بررسی جرم خیانت در امانت و میزان مجازات آن

  • 7 فروردین 1397
  • محسن شیخ ها
  • 5 پرسش و پاسخ

بررسی جرم خیانت در امانت و میزان مجازات آن   خیانت در امانت به چه معناست؟ هنگامی که مالی از طرف مالک، متصرف قانونی یا ماذون از طرف مالک به شخصی سپرده می شود و اصطلاحا امانت داده می شود تا یا آن را پس بدهد و یا به مصرف معینی برساند ولی آن شخص […]

بررسی جرم خیانت در امانت و میزان مجازات آن

 

خیانت در امانت به چه معناست؟

هنگامی که مالی از طرف مالک، متصرف قانونی یا ماذون از طرف مالک به شخصی سپرده می شود و اصطلاحا امانت داده می شود تا یا آن را پس بدهد و یا به مصرف معینی برساند ولی آن شخص مال مورد نظر را با سو نیت و به ضرر مالکین و یا متصرفین آن مال، تلف یا تصاحب یا استعمال و یا مفقود نماید، در امانت سپرده شرده خیانت کرده و آن شخص خائن در امانت محسوب می شود و مستحق مجازات قانونی است..

جرم خیانت در امانت را چگونه می توان احراز و اثبات کرد؟

برای اثبات و احراز جرم خیانت در امانت چند نکته بسیار مهم وجود دارد که در ادامه ذکر شده است:
1- مال به امانت در نزد شخصی باشد.
2- مال از طرف مالک، متصرف قانونی و یا ماذون از طرف مالک به امانت گذاشته شده باشد.
3- مالی که به امانت گذاشته شده است، با سوء نیت امین و به ضرر مالکین و یا متصرفین آن مال، استعمال، تصاحب، تلف و یا مفقود شده باشد.
نکته: اگر اثبات شود که امین برای منفعت و یا جلوگیری از ضرر مالکین و یا متصرفین مال، آن مال را استعمال، تلف، تصاحب و یا مفقود نموده است، جرم خیانت در امانت رخ نداده است.
4- اثبات شود مالی که به امین سپرده شده، قرار بر این بوده مسترد شود ویا به مصرف معینی برسد اما مسترد نشده و یا به مصرف معین نرسیده است.
 

مال در چه صورتی امانت محسوب می شود؟

مهمترین رکن وقوع جرم خیانت در امانت آن است که ثابت شود مالی که تلف، تصاحب، استعمال و یا مفقود شده است، در نزد شخصی به «امانت» گذاشته شده باشد و برای حراز وصف امانت باید این مساله مهم را در نظر داشت که آن مال باید توسط مالک و یا متصرفی که تصرف وی قانونی، مشروع و مورد حمایت قانون قرار دارد به شخص امین سپرده شده باشد تا به تبع آن سپردن آن شخص نیز مشرع و قانونی بوده و مورد حمایت قرار گیرد.
با این توصیف، هرگاه مالی از سوی سارق، غاصب یا امثال آن به امین سپرده شود و آن مال در نزد امین تلف، مفقود، استعمال و یا تلف شود، جرم خیانت در امانت رخ نداده است.
همچنین باید در نظر داشت که برای امانت بودن مالی در نزد دیگری، اثبات «سپردن» مال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و اگر نتوان وصف سپردن مال را اثبات کرد، در واقع از اساس جرم خیانت در امانت را نمی توان اثبات کرد.

مجازات قانونی جرم خیانت در امانت چیست؟

جرم خیانت در امانت در ماده 674 از بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است که بر اساس آن مجازات شخص خائن در امانت، «حبس از 6 ماه تا سه سال» است.
ماده 674 – هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.
در پایان لازم به ذکر است چنانچه تصمیم به طرح دعوا یا دفاع از دعوای طرح شده بر علیه شما در موضوعات مختلف کیفری، حقوقی، ثبتی، خانواده و غیره را دارید، توصیه می نماییم قبل از هر اقدامی مشاوره حقوقی داشته باشید و برای این منظور می توانید ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور از راهنمایی و مشاوره و خدمات کارشناسان حقوقی خبره و وکلای پایه یک با تجربه موسسه ما بهره مند گردید.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 5 دیدگاه
  • زهرا پاسخ

    با سلام. من حدود 2 سال پیش ماشینم را به کارواشی سپردم تا شستشو دهد. وقتی برگشتم کارگر به در ماشین آسیب جدی وارد کرده بود. قرار شد من ماشین را به تعمیرگاه ببرم و بعدا قبض هزینه ها را بیاورم تا آنها پرداخت کنم و برای اطمینان مدرکی از کارگر کربوطه خواستم. ایشان شناسنامه اش را آورد. وقتی برای تسویه حساب رفتم، هزینه ماشین را تقبل نکردند و شناسنامه کارگر پیش من ماند. حالا از حدود 2 هفته پیش ایشان شناسنامه اش را طلب می کند در حالی که من شناسنانه را پیدا نمی کنم. ایشان مرا تهدید به شکایت کرده. آیا این مصداق خیانت در امانت می شود؟ با سپاس

    17 مهر 1399 در 00:13
  • امیر بختیاری پاسخ

    سلام و عرض ادب
    با مقداری پولی که داشتم قصد خرید یک زمین نمودم که برای فرزندانم بماند خیلی جاها رفتم تا اینکه آشنایی گفت زمینی ۱۰۰۰ متری هست که حدودا متری ۴۰۰ هزارتومان ارزش دارد رفتیم و ان زمین را دیدیم با منطقه اشنایی نداشتم اولین بار بود که انجا رفتم از ایشان مجدد پرسیدم واقعا قیمت این زمین همین است ؟ گفتند بله گفتم من پولم کمه اگه قیمت همین است الباقی پول زمین را قرض کنم..فردای ان روز ایشان به من گفتن که صاحب زمین از اشنایان است و فقط به او تخفیف میدهد پس شما پولی به من بده من خرید میکنم همان قیمت به شما میفروشم فقط پول املاک با شما باشد چون پولم کم بود و نظرم این بود کمتر قرض کنم.قبول کردم.ایشان پوله مرا گرفتند.و ان زمین را به قیمت متری ۳۲۰ هزارتومان خرید کرده ولی با قیمت ۳۹۰ هزار تومان با من زمین را حساب نمود.من بعد از گرفتن سابقه معاملات متوجه این موضوع شدم.آیا این عمل خیانت در امانت و کلاهبرداری محسوب نمی شود؟ آیا از طریق قانون میتوانم پیگیر شوم؟ با تشکر

    17 خرداد 1399 در 04:49
  • عباس سلیمی پاسخ

    سلام پدر من ۲۰ ساله پیش از صاحبخانه خود وکالت کامل میگیرد تا هنگام نبود او مراقب خانه مدیریت ساختمان و اجاره ها رو داشته باشه حالا ۲۰ ساله گذشته و صاحبخانه وکیل گرفته خیانت درامانت زده … چون رهن و یک سال پدرم بر میداشته ولی بجایه ان اجاره میداده از خودش . (مثل قرض) ولی او خیانت در امانت زده و دادگاه غیابی برایه مدرم دو سال زندان صادر کرده . ایا راهی هست برایه حل این موضوع‌؟

    29 تیر 1398 در 20:47
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به این موضوع که رای غیابی صادر شده، پدرتون میتونه از رای صادره واخواهی کنه و دلایل و دفاعیات لازم رو مطرح کنه
      با توجه به حساسیت موضوع اکیداً توصیه میکنم با وکیل دادگستری مشورت های حقوقی لازم رو داشته باشین.
      موفق باشین

      29 تیر 1398 در 23:36
  • محمد پاسخ

    سلام وخسته نباشی
    بنده هشت ماه پیش شکایت خیانت درامانت ازشخصی کردم وبه دادگاه هم ثابت شده ولی تواین هشت ماه وقتی به دادگاه مراجعه میکنم یک برگه ابلاغیه بهم میدن که مثلا فلان تاریخ بیا بعدمیگن قاضی هنوز حکم نداده ممنون میشم راهنمایی بکنید

    7 دی 1397 در 03:43