آیا ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکتها نیاز به مجوز دارد؟

  • 25 تیر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

آیا ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکتها نیاز به مجوز دارد؟ برای پاسخ به این سوال که آیا جهت ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها نیاز به مجوز داریم؟ ، اطلاعاتی از قبیل حداقل تعداد شرکاء ، حداقل میزان سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام ، اوصاف و […]

آیا ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکتها نیاز به مجوز دارد؟

برای پاسخ به این سوال که آیا جهت ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها نیاز به مجوز داریم؟ ، اطلاعاتی از قبیل حداقل تعداد شرکاء ، حداقل میزان سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام ، اوصاف و ویژگی های این نوع از شرکت ها، مسئولیت سهامداران، مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت و غیره مورد نیاز است که ما در این مقاله اطلاعاتی کوتاه و مختصر در این رابطه ارائه داده ایم.

 

تعریف شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام یکی از دو نوع شرکت سهامی موجود در ایران است که در آن بخشی از سرمایه شرکت توسط موسسین و بخش دیگر سرمایه شرکت توسط پذیره نویسان یا به عبارت دیگر توسط مردم تامین می گردد.
شرکتهای سهامی عام به دلیل آن که همواره زیر ذره بین مردم هستند و همچنین نظارت ها و حسابرسی های دقیق تر و جامع تری در مورد آن ها وجود دارد، مطمئن ترین نوع شرکت ها برای سرمایه گذاری هستند.

مسئولیت سهامداران

در شرکت های سهامی ، اعم از شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص، مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.
همچنین در شرکتهای سهامی، اعم از عام و خاص ، صاحبان سهام مسئولیت شخصی در قبال بدهی های شرکت ندارند.

حداقل تعداد نفرات مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام

در شرکت های سهامی عام حداقل تعداد سهامداران 5 نفر است و همچنین به حداقل 2 نفر بازرس نیز نیاز است که یک نفر از آنان بازرس اصلی و نفر دیگر بازرس علی البدل خواهد بود و همچنین حداقل تعداد نفرات مورد نیاز برای عضویت در هیات مدیره 2 نفر خواهد بود.

تفاوت شرکت سهامی با شرکت های دیگر

بر خلاف دیگر شرکت های تجاری ، در قانون تجارت بر شکل و قالب شرکت های سهامی تاکید شده است.
در شرکت های سهامی اعم از سهامی عام و سهامی خاص ، حتی اگر موضوع فعالیت شرکت، تجاری هم نباشد باز هم شرکت فوق تجاری و بازرگانی تلقی خواهد شد.
بنابراین هنگامی می توانیم وصف تجاری بودن را برای شرکت سهامی بکار ببریم که شرکت تشکیل شده باشد و برای بازرگانی تلقی شدن شرکت های سهامی نه موضوع فعالیت شرکت شرط است و نه ثبت آن، بلکه قالب و شکل آن برای تجاری تلقی شدن کفایت میکند.
در نگاه قانون گذار ایران، ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها ، شرط تشکیل شرکت نیست، بلکه از جمله تکالیفی است که می بایست انجام شود و ضمانت اجرای عدم ثبت شرکت های داخلی علاوه بر جزای نقدی ممکن است منتهی به انحلال شرکت شود.

 

آیا ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکتها نیاز به مجوز دارد؟

همانطور که گفتیم در شرکت های سهامی عام بخشی از سرمایه شرکت توسط خود موسسین و بخشی دیگر توسط پذیره نویسان تامین می گردد و در واقع شرکتی که پذیره نویسان نقشی در تشکیل و ثبت آن نداشته باشند، وصف عام بودن خود را از دست می دهد و دیگر نمی توان به آن سهامی عام گفت.
برای پذیره نویسی شرکت های سهامی عام  ، اداره ثبت شرکتها پس از تطبیق مندرجات اظهارنامه با قانون اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر می نماید.
اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی توسط اداره ثبت شرکتها ، پس از موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می شود.
نکته: مندرجات اظهارنامه ارسالی به اداره ثبت شرکتها شامل اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی است.
برای آشنایی بیشتر با بورس اوراق بهادار اینجا را کلیک نمایید.

دانستنی های ثبت شرکت سهامی عام

1) جهت ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکتها ، اظهارنامه و طرح اساسنامه باید به امضای همه موسسین برسد، اما طرح اعلامیه پذیره نویسی نیازی به امضای موسسین ندارد.

 

2) در شرکت سهامی عام ذکر نام ، موضوع و سرمایه  شرکت هم در اظهارنامه و هم در طرح اساسنامه و هم در طرح اعلامیه پذیره  ضروری است.

 

3) برای پذیره نویسی سهام در شرکت سهامی عام بر خلاف شرکت سهامی خاص ، نه تنها تبلیغات ممنوع نیست بلکه ضروری و الزامی است.

 

 

4) برای بررسی مطابقت یا عدم مطابقت مدارک و مستندات برای صدور اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی ، اداره ثبت شرکتها صرفا به بررسی ظاهری می پردازد.
بنابراین ضامن جعلی بودن مدارک یا خلاف واقع بودن آنها نیست و انتشار اعلامیه پذیره نویسی در روزنامه رسمی صورت نمی گیرد چون این انتشار جنبه تبلیغی دارد نه جنبه قضایی.

 

5) برای تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام انتخاب اولین مدیران و بازرسان بر عهده مجمع عمومی موسس است و مدیران و بازرسان باید حتما به صورت کتبی سمت خود را قبول کنند.

 

6) در هنگام تاسیس و ثبت شرکت سهامی عام ، حداقل سرمایه مورد نیاز 5 میلیون ریال است و چنانچه بعد از  بعد از تاسیس و ثبت شرکت به هر علتی در این مبلغ کسری به وجود بیاید، باید ظرف یک سال این مبلغ کسری تا حداقل گفته شده جبران بشود یا شرکت به نوع دیگری از شرکت ها تغییر یابد.
چنانچه هیچ یک از این وظایف انجام نگیرد هرکسی که در این شرکت نفعی دارد می تواند به دادگاه مراجعه کرده و انحلال شرکت را درخواست نماید.

 

7) در هنگام تاسیس و ثبت شرکت سهامی عام موسسین آن باید پرداخت حداقل 20 % از سرمایه شرکت را خودشان تعهد کنند و حداقل 35 % از مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس در یکی از بانک ها سپرده گذاری نمایند.
نکته: بر طبق تبصره ماده 6 لایحه اصلاحی قانون تجارت هرگاه قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیر نقد باشد باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده است تودیع و گواهی بانک را به ضمیمه اظهارنامه و ضمائم آن به اداره ثبت شرکتها تسلیم نمایند.

 

در پایان لازم به ذکر است چنانچه قصد ثبت شرکت سهامی عام دارید یا قصد ثبت صورتجلسه تصمیمات و تغییرات شرکت سهامی عام را دارید می توانید ضمن تماس با کارشناسان ثبتی خبره و با تجربه موسسه حقوقی مشهور ، از مشاوره و خدمات آن ها بهره مند شوید.
شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه