تعریف شرکت تضامنی و ویژگی و نحوه ثبت شرکت تضامنی

  • 25 تیر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

اطلاعات لازم در مورد ثبت شرکت تضامنی   خصوصیات مهم شرکت تضامنی   1- هم از نظر شکلی و هم از نظر موضوعی تجاری است.   2- برای تشکیل این شرکت باید تمامی سرمایه نقدی پرداخت گردد و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم شود و تسلیم شود.   3- برای تقویم آورده غیر نقدی […]

اطلاعات لازم در مورد ثبت شرکت تضامنی

 

خصوصیات مهم شرکت تضامنی

 

1- هم از نظر شکلی و هم از نظر موضوعی تجاری است.

 

2- برای تشکیل این شرکت باید تمامی سرمایه نقدی پرداخت گردد و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم شود و تسلیم شود.

 

3- برای تقویم آورده غیر نقدی استفاده از نظر کارشناس ضروری نیست بلکه اختیاری است و رضایت و توافق همه شرکاء کافی ست .

 

4- این شرکت را نمی توان برای امور غیر تجاری تشکیل داد.

 

5- این شرکت از جمله شرکتهای اشخاص می باشد یعنی شخصیت شرکاء در آن اهمیت دارد.

 

 

تعداد شرکاء در شرکت تضامنی چند نفر است؟

 

برای تشکیل و ثبت شرکت تضامنی وجود حداقل 2 نفر ضروری می باشد که در این شرکت هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت می باشد و هر ترتیبی برخلاف آن بین شرکاء شرکت تضامنی گذاشته شود در مقابل اشخاص ثالث قابل استناد نیست.
 
روابط بین شرکاء
شرکای شرکت تضامنی در روابط بین خود با یکدیگر آزادند و هم می توانند برای تقسیم سود و هم برای تقسیم زیان با هم توافق کنند و منعی ندارد، ولی اگر آنها توافق بر این کنند که اگر شرکت مقروض شد آنها مسئول پرداخت تمام قروض شرکت نباشند این توافق بین آنها در برابر طلبکاران باطل و بی اثر است .
 
مسئولیت شرکاء
در این شرکت مسئولیت شرکاء برای پرداخت بدهی های شرکت منوط به انحلال و تسویه آن است و رابطه تضامنی آن از نوع تضامنی وثیقه ای طولی است.
در این شرکت تصمیم گیری در مورد امور شرکت به اتفاق آراء تمامی شرکاء می باشد.
مطابق ماده 125 قانون تجارت (هرکس به عنوان شریک ضامن در شرکت تضامنی موجودی داخل شود متضامنا با سایر شرکاء مسئول قروضی هم خواهد بود که شرکت قبل از ورود او داشته اعم از این که در اسم شرکت تغییری داده شده باشد یا نشده باشد. هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود).
 
مدیریت در شرکت
مدیر در شرکت تضامنی می تواند از میان افراد خود شرکت باشد و هم می تواند از اعضای خارج از شرکت باشد و مدیر در این شرکت می تواند یک یا چند نفر باشد.
مسئولیت مدیر در این شرکت نسبت به شرکاء همان مسئولیتی است که وکیل در مقابل موکل دارد.
 
انحلال شرکت
زمانی که شرکت تضامنی منحل شد اگر قرضهای شرکت از دارایی شرکت تماما پرداخت نشود هیچ یک از طلبکاران شخصی شرکاء حقی در آن دارایی نخواهند داشت.
تا زمانی که شرکت تضامنی منحل نشده باشد،  طلبکاران شرکت نمی توانند طلب خود را از شرکاء شرکت بخواهند ، بنابراین تا هنگامی که شرکت پابرجاست طلبکاران باید به خود شرکت مراجعه نمایند.
 
سایر موارد
هر شرکت تضامنی با توافق نظر تمامیه شرکاء می تواند به شرکت سهامی تبدیل گردد که در این صورت رعایت مقررات شرکت سهامی در آن الزامی ست.
شرکت نامه شرکت تضامنی باید به موجب سند رسمی تنظیم شود والا شرکت ایجاد نمی شود.
 
در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با ثبت شرکت تضامنی سوالی دارید که بدون پاسخ مانده است، و یا تصمیم به ثبت شرکت تضامنی و هر نوع شرکت دیگری را دارید و نیاز به مشاوره حقوقی و راهنمایی دارید، می توانید ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور از راهنمایی و مشاوره کارشناسان مجرب و وکلای پایه یک باتجربه موسسه ما بهره مند گردید. 43000430-021

 

 
شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه