علائم تجاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  • 20 آذر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ثبت علامت تجاری   در وهله اول ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که اصلا علامت تجاری چی هست؟ چه کاربردی در زندگی روزمره ما داره؟  و همچنین مزایای استفاده از اون چیه که امروزه بسیاری از شرکت ها و سازمان ها و حتی اشخاص تمایل به ثبت علائم تجاری دارند؟ در ادامه ضمن توضیحی […]

ثبت علامت تجاری

 

در وهله اول ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که اصلا علامت تجاری چی هست؟ چه کاربردی در زندگی روزمره ما داره؟  و همچنین مزایای استفاده از اون چیه که امروزه بسیاری از شرکت ها و سازمان ها و حتی اشخاص تمایل به ثبت علائم تجاری دارند؟ در ادامه ضمن توضیحی که از علائم تجاری خدمتتون میدیم سعی داریم به این سوالات هم پاسخ بدیم.

 

علامت تجاری چیست؟

باید خدمتتون عرض کنیم که علامت تجاری یکی از مصادیق مهم مالکیت صنعتی هست که همیشه و از ایام بسیار قدیم تا کنون اهمیت بسیار زیادی داشته و اشخاص از اون برای معرفی کالاها و خدماتشون استفاده می کردند به طوری که از چهار هزار سال قبل هنرمندان و صنعتگران ایرانی ، چینی و هندی کالاها و خدمات خودشون رو با امضا، نشانه ها و سمبل های خاصی به بازار عرضه می کردند و از این طریق مشتریان و مصرف کنندگان با دیدن این نشانه ها نسبت به منشاء و مبداء کالاها و خدمات عرضه شده به راحتی شناخت پیدا میکردند و متوجه می شدند که تولید کننده اون کالا یا ارائه دهنده اون خدمت چه شخص یا شرکتی هست.

 

علامت تجاری از دارایی های ارزشمند دارنده آن محسوب می شود

علائم تجاری علاوه بر نقش تعیین کننده ای که در تجارت و بازار ایفاء میکنند،  برای اکثر شرکت ها و بنگاه ها دارایی تجاری ارزشمندی محسوب میشه به طوری که ارزش برخی از مشهورترین علائم تجاری در دنیا بیش از میلیاردها دلار برآورد و تخمین زده می شه که خوب میدونیم برای دارنده اون ثروت هنگفتیه!

 

کاربرد علامت تجاری در زندگی روزمره ما و هدف از ثبت علامت تجاری

علائم تجاری در معنای وسیع کلمه با توجه به کاربردهای مهمی که به شرح زیر داره میتونه کمک شایانی به شرکت ها و بنگاه های کسب و کار در جهت رسیدن به اهدافشون کنه:
1) با وجود انبوهی از کالاها و خدمات در بازار که در مواردی واقعا باعث میشه که مصرف کننده و متقاضی اون خدمت یا کالا سردرگم بشه، یک علامت تجاری ثبت و شناخته شده میتونه تا حد زیادی به مصرف کنندگان کمک کنه که کالا ها و خدمات دلخواه خودشون رو از کالاها و خدمات یکسان یا مشابه تشخیص بدهند .
2) در بازار پر رقابت و نفس گیر! امروز داشتن یک علامت تجاری ثبت شده بخوبی میتونه به شرکت ها و بنگاه ها کمک کنه محصولات، کالاها و خدمات خودشون رو از کالاها و خدمات رقبا متمایز و متفاوت کنند.
3) در دنیای امروز نقش محوری تبلیغات و بازاریابی بر هیچکس پوشیده نیست اما همیشه این نگرانی وجود داره که در صورت سرمایه گذاری و تبلیغ بر روی یک محصول یا خدمت و مشهور شدن اون، میتونه برای سو استفاده کنندگان وسوسه انگیز باشه و زمینه رو برای کپی برداری و سو استفاده از اون محصول و خدمت فراهم کنه که برای جلوگیری از این تهدیدات و برخورداری از حمایت های قانونی، بهترین راه حل ممکن ثبت علامت تجاری است و بعد از ثبت، شرکت یا شخص دارنده میتونه با خیالی آسوده بر روی علامت تجاری خودش و شناسوندن اون به مخاطب سرمایه گذاری کنه.
4) ثبت یک علامت، انگیزه شرکت ها و اشخاص دارنده علامت رو برای سرمایه گذاری در زمینه حفظ و بهبود کیفیت محصولات و خدماتشون مضاعف میکنه.

 

موسسه حقوقی مشهور این افتخار را دارد که تعداد کثیری از علائم تجاری مشهور کشور را به ثبت رسانده است♦

 

مهمترین مزیت های ثبت علامت تجاری

با توجه به اهمیت و کارکردهای مختلف علائم تجاری ، ثبت اون میتونه حمایت ها و  مزایای رو برای شرکت ها و بنگاه ها فراهم کنه که در ذیل اهم این مزایا رو با هم بررسی می کنیم :
1) ثبت علامت تجاری دلیلی بر داشتن حق و حقوق نسبت به اون علامت محسوب میشه که این امر در حل اختلافات و دعاوی ای که اشخاص ثالث نسبت به علامت تجاری ثبت شده ادعایی دارند اهمیت بسیار زیاده پیدا می کنه .
2) اگر از طرف شخص یا شرکتی حق و حقوق مالک  علامت ثبت شده نقض بشه، طرح دعوی نقض از سوی مالک علامت تجاری ، به مراتب سهل تره و ثبت علامت در این فرض مالک رو در موقعیت بالاتر نسبت به خوانده ( طرف دعوا ) قرار میده و میتونه در مرحله اثبات دعوا هم به صاحب علامت خیلی کمک کنه.
 3) ثبت علامت تجاری و کسب حقوق انحصاری ناشی از ثبت، اجرای حقوق مالک و صاحب علامت رو ارزان تر و سهل تر میکنه.
4) در بعضی از کشورها علامت تجاری ثبت شده تا اندازه ای ارزشمند محسوب میشه که با ثبت علامت تجاری و اخذ گواهینامه مربوطه، شرکت یا شخص دارنده میتونه با وثیقه قرار دادن سند علامت ثبت شده، برای دریافت منابع مالی و وام از موسسات مالی و اعتباری اقدام کنه.
5)  امکان نقل و انتقال علامت یا برخورداری از مجوزهای بهره برداری رو برای مالک علامت فراهم می کنه.
6) در دنیای امروز مسائلی مثل رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات که جابه جایی افراد، خدمات و محصولات رو سریع تر، آسون تر و ارزون تر از هر زمانی در گذشته کرده و همچنین آزادسازی تجارت و صنعت و نیز مدل ها و روش های متنوع و گوناگون کسب و کار باعث ایجاد محیط کسب و کار شدیدا رقابتی در بازارهای داخلی و بازارهای بین المللی شده که برای برخورداری از حمایت های قانونی و همچنین حرفه ای تر بودن یک محصول یا خدمت، ثبت و داشتن علامت تجاری از اهمیت بسیار زیادی برخورداره .
در پایان ضمن تشکر از وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشتین باید عرض کنیم که اگر برای انتخاب و ثبت علامت تجاری نیاز به مشاوره و کمک داشتین، همکارای متخصص و کاربلد ما در موسسه مشهور با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

 

پیوند: ثبت شرکت ، ثبت برند ، انواع علامت تجاری

منبع: http://www.mashhoor.ir

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه