شرایط ثبت طرح صنعتی چیست؟ بررسی نکات مهم و ضوابط ثبت طرح صنعتی

  • 6 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

شرایط ثبت طرح صنعتی چیست؟   شرایط ثبت طرح صنعتی چگونه است و مدارک مورد نیاز آن چیست؟ ضوابط ثبت طرح صنعتی در ایران دقیقاً چه مواردی است؟ باید در مورد ثبت یک طرح صنعتی چه نکاتی را رعایت بنماییم؟ برای تمدید ثبت طرح صنعتی چه اقداماتی لازم است؟   در این نوشته ضمن توضیحات […]

شرایط ثبت طرح صنعتی چیست؟

 

شرایط ثبت طرح صنعتی چگونه است و مدارک مورد نیاز آن چیست؟ ضوابط ثبت طرح صنعتی در ایران دقیقاً چه مواردی است؟ باید در مورد ثبت یک طرح صنعتی چه نکاتی را رعایت بنماییم؟ برای تمدید ثبت طرح صنعتی چه اقداماتی لازم است؟

 

در این نوشته ضمن توضیحات کامل در مورد شرایط ثبت طرح صنعتی مطابق با قوانین روز و رویه مرسوم اداره مالکیت معنوی، پاسخ تمامی سوالات فوق الذکر را ارائه نموده ایم. بنابراین توصیه می نماییم تا انتها همراه ما باشید.

 

شرایط و ضوابط ثبت طرح صنعتی

 

اولین گام در ثبت طرح صنعتی، تهیه و ارائه اظهار نامه در دو نسخه است. متقاضی ثبت طرح صنعتی یا نماینده آن باید مشخصات اظهار نامه را که شامل: مشخصات طرح صنعتی، مشخصات صاحب طرح، امضای متقاضی ثبت طرح یا نماینده آن و همچنین تاریخ طراحی طرح صنعتی را به اداره مالکیت ثبت طرح صنعتی تحویل دهد تا طرح مورد نظر مورد تایید قرار گیرد و در آگهی های مورد نظر ثبت طرح صنعتی منتشر شود.

 

یکی دیگر از شرایط ثبت طرح صنعتی این است که پس از پذیرش ثبت طرح صنعتی، مالک طرح باید نمونه طرح صنعتی و اظهار نامه خود را ارائه دهد تا اداره مالکیت به انتشار طرح صنعتی همراه با اطلاعات مالک طرح آن در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار اقدام نماید.

 

نکته: گواهی ثبت طرح صنعتی با نام صاحب طرح صادر خواهد شد. یک طرح صنعتی دارای اعتباری ۵ ساله است و متقاضی طرح می تواند با ارائه و تحویل اظهارنامه در دو دوره ۵ ساله و به شکل متوالی و پرداخت هزینه های آن طرح را تمدید کند.

 

قابل ذکر است که اداره مالکیت معنوی بعد از مدت زمان مقرر و تحویل اظهارنامه از سوی متقاضی و بررسی آن توسط کارشناسان و تایید طرح از سوی کارشناسان و رئیس اداره، اقدام به انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی خواهد نمود.

 

 

در هنگام تنظیم اظهارنامه طرح صنعتی باید به چه مسائلی دقت کنیم؟

 

  • سایز تصاویر ارسالی حداکثر A4 باشد.

 

  • تصاویر طرح باید دارای زمینه ساده و قابل رویت برای ارسال باشد.

 

  • حداکثرحجم مدارک ارسالی باید ۲۵۰ کیلوبایت و بصورت سیاه و سفید باشد. (ترجیحا کپی صفحه اول شناسنامه و پشت و روی کارت ملی در یک صفحه باشد)

 

  • پسوند فایلهای اسکن شده ارسالی باید jpg باشد.

 

  • حجم تصاویر حداکثر باید ۵۰۰ کیلو بایت و به صورت تمام رنگی باشد.

 

  • اسکن تصویر به صورت عمودی الزامی است.

 

  • در صورتی که طرح صنعتی بصورت دو بعدی و سه بعدی باشد باید ۵ نمونه گرافیکی و ۵ نمونه طرح ترسیمی از طرحهای مورد نظر ارائه شود.

 

نکات حائز اهمیت در ثبت طرح صنعتی کدامند؟

 

  • رسید مربوط به هزینه اظهارنامه و دیگر هزینه های ثبت طرح صنعتی باید ارائه شود. (اظهارنامه ثبت طرح صنعتی باید در فرم مخصوص اظهارنامه ثبت طرح صنعتی و به زبان فارسی همراه با ذکر تاریخ توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضا شود.)

 

  • اگر مرجع ثبت طرح صنعتی از متقاضی طرح صنعتی ماکتی را درخواست نماید متقاضی می بایست از طرح، ماکتی به اندازه ۲۰×۲۰×۲۰ سانتی متر و حداکثر با وزن دو کیلو گرم را با مواد بادوام، مرغوب و غیر فاسد شدنی تحویل دهد.

 

  • در صورتی که اظهارنامه از دو یا چند طرح صنعتی باشد باید رسید مربوط به پرداخت هزینه های اظهارنامه ارائه شود.

 

  • مدارک مربوط به اظهارنامه و حق تقدم در یک زمان و ۱۵ روز از تاریخ مورد نظر باید تحویل داده شود.

 

  • دریافت شماره اظهارنامه و پرداخت هزینه ها بصورت الکترونیکی خواهد بود. پرداخت کلیه هزینه ها به منزله تایید نهایی اظهارنامه خواهد بود و هزینه ها قابل استرداد است، همچنین تغییراطلاعات و ضمائم امکان پذیر نخواهد بود.

 

  • اگر به دلایلی متقاضی طرح، خواستار تاخیر در انتشار طرح خود باشد باید اسکن درخواست کتبی را در پرونده الکترونیکی ضمیمه نماید.

 

 

در صورتی که درخواست تمدید طرح صنعتی خود را داشته باشید باید مدارک زیر را ارائه دهید.

 

  • طرح صنعتی خود را همراه با درخواست تمدید، تاریخ و شماره اظهارنامه ارائه دهید.

 

  • طبقات و دسته های کالاهای موضوعی مربوط به طرح صنعتی خود را تحویل دهید.

 

  • مشخصات کامل درخواست کننده طرح صنعتی و یا نماینده قانونی وی ارائه شود.

 

شرایط تمدید ثبت طرح صنعتی

 

چنانچه مالک طرح صنعتی تمایل به تمدید طرح صنعتی خود داشته باشد، درخواست تمدید ثبت طرح باید ظرف شش ماه قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی در هر دوره انجام شود.

 

مالک طرح صنعتی می بایست با پرداخت هزینه تعیین شده، درخواست تمدید اعتبار طرح صنعتی ثبت شده خود را برای دو دوره پنج ساله متوالی بنماید.

 

در صورتی که مالک اقدام به تمدید ثبت طرح مورد نظر ظرف مهلت ذکر شده نکند امکان در خواست تمدید ظرف مدت شش ماه پس از پایان اعتبار طرح با پرداخت جریمه تاخیر وجود خواهد داشت در غیر این صورت ثبت طرح صنعتی از اعتبار خود ساقط خواهد شد.

 

طبق ماده ۹۰ آئین نامه اجرایی باید درخواست تمدید ثبت طرح صنعتی در دو نسخه توسط مالک طرح و یا نماینده وی همراه با امضا، تصویر طرح و رسید پرداخت هزینه های مربوط به آن به مراجع ثبت تحویل شود.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه