نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص چگونه است؟ راهنمای 0 تا 100

  • 2 خرداد 1402
  • محسن شیخ ها
  • 206 پرسش و پاسخ

نقل و انتقال سهام یکی از مهمترین تغییرات شرکت‌ها خصوصاً شرکت سهامی خاص است، نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص دارای تشریفات و مراحل خاصی است که دانستن آن برای سهامداران و مدیران شرکت بسیار مهم و حیاتی است. در این نوشته بصورت کامل و جزء به جزء با مراحل نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکتها و همچنین انواع و اقسام سهام آشنا میشوید.

نقل و انتقال سهام چگونه است؟ سهام به چه معناست و بطور کل چند نوع سهام وجود دارد و هر کدام چه نکات و مزایایی دارد؟ پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام بر عهده کیست؟ مراحل نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکتها چیست؟ در این نوشته بصورت جامع و کامل به این سوالات پاسخ داده‌ایم و همچنین نحوه نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص را بصورت مفصّل تشریح کرده‌ایم که در ادامه مطالعه می‌فرمائید.

 

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص از مواردی است که ممکن است در طول حیات یک شرکت سهامی خاص بارها و بارها اتفاق بیفتد و به دلیل حساسیت‌های خاصی که دارد، دارای اهمیت بسیار زیادی است.

 

طبق رویه معمول و جاری، متاسفانه بسیاری از شرکت‌های سهامی (علی الخصوص شرکت‌های سهامی خاص) فاقد دفتر ثبت سهام و همچنین فاقد برگ سهم هستند که این موضوع مالکیت اشخاص را در چنین شرکت‌هایی با مخاطرات بسیاری مواجه می‌سازد.

 

جهت جلوگیری از این مخاطرات و مشکلات و برای اطلاع هرچه بیشتر سهامداران شرکت سهامی و افرادی که تصمیم به خرید و یا فروش سهام شرکت سهامی خاص دارند، در این مقاله ضمن تعریف سهام و آشنایی با انواع سهام و نکات مهم آن‌ها، به توضیح چگونگی نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص و مدارک مورد نیاز جهت ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها می‌پردازیم.

 

تعریف سهام

با توجه به تعریفی که ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت از سهام ارائه نموده است، باید بگوئیم سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی (اعم از سهامی خاص و سهامی عام) است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است و ورقه سهم، سند قابل معامله‌ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.

در واقع کل سرمایه شرکت به قطعات سهام تقسیم می‌شود و جمع مبلغ اسمی سهام در شرکت سهامی، معرف سرمایه شرکت فوق است.

طبق ماده ۳۲ لایحه اصلاحی قانون تجارت، مبلغ اسمی سهام و همچنین قطعات سهام، در صورت تجزیه باید متساوی باشد.

نکته: کلمه سهام مخصوص شرکت‌های سهامی اعم از سهامی خاص و سهامی عام است و در سایر شرکت‌ها مانند شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی و غیره، بجای آن از عبارت “سهم الشرکه” استفاده می‌شود.

از همین رو است که در شرکت سهامی خاص به شرکاء شرکت، “سهامدار” گفته می‌شود و در شرکت‌هایی مانند شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی و غیره، به شرکاء شرکت، “صاحبان سهم الشرکه” گفته می‌شود.

 

 

انواع سهام

مطابق با لایحه اصلاحی قانون تجارت و همچنین با استناد به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، سهام شرکت دارای دو نوع کلی “سهام با نام” و “سهام بی نام” است ولی انواع دیگری از سهام وجود دارد که زیر مجموعه این دو نوع کلی قرار می‌گیرند و برای آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان، آنها را برایتان شرح می‌دهیم:

 

الف) سهام بی نام

طبق ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام بی نام سهمی است که به صورت سند در وجه حامل تنظیم می‌شود و هر شخصی که آن را در اختیار داشته باشد، مالک این نوع سهم شناخته می‌شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت بشود. همچنین نقل و انتقال سهام بی نام به صرف قبض و اقباض صورت می‌گیرد و نیاز به رعایت تشریفات خاصی ندارد.

 

نکات مهم سهام بی نام

۱- در شرکت‌های سهامی اعم از سهامی خاص و سهامی عام، هیچ منعی برای “بانام” بودن تمام سهام شرکت وجود ندارد ولی تمام سهام هیچ یک از شرکت‌های سهامی نمی‌تواند “بی نام” باشد.

زیرا اعضای هیات مدیره شرکت‌های سهامی مکلف‌اند به تعداد مقرر در اساسنامه و یا به تعدادی که بعداً مجمع عمومی فوق العاده شرکت تعیین می‌نماید، دارای سهام وثیقه باشند که این سهام مطابق با ماده ۱۱۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، حتماً باید بانام باشد و همانطور که از نام آن پیداست، چنین سهامی، وثیقه عملکرد مدیران شرکت است و برای جبران خسارات ناشی از تقصیرات احتمالی مدیران شرکت در نظر گرفته می‌شود و همچنین لازم به ذکر است که این نوع سهام غیر قابل انتقال است و تا زمان ارائه مفاصا حساب دوران تصدی مدیران در شرکت، در صندوق شرکت به عنوان وثیقه و ضمانت باقی خواهد ماند.

 

۲- برخی شرکت‌های سهامی عام، به منظور رعایت هرچه بیشتر حقوق صاحبان سهام و همچنین به منظور رعایت و حفظ نظم عمومی، نمی‌توانند هیچگونه سهام بی نامی داشته باشند. مانند: بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، انبارهای عمومی و شرکت‌های هواپیمایی

 

ب) سهام بانام

 برگرفته از ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام با نام همانطور که از اسم آن پیداست، سهامی است که مالک آن مشخص و معین است و چنین سهامی جزء دارایی‌های شخصی است که سهام فوق، در دفتر سهام شرکت به نام وی به ثبت رسیده باشد.

 

نکات مهم سهام بانام

۱- مطابق ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، نقل و انتقال سهام بانام، باید در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر انتقال سهام امضاء کند.

 

۲- بر اساس ماده قانونی فوق الذکر، در مواردی که تمامی مبلغ اسمی سهام بانام پرداخت نشده باشد و شخص دارنده تصمیم به انتقال آن را داشته باشد، باید نشانی کامل انتقال گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید شود و به امضاء انتقال گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی او برسد.

 

۳- چنانچه نقل و انتقال سهام با نام بر خلاف تشریفات ماده لایحه اصلاحی قانون تجارت (مذکور در دو بند قبلی) و همچنین بر خلاف اساسنامه شرکت انجام بگیرد، از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است و در نتیجه صاحب چنین سهمی از برخی از مهمترین حقوق خود محروم خواهد ماند و درست در چنین مواردی است که سهامداران شرکت و همچنین خود شرکت با چالش‌ها و مشکلات مهم و بزرگی مواجه می‌شوند.

لذا برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی و همچنین برای انجام دقیق تمامی موارد قانونی مربوط به نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص و نقل و انتقال سهام شرکت سهامی عام، با کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی مشهور در تماس باشید.

 

۴- چنانچه اشخاص محجور و یا اشخاص صغیر در زمره سهامداران شرکت وجود داشته باشند، به منظور حفظ هرچه بهتر حقوق آنها، باید سهامشان حتماً از نوع بانام باشد.

 

پ) سهام ممتاز

مطابق با تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام ممتاز سهامی است که با رعایت مقررات قانون تجارت، دارای مزایای خاص و ویژه‌ای باشد. مانند آنکه به دارنده چنین سهامی سود بیشتری تعلق بگیرد، برای دارنده چنین سهامی حق رای بیشتری در مجامع عمومی قائل شوند، اعضاء هیات مدیره و یا مدیر عامل شرکت صرفاً از بین دارندگان سهام ممتاز انتخاب شوند، دارندگان سهام ممتاز دارای حق تقدم خرید سهام جدید شرکت باشند، دارندگان سهام ممتاز در صورت انحلال شرکت دارای حقوق و مزایای بیشتری نسبت به سایرین باشند، دارندگان چنین سهامی امکان استفاده ویژه از اموال، دارایی‌ها و املاک شرکت داشته باشند و امتیازاتی از این دست.

 

نکات مهم سهام ممتاز

۱- در نظر گرفتن سهام ممتاز یا توسط مجمع عمومی موسسین شرکت و در هنگام تنظیم و تصویب اساسنامه شرکت صورت می‌گیرد که در اساسنامه شرکت و همچنین در روزنامه رسمی ثبت تاسیس شرکت و روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آگهی‌های شرکت منعکس و قابل مشاهده است و یا بعداً توسط مجمع عمومی فوق العاده شرکت تصمیم گیری و تصویب می‌شود که این موضوع در روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت و روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آگهی‌های شرکت قابل مشاهده است

 

۲- امتیازات مربوط به سهام ممتاز و همچنین نحوه و تشریفات مربوط به استفاده از امتیازات مربوط به سهام ممتاز، باید به صورت کاملاً واضح قید شود

 

۳- هر گونه تغییری در امتیازات وابسته به سهام ممتاز باید یا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت برسد و یا با جلب موافقت دارندگان نصف به علاوه یک (1+50) این گونه سهام انجام بگیرد

 

۴- در شرکت‌های سهامی عامی که در بورس پذیرفته شده‌اند، معمولاً سهام ممتاز وجود ندارد و بیشتر سهام شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس از نوع سهام بانام و عادی است

 

۵- برگرفته از تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، فقط بخشی از سهام شرکت می‌تواند از نوع سهام ممتاز باشد و ناگفته پیداست که اگر برای تمام سهام یک شرکت، امتیازاتی یکسان در نظر گرفته شود، چنین سهامی به دلیل آنکه مزیتی خاص و انحصاری ندارد، اساساً به کار بردن وصف ممتاز برای آن بی معنی و اصطلاحاً سالبه به انتفاع موضوع است

 

۶- دلیل اختصاص سهام ممتاز ممکن است مواردی همچون دانش شخص مورد نظر، تخصص خاص و ویژه در اموری همچون تجارت، داشتن اعتبار و روابط خاص، داشتن فکر و ایده‌ای ناب و اختراع و مواردی از این دست باشد.

 

به همین دلایل است که اختصاص سهام ممتاز به صاحب آن در اکثر موارد جنبه فردی دارد و به جهت آنکه قائم به شخص است، با فوت شخص و یا انتقال آن، امتیازات مربوط به آن از بین میرود و اینگونه سهام به سهام عادی تبدیل می‌شوند که معمولاً این موارد مهم در اساسنامه شرکت یا در صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده‌ای که سهام ممتاز را تصویب می‌نماید ذکر می‌گردد.

 

از آنجائیکه احراز از بین رفتن امتیازات مربوط به سهام ممتاز، برای ادارات ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری غیر ممکن است، کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی مشهور توصیه می‌نمایند در چنین مواقعی و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی احتمالی، این موضوع را با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تصویب این مجمع و با اصلاح اساسنامه به اطلاع مرجع ثبتی برسانید.

 

ت) سهام وثیقه

سهام وثیقه که به نام سهام وثیقه مدیران نیز شناخته می‌شود، صرفاً در مورد اعضاء هیات مدیره شرکت‌های سهامی وجود دارد و از این نوع سهام در مواد ۱۱۴ و ۱۱۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت نام برده شده است.

 

نکات مهم سهام وثیقه

۱- هیات مدیره شرکت‌های سهامی صرفاً باید از بین سهامداران شرکت انتخاب شوند و به منظور وجود تضمینی برای جبران خساراتی که ممکن است از سوء مدیریت و تقصیرات احتمالی مدیران شرکت وارد شود، در نظر گرفته می‌شود

۲- سهام وثیقه الزاماً از نوع سهام بانام است و قابل نقل و انتقال نیست

۳- زمانی که مدیر یا مدیران شرکت مفاصا حساب دوران تصدی و مدیریت خود در شرکت را ارائه ننمایند، سهام وثیقه در صندوق شرکت به عنوان وثیقه و ضمانت باقی خواهد ماند

 

ث) سهام مدیریتی

مطابق با بند ۶ از ماده ۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، سهام مدیریتی مقدار سهامی از یک شرکت است که دارنده آن، طبق اساسنامه شرکت اختیار تعیین حداقل یک عضو را در هیات مدیره شرکت دارد.

 

ج) سهام کنترلی

مطابق با بند ۷ از ماده قانونی مذکور در بند قبلی، سهام کنترلی حداقل سهامی است که دارنده آن نیاز دارد تا بوسیله آن بتواند اکثریت اعضاء هیات مدیره شرکت را انتخاب نماید تا از این طریق هدایت و کنترل شرکت را به اشخاصی که خودش می‌خواهد بسپارد.

 

تشریفات قانونی مربوط به نقل و انتقال سهام

تشریفات نقل و انتقال سهام با نام و بی نام با یکدیگر متفاوت است که در ذیل هر دو را بررسی می‌نماییم:

الف) تشریفات نقل و انتقال سهام بی نام

بر اساس ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام بی نام بصورت سند در وجه حامل تنظیم می‌شود و شخصی که آن را در اختیار دارد، مالک و صاحب آن محسوب می‌شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، لذا نقل و انتقال سهام بی نام به صرف قبض و اقباض صورت می‌گیرد و نه نیاز به تصویب مجمع خاصی دارد و نه نیاز به ثبت در مرجع ثبت شرکت‌ها دارد و بنابراین باید گفت که نقل و انتقال سهام بی نام هیچگونه تشریفاتی ندارد.

 

ب) تشریفات نقل و انتقال سهام بانام

مطابق ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، نقل و انتقال سهام بانام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی وی باید انتقال را در دفتر مذکور امضاء کند.

 

همچنین در مواردی که تمامی مبلغ سهم مورد نقل و انتقال، پرداخت نشده باشد، باید آدرس کامل انتقال گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید شود و به امضاء انتقال گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی او برسد.

 

در صورتی که نقل و انتقال سهام با نام مطابق با تشریفات فوق الذکر انجام نشود، علی الخصوص آنکه در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت نشود، چنین نقل و انتقالی در مقابل شرکت و اشخاص ثالث قابل استناد نیست، اما این غیر قابل استناد بودن به معنای باطل بودن معامله نقل و انتقال سهام نیست بلکه بین طرفین کاملاً معتبر است و خریدار می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی، الزام فروشنده را جهت انجام تشریفات رسمی نقل و انتقال سهام شرکت، از دادگاه درخواست نماید.

 

آیا نقل و انتقال سهام نیاز به موافقت سهامداران دیگر دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید بین شرکت سهامی خاص و سهامی عام قائل به تفکیک شویم که در ادامه شرایط نقل و انتقال سهام را در هر دو شرکت بررسی می‌نماییم:

الف) شرکت سهامی عام

مطابق با ماده ۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت، در شرکت سهامی عام، نقل و انتقال سهام نمی‌تواند مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام بشود.

 

بنابراین در مورد شرکت سهامی عام، حتی اگر در اساسنامه شرکت و یا در قرارداد جداگانه، نقل و انتقال مشروط به کسب موافقت مدیران یا مجامع عمومی شود، چنین شرطی بلا اثر است و دارندگان سهام می‌توانند بدون کسب موافقت مدیران و یا مجامع عمومی، نسبت به نقل و انتقال آن اقدام نمایند.

 

ب) شرکت سهامی خاص

در مورد شرکت سهامی خاص، قانون ساکت است و هیچ مقرره خاصی در مورد آن وجود ندارد، اما با توجه به رویه عملی موجود در اداره ثبت شرکت‌ها که البته توسط دادگاه‌ها نیز مورد قبول است و همچنین با توجه به نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه به شماره ۷/۶۷۵۴ مورخ ۱۳۷۳/۱۰/۱، نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می‌تواند با قید در اساسنامه شرکت، مشروط به موافقت مدیران شرکت و یا مجمع عمومی صاحبان سهام گردد و قانونی که این موضوع را منع کرده باشد وجود ندارد.

 

بنابراین در مورد شرکت سهامی خاص، چنانچه شرکاء تصمیم داشته باشند که نقل و انتقال سهام مشروط به موافقت مدیران و یا مشروط به موافقت مجامع عمومی باشد، می‌توانند این موضوع را در اساسنامه شرکت قید نمایند و یا چنانچه این موضوع در اساسنامه شرکت وجود نداشته باشد، با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده این موضوع مورد مشورت و تصمیم گیری قرار بگیرد و با تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت و اصلاح ماده مربوطه در اساسنامه، از این پس نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص مشروط به موافقت مدیران شرکت و یا مجامع عمومی صاحبان سهام شود.

 

مدارک لازم برای نقل و انتقال سهام

۱- اصل گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام (صادره از اداره مالیات)

۲- کپی روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت (درصورت وجود تغییرات در شرکت باید تغییرات انجام شده را در روزنامه رسمی آگهی کنید)

۳- اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و یا اصل صورتجلسه هیات مدیره شرکت (بسته به مورد)

۴- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری (چنانچه مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها و انجام امور مربوط به ثبت تغییرات شرکت را به وکیل دادگستری سپرده‌اید)

۵- مستندات مربوط به رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده و یا هیات مدیره شرکت (چنانچه جلسه مذکور با حضور اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد و نه تمامی شرکاء)

 

در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص در سامانه ثبت شرکتها سوالی دارید که با مطالعه این مقاله احیاناً همچنان بدون پاسخ باقی مانده است و یا اگر تصمیم به نقل و انتقال سهام و تنظیم صورتجلسه مربوط به آن و در نهایت ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها دارید و نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور از راهنمایی و مشاوره‌های تخصصی کارشناسان با تجربه و وکلای پایه یک موسسه بهره‌مند شوید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 206 دیدگاه
  • مرجان پاسخ

    با سلام
    بنده شرکتی خریداری کردم از دوستمون که بعد یک سال متوجه شدم کلاهبردار هستن و با کلی بدهی مالیاتی و بیمه که به گردن من انداختن از کشور خارج شدن پس از پیگیری وکیل مشخص شد برگه نقل و انتقال سهامی که به اداره ثبت شرکت ها بوده تمانی امضاها جعل بوده و ثابت شد ، بعدش اون آقا برگه جدید ارائه دادن که با امضا اصلی ولی در سازمان ثبت شرکت ها موجود نیست چند فقره کلاهبرداریشون هم ثابت شده ، آیا باز هم میشه شرکت منهل کرد ؟

    11 بهمن 1402 در 15:17
  • بابک پاسخ

    سلام
    بعد از فوت پدرم متوجه سهام شرکت سهامی خاص که در سال 1375 تعداد53 سهم رو بنام بنده هست شدم اما فقط داخل گوگل اسم شرکت رو سرچ کردم و یه سری اطلاعات مثل فعال بودن شرکت و اسم مدیر عامل و بازرسین و ادرس تهران و یه شماره تماس ایرانسل که وقتی تماس میگیرم اپراتور میگه کلیه تماسها به خط دیگه منتقل شده
    همینها دستگیرم شده بنظرتون در مورد سود این چند سال سهام و فروش سهام که داخل بورس هم نیست باید چیکار کنم ؟

    9 بهمن 1402 در 23:36
  • بابک پاسخ

    سلام
    بعد از فوت پدرم متوجه سهام شرکت سهامی خاص که در سال 1375 تعداد53 سهم رو بنام بنده هست شدم اما فقط داخل گوگل اسم شرکت رو سرچ کردم و یه سری اطلاعات مثل فعال بودن شرکت و اسم مدیر عامل و بازرسین و ادرس تهران و یه شماره تماس ایرانسل که وقتی تماس میگیرم اپراتور میگه کلیه تماسها به خط دیگه منتقل شده
    همینها دستگیرم شده بنظرتون در مورد سود این چند سال سهام و فروش سهام که داخل بورس هم نیست باید چیکار کنم ؟
    بنده 53 سهم با نام از سهام شرکتی که جز شرکتهای سهامی خاص است از سال1375 دارم

    9 بهمن 1402 در 23:27
  • a پاسخ

    درود
    میخواستم بدونم زمانیکه صورتجلسه مجمع با حداکثر سهامداران برگزار شد و به امضای سهامداران رسیده باشد ، بدون گواهی مالیات نقل و انتقال سهام ، صورتجلسه رسمیت داره ؟
    و سوال بعد اینکه اگه سهامداران جدید تغییر آدرس نداده باشند چه تبعاتی در آینده برای آدرس قبلی خواهد داشت ؟

    3 خرداد 1402 در 12:34
  • علی بیاتی پاسخ

    سلام میخواستم بدونم حداکثر سهامی که میتونیم از شرکت داشته باشیم چقدر است . برای مثال یک شخص میتونه ۱۰۰ درصد سهام یک شرکت را در دست داشته باشه .

    18 اردیبهشت 1402 در 18:00
  • محسن شیخ ها پاسخ

    درود بر شما
    اینکه وکیل شما اختیار فروش سهام شما رو دارد یا خیر، کاملا بستگی به متن وکالتنامه و تاریخ اعتبار وکالتنامه دارد.

    16 اردیبهشت 1402 در 14:11
  • SANYAR پاسخ

    با درود فراوان
    در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده جهت انتقال سهام شرکت سهامی خاص ایا می توان از هر شخصی به عنوان منشی استفاده کرد و اگر میشود آیا ارسال مدارک هویتی او به اداره ثبت شرکتها ضرورت دارد یا خیر ممنونم

    23 فروردین 1402 در 11:29
  • SANYAR پاسخ

    با درود فراوان
    در مجمع عمومی فوق‌العاده مدارک منشی هم لازمه به اداره ثبت شرکتها ارسال بشه یا خیر ممنونم

    23 فروردین 1402 در 11:23
  • بهنام پاسخ

    برای تعیین سهام/سهم الشرکه هریک از اشخاص(سهامداران/شرکاء)، شخص مورد نظر را در قسمت « اشخاص » انتخاب نمایید
    درتغییرات شرکت به این گزینه بالامیرسم ولی اشخاص نمیتوانیم پیدا کنیم

    22 فروردین 1402 در 14:45
  • غلامرضا پاسخ

    باسلام
    بنده اقدام به خرید شرکت با سهامی خاص نموده ام لطفا مراحل نقل وانتقال رو برام بفرماییدکه باید به ترتیب به کدام سازمان و ادارات باید مراجعه بشه؟

    8 اسفند 1401 در 09:10
  • دارا پاسخ

    با سلام
    در یک شرکت سهامی خاص که سه سهامدار داره، در افزایش سرمایه و ورود شریک جدید آیا حتما بایستی آگهی روزنامه در خصوص حق تقدم چاپ بشه یا سه سهامدار میتونن در صورتجلسه اعلام کنن که از حق تقدمشون صرف نظر کردن؟

    23 بهمن 1401 در 18:44
  • علیرضا پاسخ

    درود بر شما
    بنده سهامدار شرکت سهامی خاص هستم و قصد واگذاری تمام و یا قسمتی از سهام خود را دارم ، با توجه به مخالفت سایر سهامداران، نقل و انتقال را چگونه باید پیگیری و انجام دهم.

    2 بهمن 1401 در 14:09
  • الیاس مصطفی پور هستم پاسخ

    باسلام خدمت شما مدیر آن
    بنده حدود ان از ۱۶سال قبل بیشتر و کمتر شروع به سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ و صندوق سرمایه‌گذاری بانک سپه بنام خودم و خانواده ام سرمایه گذاری کردم ولی تاکنون هیچ سودی برای من نیامده است و هیچ دارامدی نداشتم باید به کجا بروم تکلیف من چیست از ۱۲سالگی شروع به سرمایه گذاری کردم تشکر از زحمات شما راهنمایی خواستم ممنون میشم

    7 دی 1401 در 00:02
  • حامد پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آیا برای فروش سهام جدید(قبلا وجود نداشته است) که مربوط به راه اندازی یک بخش جدید از یک شرکت سهامی خاص می باشد می بایست طبق تبصره یک ماده ۱۴۳ مالیاتی پرداخت کرد یا خیر؟

    3 دی 1401 در 19:00
  • محمد پاسخ

    با سلام شرکت با مسئولیت محدود تولیدی بنابه عللی توسط بانک از طریق اداره ثبت به مزایده گذاشته شد مشتری نداشت اداره امورمالیاتی برای انتقال سهم به بانک توسط کارشناس خود که حسابدار می باشد با رویت شرکت برای تجهیزات صنعتی قیمت بالایی اعلام کرده نامبرده حتی اسم دستگاه ها را هم نمی دانست و مالیات مربوطه با آن مبلغ محاسبه و بدون ابلاغ به شرکت صرفا با اعلام به بانک اخذ کرده است و باعث متضرر شدن سهامداران شده و همزمان به فاصله یک ماه همان تجهیزات به وسیله اجرای احکام دادگستری توسط کارشناس رسمی دادگستری(ماشین آلات و برق ،تاسیسات کارخانه)تقریبا نصف مبلغ اداره مالیات ارزش گذاری شده است راه کار مناسب در مورد اقدام امور مالیاتی چیست سهامداران چه اقدامی می توانند بکنند از راهنمایی ارزنده تان سپاسگزارم

    26 آذر 1401 در 22:58
  • ali پاسخ

    سلام
    بعد از 2 سوال فعالیت بعنوان یکی از نفرات اصلی شرکت چه در ایده و چه در اجرا دو نفر دیگر از نفرات اصلی شرکت درخواست اتمام همکاری با بنده را داشته اند و میگویند که باید تمام سهام خود را بخشیده و بروم البته در این دو سال هیچ یک از ما سه نفر هیچ مبلغی را هم برداشت نکرده ایم
    در جلسه ای هم بابت مبلغ سهام یا مبلغ توافقی این زمان صحبت شد گفتند بروید شکایت کنید تا قانون مشخص کند ما هیچی نمیدهیم
    بنده باید چه مراحلی را طی کنم تا حق و حقوق را دریافت کنم

    26 آذر 1401 در 10:54
  • علی پاسخ

    سلام
    بعد از 2 سوال فعالیت بعنوان یکی از نفرات اصلی شرکت چه در ایده و چه در اجرا دو نفر دیگر از نفرات اصلی شرکت درخواست اتمام همکاری با بنده را داشته اند و میگویند که باید تمام سهام خود را بخشیده و بروم البته در این دو سال هیچ یک از ما سه نفر هیچ مبلغی را هم برداشت نکرده ایم
    در جلسه ای هم بابت مبلغ سهام یا مبلغ توافقی این زمان صحبت شد گفتند بروید شکایت کنید تا قانون مشخص کند ما هیچی نمیدهیم
    بنده باید چه مراحلی را طی کنم تا حق و حقوق را دریافت کنم

    26 آذر 1401 در 10:53
  • امین پاسخ

    سلام
    آیا یکی از سهامداران شرکت سهامی خاص میتواندبنام شرکت چند دانگ کارخانه را بفروشد وهیچ موافقت هییت مدیره هم نداشته باشد سند کارخونه هم بنام شرکت است

    25 آبان 1401 در 20:44
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      در صورت داشتن حق امضاء و مهر شرکت میتواند.

      26 آبان 1401 در 12:17
  • هوشنگ پاسخ

    ضمن سپاس از اطلاعات داده شده
    یه شرکت سهامسی خاص بت سه نفر اعضا 33 و 33 34 سهمی
    یکی از شرکا در افزایش سرمایه شرکت نکرده و مخل شرکت شده به گونه ای که شرکت دچار بحران شده را حل؟

    23 آبان 1401 در 10:04
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      در شرکت سهامی خاص برای اتخاذ تصمیمات در قالب مجامع عمومی (اعم از عادی، عادی بطور فوق العاده و فوق العاده) حضور حداقل 3 سهامدار الزامیست و با توجه به اینکه شرکت شما فقط 3 نفر سهامدار دارد و یکی از ایشان حاضر به شرکت در مجمع عمومی نیست بنابراین به هیچ وجه امکان افزایش سرمایه شرکت را نخواهید داشت.

      23 آبان 1401 در 16:59
  • کورش کرمی پاسخ

    سلام
    حفظ و نگهداری دفاتر قانونی مربوط به نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص به عهده کیست

    19 آبان 1401 در 22:12
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بر عهده مدیران شرکت است

      23 آبان 1401 در 17:05
  • احمد پاسخ

    سپاس عالی

    18 آبان 1401 در 19:20
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما

      23 آبان 1401 در 17:18
  • مهدی پاسخ

    با سلام
    آیا در شرکتهای سهامی خاص بدون پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام ( رعایت ماده 143 ق م م ) و صرفا با امضاء دفاتر سهام و صدور برگ سهام جدید بنام خریدار ، آیا نقل و انتقال سهام قانونی است ؟

    20 شهریور 1401 در 19:45
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر، قانونی نیست

      20 شهریور 1401 در 22:23
  • محسن شیخ ها پاسخ

    درود بر شما
    خیلی خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده

    7 مهر 1400 در 22:50
  • محسن شیخ ها پاسخ

    درود بر شما
    پاسخ سوال اول: بله شما میتونید سود سهام و الباقی مزایای متعلق به 2% سهامتون رو از شرکت مطالبه کنید.
    پاسخ سوال دوم: انجام و یا عدم انجام نقل و انتقال سهام مربوط به شما کاملاً در اختیار خودتون هست (مگر اینکه در این خصوص قبلاً وکالت داده باشین که در این صورت بدون نیاز به رضایت شما و بر اساس وکالتنامه میتونن سهام شمارو منتقل کنند)
    پاسخ سوال سوم: قیمت سهام همه شرکت ها یکسان نیست و شرکت با شرکت تفاوت داره

    13 شهریور 1400 در 14:20
  • محسن شیخ ها پاسخ

    درود بر شما و سپاس از لطفتون
    خوشحالم که براتون مفید بوده

    20 مرداد 1400 در 02:09
  • مهران پاسخ

    با سلام و سپاس از توضیحات و پاسخ هایتان.

    سئوالاتی داشتم در خصوص تاسیس شرکت سهامی خاص با اکثریت سهام بی نام :
    1- ایا امکان دارد که یک شرکت سهامی خاص تاسیس کرد که 90 درصد سهام بی نام باشد و 10 درصد آن که شامل اعضای هیات مدیره میشوند سهام با نام داشته باشند؟
    2- در صورت امکان تاسیس چنین شرکتی برای مجامع عمومی به چه صورت باید عملکرد ؟ ایا همان 10 درصد سهام با نام میتوانند مجمع برگزار کنند؟ ( اگر در اساسنامه بندی در این خصوص ذکر شود)
    3- آیا به سهام بی نام مالیات نقل و انتقال میخورد ؟ اگر بله چگونه ؟
    4- آیا قابلیت تولید سهام بی نام بصورت دیجیتال وجود دارد؟
    5- خرید و فروش سهام بی نام شرکت سهامی خاص شبیه به سهامی عام میشود ، مشکل قانونی و یا حقوقی وجو ندارد؟

    19 مرداد 1400 در 18:28
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ شوالات شما بسیار مفصل هست و در کامنت امکانپذیر نیست

      20 مرداد 1400 در 02:07
  • نادری پاسخ

    سلام
    در شرکت سهامی خاص که طبق اساسنامه نقل و انتقال سهام در اختیارهیئت مدیره باشه آیا میشه از طریق مجمع فوق العاده انتقال سهام انجام بشه؟اگر به این طریق انجام شده باشه معتبره یا میشه صورتجلسه رو ابطال کرد.
    با سپاس از توجه شما

    3 خرداد 1400 در 18:25
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      نقل و انتقال سهام از طریق مجمع عمومی فوق العاده کاملاً قانونی هست.

      7 مهر 1400 در 22:54
  • آرمان امید پاسخ

    سلام
    من سئوالم را قبلا پرسیده ام و شما جواب داده اید:
    من سهامدار یک شرکت سهامی خاص با ترکیب سهامداری زیر هستم:
    5% شخص حقیقی (من)
    5% شخص حقیقی
    4% شخص حقیقی
    1% شخص حقیقی
    1% شخص حقیقی (نماینده شخص حقوقی)
    84% شخص حقوقی (سهامی عام)
    سئوال اول: آیا بدون امضا یا رضایت من یا وکیل من، امکان تغییر در سهام من وجود دارد؟
    سئوال دوم: آیا سهامدار عمده (شخص حقوقی) می تواند بدون تایید من مبلغ 10 میلیارد تومان را به شرکت تزریق کند و به بهانه همین موضوع از درصد سهام من مطالبه سهم کند؟
    ——
    سئوال جدید من این است که اگر من در افزایش سرمایه، مشارکت نکنم، تکلیف چیست؟
    با تشکر

    11 اردیبهشت 1400 در 20:33
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      همانطور که فرمودین پاسخ سوال اول و دوم شمارو قبلاً عرض کردیم و از تکرار خودداری میکنیم
      پاسخ سوال جدید: چنانچه شما در افزایش سرمایه مشارکت نداشته باشین افزایش سرمایه شرکت نیز با رعایت تمامی تشریفات قانونی و اساسنامه‌ای انجام و به ثبت رسیده باشه، شما هیچ راهی بغیر از تمکین ندارید.

      12 اردیبهشت 1400 در 14:56
  • نوری پور پاسخ

    سلام وقت به خیر. من کارمند مستعفی یکی از بانک های خصوصی هستم. صندوق آتیه بانک در قالب یک شرکت سهامی خاص ثبت شده و ما سهام دار اون بودیم و هر ماه یک بخشی از حقوق ما کسر میشد و یه مقداری هم بانک روش میگذاشت و به اون شرکت یا صندوق به عنوان سهم ما واریز میشد. و بانک یه وکالتنانه بلا عزل از ما گرفته بود برای فروش و نقل و انتقال سهام و …. الان بعد از زمان استعفا به منظور تسویه، بانک تقریبا مبلغ اسمی هر سهم ، یعنی تقریبا ۱۰۰ تومن رو مبنا قرار داده در صورتی که ارزش واقعی هر سهم خیلی بیشتر هستش.با توجه به این موضوع به چه نحو میشه از مدیران یا بازرس اون صندوق که شرکت سهامی خاص هستند ارزش واقعی هر سهم رو استعلام گرفت؟ ممنونم

    11 اردیبهشت 1400 در 12:36
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای فروش سهم، ارزش اسمی سهام ملاک هست.

      7 مهر 1400 در 22:57
  • مجید پاسخ

    درود بر شما
    با توجه به اینکه سهامداران و میزان سهام انها در شرکت، یک موضوع خصوصی است آیا حتما لازم است سهامدار جدید و میزان سهام آن در روزنامه رسمی قید شود یا خیر؟

    28 فروردین 1400 در 09:54
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر نیازی نیست

      28 فروردین 1400 در 12:40
  • رضا پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    یه سوالی داشتم اگر راهنمایی کنید بسیار سپاسگذار میشم
    بنده به همراه دونفر یه شرکت سهام خاص رو تاسیس کردیم در اساسنامه مقدار سهم ها 34 مدیر عامل 33 رییس هیات مدیره 33 نایب رییس هیات مدیره مشخص شده است ضمنا کلیه اوراق و حساب ها افتتاح وبرداشت و…. کلا با امضای هر سه اعضا با ممهور مهر شرکت می باشد
    سوالم اینجاست بعد از چند سال بنده که تو اساسنامه نایب رییس هستم با دو اعضای دیگر به اختلاف خورده ام آیا می توانند من را از اساسنامه کنار بگذارند اگر جواب بله هست تکلیف سهمم که تقریبا یک سوم هستش چطور میشود؟
    و چطور میتوانم بر سهمم و میزان درآمد شرکت اشراف داشته باشم که تبانی نکنند؟
    بازم ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    10 فروردین 1400 در 15:39
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر با توجه به توضیحاتی که دادین امکان برگزاری مجمع عمومی و اتخاذ تصمیم بدون حضور شما امکانپذیر نیست و برای برگزاری مجمع عمومی و اتخاذ تصمیم حضور هر سه سهامدار الزامی هست.

      10 فروردین 1400 در 18:03
  • مصطفی ایرانی پاسخ

    سلام سوال : یک شرکت سهامی خاص داری 120 سهم و کلا 3 سهامدار هستند 44-43 – 37 – چهل و سه سهمی و 37 سهمی با هم جلسه هیت مدیره بر گذار و 44 سهمی را که مدیر عامل بوده برکنار و شخص دیگری که سهامدار هم نیست جایگزین کرده و قسمتی از سهام خودشان را نیز به دونفر دیگر منتقل و ثبت و انها را در قالب جلسه مجمع به عضویت هیت مدیره در اورده اند و مدیر عامل و عضو هیت مدیره که همان 44 سهمی بوده را نیز از هیت مدیره هم خارج کرده اند عملا ایشان دیکر هیچ تسلطی بر سهام و مال خویش ندارد و حتی به شرکت راهش نمی دهند
    ایا اول که سه نفر بوده اند با دو سهامدار البته اکثریت میتوانسته اند سهام خود را منتقل کنند و تعدادسهامداران را افزایش دهند
    سهامدار 44 درصدری با عدم موافقت دیگر سهامداران میتواند سهام خود را منتقل کند
    چگونه می تواند سهام خود را بفروشد یا در طی سال در ان دخل و تصرف کند ممنون ارزش دارایی شرکت حدود 40 میلیارد تومان است

    24 اسفند 1399 در 22:08
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به اینکه فرمودین شرکت سهامی خاص شما کلاً 3 سهامدار بیشتر نداره، برای برگزاری مجامع عمومی (با هر نوع تصمیمی از جمله نقل و انتقال سهام)، حضور هر سه سهامدار در مجمع عمومی حتماً الزامی هست.
      بنابراین در موردی که شما فرمودین 3 حالت بیشتر متصور نیست:
      1- در شرکت مذکور هیچ نقل و انتقال سهامی صورت نگرفته
      2- شما قبلاً برای حضور در مجمع عمومی و اتخاذ تصمیمات لازم به شخصی یا اشخاصی وکالت دادین و شخص مذکور بجای شما در مجمع عمومی حاضر شده و به وکالت از شما صورتجلسه رو امضاء کرده و این صورتجلسه در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده
      3- اگر مطمئن هستین که به کسی وکالت ندادین و نقل و انتقال سهام بدون حضور شما انجام و صورتجلسه در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده، تردیدی نیست که امضاء شما جعل شده
      در صورت نیاز با ما تماس بگیرین تا وکیل بهتون مشاوره های لازم رو ارائه بده

      26 اسفند 1399 در 14:53
  • کامبیز پاسخ

    با درود فراوان. ایا نقل و انتقال سهم به یک شخص حقیقی در شرکت سهامی خاص که دارای بدهی مالیاتی است ، میسر می باشد

    10 اسفند 1399 در 14:37
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر امکاپذیر نیست

      11 اسفند 1399 در 14:04
  • بابک پاسخ

    سلام
    آیا پس از انتقال سهام شرکت سهامی خاص خریدار متعهد سود وزیان و بدهی مالیاتی میباشد یا فروشنده

    7 اسفند 1399 در 03:34
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خریدار

      9 اسفند 1399 در 15:29
  • فیروز رئیسی پاسخ

    درود و وقت بخیر
    شرکت ما سهامی خاص هست و قصد داره بخشی از سهام خود را به یک نفر خارجی انتقال دهد.
    ایا این انتقال مانند یک شخص ایرانی انجام خواهد شد یا پروسه ی دیگری دارد. ممنون از راهنمایی

    16 بهمن 1399 در 13:13
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پروسه نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص به اتباع خارجی کمی متفاوت هست.

      7 مهر 1400 در 23:06
  • محمد پاسخ

    باسلام و عرض ادب
    در یک شرکت سهامی خاص که از 3 نفر تشکیل شده است. در صورتیکه در اساسنامه شرکت فروش سهام با موافقت هیات مدیره قید شده است آیا یکی از سهامداران می تواند به فروش مقداری ار سهم خود با رضایت اکثریت سهامدرام و اعصای هیات مدیره و با وجود مخالفت یکی از اعضا که سهامدار فقط 3 درصد از شرکت را داشته، انجام داد؟
    باتشکر

    9 بهمن 1399 در 01:18
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به اینکه شرکت سهامی خاص شما فقط 3 سهامدار داره، برای تشکیل مجامع عمومی (عملاً) نیاز به حضور هر 3 سهامدار دارین

      9 بهمن 1399 در 13:05
  • سید علی میرزایی پاسخ

    سلام وقت بخیر . با در نظر گرفتن 100 درصد سهم برای یک شرکت سهمای خاص ، حداقل تعداد سهم یک سهامدار، باید 5 درصد باشد یا 1 درصد ؟

    7 بهمن 1399 در 16:38
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      حداقل تعداد سهم هر سهامدار کاملاً بستگی به تمایل و خواست خود سهامداران داره و قانون هیچ الزام و محدودیتی در این زمینه تعیین نکرده و حتی میتونه کمتر از 1 درصد هم باشه

      7 بهمن 1399 در 17:22
  • دولتی پاسخ

    سلام
    من در یک شرکت سهامی خاص سهامدارم هستم الان از کجا میتونم بفهم چند درصده سهامم و مابقی سهامداران چند درصد هستن؟؟
    شما فرمودین:به سایت روزنامه رسمی مراجعه و آگهی های قانونی شرکت مورد نظر رو مشاهده کنید.
    رفتم ولی در مورد درصد ها هیچ موردی اشاره نشده فقط اعضا رو نوشته

    20 دی 1399 در 16:44
  • دولتی پاسخ

    سلام
    من در یک شرکت سهامی خاص سهامدارم هستم الان از کجا میتونم بفهم چند درصده سهامم و مابقی سهامداران چند درصد هستن؟؟

    20 دی 1399 در 11:12
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      به سایت روزنامه رسمی مراجعه و آگهی های قانونی شرکت مورد نظر رو مشاهده کنید.

      20 دی 1399 در 11:36
  • مجتبی پاسخ

    با سلام و احترام
    شرکت سهامی خاص تاسیس کردیم ولی مدت زمان سهامدارها رو محدود کردیم و 2 سال گذاشتیم. الان 2 سال تموم شده و قصد هیچ نقل و انتقالی هم نداریم. یعنی سهامدارها همان نفرات زمان تاسیس هستند. آیا در ثبت صورتجلسات تغییرات هیات مدیره باید مدت زمان سهامدارای را تمدید کنیم و یا نامحدود بزاریم؟
    بطور خلاصه اینکه مدت زمان سهامداری تموم شده ولی قصد نقل و انتقال نداریم. نیاز به تمدید سهامداری هست یا اینکه تا زمانی که قصد انتقال سهام نداشته باشیم نیازی به هیچ صورتجلسه ای نیست؟
    با تشکر از سایت خوب شما

    12 دی 1399 در 17:44
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      توصیه میکنیم که حتماً مجمع عمومی تشکیل بدین و اساسنامه رو اصلاح کنین.
      بدین صورت که مدت سهامداری سهامداران رو از نامحدود به نامحدود تغییر بدین.

      13 دی 1399 در 14:22
  • مصطفی پاسخ

    سلام
    آیا در شرکت سهامی خاص ۳ نفر ۴۹ درصد سهام و دو نفر ۵۱ درصد سهام دارند . برای انتخاب مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره کدام گروه قدرت بیشتری دارند؟

    11 دی 1399 در 22:34
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      گروه 3 نفره دارای قدرت بیشتری هستند.

      13 دی 1399 در 14:12
  • آرمان امید پاسخ

    سلام
    من سهامدار یک شرکت سهامی خاص با ترکیب سهامداری زیر هستم:
    5% شخص حقیقی (من)
    5% شخص حقیقی
    4% شخص حقیقی
    1% شخص حقیقی
    1% شخص حقیقی (نماینده شخص حقوقی)
    84% شخص حقوقی (سهامی عام)
    سئوال اول: آیا بدون امضا یا رضایت من یا وکیل من، امکان تغییر در سهام من وجود دارد؟
    سئوال دوم: آیا سهامدار عمده (شخص حقوقی) می تواند بدون تایید من مبلغ 10 میلیارد تومان را به شرکت تزریق کند و به بهانه همین موضوع از درصد سهام من مطالبه سهم کند؟

    27 آذر 1399 در 13:23
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: خیر چنین امکانی وجود ندارد.
      پاسخ سوال دوم: سهامدار عمده میتواند با انجام تشریفات لازم (تشکیل مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر افزایش سرمایه شرکت مطابق با قانون تجارت و اساسنامه شرکت) و بدون رضایت شما سرمایه شرکت را افزایش دهد، اما نمی‌تواند درصدی از سهام شما را مطالبه کند.

      29 آذر 1399 در 13:32
  • Mohsen پاسخ

    سلام. وقت بخیر. در شرکت سهامی خاص کسی که درای سهام خرد و کمه و تو شرکت مشغول کاره و حقوق میگیره آیا سود سهام هم بهش تعلق میگیره یا خیر؟
    و دوم اینکه اگه سود بهش تعلق نمیگیره، آیا حقوق، بیمه و مزایایی که بهش تعلق میگیره باید حتما از شرکت مربوطه باشه یا ازشرکتهای زیر مجموعه اون شرکت میتونه باشه؟

    18 آذر 1399 در 00:45
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله سود سهام تعلق میگیره

      18 آذر 1399 در 13:27
  • اسفندیار پاسخ

    سلام مجدد
    در بیمارستانی که ما سهام داریم مجمع عمومی تصویب کرده که درصدی از بهای فروش سهم را به بعنوان فرانشیز به بیمارستان بپردازیم طبق فرمایش شما این مسئله برخلاف قانون تجارت میباشد؟

    17 آذر 1399 در 15:56
  • اسفندیار پاسخ

    سلام خدمت اساتید محترم
    ایا شرکت سهامی خاص میتواند برای فروش سهام با نام فرانشیز تعیین کند؟

    17 آذر 1399 در 14:27
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر امکانپذیر نیست

      17 آذر 1399 در 15:34
  • مهرتاش پاسخ

    با سلام
    آیا امکان انتقال بخشی از سهام شرکت سهامی خاص به یک سازمان دولتی وجود دارد و در این بین چه مخاطراتی می تواند برای سازمان دولتی وجود داشته باشد؟

    15 آذر 1399 در 14:04
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله امکان انتقال سهام به سازمان دولتی وجود داره
      در صورت انتقال، سازمان دولتی دارای تمامی حقوق و تکالیف سهامدار شرکت سهامی خاص خواهد بود

      15 آذر 1399 در 15:27
  • Akh پاسخ

    سلام. آیا می توان نقل و انتقال سهام- تعیین اعضا هیات مدیره- تعیین سمت هیأت مدیره و مدیرعامل را در یک صورتجلسه اورد؟

    7 آذر 1399 در 23:51
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر چنین امکانی وجود ندارد

      8 آذر 1399 در 12:38
  • سید مرتضی بنی هاشمیان پاسخ

    سه نفر از سهامداران از شرکت خارج شدیم که دو نفر عضو هیئت مدیره بودیم سهامداران جدید هنوز مبادرت به تشکیل هیئت مدیره نکردند از چه راه قانونی می توان آنها را وادار به تشکیل هیئت مدیره کرد. آیا میتوانیم در خواست انحلال شرکت را به داد گاه بدهیم؟

    6 آذر 1399 در 20:34
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به اینکه شما از شرکت خارج شدید، دیگر حق و سمتی ندارین و اتخاذ هرگونه تصمیم (اعم از درخواست از هیات مدیره مبنی بر تشکیل جلسه، انحلال شرکت و غیره) از سوی شما امکانپذیر نیست.

      6 آذر 1399 در 23:40
  • ثابت پاسخ

    سلام.آیا امکان دارد قبل از نقل و انتقال شرکت کاهش سرمایه انجام شود و بلافاصله بعد از نقل وانتقال افزایش سرمایه داده شود؟ از نظر سازمان امور مالیاتی اشکالی نخواهد داشت؟

    27 آبان 1399 در 12:43
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر هیچ اشکالی نداره

      28 آبان 1399 در 10:08
  • حسینی پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ما مالیات نقل و انتقال رو پرداخت کردیم منتها الان اصل گواهی پراخت مالیات رو نداریم
    آیا امکان ثبت نقل و انتقال وجود داره؟ اگر مدارک رو بدون اصل گواهی نقل و انتقال بفرستیم قبول میشه؟

    24 آبان 1399 در 11:07
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      اداره ثبت شرکتها اصل گواهی رو مطالبه میکنه، اگر اصلش رو ندارین به اداره مالیات مراجعه و نسخه المثنی دریافت کنید.

      24 آبان 1399 در 13:30
  • Mohsen پاسخ

    سلام. خسته نباشید. ببخشید ی شرکت سهامی خاص میتونه قسمتی از سهامش رو به شخصی واگذار کنه. ولی تاریخ سهامداری شخصو به مثلا 6 ماه بعد موکول کنه به طوری که نام شخص تا اون تاریخ تو لیست سهامداران شرکت نباشه
    و شخص هم اطلاعی در این مورد نداشته باشه.

    17 آبان 1399 در 11:54
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر امکان نداره که بدون اطلاع و رضایت شخص ایشون رو سهامدار شرکت سهامی خاص نمود

      17 آبان 1399 در 14:42
  • محسن پاسخ

    سلام. وقت بخیر. بنده در آزمون استخدامی ی کارخونه که 60 درصد خصوصی و 40 درصد عام هست. جذب شدم. در اوایل بهره برداری مسوولینش ی شرکت دیگه تاسیس کردن و همه رو مجبور کردن با این شرکت قرارداد ببندن. صحبت هایی بود که میخان از این طریق سهام نیروهارو بالا بکشن. حالا من میخام بپرسم چجوری میشه از حقم دفاع کنم. و اینکه چجوری میشه بدونم سهامدار این شرکت هستم. از چه ارگانی؟

    15 آبان 1399 در 08:27
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      از طریق سایت روزنامه رسمی میتونین متوجه بشین که در شرکت مورد نظر سهامدار هستین یا خیر

      15 آبان 1399 در 16:04
  • عطا پاسخ

    سلام و عرض ادب
    شرکت سهامی خاص سال ۱۳۷۵ با ۶ نفرسهامدار( سهم ها مساوی و با نام و مبلغ کل سرمایه ۱۸۰ هزار تومان ) تاسیس کردیم و تاکنون هیچ فعالیتی نداشتیم .چند سوال از خدمتتون داشتم:
    ۱- برای انتقال سهام حتما فروشنده یا وکیل او باید در اداره ثبت حاضر شوند؟
    ۲- آیا برای نقل و انتقال سهام ، همه میتوانند به یکی از سهامداران وکالت بدهند ؟ و ثبت ، وکالت را می پذیرد؟ واین شخص می تواند راسا اقدام به خروج و ورود اعضا نماید؟
    ۳- آیا می شود با گرفتن رضایتنامه از یک سهامدار ، سهم او را بدون اینکه به اداره ثبت اعلام شود خریداری کرد؟
    ۴-از اینکه برای پاسخ به سوالات و راهنمایی فرصتی را اختصاص می دهید از شما ممنونم.برقرار باشید

    3 آبان 1399 در 04:33
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ دقیق و کامل به سوالات شما بستگی به برخی از مسائل داره و بسیار مفصل هست، در نتیجه از طریق کامنت امکانپذیر نیست.
      در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

      3 آبان 1399 در 10:01
  • علی اکبر پاسخ

    سلام در شرکت سهامی خاص که 90 در صد سهام آن بی نام هست، چنانچه بسیاری از سهام بی نام بدون شرط بین سهامداران نقل و انتقال شده باشه چطور میشه مجمع تشکیل داد؟ منظورم اینه که لیست حاضرین در مجمع که باید به امضاء سهامداران برسه رو اداره ثبت شرکت ها چطور می پذیره در حالی که اسامی و نمونه امضاء اون ها رو از قبل در لیست سهامداران قانونی شرکت نداره ؟

    28 مهر 1399 در 10:18
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص (چه سهام بی نام و چه سهام با نام) عملاً رعایت تشریفات الزامی است، در نتیجه برای تشکیل مجمع عمومی حضور افرادی که هنوز اسمشون بصورت رسمی در شرکت وجود داره ضروری هست.

      29 مهر 1399 در 12:16
  • احمد صفرزاده پاسخ

    سلام خسته نباشید خیلی خوب بود
    و سوال : ایا در شرکت سه نفره سهامی خاص با سهام 043 و 042 و 015 ایا دونفر میتوانند تبانی کرده و با فروش 10 سهم به غیر بدون اطلاع نفر سوم و فقط به صرف داشتن حداکثر اراء تشکیل جلسه جدید و با حضور عضو جدید 430 سهمی را از ریاست هیئت مدیره
    (زمان انتخابات گذشته است)خلع و خودشان اعضای هیئت مدیره جدید شوند وکلا بصورت سهامدار نمایند

    19 مهر 1399 در 18:46
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر در شرکت سهامی خاص 3 نفره، عملاً چنین امکانی وجود نداره

      19 مهر 1399 در 23:31
  • احمد برخوردار پاسخ

    سلام ،وقت بخیر
    در شرکت سهامی خاص که جمعأ ۴۰۰سهم دارد و من خانواده ام مالک ۳۹۹سهم آن هستیم.
    سوال: مالک آن یک سهم فوت کرده دو نفر از وراث موافق هستن به واگذاری سهمشان دو نفر نیستند چگونه می‌توان همه یک سهم را به شخص دیگر واگذار کرد و یا خود سهامدان بخرند؟
    در ضمن وارثین یک سهم انحصار وراثت مالشان را پرداخت نکرده اند

    24 شهریور 1399 در 14:45
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      ابتدا باید مالکین یک سهم گواهی انحصار وراثت دریافت کنند و سپس موضوع نقل و انتقال سهام در مجمع عمومی فوق العاده به تصویب برسه و بعد از پرداخت مالیات مربوطه، در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسه
      نکته: اگر احدی از سهامداران تمایل به نقل و انتقال سهمش نداشته باشه به هیچ عنوان نمیشه اجبارش کرد

      25 شهریور 1399 در 13:18
  • رضا رفیعی پاسخ

    با سلام
    آیا با وجود مصوبه در مجمع عمومی عادی و یا مجمع عمومی فوق العاده ، میتوان سهامداری که راضی به واگذاری سهام خود نیست و برگه واگذاری سهام را در مجمع امضا نکرده است و حتی رای مثبت هم نداده است ، مجاب به فروش همه و یا بخشی از سهام خود کرد؟
    با تشکر

    30 مرداد 1399 در 10:21
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر به هیچ عنوان چنین امکانی وجود نداره

      30 مرداد 1399 در 14:42
  • استاد پاسخ

    سلام
    آیا انتقال قطعی سهام یکی از سهامداران عمده شرکت سهامی خاصی که بدهی قابل توجهی به بانک دارد بدون موافقت بانک امکان پذیر است یا خیر؟!

    6 مرداد 1399 در 00:11
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله امکانپذیره، نقل و انتقال سهام هیچ نیازی به موافقت طلبکاران (مثلاً بانک) نداره

      6 مرداد 1399 در 00:23
  • کریمی پاسخ

    با سلام .ما یه شرکت داريم دوتا عضو جدید وارد شرکت شدن و یک نفر هم از شرکت بيرون رفته .آیا بعد از تمام مراحل این تغییرات باید در روزنامه آگهی بشه یا تغییرات شرکت نیاز به روزنامه ندارد

    17 تیر 1399 در 00:56
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      تغییراتی که فرمودین باید در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار آگهی بشه

      17 تیر 1399 در 11:48
  • حسین پاسخ

    سلام
    شرکت سهامی خاص داریم ،که خودم مدیر عامل و خانم ریس هیت مدیره و ده درصد سهم دارد
    شرکت بدهکار بانک است و اسناد خارج از شرکت در ترهین شرکت است ،اخیرا بعضی از ضامنی ستد خود را با واریز بدهی سند یعنی مبلغ ضمانت به بانک واریز می کنند سند شون را از گروه بانک در می آورند ،، آزاد می کند
    سوال این آقا من مدیر عامل را شکایت می کند یا که حق امضا داشتم یا هیت مدیره

    12 تیر 1399 در 14:05
  • پریسا پاسخ

    ضمانت اجرای انتقال سهام شرکت سهامی خاص بدون اخذ اجازه ی هیئت مدیره( در صورت مشروط بودن این معامله به اجازه ی انها) چیست ؟ و قرارداد مذکور چه وضعیت حقوقی دارد؟

    7 تیر 1399 در 18:12
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      نقل و انتقال سهام در چنین وضعیتی به لحاظ حقوقی “غیر نافذ” محسوب میشه و با درخواست هریک از ذینفعان، به حکم دادگاه باطل می‌شود.

      7 تیر 1399 در 20:47
  • سیاوش پاسخ

    با سلام
    فروش سهام در شرکتهای سهامی خاص وجود داره

    2 تیر 1399 در 22:36
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله امکانپذیره

      3 تیر 1399 در 12:48
  • ابراهیمی پاسخ

    باسلام ،بنده با دونفر از دوستان شرکت ثبت کردیم وکاری رو باهمین شرکت شروع کردیم وسهم هرکدوممان بطورمساوی 33.333درصد میباشد وحال سهم یکی از دوستن رو میخوام بردارم ،لطفا راهنمایی بفرمایید که مراحلش به چه صورتی خواهد بود؟

    2 تیر 1399 در 10:01
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      همین مقاله رو مطالعه بفرمایید.

      7 مهر 1400 در 23:15
  • سارا پاسخ

    سلام.ما یک شرکت سهامی خاص داریم.الان میخوایم سهم یکی از شرکا رو منتقل کنیم به فرد جدیدی.الان باید مجمع فوق العاده تشکیل بشه یا مجمع عمومی عادی؟در اساسنامه هم چیزی در این خصوص نوشته نشده.

    1 تیر 1399 در 19:41
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      مجمع عمومی فوق العاده تشکیل بدین

      1 تیر 1399 در 21:24
  • بیژن آریا مدیر عامل پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آیا هییت مدیره شرکت سهامی خاص می‌تواند با نقدینگی شرکت بخشی از سهام شرکت را از اعضا یا سهامداران شرکت بنام خود شرکت بخرد ؟فی الواقع یک شرکت سهامی خاص سهام خود را از شرکا حقیقی یا حقوقی شرکت بخرد

    16 خرداد 1399 در 01:12
  • محمد قیاسی پاسخ

    با سلام بنده به همراه دو نفر دیگر اقدام به تاسیس شرکت سهامی خاص کرده ایم و اساسنامه را تقدیم مرجع ثبت شرکت ها نموده ایم و در بانک هم ۳۵ میلیون تومان را تادیه کرده ایم و سهم بنده از سهام ها ۴۵ درصد سرمایه تعریف شده است حال آنکه به دلیل اختلافات با شرکا مایل به انصراف از ادامه روند هستم و میخواهم پولم را پس بگیرم با توجه به عدم اتمام مراحل چگونه میتوانم پولم را از بانک دریافت و انصرافم را ثبت کنم . آیا شرکا میتوانند مانع من بشوند؟

    12 خرداد 1399 در 04:58
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      استرداد مبالغ واریزی به حساب بانکی تنها زمانی امکانپذیر هست که شرکت به ثبت برسه و در روزنامه رسمی آگهی بشه و پس از اون اشخاصی که در شرکت حق امضاء دارند میتونن با روزنامه رسمی و مدارک شرکت ثبت شده به بانک مربوطه مراجعه و مبالغ واریزی رو مسترد کنن

      12 خرداد 1399 در 17:03
  • محسن پاسخ

    سلام
    چنانچه به موجب اساسنامه انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می بایست با موافقت مجمع باشد و در این بین 50 درصد موافق انتقال سهام و 50 درصد مخالف انتقال سهام به شخص ثالث باشند. چکار باید کرد؟
    در این حالت چنانچه این انتقال به صورت عادی صورت گرفته باشه، آیا خریدار میتواند از طریق دادگاه اقدام به انتقال سهام نماید؟

    3 خرداد 1399 در 01:36
  • سرو پاسخ

    سلام ،
    وقتی دو شخص حقوقی الف و ب بخواهند با هم تاسیس سهامی خاص نمایند( با در نظر گرفتن آزادی عمل در انتخاب شخص سوم برای ب) ،
    ۱) چه راهکار یا راهکارهایی می تواند جلوی افزایش سرمایه توسط الف را بگیرد و
    ۲) همچنین قدرت تعیین مدیر عامل در اختیار ب باشد؟

    25 اردیبهشت 1399 در 11:43
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ این سوال بسیار مفصل هست و از طریق کامنت امکانپذیر نیست.

      7 مهر 1400 در 23:28
  • عباس پاسخ

    باسلام
    من از طریق یکی از دوستان در بورس سهام یک شرکت رو خریدم ،حالا می‌خوام بدونم الان که خودم کد بورس دارم آیا بدون اینکه سهامم رو بفروشه میشه اونها رو به خودم انتقال بده

    23 اردیبهشت 1399 در 17:51
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله امکان انتقال به شما که قطعاً وجود داره امّا رعایت تشریفات و مراحل قانونی مربوط به نقل و انتقال سهام شرکت سهامی عام الزامی است.

      24 اردیبهشت 1399 در 10:58
  • رضا غلامی پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم سهام یک شرکت سهامی خاص رو بخرم. قبل از خریدن سهام شرکت مذکور چه اطلاعاتی از شرکت باید داشته باشم تا با اطلاعات درست بتونم در خصوص خریدن سهام شرکت تصمیم گیری کنم؟
    شرکت عضو بورس نمی باشد.

    23 اردیبهشت 1399 در 11:14
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیلی از مسائل وجود داره که در ارزشمند بودن یا نبودن سهام یک شرکت تاثیر زیادی داره.
      مهمترین نکات و اطلاعاتی که در هنگام خرید سهام باید بهش دقت کنین و استعلامات لازم رو انجام بدین اینه که بدهی و دیون نداشته باشه (اعم از بدهی به اشخاص ثالث، بدهی به بانک‌ها، بدهی مالیاتی، بدهی به تامین اجتماعی و غیره)

      24 اردیبهشت 1399 در 11:06
  • tara پاسخ

    با سلام
    اگر شخصی درخواست کتبی برای فروش سهم خود در شرکت سهامی خاص را ارائه دهد و اقدامات اولیه از جمله مشخص نمودن خریدار و حتی تصویب فروش سهام نامبرده و انتقال سهام به شخص خریدار به تصویب مجمع عمومی هم رسیده باشد ولی به ثبت نرسیده باشد آیا فروشنده بعد از چند ماه میتواند درخواست انصراف از فروش سهام خود را داشته باشد و مایل به ادامه عضویت در شرکت باشد؟

    16 اردیبهشت 1399 در 17:43
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر چنین امکانی وجود نداره.

      17 اردیبهشت 1399 در 01:24
  • طیبی پاسخ

    سلام
    ما یک شرکت سهامی خاص با اعضای خانوادگی داریم و پس از سالها افزایش سرمایه دادیم و اکنون به دلیل دوری از محیط این شرکت قصد داریم که سه نفر از مدیران کلیدی و ارشد خود را با دادن مقداری سهام وارد شرکت نموده و دو نفر از اعضا را خارج نماییم .
    1. دادن سهام به کارمندان و ورود آنها چه مشکلاتی را از نظر کاری و حقوقی ممکنه برای ما ایجاد نماید .
    2. چه مواردی را باید در این امور در نظر بگیریم .
    3. آیا امکان گذاردن شروطی مبنی بر عدم امکان فروش سهام به دیگران از طرف این اعضا هست ؟و فقط حق فروش به افراد مشخص در زمان فروش را داشته باشند .
    4. آیا امکان شرط اینکه تا زمانی که کارکنان سهام دار تا زمان حضور و فعالیت در شرکت حق داشتن سهم و در زمان عدم فعالیت با شرکت باید سهم را به مدیران اصلی واگذار نمایند هست ؟
    5. دادن حق امضا به این افراد را با چه تدبین و محدودیتی داده شود ؟
    سپاس

    8 اردیبهشت 1399 در 14:22
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ هر کدام از سوالات شما بستگی به عوامل مختلفی داره
      همچنین پاسخ به چنین سوالاتی به دلیل طولانی و مفصّل بودن، در قالب کامنت امکانپذیر نیست.

      8 اردیبهشت 1399 در 16:02
  • علی پاسخ

    سلام
    بنده حدود ۳۰ هزار سهم از سهام شرکت توکا تدارک سهامی خاص از قبل خریداری نمودم
    الان باید برای فروش این مقدار چه اقداماتی انجام بدم و چه مدارکی داشته باشم؟
    بجز برگه های a5 که خود شرکت از قبل بهم داده بودن چیزی ندارم.
    اگر کسی میتونه راهنمایی کامل در این زمینه بکنه بنده رو

    7 اردیبهشت 1399 در 15:30
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای نقل و انتقال سهام، تشکیل مجمع عمومی فوق العاده یا جلسه هیات مدیره (با توجه به مواد اساسنامه شرکت) مطابق با تشریفات که در همین مقاله به تفصیل در موردش صحبت کردیم حتماً الزامی هست.
      مدارک لازم، مراحل و تشریفات مربوط به نقل و انتقال سهام رو در همین مقاله مطالعه بفرمایید.

      7 اردیبهشت 1399 در 16:19
  • ماریا پاسخ

    سلام اگر صورتجلسه نقل و انتقال سهام رو اردیبهشت ماه بخایم رد کنیم باید صورتجلسه عمومی عادی سالیانه رد کنیم؟

    6 اردیبهشت 1399 در 11:33
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درودبر شما
      نقل و انتقال سهام اصلاً با مجمع عمومی عادی (چه عادی و چه عادی بطور فوق العاده) امکانپذیر نیست

      6 اردیبهشت 1399 در 12:50
  • غیور پاسخ

    با سلام و تشکر از سایت بسیار خوبتان
    در خصوص شرکت سهامی خاص با سهامهای عادی چند سوال داشتم از خدمتتان.
    اول اینکه آیا برای تعیین ارزش سهام، مصوبه مجمع عمومی لازم است؟
    دوم، آیا مصوبات همه مجامع عمومی باید در روزنامه رسمی درج شود؟
    و آخر اینکه، سهامداران جدید چطور می توانند مطمئن شوند مبلغی که به ازای خرید تعداد مشخصی سهام، پرداخت می کنند درست است؟ و اینکه مالکیت این تعداد سهام قانونا به ایشان منتقل شده است.
    با سپاس بسیار

    26 فروردین 1399 در 14:25
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما و سپاس از لطفتون
      پاسخ سوال اول: اگر در مبلغ ارزش اسمی سهام تغییری ایجاد بشه، باید به تصویب مجمع عمومی برسه و همچنین در اداره ثبت شرکتها ثبت بشه
      پاسخ سوال دوم: نیازی به ثبت و آگهی همه مصوبات مجامع عمومی نیست و مواردی رو که در قانون تجارت ذکر شده است رو باید ثبت و آگهی کنین
      پاسخ سوال سوم: برای اطمینان از این موضوع یکی از راه‌های موجود، مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت و همچنین آگهی ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی کشور است

      26 فروردین 1399 در 17:40
  • علی بیدخ پاسخ

    سلام خسته نباشید
    ببخشید صورتجلسه ای با تشگیل رئیس هئیت مدیره که مدیر عاملم‌ بوده ام و یکی از اعضای اصلی هیت مدیره که جمعا داری ۱۲ سهم از ۱۰۰ سهم بوده ایم صورتجلسه ای تنظیم کرده ایم و به امضای این دو نفر رسیده آیا این صورتجلسه قانونی است و نفوذ قانونی دارد ؟؟؟

    24 فروردین 1399 در 06:42
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      نوع جلسه رو نفرمودین، هیات مدیره بوده یا مجمع عمومی؟

      24 فروردین 1399 در 13:54
  • اسدالله پاسخ

    سلام یک شرکت سهامی خاص
    برای افزایش سرمایه آیا حتما باید کل شرکا امضا کنند
    مثلاسهم یک شریک ۶۵ درصد تعداد 5 نفر و سهم شریک دیگر 50 درصد تعداد 2 نفر آیا بخاطر اینکه تعداد و درصد بیشتری دارند می تونن افزایش سرمایه خوشون زیاد کنن بدونن اینکه آن دو شریک هیچ اطلاع نداشته باشند ، اگر در دادگاه برای ابطال شکایت کنم امکان داره برگشت کنه

    20 فروردین 1399 در 11:39
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      نه لازم نیست که حتماً همه سهامداران در جلسه حاضر باشند و صورتجلسه رو امضاء کنند.
      اگر تشریفات دعوت و همچنین تشریفات تشکیل جلسه مجمع عمومی مطابق با قانون تجارت و اساسنامه شرکت رعایت شده باشه؛ افزایش سرمایه شرکت قانونی هست و امکان ابطال در دادگاه وجود نداره

      20 فروردین 1399 در 13:51
  • امیر پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من کارمند شرکت دولتی هستم
    خواستم بدونم میتوانم سهامی از یک کارخانه شرکت خصوصی بخرم
    ممنون میشم اگر پاسخی در این مورد بدین

    3 بهمن 1398 در 13:21
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله میتونین، هیچ منع قانونی وجود نداره

      3 بهمن 1398 در 13:25
  • عاطفه پاسخ

    سلام ما شرکت با سهامی خاص هستیم و سوال من این است آیا هیچ راهی وجود دارد که سهام فقط به اسم یک نفر انتقال پیدا کند

    9 دی 1398 در 07:52
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      اگر سوال شما اینه که در نتیجه نقل و انتقال سهام، کلیه سهامداران از شرکت خارج بشن و فقط یک نفر باقی بمونه باید عرض کنم که خیر تحت هیچ شرایطی چنین امکانی وجود نداره، چراکه مطابق با لایحه اصلاحی قانون تجارت حداقل تعداد سهامدار حاضر در شرکت سهامی خاص 3 نفر است

      9 دی 1398 در 10:51
  • احمد اطلس پاسخ

    باسلام واحترام ،ما یک شرکت پیمانکاری دارای رتبه هستیم درسال ۱۳۸۸ یک قرداد بصورت تهاتری داشتیم که بابت صورت وضعیت ها زمین دریافت میکردیم تا زمین رو بفروشیم وخرج پروژه بکنیم .حال درسال ۱۳۹۸ یک قطعه زمین رو که از همان قرارداد اشاره شده برای شرکت باقیمانده بود روبه نام مدیر عامل شرکت مون کردیم .حال باید درفاتر سال ۱۳۹۸ این موضوع لحاظ بشود وچگونه اعمال شود ویا خیر. پیشاپیش از مساعدتی که می فرماییید کمال تشکر راداریم .

    8 دی 1398 در 20:29
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال شما هم مفصله و هم اینکه بستگی به چند تا نکته مهم داره و در قالب کامنت نمیشه حق مطلب رو ادا کرد

      9 دی 1398 در 10:53
  • محمدعاملی پاسخ

    سلام برای فروش سهام شرکتی که سهامی خاص است و سهامداران آن دولتی هستند و بعد از چند مرحله برگزاری مزایده مجوز ترک تشریفات را اخذ نموده اند آیا باید برای مذاکره با خریدار جدید قیمت تعیین شده توسط کارشناس رسمی رعایت شود و یا میتوان زیر قیمت کارشناسی هم با مذاکره توافق کرد . لطفا ارایه رهنمود فرمایید.

    4 دی 1398 در 11:37
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      باید مطابق با نظر کارشناس رسمی اقدام نمایید. چنانچه بیش از 6 ماه از نظر کارشناس رسمی گذشته باشد باید مجدداً نسبت به اخذ نظریه کارشناسی اقدام کنید.

      7 مهر 1400 در 23:36
  • بهناز ایمانی پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    من سهامدار شرکت سهامی خاص با میزان ۲ درصد سهام هستم
    ۱. سرمایه و سهامداران شرکت فقط یکبار در سال ۹۵ در روزنامه رسمی ثبت شده ولی در حال حاضر با تغییر سهامداران به روز نشده است. الزامی وجود ندارد که به عنوان مثال اسم من هم در روزنامه رسمی بیاید تا انتقال سهام رسمیت پیدا کند؟
    ۲. قانونی به نام دایلوت وجود دارد؟ یعنی مثلا شرکت برای توسعه احتیاج به مبلغ بالایی پیدا کند و از سهامداران جهت تزریق پول درخواست کند ولی مثلا من قادر به تزریق پول نباشم و به همین جهت از میزان سهامم به نسبت کسر شود؟

    22 آذر 1398 در 21:56
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: موضوع نقل و انتقال سهام، در اداره ثبت شرکتها به ثبت می رسه امّا در روزنامه رسمی آگهی نمیشه
      پاسخ سوال دوم: در قوانین ایران هیچ قانونی بنام دایلوت وجود نداره، همچنین این امکان وجود داره که در اثر افزایش سرمایه شرکت، درصد سهام برخی از سهامداران (به نسبت) کاهش پیدا کنه

      23 آذر 1398 در 22:21
  • نیلوفر پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    ببخشید میخواسم بدونم همراه با صورتجلسه نقل و انتقال سهام باید صورت جلسه تععین سمت و دارندگان امضا مجاز ارسال شود و یا طی صورتجلسه دیگری ارسال میشود؟ با تشکر

    7 آذر 1398 در 18:31
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      اگر در نتیجه نقل و انتقال سهام شرکت، ترکیب اعضاء هیات مدیره و یا سمت ایشان تغییر میکنه و یا اگر مدت مدیریت یکساله اعضاء هیات مدیره منقضی شده باید با تنظیم صورتجلسه جداگانه تحت عنوان مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده، اعضاء هیات مدیره و بازرسین شرکت (عنداللزوم) و سمت اعضاء هیات مدیره و وضعیت حق امضاء شرکت رو تعیین کنین و هر دو صورتجلسه در یک روز و برای یک تاریخ (ولی با ساعات مختلف) تنظیم بشه و پس از انجام اقدامات لازم در سامانه اداره ثبت شرکت ها، هر دو صورتجلسه همراه با هم به اداره ثبت شرکت ها از طریق پُست ارسال بشه
      نکته مهم: اقدامات لازم در سامانه اداره ثبت شرکت ها باید با نهایت دقت و بدرستی انجام بشه تا موجب رد پرونده نشه

      7 آذر 1398 در 19:02
  • کامران پاسخ

    با سلام خسته نباشید در شرکت سهامی خاص ایا میشودانتقال بخشی ازسهام را منوط به تحقق کاری نمود؟ مثلا ن بیست درصد سهام را به شخصی انتقال بدهم مشروط بر اینکه ایشان به نام شرکت قراردادی را با شخص ثالث منعقد نماید؟ و در صورتی که ایشان موفق به انعقاد قرارداد نشود طبیعتا سهامی به ایشان منتقل نگردد؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    5 آذر 1398 در 10:33
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله شما میتونین چنین شروطی رو در نظر بگیرین امّا این توضیح مهم رو در نظر داشته باشین که چنین شروط و تعهداتی در اسناد، اوراق و روزنامه رسمی شرکت منعکس نمیشه و در واقع قرارداد و تعهدات درونی شرکت محسوب میشه و نسبت به اشخاص ثالث تاثیری نداره

      6 آذر 1398 در 14:36
  • علی پاسخ

    سلام برای نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص باید موافقت سایر سهامداران نیز اخذ شود؟

    2 آذر 1398 در 15:59
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      موضوع نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص بسته به مورد باید به تصویب هیات مدیره و یا مجمع عمومی فوق العاده شرکت برسه

      3 آذر 1398 در 11:19
  • حامد پاسخ

    سلام وقتتون بخیر برای انتقال 10درصد ازکل سهام موسسه غیرتجاری به دو. نفر ایا نیازه بغیر از ثبت در اداره ثبت شرکتها اساسنامه هم تغییر کنه و اسم این دو نفر داخل اساسنامه بیاد؟

    13 آبان 1398 در 22:24
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      خیر برای موردی که فرمودین نیازی به تغییر اساسنامه نیست و ثبت صورتجلسه مربوطه در اداره ثبت شرکت ها کافی خواهد بود

      16 آبان 1398 در 20:12
  • فاطمه پاسخ

    سلام …یکی از سهامداران( سهامی خاص) به موجب سندعادی سهامش رو بنام دیگری انتقال داده …در اساسنامه شرکت انتقال سهام مشروط به تایید هیئت مدیره شرکت بوده ..اما شخص منتقل الیه از اساسنامه اطلاعی نداشته …مدت ۸ سال سود سهام به منتل الیه پرداخت شده اما اکنون باتوجه به افزایش سود ، انتقال دهنده مدعی عدم صحت انتقال به دلیل عدم تایید هیئت مدیره هست …در حالیکه این ایراد بین انتقال دهنده و انتقال گیرنده مسموع نیست ..حال ایا میتوان الزام انتقال دهنده رو به ثبت انتقال سهام خواست؟ و ایا شرکت میتونه از این امر امتناع کنه؟ چه راهکاری برای احقاق حق منتقل الیه پیشنهاد میدین؟؟ ممنون از شما

    13 آبان 1398 در 14:52
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوالی که پرسیدین خیلی مفصّل هست و با نوشتن چند خط پاسخ نمیشه حق مطلب رو ادا کرد
      بهتون پیشنهاد میکنم با وکلای موسسه ما و یا با هر وکیل خبره ای که در زمینه امور حقوقی شرکتها تجربه و تبحر داره مشاوره کامل داشته باشین

      16 آبان 1398 در 20:16
  • سجاد پاسخ

    با سلام.
    یکی از سهامداران شرکت یک سهم دارد که طی وکالتنامه ای به رئیس هیات مدیره حق استفاده از سهم را داده بودند که وکالتنامه چند ماه پیش منقضی شد. حال برای صورتجلسات شرکت نیاز به امضای ایشان است که با توجه به درخواست های مکرر از ایشان در محل شرکت حضور پیدا نمیکنند. سوالم این است که چطور میشود یک سهم ایشان را منتقل کرد به دیگر سهامداران در دسترس ؟

    11 آبان 1398 در 16:29
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بدون رضایت و امضاء ایشون به هیچ وجه نمیتونین سهامشون رو (حتی یک سهم) منتقل کنین

      11 آبان 1398 در 21:29
  • حمید رحمان زاده پاسخ

    سلام ما دو شریک هستیم در یک شرکت سهامی خاص کوچک که تاسیس کرده ایم من به واسطه سفری که ممکن است دو سه سالی طول بگشد باید چند سالی نباشم میخواهم سهم خود را به نام شریکم بکنم ولی تعهدی از او بگیرم که من قدرالسهم خودم را بعد از برگشت بتونم پس بگیرم لطفا راهنمایی کنید چکار باید بکنم

    8 آبان 1398 در 06:11
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله میتونین چنین کاری انجام بدین امّا در نظر داشته باشین که چنین کاری ریسک زیادی داره، چراکه اگر شریکتون پس از اینکه سهامتون رو به ایشون منتقل کردین سهامش رو به شخص دیگری بفروشه یا بعداً از انجام تعهدش نسبت به شما مبنی بر پس دادن سهامتون خودداری کنه، حل و فصل موضوع از طریق طرح دعوا در دادگاه امکانپذیر خواهد بود که ممکن هست تا رسیدن به نتیجه نهایی چند سال طول بکشه
      ولی سوالی که از شما دارم اینه که چرا تصمیم دارین سهامتون رو بنام شریکتون کنین؟ چراکه عدم حضور شما در ایران مانعی برای ادامه حضورتون در شرکت نیست

      11 آبان 1398 در 21:52
  • لیلی فلاح پاسخ

    با سلام
    در صورتی که در شرکت سهامی خاص یکی از سهامداران تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه نداشته باشد، تکلیف حق تقدم ایشان چیست؟ آیا امکان دارد بقیه سهامداران از آن استفاده کنند یا سوخت میشود؟

    4 آبان 1398 در 16:08
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      الباقی سهامداران میتونن از حق تقدم استفاده کنن

      4 آبان 1398 در 20:30
  • مرتضی پاسخ

    سلام
    من تو یه شرکت سهامی خاص یکسال مدیرعامل بودم ولی قبل از قطعی شدن مالیات کل سهاممو انتقال دادم از شرکت اومدم بیرون 3ماه بعد از خروجم از شرکت مالیات اومد این مالیات بعهده چه کسی است با تشکر

    4 آبان 1398 در 14:20
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بر عهده اشخاصی است که در حال حاضر در شرکت حضور دارند

      4 آبان 1398 در 20:29
  • مهرداد پاسخ

    سلام
    به خاطر گرفتن رتبه پیمانکاری به شخصی یک درصد سهام دادیم با سمت مدیر عاملی در شرکت سهامی خاص
    ولی متاسفانه مدرک ایشان مورد تایید از طرف ارگان تایید کننده نشد
    آخر اردی بهشت ۹۹ مدت ۲ساله اختیارات به اتمام میرسد
    میخاستم ببینم بدون هماهنگی با ایشان میشه اسمشان را حذف کرد از لیست سهامداران؟

    28 مهر 1398 در 00:04
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      اگر برای همین منظور از ایشان وکالت داشته باشین بله میتونین بدون هماهنگی اسمشون رو حذف کنین، در غیر اینصورت باید حتماً رضایت ایشون رو جلب کنین

      28 مهر 1398 در 18:44
  • محمد اسمعیل زاده پاسخ

    سلام. وقت بخیر
    من میخوام سهام یکی از سهامدارانمون رو به چند نفر جدید انتقال بدم. سهامدار قبلی ۴۴۰ سهم داره که میخوایم این رو به چند نفر بدیم. نمونه صورت جلسه هایی که من دیدم فقط برای انتقال به یک نفر هست. شخص یا کل حسابش رو منتقل میکنه و از شرکت خارج میشه یا مقداری از سهمش رو با انتقال به یک نفر کاهش میده.
    حالا ما موقع تنظییم صورت جلسه که به چندین نفر قرار هست انتقال بدیم باید بیایم به این صورت بنویسیم :
    آقای ۱ با واگذاری ۲۰۰ سهم از سهام خود به آقای ۲ و ۲۴۰ سهم از سهام خود به آقای ۳ از شرکت خارج شد.
    به این صورت باید همه رو پشت هم بنویسیم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.

    24 مهر 1398 در 09:14
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله به همین شکل تنظیم کنین مورد قبول هست

      28 مهر 1398 در 18:46
  • میریوسف پاسخ

    درود بر شما
    قبل از هر سوالی تشکر میکنم که به تمام سوالات پاسخ میدید
    بزرگوار ما شرکت تازه تاسیسی داریم که فعلا کد اقتصادی دریافت نکردیم و فقط شرکت به ثبت رسیده در واقع فقط از اساس نامه برخوردار است. یکی از اعضا بنا بر دلایلی میخوان از هیئت مدیره جدا بشن. با توجه به اینکه شرکت کد اقتصادی ندارد آیا میتوان بصورت قانونی اسم یکی از اعضا را از هیئت مدیره خارج کرد؟ و یا اینکه با گرفتن یک اعتراف نامه از ایشان مبنی بر نداشتن هیچ حق و حقوقی ازتاریخ مد نظراز شرکت، در آینده مشکلی از لحاظ قانونی بعدها ایجاد نخواهد شد؟

    23 مهر 1398 در 10:37
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      تغییر اعضاء هیات مدیره هیچ نیازی به داشتن کد اقتصادی نداره و شما میتونین اعضاء هیات مدیره رو تغییر بدین
      امّا اگر منظورتون اینه که شخص مورد نظر تصمیم داره با انتقال سهامش کلاً از شرکت خارج بشه (البته اگر شرکتتون سهامی خاص باشه)، در مرحله پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام حتماً باید کد اقتصادی داشته باشین

      23 مهر 1398 در 21:43
  • علیرضا پاسخ

    با سلام
    جهت نقل و انتقال سهام در یک شرکت سهامی خاص، تعداد18000 سهم با ارزش هر سهم 1.000.000 ريالی . میخواستم بدونم مبلغ 4% مالیات نقل و انتقال به چه صورت محاسبه می شود؟
    18000*1.000.000=18.000.000.000
    18.000.000.000*4% = 720.000.000 ریال
    یعنی باید 720.000.000 ريال به حساب دارایی واریز بشه برای این انتقال سهام؟؟

    21 مهر 1398 در 15:58
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله محاسبتون دقیق و درست انجام شده

      21 مهر 1398 در 19:23
  • حامد پاسخ

    با سلام و تشکر از پاسخ های حرفه ای شما
    1. در یک شرکت سهامی خاص حداقل تعداد هیئت مدیره باید 3 نفر باشه. آیا میشه 2 نفر حقیقی و 1 شخصیت حقوقی را برای ثبت سهامی خاص استفاده کرد؟
    2. در صورتی که یک شرکت سهامی خاص با 3 نفر هیئت مدیره به ثبت رسیده باشد، میتوان به عنوان ثبت تغییرات، یک نفر از هیئت مدیره شرکت خارج شده و شخصیت حقوقی جایگزین آن در شرکت شود؟ اگر بله لطفا محدودیت سمت را هم اعلام نمایید.

    سپاس

    21 مهر 1398 در 15:47
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما و سپاس از لطفتون
      پاسخ سوال اول: بله این امکان وجود داره ولی در نظر داشته باشین که مطابق با قانون تجارت، شخص حقوقی ای که به عنوان سهامدار انتخاب میشه باید یک نفر شخص حقیقی به عنوان نماینده معرفی کنه که این شخص میتونه به عنوان عضو هیئت مدیره هم انتخاب بشه و سمت و حق امضاء هم داشته باشه
      پاسخ سوال دوم: بله شخص حقوقی میتونه جایگزین شخص حقیقی بشه (البته با رعایت توضیحاتی که در پاسخ به سوال قبلی دادم)

      21 مهر 1398 در 19:27
  • وحید اویدمانی پاسخ

    سلام و تشکر فراوان از حوصلتون….من در یک شرکت سهامی خاص سهامدار هستم و (بهمراه سه نفر از شرکا) در حال حاضر بدلیل شرایط خانوادگیم مجبور به اقامت در کانادا می باشم دو سوال دارم :
    اولا برادرم را میتوانم وکالت دهم تا بجای من فقط در جلسات شرکت کند
    ثانیا با نبودنم سایر شرکا می توانند قانونا من را تحت فشار بگذارند تا سهامم را واگذار کنم.
    بازم تشکر میکنم از شما

    19 مهر 1398 در 14:04
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: بله میتونین به بردارتون وکالت بدین که بجای شما در جلسات شرکت کنه
      پاسخ سوال دوم: خیر سایر سهامداران نمیتونن شمارو مجبور به واگذاری سهامتون کنن

      20 مهر 1398 در 16:34
  • حامد پاسخ

    با سلام
    چند تا سوال در مورد نقل و انتقال سهام داشتم.
    1. نقل انتقال سهام با نام حتما باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسه و باید گواهی پرداخت نقل و انتقال دارایی رو دریافت کرد یا میشه فقط داخل دفتر سهام شرکت ثبتش کرد و یه گواهی از سمت شرکت مبنی بر انتقال صادر بشه؟
    2. اگر مبلغ اسمی هر سهم 1000 ریال باشه به منظور جذب سرمایه میشه هر برگه سهم رو به مبلغ بالاتری انتقال داد؟

    18 مهر 1398 در 15:33
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده و همچنین رعایت مسائل حقوقی و قانونی، موضوع نقل و انتقال سهام باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسه امّا نیازی به آگهی کردن این موضوع در روزنامه رسمی نیست
      پاسخ سوال دوم: سهام رو باید الزاماً به همون مبلغ اسمی منتقل کنین

      18 مهر 1398 در 21:18
  • سارا پاسخ

    با سلام و عرض ادب.
    شوهرم چند سال پیش یک شرکت سهامی خاص تاسیس کرد که من را نیز به عنوان مدیر عامل انتخاب کرد . پس از چند سال به دلیل عدم ارائه دفتر، دارایی آن به صورت علی الارس شد. الان اصل مبلغ حدود 60 میلیون و با جریمه آن حدود 180 میلیون به دارایی بدهکار هستیم. در حال حاضر شرکت منحل است ولی همچنان جریمه ها بیشتر می شوند. می خواستم بدانم چون شرکت به خواست من نبوده آیا راهی وجود دارد که به صورت توافقی کل بدهی ها را به نام شوهرم بزنم . البته خود ایشان هم راضی هستندکه چنانچه راهی وجود دارد این کار صورت بپذیرد. متشکرم.

    14 مهر 1398 در 06:58
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      چیزی به اسم بنام زدن بدهی وجود نداره و اگر توافقی هم فی مابین شما وجود داشته باشه که مسئول تمام بدهی های مالیاتی و غیره شرکت همسرتون باشه، اداره مالیات توجهی به این توافقنامه نخواهد کرد و همه سهامداران شرکت با توجه به میزان سهامشون مسئول پرداخت بدهی های شرکت خواهند بود.

      14 مهر 1398 در 11:44
  • Moein پاسخ

    با سلام
    ایا کسی ک تعهد محضری از مدیر عامل و حق امضا دار دارد و فقط حکم یه مجسمه رو در هیت مدیره و سهام دار دارد در بدهکاری های شرکت درگیر میشود یا ن؟

    9 مهر 1398 در 16:23
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله چنین شخصی باز هم در بدهکاری های شرکت مسئول هست.

      7 مهر 1400 در 23:26
  • Hassa پاسخ

    سلام آیا شرکت با مسئولیت محدود یعنی سهم الشرکه بدون پرداخت مالیات شرکت قابل انتقال میباشد. یا اول باید مالیات های آن پرداخت شود؟

    18 شهریور 1398 در 19:47
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      در سوال شما دقیقاً مشخص نیست که منظورتون پرداخت بدهی مالیاتی شرکت است و یا پرداخت مالیات مربوط به نقل و انتقال سهم الشرکه
      اگر منظورتون نقل و انتقال سهم الشرکه بدون نیاز به پرداخت بدهی های مالیاتی شرکت باشه باید عرض کنم که خیر تحت هیچ شرایطی چنین امکانی وجود نداره
      اما اگر منظورتون نقل و انتقال سهم الشرکه (در شرکت با مسئولیت محدود) بدون نیاز به پرداخت مالیات باشه، بله روش هایی وجود داره که شما بدون نیاز به پرداخت مالیات به هدفتون برسین

      19 شهریور 1398 در 17:15
  • راز پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    در صورتی که نقل وانتقال سهامی در شرکت صورت گرفته و در حال گرفتن گواهی پرداخت نقل و انتقال دارابی آن هستیم، امکان انتقال سهام خریداری شده جدید، قبل از ثبت در اداره ثبت شرکتها هست یا نه ؟

    12 شهریور 1398 در 19:34
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله این امکان وجود داره

      12 شهریور 1398 در 21:37
  • نیک آئین پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    شرکت ما سهامی خاص هستش دو تا سوال دارم
    1- ما دفتر سهام نداریم و سال تاسیس شرکت هم1379 هست و تا الان دو بار افزایش سرمایه داشتیم . ایا برای تهیه دفتر سهام باید این دفتر مثل دفاتر قانونی مالی در جایی ثبت بشه یا خرید و نوشتن اون در شرکت کفایت میکنه ؟
    2- با توجه به افزایش سرمایه نقدی و اینکه درصد سهام سهامداران در این افزایش تغییر پیدا کرد ایا این تغییر درصد سهام هم نیاز به ثبت در دفتر سهام دارد ؟

    9 شهریور 1398 در 11:03
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: هیچ نیازی به ثبت و یا پلمپ دفتر سهام شرکت وجود نداره و صرفاً داشتن آن و قید کردن نقل و انتقالات سهام شرکت با ذکر مشخصات انتقال دهنده و انتقال گیرنده و آدرس و امضاء ایشان کفایت میکنه
      پاسخ سوال دوم: خیر تغییر در سرمایه شرکت (چه افزایش و چه کاهش) در دفتر ثبت سهام ذکر نمیشه و تنها موردی که باید در دفتر ثبت سهام شرکت ذکر بشه نقل و انتقال سهام شرکت است.

      10 شهریور 1398 در 14:59
  • حسین پاسخ

    سلام
    در شرکتی که سه نفر سهامدار هستند و الزاما هر سه عضو هیات مدیره هستند سرمایه شرکت یک میلیون تومان است.اگر شرکت بخواهد افزایش سرمایه به ده میلیون تومان بدهد و همچنین سهامدار جدیدی وارد شرکت شود در صورت مخالفت یکی از سهامداران(دارای 20 سهم) و عدم حضور ایشان در جلسه مجمع ، همچنین عدم واریز مبلغ محاسبه شده به حساب شرکت بعد از مهلت 60 روز درج شده در آگهی، آیا نفر جدید و سهامداران قبلی می توانند مبلغ مربوطه را پرداخت نمایند؟ در اینصورت نحوه محاسبه تعداد سهام چگونه محاسبه می شود؟ چه صورتجلسه ای نیاز دارد؟
    ممنون

    6 شهریور 1398 در 13:20
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      سوالی که پرسیدین پاسخ مفصلی داره

      7 شهریور 1398 در 21:43
  • امیر پاسخ

    سلام
    اگر در یک شرکت سهامی خاص که نقل و انتقال سهام منوط به موافقت دیگر سهامداران می باشد ، فردی از سهامداران بدلایل شخصی و یا نیاز مالی بخواهد سهام خود را بفروشد ولی دیگر سهامداران موافقت نکنند ، تکلیف چیست ؟

    5 شهریور 1398 در 12:51
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      در چنین شرایطی نقل و انتقال سهام شخص مذکور امکانپذیر نخواهد بود

      5 شهریور 1398 در 17:30
  • س پاسخ

    سلام . وقتتون بخير
    براي پرداخت 4% ماليات نقل و انتقال بايد به اداره دارايي مراجعه كرد جهت دريافت فيش؟ و بعد از آن مفاصا حساب دريافت مي كنيم؟
    و سوال دوم حتما بايد كپي برابر اصل مدارك شناسايي سهامداران شركت سهامي خاص ارسال شود؟

    3 شهریور 1398 در 15:36
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: بله برای پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام باید حتماً به اداره مالیات مراجعه کنین و بعد از پرداخت مبلغ مذکور گواهی دریافت کنین تا بتونین نقل و انتقال سهام رو انجام بدین و ثبت کنین
      پاسخ سوال دوم: اگر در نتیجه تغییراتی که در شرکت انجام میدین شخص جدیدی وارد شرکت بشه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص جدید باید به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکتها ارسال بشه و نیازی به ارسال کپی شناسنامه و کارت ملی باقی نفرات نیست

      5 شهریور 1398 در 17:35
  • A پاسخ

    سلام. اگر سهامدار بخواهد سهام با نام خود را به دو نفر انتقال دهد. مبلغ هزینه گواهی نقل و انتقال دارایی چطور محاسبه و پرداخت کند؟

    2 شهریور 1398 در 20:10
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      میزان مالیات مربوط به نقل و انتقال سهام شرکت (چه سهام با نام و چه سهام بی نام) 4% ارزش اسمی سهامی هست که منتقل میشه و پرداخت این مبلغ در اصل بر عهده انتقال دهنده است مگر آنکه طرفین خلاف این موضوع توافق کنند

      2 شهریور 1398 در 22:10
  • پیام پاسخ

    سلام اگر یکی از سهامداران سهام خود را در اداره ثبت شرکت‌ها واگذار به فرد دیگری کند آیا بعد از واگذاری سهام خود می‌تواند نسبت به سالهایی که سهامدار بوده مطالبه گری نماید مثلا بگوید من نسبت به سود و زیان دریافتی سال‌های گذشته اعتراض دارم در صورتی که عضو شرکت هم دیگر نمی‌باشد

    31 مرداد 1398 در 16:31
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله این امکان وجود داره

      2 شهریور 1398 در 15:15
  • رامین پاسخ

    من سوال دارم…ولی الان فقط پیام گذاشتم بگم خیلی ازتون ممنون بابت جواب به هموطنان! با صبر و حوصله و دقیق جواب دادید به مردم و برای بازار گرمی حواله نمیدید به تماس با شرکت… خیلی سپاس…خیلی

    16 مرداد 1398 در 13:11
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      از لطف و محبت شما خیلی ممنونیم دوست گرامی

      16 مرداد 1398 در 16:01
  • بابک پاسخ

    با سلام
    من به همراه پدر و برادرم و یک عضو دیگر در یک شرکت سهامی خاص شریک بودیم و پدرم مدیر عامل و من رییس هیات مدیره بودم توافق کردیم که ما سه نفر از شرکت خارج شویم و عضو جدید با موافقت تنها عضو باقیمانده وارد شود.و در اداره ثبت شرکت ها تحولات ثبت شد. با دو شریک باقیمانده توافقنامه ای مابین خودمان امضا کردیم که کلیه تعهدات در زمه شرکت تا تاریخ صورتجلسه و بعد از آن بر عهده ایشان باشد. آیا پس از خروج ما اگر مثلا بدهی مالیاتی پرداخت نشود مسئولیتی در قبال بدهی شرکت بر عهده ما می‌باشد یا خیر؟

    7 مرداد 1398 در 22:25
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      نکته اول: در شرکت سهامی خاص در هر شرایط و در هر زمانی حضور حداقل 3 نفر سهامدار الزامی است و اینکه شما میفرمایین در حال حاضر در شرکت مذکور فقط دو شریک باقی مانده محل اشکال است و دو حالت داره. یا شما دارین اشتباه میکنین و یا کارشناس اداره ثبت شرکت ها مرتکب اشتباه شده
      نکته دوم: پس از خروج شما از شرکت، هیچگونه مسئولیتی در قبال فعالیت ها و بدهی های آینده شرکت از جمله بدهی مالیاتی متوجه شما نخواهد بود

      8 مرداد 1398 در 12:27
  • ایمان پاسخ

    سلام
    طبق قانون چگونه میشود از تعداد کل سهام یک شرکت سهامی خاص و داراریی های این شرکت مطلع شد
    سهامدار یک شرکت سهامی خاص هستم ولی شرکت اطلاعات کامل نمیدهد.چندیدن بار هم تاریخ مجمع را پرسیدم ولی جوابی ندادن.سری آخر هم گفتن مجمع برگزار شده و باید تا سال بعد صبر کنید

    7 مرداد 1398 در 13:36
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      با مطالعه روزنامه رسمی ثبت تاسیس و ثبت تغییرات شرکت مورد نظرتون میتونین (تا حدودی) اطلاعات مورد نظرتون رو بدست بیارین
      در مورد حضور در مجامع عمومی هم توصیه میکنم بصورت مستمر آگهی های درج شده در روزنامه کثیرالانتشار شرکت رو مطالعه کنین تا از تاریخ، ساعت و محل برگزاری مجامع عمومی شرکت و همچنین دستور جلسه آگاهی پیدا کنین تا بتونین حتماً در جلسه حضور داشته باشین و در تصمیم گیریهای شرکت مشارکت داشته باشین و از جزئیات امور مطلع بشین

      7 مرداد 1398 در 17:12
  • باقری پاسخ

    سلام ایا ثبت و اگهی تغییرات نقل و انتقال سهام (بی نام و با نام) الزامی هست؟

    30 تیر 1398 در 16:17
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص (اعم از سهام با نام و سهام بی نام) بوسیله تنظیم و ارسال صورتجلسات مربوطه و همچنین ثبت در سامانه اداره ثبت شرکتها، باید به اطلاع اداره مذکور برسه تا شرکت دچار مشکلات بعدی نشه
      اما در نظر داشته باشید که موضوع نقل و انتقال سهام، آگهی نمیشه

      31 تیر 1398 در 18:17
  • صابر پاسخ

    ایامیشود یک نفرسهام های یک شرکت راازسهامداران بدون اجازه مدیرعامل وشرکت تعاونی خرید

    22 تیر 1398 در 19:16
    • تحریریه مشهور پاسخ

      سوال شما خیلی واضح و مشخص نیست
      سوالتون رو بصورت دقیق بپرسین تا راهنماییتون کنیم

      23 تیر 1398 در 12:09
  • امین پاسخ

    سلام خسته نباشید
    ورود شریک جدید به شرکت سهامی خاص از چند طریق ممکنه, منظورم اینه که برای شریک جدید سهام جدید منتشر میشه یا ارزش سهام رو بالا می برند و سرمایه گذاری می کنه , متشکر

    16 تیر 1398 در 11:13
    • تحریریه مشهور پاسخ

      با درود خدمت شما
      در حالت کلی امکان ورود شریک جدید از 3 راه وجود داره
      1- افزایش سرمایه شرکت
      2- نقل و انتقال سهام
      3- به ارث رسیدن سهام (در صورت فوت سهامدار فعلی)

      16 تیر 1398 در 18:14
  • مهدی پاسخ

    سلام. وقت بخیر. دو سوال داشتم.
    اگر تعداد سهامداران دو نفر باشد، ناظران را چگونه باید انتخاب کنیم؟ یک رییس(یکی از سهامداران)، یک ناظر(سهامدار دوم)و یک منشی کافی است یا خیر؟
    دوم اینکه ایا برای انتقال سهام نیازی به ثبت در سامانه ثبت شرکتها هست یا فقط باید به ادارخ ثبت مدارک را ارسال کنیم؟
    تشکر

    12 تیر 1398 در 12:52
    • تحریریه مشهور پاسخ

      با درود بر شما کاربر گرامی
      پاسخ سوال اول: برای تشکیل مجامع عمومی شرکت سهامی خاص حضور رئیس مجمع و همچنین 2 ناظر (که حتماً باید هر 3 نفر باید از سهامداران باشند) و همچنین حضور یک منشی (که میتونه از سهامداران نباشه) اجباری هست
      در شرکت سهامی خاص شما اگر فقط 3 نفر سهامدار وجود داره و یکی از اونها حاضر به شرکت در مجمع عمومی و امضاء صورتجلسات نشود امکان ثبت چنین صورتجلسه ای وجود نداره امّا برای حل چنین مشکلی 4 تا راه حل وجود داره و برای اینکه متوجه بشیم کدام راح حل برای شرکت شما مناسب تر هست، باید مدارک شرکتتون رو بررسی کنیم
      پاسخ سوال دوم: برای هر تغییری در شرکت که تصمیم به ثبت دارین، باید الزاماً قبل از ارسال صورتجلسه حتماً اطلاعات اون صورتجلسه تغییرات رو بصورت کاملاً صحیح و بدون اشکال در سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها وارد کنین و اگر اطلاعات مربوطه رو در سامانه وارد نکنین عملاً امکان ارسال وجود نداره و همچنین اگر اطلاعات رو بصورت صحیح وارد سامانه نکنین کارشناسان اداره ثبت شرکت ها صورتجلسه شما رو ثبت نمیکنن
      موفق باشین

      13 تیر 1398 در 22:35
  • ابراهیم بایست پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید سوال بنده این است که تغییرات و نقل و انتقال سهامداران بایستی در آگهی تغییرات به ثبت برسد و آیا الزامی است

    2 دی 1397 در 19:37