در ابتدای همین صفحه قابل مشاهده است) مبنی بر اینکه زوجین قبل از ارائه دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند و بعد از چند جلسه مشاوره، گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت کنند تا بتونن با ارائه این برگه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست طلاق توافقی خودشون رو ثبت کنن.

      موارد صدور گواهی عدم امکان سازش ار سوی دادگاه، (همونطور که اشاره کردین) شامل موارد زیره:
      1- طلاق توافقی
      2- طلاق به درخواست مرد
      3- طلاق از طرف زن در صورتی که زن از طرف مرد وکالت در طلاق داشته باشه
      همچنین هنگامی که دادخواست طلاق از طرف زوجه تقدیم میشه، دادگاه حکم طلاق صادر میکنه

      22 خرداد 1398 در 22:50
  • ناشناس پاسخ

    سلام خسته نباشید.ببخشید برای طلاق توافقی چون ما شمال هستیم میشه جلسات مشاوره و نیاییم. و غیر حضوری باشه. چون وقتی توافقی هست، لزومی ب جلسه مشاوره نیست و اینکه نمیشه تهران بیاییم؟ پروسه طلاق توافقی از زمان ثبت در سیستم و صیغه طلاق چقدر زمان میبره؟؟؟؟؟؟؟؟

    17 خرداد 1398 در 05:43
    • تحریریه مشهور پاسخ

      سلام، وقت شما بخیر
      تمام پروسه طلاق توافقی توسط وکلای ما انجام میشه و هیچ نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره و یا حضور در دادگاه وجود نداره

      18 خرداد 1398 در 14:39
  • سهیلا پاسخ

    سلام خسته نباشید.ببخشید برای طلاق توافقی چون ما شمال هستیم میشه جلسات مشاوره و نیاییم. و غیر حضوری باشه. چون وقتی توافقی هست، لزومی به جلسه مشاوره نیست و اینکه نمیشه تهران بیاییم؟ پروسه طلاق توافقی از زمان ثبت در سیستم و صیغه طلاق چقدر زمان میبره؟

    17 خرداد 1398 در 05:42
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله امکانپذیر هست.
      در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

      7 مهر 1400 در 23:29