طلاق توافقی چقدر طول میکشد و مدت زمان طلاق توافقی دقیقاً چقدر است؟

  • 16 اردیبهشت 1402
  • محسن شیخ ها
  • 4 پرسش و پاسخ

زمان همیشه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و طلاق توافقی نیز از این قاعده مستثنی نیست، از همین جهت مدت زمان طلاق توافقی یکی از مهمترین دغدغه‌های همیشگی زوجین متقاضی طلاق توافقی است. در این نوشته در مورد مدت زمان طلاق توافقی توضیحات کاملی داده‌ایم و دقیقاً تشریح کرده‌ایم که طلاق توافقی چقدر طول میکشد

✔️مراحل طلاق توافقی از 0 تا 100

✔️بدون حضور زوجین

✔️حدوداً 10 روز کاری

✔️توسط خبره‌ترین وکلای خانم و آقا

✔️تماس با ما: ۰۲۱۴۳۰۰۰۴۳۰  و  ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۷۰

مدت زمان طلاق توافقی دقیقاً چقدر است؟

مدت زمان طلاق توافقی چقدر است و طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟ از سوالاتی پر تکراری که در ابتدای طلاق توافقی برای زوجین مطرح می‌شود این است که طلاق توافقی چقدر طول میکشد و این زمان دقیقاً به چه عامل یا عواملی بستگی دارد؟

 

از ابتدای آذر ماه سال ۹۷ با توجه به  تغییراتی که در شرایط طلاق توافقی ایجاد شد تغییراتی نیز در مدت زمان طلاق توافقی به وجود آمده و ما در این نوشته مدت زمان طلاق توافقی را از اولین گام (ثبت نام در سامانه ثنا) تا انتها (ثبت طلاق در دفترخانه رسمی طلاق و صدور طلاق نامه)، با لحاظ همین تغییرات بررسی نموده‌ایم.

 

طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

در پاسخ به این سوال که مراحل طلاق توافقی چقدر طول میکشد می‌توان گفت پس از اینکه زوجین در مورد مسائل مالی و غیر مالی به توافقات لازم رسیدند باید درخواست خود را به مراجع قانونی این امر ارائه دهند.

 

مدت زمان طلاق توافقی با توجه به رویه حاکم در دادگاه‌های خانواده در شهرهای مختلف، تا حدودی متفاوت است و رویه یکسانی ندارد.

 

یکی از سوالات پر تکرار دیگر این است که بدون داشتن وکیل، طلاق توافقی چقدر زمان میبرد و اگر زوجین وکیل طلاق توافقی داشته باشند آیا می‌توان زمان طلاق را کوتاه‌تر نمود؟

 

در پاسخ باید عرض کنیم، در صورتی که زوجین وکیل داشته باشند، مدت زمان طلاق توافقی معمولاً بین ۱۰ الی ۳۰ روز طول خواهد کشید.

 

این زمان با توجه به اینکه هر شعبه دادگاه خانواده و در شهرهای مختلف کشور خط مشی خاص خود را دارد متفاوت خواهد بود.

 

 

نکات مهم در مدت زمان طلاق توافقی

  • در ابتدا باید یکی از زوجین و یا هر دوی آنها در سامانه مداخله در طلاق مرکز بهزیستی ثبت نام نمایند و پس از وارد کردن مشخصات خود و همسرشان برای مشاوره در یکی از مراکز بهزیستی وقت بگیرند.

 

  • پس از تعیین جلسات مشاوره که این جلسات معمولاً در حدود 45 روز طول خواهد کشید، پس از شرکت در حدود پنج جلسه مشاوره، گزارشی از سوی مراکز مشاوره به دادگاه مبنی بر عدم توافق زوجین ارائه میشود که این گزارش به “گواهی عدم انصراف از طلاق” معروف است.

 

نکته: تعداد جلسات معمولاً ۵ جلسه است و تعداد این جلسات و همچنین فاصله بین این جلسات کاملاً بستگی به شرایط زوجین و تشخیص کارشناسان و مشاوران مرکز مشاوره دارد.

 

  • لازم به ذکر است حضور زوجین و شرکت در تمامی جلسات مشاوره الزامی است و بدون ارائه حضور در جلسات مشاوره، صدور گواهی عدم انصراف از طلاق و پس از آن ثبت دادخواست طلاق و در نهایت اخذ رای دادگاه امکانپذیر نخواهد بود.

 

نکته مهم: چنانچه تمایل به حضور در جلسات مشاوره اجباری، جلسه دادگاه و حتی دفترخانه طلاق ندارید و تصمیم دارید مدت زمان طلاق توافقی را کوتاه نمایید، با ما تماس بگیرید.

 

ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

  • پس از پایان جلسات مشاوره، گزارش مرکز مشاوره به دادگاه (گواهی عدم انصراف از طلاق) مبنی بر اینکه بین زوجین توافقی صورت نگرفته صادر میشود و زوجین و یا وکلای ایشان باید برای ثبت دادخواست طلاق به دفاتر قضایی مراجعه نمایند.

 

  • در ابتدا باید هر کدام از زوجین در سیستم جامع ثنا ثبت نام نمایند تا از طریق سیستم الکترونیکی از کلیه ابلاغیه‌ها و اوراق دادگاه آگاه شوند و سپس دادخواست طلاق توافقی را ارائه دهند.

 

  • پس از ثبت دادخواست طلاق، این دادخواست از سوی دفتر خدمات الکترونیک قضایی به مرجع قضایی ارسال میشود و از سوی مرجع قضایی، شعبه دادگاه و تاریخ و ساعت رسیدگی تعیین میشود.

 

  • سپس زوجین و یا وکلای ایشان باید در جلسه دادرسی حاضر شوند، در این دادگاه به موضوع رسیدگی می نماید و اقدام به صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) می‌نماید.

 

  • پس از صدور رای دادگاه و قطعی شدن آن، زوجین حداکثر ۳ ماه زمان دارند تا با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق، طلاق خود را ثبت کنند.

 

مدت زمان طلاق توافقی به چه عواملی بستگی دارد؟

اینکه طلاق توافقی چقدر طول میکشد به عوامل و جزئیات خاصی بستگی دارد.

  • اولین نکته این موضوع است که معمولاً از بیست و پنجم هر ماه تا شروع ماه بعد به دلیل اینکه هر شعبه باید آماری را ارائه کند، دادخواست طلاق توافقی و هر دادخواست دیگری به شعب ارجاع نمی‌شود.

 

  • نکته دوم این است که اگر وکالت بصورت مع الواسطه باشد و یا زوجه در امر طلاق از زوج وکالت داشته باشد، به دلیل حساسیت‌های زیاد موضوع طلاق، شعب دادگاه خانواده معمولاً از دفترخانه‌ای که وکالت طلاق در آن تنظیم و صادر شده است، صحت وکالتنامه و مدت اعتبار آن را استعلام می‌کنند که همین موضوع مدت زمان طلاق توافقی را تا حدودی طولانی‌تر میکند.

 

برای انجام طلاق توافقی چه مراحلی باید طی شود؟

  • ابتدا باید در سامانه تصمیم سازمان بهزیستی ثبت نام کرده و زمان و مکان مشاوره جهت صدور “گواهی عدم انصراف از طلاق” تعیین شود
  • صورت جلسه‌ای از توافقات زوجین شامل حقوق مالی از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، و حقوق غیر مالی از قبیل حضانت فرزند و نفقه او باید تنظیم شود
  • دادخواست طلاق توسط دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارجاع می‌شود
  • شعب رسیدگی کننده به پرونده مشخص می‌شود و همچنین وقت دادرسی توسط شعبه تعیین می‌گردد
  • زوجین و یا وکلای ایشان باید در تاریخ تعیین شده، در جلسه رسیدگی حاضر شوند تا رسیدگی لازم صورت گیرد
  • پس از بررسی ها و رسیدگی موضوع در دادگاه، گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه صادر خواهد شد
  • حداکثر ظرف ۳ ماه پس از تاریخ قطعی شدن گواهی عدم امکان سازش، باید به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه شود
  • اجرای صیغه طلاق و ثبت آن و صدور طلاق نامه (سند طلاق) در دفترخانه طلاق مرحله آخر طلاق توافقی است.

 

پشیمانی یکی از زوجین از طلاق توافقی پس از رای دادگاه

طبق ماده ۳۵ و ۳۶ قانون حمایت از خانواده چنانچه در صورتی که زوج پس از رای دادگاه اظهار پشیمانی کند و در دفترخانه حضور پیدا نکند امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت مگر اینکه زن از مرد وکالت طلاق داشته باشد در این صورت زن می‌تواند به تنهایی برای ثبت طلاق به دفاتر طلاق مراجعه نماید و طلاق را ثبت نماید.

 

در صورتی که رای طلاق توافقی صادر شود و زوجه پشیمان شود زوج می‌تواند بدون حضور زوجه با مراجعه به دفاتر، طلاق را ثبت نماید.

 

مواردی که ذکر شد، موارد مندرج در قانون حمایت از خانواده است. امّا در عمل و طبق رویه معمول دادگاه‌های خانواده و دفاتر رسمی طلاق، وقتی که یکی از زوجین از حضور در دفتر طلاق امتناع نماید، دفتر طلاق از دادگاه صادر کننده برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن استعلام و کسب اجازه میکند و در این هنگام معمولاً دادگاه‌های خانواده اجازه اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را نمی‌دهند.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 4 دیدگاه
  • زینب پاسخ

    ممنون ازتوضیحات اگر مرد در جلسات مشاوره حضور پیدانکنه به نفع زن پیش میره؟

    22 اسفند 1401 در 10:12
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      جلسات مشاوره فقط به منظور مشاوره زوجین پیش از طلاق هست و نتیجه آن هیچ تاثیری در رای دادگاه ندارد.

      16 اردیبهشت 1402 در 13:52
  • عسل پاسخ

    توضیحات کامل و عالی بودند ممنونم

    1 تیر 1399 در 02:05
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما

      1 تیر 1399 در 13:48