راهنمای کامل مراحل، مدارک و هزینه ثبت برند مواد غذایی

  • 22 مهر 1400
  • محسن شیخ ها
  • 12 پرسش و پاسخ

ثبت برند مواد غذایی چگونه است؟ نحوه استعلام برند مواد غذایی قبل از ثبت چیست؟ برند مواد غذایی در کدام طبقات به ثبت میرسند؟ در این نوشته ضمن پاسخ دقیق به این سوالات، شما را با 0 تا 100 مدارک مورد نیاز، مدت زمان و مراحل ثبت برند مواد غذایی خانگی و صنعتی آشنا نموده‌ایم.

ثبت برند مواد غذایی چگونه است؟

ثبت برند مواد غذایی و ثبت برند بسته بندی مواد غذایی به دلایل مختلف دارای اهمیت بسزایی است و از همین رو در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر و روز افزون متقاضیان حقیقی و حقوقی آن بوده‌ایم، به گونه‌ای که طبقات مربوط به برند مواد غذایی و همچنین بسته بندی، انبار، حمل و نقل و تبلیغات آن، از جمله شلوغ ترین طبقات ثبت برند است و این موضوع یکی از دلایل دشواری ثبت برند مواد غذایی در ایران محسوب می‌شود. به همین دلیل در این مقاله بصورت کامل به موضوع مراحل ثبت برند و ثبت لوگو مواد غذایی و بسته بندی آن، مدت زمان ثبت برند، معرفی طبقات مربوط به مواد غذایی، نحوه استعلام برند مواد غذایی و مدارک مورد نیاز و هزینه‌های مربوطه پرداخته‌ایم که پیش روی شماست.

 

ریز طبقات برند مواد غذایی

همانطور که اشاره نمودیم، برند مواد غذایی و بسته بندی آن در طبقات ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۹ و ۴۳ ثبت می‌شود که در ادامه اقلام موجود در این ۶ طبقه را با هم بررسی می‌کنیم:

 

طبقه ۲۹- گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره‌های گوشت، میوه‌ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوت‌ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن‌های خوراکی و چربی‌های خوراکی

 

طبقه۳۰- قهوه، چای، کاکائو، و قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز (نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده‌‌های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی‌ها، یخ‌های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی‌ها)، یخ و بستنی

 

طبقه۳۱- غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل‌ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت (جوانه جو)

 

طبقه۳۲- ماءالشعیرها، آب‌های معدنی و گازدار و سایر نوشابه‌های غیرالکلی، آب میوه‌ها و نوشابه‌های میوه‌ای، شربت‌ها و سایر فراورده‌ها برای ساخت نوشابه‌ها

 

طبقه۳۹- حمل و نقل، بسته بندی و انبارسازی کالاها و غیره

 

طبقه۴۳- خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی و غیره

مراحل ثبت برند مواد غذایی در ۵ گام دقیق

گام نخست) همواره اولین اقدام مهم و لازم برای ثبت برند و ثبت لوگو، استعلام برند مورد نظر است، چرا که اگر عین و یا حتی شبیه برندی را که تصمیم به ثبت آن را دارید، قبلاً در همان طبقه مورد نظر شما ثبت شده باشد، امکان ثبت این برند را نخواهید داشت

 

گام دوم) پس از استعلام برند مورد نظر و احراز قابل ثبت بودن آن، اقدام بعدی تهیه مدارک مورد نیاز است که در ادامه همین نوشته، بصورت کامل مدارک ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی را شرح داده‌ایم

 

گام سوم) اقدام بعدی ثبت اظهارنامه برند مورد نظر است که برای این منظور می‌توانید از تجربه و تخصص کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی مشهور بهره‌مند شوید و همچنین می‌توانید از طریق همین سامانه که در حال حاضر در آن حضور دارید از طریق لینک ثبت آنلاین برند، خودتان به راحتی و با توجه به راهنمایی که در مراحل گوناگون ثبت اظهارنامه علامت وجود دارد، بصوت کاملاً آنلاین و غیر حضوری برند مورد نیاز خود را ثبت نمایید.

 

گام چهارم) پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه، پرونده شما در نوبت بررسی کارشناسان (۳ کارشناس) و در نهایت رئیس اداره علائم تجاری قرار می‌گیرد و چنانچه ثبت برند مورد نظر شما از نظر همگی این افراد بلامانع تشخیص داده شود، این موضوع در سامانه به اطلاع شما خواهد رسید که پس از این باید با مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی و تشکیل پرونده فیزیکی برند مورد نظرتان، اقدام به پرداخت هزینه ۲ نوبت روزنامه رسمی ثبت علامت (مرحله دوم پرداخت هزینه روزنامه رسمی ۳۰ روز پس از انتشار روزنامه رسمی مرحله اول است) و همچنین پرداخت هزینه حق الثبت علامت تجاری است

 

گام پنجم) مرحله آخر ثبت برند مراجعه حضوری مجدد به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند علامت مورد نظر است

 

ثبت برند مواد غذایی | ثبت برند بسته بندی مواد غذایی | استعلام برند مواد غذایی

مدارک لازم برای ثبت برند مواد غذایی

الف) مدارک ثبت برند شخص حقیقی:

  •  کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی
  •  کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (اگر برند مورد نظرتان لاتین است)
  •  کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  •  ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر 

ب) مدارک ثبت برند شخص حقوقی:

  •  کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  •  کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (در صورت وجود)
  •  کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (اگر برند مورد نظرتان لاتین است)
  •  ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

نکته: همانطور که از این نوشته مشخص است، ثبت برند تجاری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی امکانپذیر است و همچنین این امکان وجود دارد که مالکیت یک برند متعلق به دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی باشد.

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان مورد نیاز برای ثبت یک برند را باید به دو بخش مجزا تقسیم کنیم:

الف) بررسی کارشناسان اداره مالکیت معنوی: این بخش حدوداً یک الی سه ماه زمان میبرد.

ب) بعد از تایید کارشناسان اداره: برای این بخش نیز حدوداً چهل و پنج روز زمان لازم است تا سند برند تقدیم شما شود.

 

ثبت برند مواد غذایی | ثبت برند بسته بندی مواد غذایی | استعلام برند مواد غذایی

هزینه ثبت برند مواد غذایی چقدر است؟

هزینه ثبت برند در هر طبقه و محصولی، بستگی به تعداد طبقات و ریز محصولات انتخابی شما در طبقات مورد نظرتان دارد که طبیعتاً برند مواد غذایی نیز از این قائده مستثنی نیست.

  • برای مشاهده هزینه‌های ثبت برند و لوگو بصورت کامل و دقیق، مقاله هزینه ثبت برند را مطالعه کنید.
  • با توجه به آنکه ثبت برند مواد غذایی نیاز به تخصص و تجربه دارد، برای جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه خود، توصیه می‌نماییم قبل از هر اقدامی با کارشناسان خبره و وکلای با تجربه موسسه حقوقی مشهور مشاوره رایگان داشته باشید.

 

⚖ موسسه حقوقی مشهور، تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت، نام و علائم تجاری در ایران

 

«پاسخ به سوالات متداول شما»

هزینه ثبت برند مواد غذایی با توجه به تعداد طبقات درخواستی شما و همچنین با توجه به اینکه مالک برند مورد نظرتان شخص حقیقی است یا شخص حقوقی، تا حدودی متفاوت است. برای مشاهده هزینه ثبت برند و ثبت لوگو، همین مقاله را مشاهده کنید.

برای ثبت برند (اعم از ثبت برند فارسی و ثبت برند لاتین) در هر زمینه فعالیتی از جمله ثبت برند مواد غذایی، باید مدارک مورد نیاز آن را ارائه نمایید. در این مقاله مدارک مورد نیاز ثبت برند با مالکیت شخص حقیقی و همچنین با مالکیت شخص حقوقی بصورت کامل توضیح داده شده است.

مدت زمان لازم برای ثبت برند و ثبت لوگو بستگی به نوبت شما در کارتابل کارشناسان اداره مالکیت معنوی دارد و به همین دلیل نمی‌توان زمان دقیقی برای آن تعیین کرد. امّا معمولاً حدود 2 تا 3 هفته بررسی کارشناسان اداره زمان میبرد و بعد از آن نیز پروسه نهایی ثبت برند و لوگو تا زمان صدور سند 10 ساله چیزی در حدود 45 روز طول میکشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله را مطالعه نمایید.

طبقات ثبت برند مواد غذایی با توجه به مجوز فعالیت شما تعیین می‌شود. در این مقاله تمامی طبقات ثبت برند مواد غذایی با جزئیات آن بصورت کامل ذکر شده است.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 12 دیدگاه
  • Milad پاسخ

    سلام وقت بخیر.یه کوچولو گیج شدم.یه نوع محصول مواد غذایی مثل پفک می‌خوام ثبت کنم که برند مختص خودم باشه و کسی نتونه کپی کنه.نیاز به کارت بازرگانی هم ندارم.هیچ جوازی هم ندارم .خواهشاً راهنمایی کنید

    29 بهمن 1401 در 17:04
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای ثبت برند تحت هر شرایط مجوز مرتبط لازم هست و همچنین اگر برند مورد نظرتون لاتین باشه ارائه کارت بازرگانی الزامی هست.

      16 اردیبهشت 1402 در 13:58
  • kazemi پاسخ

    برای یک فردی که باغ دار هست و میخواد برای میوه اش برند ثبت کند داشتن پروانه کشاورزی کافیه؟

    17 خرداد 1400 در 10:56
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله کافی هست

      23 خرداد 1400 در 11:31
  • رضا فدایی پاسخ

    سلام برای هزینه ثبت برند با توجه ب نوع محصول فرق میکنه؟ما محصولمون زرشک و زعفران هست تویه طبق بندی هم ک اراعه کردین نبودک فکر کنم جز دسته 31 باشه.درسته؟

    26 اسفند 1399 در 20:28
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: خیر طبقه برند تاثیری در هزینه های ثبت نداره.
      پاسخ سوال دوم: بله در طبقه 31 هست.

      7 مهر 1400 در 23:31
  • سارا پاسخ

    سلام،منظورتون از جواز تاسیس همون پروانه کسب هست ؟ من تازه محصولی رو خانگی مدتهاست میفروشم خوراکی هست ، اما هیچ مغازه ای ندارم لطفا راهنمایی میکنید ؟ایا باید مغازه اجاره کنم یا همینطوری برم برای مدارک ثبت برند میتونم ؟

    14 دی 1399 در 13:42
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: پروانه کسب با جواز تاسیس متفاوت هست.
      پاسخ سوال دوم: برای ثبت برند نیازی به اجاره مغازه ندارید اما باید حتماً مجوز فعالیت داشته باشید.

      7 مهر 1400 در 23:08
  • فعال پاسخ

    سلام وقت بخیر. همه چیو خوب توضیح دادین ولی نگفتین اول به کجا باید مراجعه کرد؟ کدوم ارگان یا اداره

    9 آذر 1399 در 01:41
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      چون نیازی به مراجعه به اداره و ارگان خاصی نبوده ذکر نکردیم.
      امور مربوط به ثبت برند تماماً بصورت اینترنتی و غیر حضوری انجام میشه و فقط وقتی که برند به ثبت نهایی رسید یک نوبت مراجعه به اداره مالکیت معنوی لازم هست.

      9 آذر 1399 در 12:39
  • محسن پور پاسخ

    سلام وقت بخیر
    یکی از مدارکی که فرمودید لازم هست( کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
    وقتی محصول غذایی ما یه نوع سس وخانگی باشه باید این مجوزها رو از کجا تهیه کنیم

    15 شهریور 1398 در 09:21
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      در هر صورت ارائه مجوز فعالیت الزامی است
      لازم نیست که در مجوز فعالیت قید شده باشه سس خانگی، همینکه مجوز فعالیت در زمینه مرتبط با مواد غذایی (علی الخصوص سس) ارائه بدین کافیه.
      بطور مثال جواز تاسیس صنایع مشکل رو حل میکنه
      در صورت تمایل برای دریافت جواز تاسیس صنایع و همچنین ثبت برند با کارشناسان ما تماس بگیرین

      16 شهریور 1398 در 09:20