آموزش ثبت طرح صنعتی ، آموزش گام به گام ثبت طرح صنعتی بصورت کامل

  • 7 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

آموزش ثبت طرح صنعتی   به دلیل اهمیت فوق العاده زیاد ثبت طرح صنعتی و حمایت های وسیع قانونی که در پی دارد و به منظور آشنایی هر چه بیشتر تولید کنندگان عزیز ایرانی و صنعتگران پر تلاش میهنمان، در این نوشته آموزش گام به گام ثبت طرح صنعتی را بصورت کامل و از ابتدا […]

آموزش ثبت طرح صنعتی

 

به دلیل اهمیت فوق العاده زیاد ثبت طرح صنعتی و حمایت های وسیع قانونی که در پی دارد و به منظور آشنایی هر چه بیشتر تولید کنندگان عزیز ایرانی و صنعتگران پر تلاش میهنمان، در این نوشته آموزش گام به گام ثبت طرح صنعتی را بصورت کامل و از ابتدا تا انتها ذکر نموده ایم و آموزش ثبت طرح صنعتی در این مقاله به گونه ای است که با مطالعه آن بصورت دقیق با نحوه ثبت طرح صنعتی آشنا می شوید.

 

آیا می دانید مراحل ثبت طرح صنعتی چگونه انجام می شود و دانستن چه نکاتی ضروری است تا تمامی این مراحل بدون نقص انجام شود؟ اگر مبتکر و ارائه دهنده یک طرح صنعتی هستید حتما برایتان این سوال مطرح شده است که برای ثبت طرح  صنعتی خود چه مراحلی را باید طی کنید؟

 

برای آگاهی و کسب اطلاعات لازم از مراحل ثبت طرح صنعتی با ما همراه باشید تا به ذکر موارد و نکات مهم در این خصوص بپردازیم.

 

همانطور که می دانید طرح صنعتی شکل جدیدی از یک محصول است که به صورت کاملا ابتکاری و خلاقانه در فرم و ظاهر آن محصول ایجاد شده و سپس طراحی می شود. مالک طرح می تواند با ثبت طرح مورد نظر آن را در انحصار مالکیت خود قرار دهد. مالک طرح صنعتی برای در اختیار داشتن و ثبت طرح صنعتی خود باید مراحلی را طی کند.

 

آموزش گام به گام ثبت طرح صنعتی

 

گام اول: ابتدا به پورتال اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید.

 

گام دوم: در این سایت ثبت نام کرده و پس از وارد کردن اطلاعات وارد کارتابل خود شوید.

 

گام سوم: از قسمت ثبت اظهارنامه جدید،گزینه ثبت اظهارنامه طرح صنعتی را انتخاب کنید.

 

گام چهارم: شرایط و تعهدنامه را با دقت مطالعه و تایید نمایید.

 

گام پنجم: وارد مراحل مربوط به اطلاعات اضهارنامه و ثبت اظهارنامه خواهید شد، اطلاعات این قسمت را با دقت تکمیل نمایید.

 

گام ششم: اطلاعات مربوط به ثبت مالک اظهارنامه را ارائه نمایید.

 

گام هفتم: در صورتی که برای انجام ثبت طرح خود وکیلی را اختیار کرده اید گزینه ثبت اطلاعات وکیل دادگستری را انتخاب نمایید.

 

گام هشتم: در صورتی که نماینده حقوقی مالک طرح صنعتی هستید اطلاعات مربوط به دفتر حقوقی را تکمیل نمایید.

 

گام نهم: در صورتی که وکیل دادگستری را در اختیار گرفته اید گزینه نماینده قانونی را انتخاب کنید تا آن شخص دریافت کننده ابلاغیه ها باشد، در غیر اینصورت گزینه صاحب امضاء یا موسسه را انتخاب نمایید.

 

گام دهم: فرم مربوط به اطلاعات، آدرس الکترونیکی و تلفن همراه شخص پر شود.

 

گام یازدهم: یک شخص حقیقی را به عنوان دریافت کننده انتخاب کنید.

 

گام دوازدهم: وارد مرحله ثبت مشخصات طرح می شوید اطلاعات این قسمت را کامل کنید.

 

گام سیزدهم: ضمائم و مدارک مورد نیاز را در این مرحله بارگذاری و پیوست کنید.

 

گام چهاردهم: تمامی اطلاعات وارده شده و مربوطه را بازبینی و تایید نمایید.

 

گام پانزدهم: در مرحله پایانی شما وارد صفحه پرداخت بصورت الکترونیکی خواهید شد، تمامی هزینه های مورد نیاز را پرداخت کرده و در نهایت شماره اظهارنامه را دریافت نمایید. (پرداخت هزینه ثبت طرح صنعتی به منزله ثبت نهایی اظهارنامه تلقی خواهد شد و تغییر اطلاعات و ضمائم امکانپذیر نخواهد بود و همچنین هیچ هزینه ای قابل استرداد نخواهد بود)

 

نکته: متقاضیان ثبت طرح صنعتی می توانند کلیه درخواست های مربوط به ویرایش اظهارنامه طرح صنعتی، چاپ و پیگیری اظهارنامه را از طریق سامانه انجام دهند.

 

پس از تکمیل اطلاعات اظهارنامه و ثبت اطلاعات مربوط به تقاضای ثبت طرح صنعتی، چنانچه طرح صنعتی مورد قبول مراجع ثبت قرار گیرد مراتب آن از طریق ایمیل و یا پیامک به متقاضی اعلام می شود. شخص متقاضی می بایست ظرف مدت سی روز پس از تاریخ اعلام مراجع، به پرداخت هزینه های مربوطه از طریق سامانه اقدام نماید در غیر اینصورت اظهار نامه کان لم یکن تلقی خواهد شد. این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج معادل شصت روز است.

 

اداره مالکیت معنوی پس از تقاضای اظهارنامه آن را از لحاظ مطابقت با قانون مورد بررسی خواهد داد و در صورتی که شرایط موضوع طرح صنعتی رعایت شده باشد با تشخیص اداره مالکیت معنوی طرح مورد نظر ثبت و آگهی مربوطه را منتشر خواهد شد و گواهی ثبت با نام متقاضی صادر خواهد شد.

 

نکات مهم و ضروری آموزش ثبت طرح صنعتی

 

الف) ثبت طرح صنعتی مستلزم درخواست و ارائه اظهارنامه به مراجع ثبت است بنابراین متقاضی طرح می بایست فرم مخصوص مربوطه را تکمیل و ارسال نماید.

 

ب) اظهارنامه ثبت طرح صنعتی باید بصورت نسخه الکترونیکی از طرق سامانه به زبان فارسی تنظیم و توسط متقاضی طرح و وکیل قانونی وی امضاء شود.

 

پ) در صورتی که ضمائم و اسناد مربوط به طرح صنعتی به زبانی غیر از زبان فارسی است، اصل مدارک به همراه ترجمه کامل آنها الزامی است. (در صورتی که ترجمه کامل مدارک میسر نباشد متقاضی می تواند خلاصه آنها را به فارسی پیوست نماید و مرجع ثبت در صورت لزوم می تواند ترجمه رسمی مدارک را طلب نماید.)

 

موارد مهم مربوط به نحوه ثبت طرح صنعتی

 

۱- شماره ثبت اظهارنامه به همراه تاریخ کامل (ساعت، روز، ماه و سال)

 

۲- شماره ثبت طرح صنعتی به همراه تاریخ آن

 

۳- طبقات و اسامی کالاهایی که آن طرح صنعتی در اختیار دارد.

 

۴- مشخصات طرح یا طرح های صنعتی به صورت مختصر به همراه تعیین اجزایی که متقاضی تمایل به دریافت حق انحصاری آن را دارد باید ذکر شود.

 

۵- در صورتی که متقاضی درخواست حق تقدم و پذیرش طرح را خواستار باشد شماره، تاریخ و محل تسلیم اظهارنامه را ارائه دهد.

 

۶- اسم، تابعیت و محل اقامت مالک طرح باید تسلیم شود، در صورتی که اظهارنامه توسط نماینده حقوقی ارائه شده باشد ذکر مشخصات وی نیز باید ارائه شود.

 

۷- اسم، تابعیت و محل اقامت طراح، در صورتی که متقاضی شخص طراح نیست، طراح می بایست بصورت کتبی و در گواهی نامه طرح صنعتی اعلام نماید که نامش ذکر نشود.

 

۸- ذکر این مورد که چه مدت زمان طرح صنعتی ثبت شده دارای اعتبار است.

 

مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی بصورت ۵ سال پس از تاریخ تسلیم اظهارنامه خواهد بود و این مدت برای دو دوره ۵ ساله با پرداخت هزینه های مربوطه قابل تمدید خواهد بود. پس از پایان انقضاء هر دوره یک مهلت شش ماه برای پرداخت هزینه تمدید در اختیار مالک طرح قرار خواهد گرفت، همچنین هزینه تاخیر برای هر دوره نیز در نظر گرفته خواهد شد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه