نکات طلاق توافقی چیست؟ مهمترین نکته های طلاق توافقی طبق قانون جدید

  • 26 مهر 1400
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

طلاق توافقی دارای نکاتی و موارد مهمی است که دانشتن آن برای زوجین متقاضی طلاق توفقی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این نوشته نکات طلاق توافقی را به زبان ساده شرح داده‌ایم.

  • مراحل طلاق توافقی از 0 تا 100
  • بدون حضور زوجین
  • حدوداً 10 روز کاری
  • توسط خبره‌ترین وکلای خانم و آقا
  • تماس با ما: ۰۲۱۴۳۰۰۰۴۳۰  و  ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۷۰

 

نکات طلاق توافقی که حتماً باید بدانید

نکات طلاق توافقی دقیقاً مطابق با قانون جدید چیست؟ در خصوص طلاق توافقی باید چه نکاتی را رعایت کنیم تا دچار مشکل نشویم؟ اطلاعاتی مفید در رابطه با نکته های طلاق توافقی در این مقاله به شما تقدیم شده است که کاملاً کاربردی و طبق قانون جدید و رویه مرسوم دادگاه های خانواده است.

بنابراین توصیه می نماییم این متن را حتماً تا انتها مطالعه نمایید و اگر نیاز به مشاوره دارید، وکلای ما بصورت رایگان پاسخگوی سوالات شما در خصوص طلاق توافقی خواهند بود.

 

۱- مشاوره های اجباری طلاق توافقی

در طلاق توافقی پس از آنکه زوجین در مورد مسائلی همچون مهریه، حضانت فرزندان، نفقه، جهیزیه و سایر موارد دیگر به توافق رسیدند نیاز است که از طریق سامانه تصمیم اقدام به نوبت دهی طلاق نمایند.

 

زمان، هزینه و تعداد جلسات مشاوره های اجباری

در ابتدا زوجین باید از طریق سامانه اینترنتی نوبت دهی طلاق، سامانه تصمیم اقدام به ثبت اطلاعات مورد نیاز نموده و کد رهگیری را دریافت نمایند. پس از آن زوجین در زمان تعیین شده به همراه مدارک مورد نیاز و کد رهگیری به مرکز مشاوره خانواده و غربالگری که انتخاب نموده اند مراجعه خواهند کرد.

 

در مراکز غربالگری از زوجین سوالاتی در ارتباط به علل جدایی پرسیده خواهد شد و اگر زوجین اصرار به طلاق داشته باشند به مشاور خانواده ارجاع داده می شوند. جلسات مشاوره اولین گام در رابطه با شروع مراحل طلاق توافقی است.

 

تعدا جلسات مشاوره ۵ جلسه می باشد و شرکت در این جلسات الزامی است. پروسه زمانی این جلسات حداقل ۴۵ روز است و نوبت دهی این جلسات از طریق مرکزی که به آن مراجعه می کنید اعلام خواهد شد. البته ممکن است این جلسات بیشتر از مدت زمان ذکر شده باشد.

 

هزینه جلسات مشاوره های اجباری برای هر جلسه جمعاً چیزی در حدود ۱۰۰.۰۰۰ تومان است.

 

نکته مهم: چنانچه بنا به هر دلیلی تصمیم و علاقه ای به شرکت در هیچ یک از جلسات مشاوره اجباری و جلسه دادرسی و حتی دفتر طلاق را ندارید، به اطلاعتان می رسانیم وکلای خبره و با تجربه موسسه حقوقی مشهور تمامی پروسه طلاق توافقی را از 0 تا 100 بدون نیاز به حضور زوجین بصورت کامل به انجام می رسانند.

 

۲- توافقنامه طلاق توافقی

در توافقنامه طلاق توافقی زوجین باید در رابطه با مواردی مانند نفقه زوجه و فرزندان، جهیزیه، مهریه، اجرت المثل دوران زوجیت و غیره به توافق برسند.

 

متن این توافقنامه باید قبل از مراجعه به داگاه و به صورت کتبی توسط زوجین و یا وکیل طلاق توافقی هر یک از زوجین نوشته و امضا شود.

 

لازم به ذکر است در صورتی که زوجین تمایلی به اعلام کتبی توافقنامه نداشته باشند می توانند توافقات خود را بصورت شفاهی در دادگاه اعلام نمایند که این توافقات توسط دادگاه و واحد مشاوره یا داوری مکتوب می شود و به امضاء زوجین و یا وکلای ایشان می رسد.

 

نکته: اگر بنا به هر دلیلی در خواست طلاق توافقی منجر به صدور حکم نشود، توافقنامه فی مابین زوجین کاملاً بی اثر می شود و اگر مواردی همچون بخشش (بذل یا ابراء) مهریه در آن قید شده باشد نمی تواند مورد استناد قرار گیرد.

 

در توافقنامه مسائلی همچون تقسیم دارایی ها و اموال، تحصیل فرزند و شرایط حضانت می تواند ذکر شود.

 

۳- توافق در خصوص مهریه در طلاق توافقی

یکی از مهمترین نکات طلاق توافقی بحث توافق در خصوص مهریه، میزان بذل یا ابراء آن و همچنین میزان و شرایط پرداخت الباقی آن است.

 

نحوه پرداخت مهریه یکی از مهمترین مواردی است که زوجین در مورد آن باید به توافق برسند و بصورت یکی از موارد ذیل قابل اجراست:

 

  • زن کل مهریه خود را بذل و بخشش نماید.

 

  • بین زوجین توافق شود که مرد بخشی از مهریه به طور مثال ۱۰۰ سکه از ۵۰۰ را بپردازد.

 

  • یکی دیگر از نکات طلاق توافقی این است که در صورتی که بین زوجین توافق شود که در صورتی که زوجه مهریه خود را ببخشد در ازای آن حضانت فرزند و غیره را در اختیار داشته باشد و بسیار مهم است که میزان و مدت این موارد به صورت دقیق مشخص شود.

 

۴- اجرت المثل و نفقه در طلاق توافقی

نفقه از جمله موارد مهمی است که به عهده مرد است و مرد باید با توجه به شرایط زوجه مانند شرایط زندگی و غیره اقدام به پرداخت آن نماید.

 

میزان پرداخت نفقه بر خلاف مهریه مشخص نیست اما نوع پرداخت، میزان و زمان آن باید مشخص شود. در صورتی که در این مورد توافق لازم صورت نگیرد دادگاه اقدام به صدور رای نخواهد کرد.

 

نکته: لازم به است در صورتی که زوجه درخواست اجرت المثل را داشته باشد، باید در مورد اجرت المثل همانند نفقه نیز با زوج به توافق لازم برسد در غیر اینصورت زوجین با عدم صدور رای دادگاه مواجه خواهند شد.

 

۵- نفقه، حضانت و ملاقات فرزندان در طلاق توافقی

یکی دیگر از نکته های طلاق توافقی این است که در چنین طلاقی می توان از اینکه حضانت فرزندان با چه کسی باشد به توافق کامل رسید.

 

اگر زوجین دارای فرزند یا فرزندانی باشند لازم است که در مورد حضانت آنها تصمیم گیری شود و در شرایط طلاق از اینکه حضانت به عهده کدامیک از زوجین باشند باید قید شود.

 

 همانطور که می دانید حضانت تا قبل از ۷ سالگی با مادر است و بعد از ۷ سالگی با پدر است البته در صورتی که در این مورد اختلافی وجود داشته باشد رفع این موضوع به عهده دادگاه خواهد بود.

 

همچنین باید در مورد ملاقات فرزند و نفقه وی نیز بین زوجین توافق کامل وجود داشته باشد.

 

۶- توافق در خصوص جهیزیه در طلاق توافقی

بسیار ضروری است که زوجین نسبت به جهیزیه و آنچه که مالک آن هستند تعیین تکلیف کنند و به توافق لازم نسبت به آنچه که همراه خود به عنوان جهیزیه آورده اند برسند و برای اثبات آن می توانند به موارد موجود در سیاهه جهیزیه و موارد ضمن عقد و فاکتورهای خرید استناد نمایند.

 

۷- هزینه های طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی بغیر از هزینه جلسات مشاوره اجباری که در بالا به آن اشاره نمودیم شامل موارد زیر است:

 

  • هزینه دادرسی است که حدود ۲۰۰.۰۰۰ تومان می شود.

 

  • هزینه مشاوره یا داوری داخل دادگاه که بسته به مورد بین ۱۰۰.۰۰۰ الی ۲۰۰.۰۰۰ تومان است.

 

  • هزینه ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق که از ۸۰۰.۰۰۰ تومان به بالا است.

 

 

۸- گواهی عدم بارداری در طلاق توافقی

در برخی از شعبات دادگاه و مجتمع های قضایی، به شرطی گواهی عدم امکان سازش برای زوجین صادر می شود که گواهی عدم بارداری وجود داشته باشد. در صورتی که زوجه یائسه و یا باکره باشد، نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.

 

۹- پشیمانی یکی از زوجین بعد از طلاق توافقی

  • در صورتی که هر یک از زوجین تا قبل از صدور رای طلاق توافقی (گواهی عدم سازش) از ادامه کار پشیمان شوند، حتی اگر توافقنامه را امضا و یا دادخواست را ثبت کرده باشند رای طلاق توافقی صادر نخواهد شد.

 

  • چنانچه بعد از صدور رای طلاق توافقی مرد اظهار پشیمانی کند و به دفترخانه برای ثبت و اجرای طلاق اقدام نکرد امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت مگر اینکه زوجه از مرد حق وکالت در طلاق را داشته باشد.

 

  • همچنین اگر زوجه از طلاق پشیمان شود تاثیری در امکان ثبت نخواهد داشت و در صورتی که مرد رضایت نداشته باشد می‌تواند به دفترخانه مراجعه نماید.

 

نکته مهم: علی رغم موارد ذکر شده در بند ۹ از نکات طلاق توافقی ، چنانچه زوجین بنا به هر دلیلی حتی پس از صدور رای دادگاه و قطعیت آن، از ادامه کار منصرف شود و به دفتر طلاق مراجعه ننماید، عملاً امکان اجرای صیغه طلاق و ثبت آن وجود ندارد.

 

چراکه در چنین وضعیتی طبق روال مرسوم دفاتر طلاق، سردفتران طلاق از دادگاه استعلام و کسب اجازه می نمایند و از آنجایی که طلاق بصورت توافقی بوده است، دادگاه‌های خانواده اعتقاد دارند که باید این پروسه تا انتهای مسیر و تا اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیز همچنان توافقی باقی بماند و در واقع هیچ یک از زوجین به اجرای صیغه طلاق و ثبت آن اجبار نخواهند شد (البته همانطور که در بالا اشاره نمودیم، به استثناء وضعیتی که زوجه در طلاق و اجرای آن از زوج وکالت داشته باشد که در این حالت هیچ نیازی به اجازه مجدد و حضور زوج نیست).

 

چنانچه برای انجام طلاق توافقی سوال و یا مشکلی دارید می توانید از تجارب وکلای متبحر موسسه حقوقی مشهور بهره برید و ما یاری رسان شما در اجرای تمامی مراحل خواهیم بود.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه