ثبت شرکت بازرگانی و مشاوره دقیق مراحل، مزایا، مدارک و هزینه‌ها

  • 3 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مزایا و مراحل ثبت شرکت بازرگانی چیست؟ مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت بازرگانی چیست و هزینه آن چقدر می‌شود؟ هر آنچه که لازم است درمورد ثبت کردن یک شرکت بازرگانی بدانید را بصورت دقیق، کامل و ساده در این مطلب بخوانید.     به چه شرکتی، شرکت بازرگانی می‌گویند؟   قبل از اینکه به […]

مزایا و مراحل ثبت شرکت بازرگانی چیست؟ مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت بازرگانی چیست و هزینه آن چقدر می‌شود؟ هر آنچه که لازم است درمورد ثبت کردن یک شرکت بازرگانی بدانید را بصورت دقیق، کامل و ساده در این مطلب بخوانید.

 

مراحل ثبت شرکت بازرگانی - هزینه ثبت شرکت بازرگانی - مزایای ثبت شرکت بازرگانی

 

به چه شرکتی، شرکت بازرگانی می‌گویند؟

 

قبل از اینکه به سراغ بررسی نحوه ثبت شرکت بازرگانی برویم، تصمیم داریم به این سوال که در ذهن همه کاربران علاقه‌مند به ثبت شرکت، میچرخد که به چه شرکتی، شرکت بازرگانی می‌گویند؟ پاسخ دهیم. به زبان خیلی ساده به همه شرکت‌هایی که به انجام کسب و کارهای تجاری مانند: خرید و فروش، توزیع و پخش، صادرات و واردات کالاهای مجاز مشغول هستند، شرکت بازرگانی گفته می‌شود. حالا که با شرکت بازرگانی آشنا شدید نوبت به آشنایی با انواع و اقسام شرکت بازرگانی است که مطمئناً به کارتان می‌آید.

 

با انواع و اقسام شرکت‌های بازرگانی آشنا شوید

 

الف) اقسام شرکت‌های بازرگانی

 

۱) شرکت‌های سرمایه‌ای

 

همانطور که از نام شرکت‌های سرمایه‌ای پیداست به شرکت‌هایی که مسئولیت شرکاء آن‌ها محدود به سرمایه‌ آن‌ها در شرکت است، شرکت‌های سرمایه‌ای می‌گویند؛ یعنی هر یک از شرکاء متناسب با سرمایه‌ای که در شرکت گذاشته‌اند در شرکت مسئولیت دارند برای مثال مسئولیت فردی که سرمایه او از شرکت برابر با ۴۰ درصد از سهام شرکت است نسبت به فردی که سرمایه او از شرکت برابر با ۲۰ درصد از سهام شرکت است، خیلی بیشتر است. شرکت‌های سرمایه‌ای یا از نوع شرکت‌های سهامی عام و خاص هستند یا از نوع شرکت‌هایی با مسئولیت محدود که در ادامه بیشتر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.  

 

۲) شرکت‌های شخصی

 

در شرکت‌های شخصی برخلاف شرکت‌های سرمایه‌ای، مسئولیت شرکاء به سرمایه آن‌ها در شرکت محدود نیست بلکه مسئولیت شرکاء کاملا نامحدود است و تعهدات مالی شرکت هم براساس همه دارایی‌ها و اموال شرکاء است.

 

۳) شرکت‌های مختلط

 

شرکت‌های مختلط ترکیبی از شرکت‌های سرمایه‌ای و شخصی هستند؛ یعنی اینکه بخشی از شرکاء آن‌ها متناسب با سرمایه‌ای که در شرکت دارند، مسئولیت دارند و برخی دیگر از شرکاء هم در شرکت مسئولیت نامحدود دارند که به دسته اول از شرکاء، شرکاء عادی و به دسته دوم، شرکاء ضامن گفته می‌شود.

 

۴) شرکت‌های کمیتی

 

شرکت‌های کمیتی از آن دسته از شرکت‌هایی هستند که برای رفاه حال اعضا تشکیل شده‌اند از این‌رو تعداد شرکاء این نوع شرکت‌ها زیاد است و هیچ‌ گونه مسئولیتی هم ندارند مانند: شرکت‌های تعاونی تولید.

 

ب) انواع شرکت‌های بازرگانی

 

۱) شرکت‌های سهامی

 

شرکت‌های سهامی، شرکت‌هایی هستند که هر یک از شرکاء آن‌ها متناسب با میزان سهامی که در شرکت خریداری کرده‌اند، مسئولیت دارند. براساس ماده ۴ لایحه اصلاح قانون تجارت، شرکت‌های سهامی یا از نوع عام هستند یا از نوع خاص. شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌هایی هستند که شرکاء آن‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند؛ اما شرکت‌های سهامی خاص برخلاف شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌هایی هستند که تمامی سرمایه آن‌ها منحصراً توسط موسسان آن‌ها تامین شده است.

 

۲) شرکت‌های تضامنی

 

در شرکت‌های تضامنی، مسئولیت شرکاء محدود به سرمایه آن‌ها در شرکت نیست از این‌ رو مسئولیت آن‌ها نامحدود است و تمامی مسئولیت‌های مالی شرکت برعهده شرکاء می‌باشد.

 

۳) شرکت‌های با مسئولیت محدود

 

شرکت‌های با مسئولیت محدود، شرکت‌هایی هستند که توسط دو یا چند نفر جهت انجام کسب و کارهای تجاری تاسیس می‌شوند و میزان مسئولیت شرکاء و تعهدات مالی آن‌ها در شرکت متناسب با همان پولی است که در شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

۴) شرکت‌های مختلط غیر سهامی

 

شرکت‌های مختلط غیر سهامی، شرکت‌هایی هستند که از شرکاء عادی و شرکاء ضامن تشکیل شده‌اند که هیچ‌گونه سهامی را برای تامین سرمایه شرکت به مردم به فروش نمی‌رسانند؛ همانطور که اشاره کردیم منظور از شرکاء عادی، شرکایی هستند که متناسب با میزان سرمایه‌ای که در شرکت دارند، مسئولیت دارند و شرکاء ضامن نیز شرکایی هستند که مسئولیت نامحدود در شرکت دارند.

 

۵) شرکت‌های مختلط سهامی

 

شرکت‌های مختلط سهامی نیز از شرکاء عادی و ضامن تشکیل شده‌اند که سهام خود را برای تامین سرمایه شرکت به فروش می‌رسانند.

 

۶) شرکت‌های نسبی

 

شرکت‌های نسبی، شرکت‌هایی هستند که تحت عنوان و اسم مخصوصی توسط دو یا چند نفر تاسیس می‌شوند؛ در شرکت‌های نسبی نیز مسئولیت هر یک از شرکاء در قبال تعهدات مالی شرکت، متناسب با میزان سرمایه آن‌ها در شرکت است.

 

۷) شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف

 

شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف، شرکت‌هایی هستند که از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی‌ها و بهبود وضع اقصادی خود خدماتی را ارائه می‌دهد، تشکیل شده‌اند.

 

شرایط و مراحل ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

 

مراحل ثبت شرکت بازرگانی - هزینه ثبت شرکت بازرگانی - مزایای ثبت شرکت بازرگانی

 

اولین کاری که لازم است برای ثبت شرکت بازرگانی انجام دهید این است که نوع و موضوع فعالیت شرکت مدنظرتان را مشخص کنید؛ سپس از مناسب‌ترین و رایج‌ترین شیوه برای ثبت کردن شرکت خود استفاده کنید؛ درواقع رایج‌ترین نوع ثبت شرکت از نوع بازرگانی، شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌هایی با مسئولیت محدود هستند که در بررسی انواع و اقسام شرکت‌های بازرگانی به بررسی دقیق آ‌ن‌ها پرداختیم.

 

جهت ثبت شرکت بازرگانی از نوع سهامی خاص و با مسئولیت محدود باید شرایط عمومی لازم را داشته باشید که شامل: عدم ورشکستگی شرکت، برخوردار بودن از مکان مناسب جهت کسب و کار، داشتن دفاتر قانونی و رسمی، ارائه اظهارنامه و اساسنامه شرکت بازرگانی می‌باشد.

 

ثبت شرکت‌ بازرگانی یا به روش مستقیم انجام می‌شود یا به روش غیر مستقیم؛ منظور از ثبت شرکت به روش مستقیم این است که متقاضی، شخصاً درخواست ثبت شرکت را ارائه می‌دهد اما منظور از ثبت شرکت به روش غیر مستقیم این است که متقاضی از یک نماینده رسمی یا همان وکیل درخواست می‌کند تا او کارها و پیگیری‌های لازم برای ارائه درخواست ثبت شرکت را دنبال کند. بدیهی است که ثبت شرکت به روش غیر مستقیم یعنی به کمک یک وکیل کاردان نسبت به ثبت شرکت به روش مستقیم یعنی توسط خود شخص متقاضی که به امور حقوقی آشنا نیست، خیلی سریع‌تر انجام می‌شود؛ البته مدت زمان ثبت شرکت بازرگانی به انواع و اقسام آن که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم نیز بستگی دارد.

 

شرایط ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

 

  • برخوردار بودن از سرمایه حداقلی برای ثبت شرکت سهامی خاص که برابر با یک میلیون ریال می‌باشد.

 

  • برخوردار بودن از حداقل ۵ عضو که ۳ عضو آن باید هیأت مدیره را تشکیل دهند و ۲ عضو آن نیز باید بازرسان شرکت (اعم از بازرس اصلی و بازرس علی البدل) را تشکیل دهند.

 

  • فردی که به عنوان مدیر عامل شرکت بازرگانی انتخاب شده است باید حداقل ۱۸  سال داشته باشد.

 

  • حداقل ۳۵ درصد از سرمایه‌ در شرکت بازرگانی سهامی خاص باید به حساب بانکی بنام شرکت در شرف تاسیس واریز شود.

 

مراحل ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

 

  • ثبت نام اولیه در سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها

 

  • تعیین نام مناسب برای شرکت بازرگانی

 

  • ارسال ابلاغیه توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها برای تایید یا عدم تایید نام انتخاب شده برای شرکت بازرگانی که به مدت یک الی دو روز کاری به طول می‌انجامد.

 

  • واریز حداقل 35% از سرمایه شرکت سهامی خاص به حساب بانکی

 

  • امضاء تمامی اوراق شرکت توسط سهامداران و بازرسین شرکت

 

  • ارسال تمامی مدارک مورد نیاز از طریق پست پیشتاز برای اداره ثبت شرکت‌ها در صورت تایید نام شرکت بازرگانی

 

  • درصورت تایید مدارک ارسال شده به اداره ثبت شرکت‌ها و عدم وجود نقص در آن‌ها ثبت رسمی شرکت شما به مدت پنج الی هفت روز کاری به طول می‌انجامد.

 

  • ثبت نهایی شرکت و تخصیص شناسه ملی و شماره ثبت به شرکت ثبت شده بصورت رسمی.

 

  • واریز هزینه انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار.

 

  • اقدام برای اخذ کارت بازرگانی

 

شرایط ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود

 

  • حداقل اعضا برای تشکیل شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود باید ۲ نفر باشد.

 

  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود باید برابر با یک میلیون ریال باشد.

 

  • ارائه تعهد نامه‌ای برای پرداخت کل سرمایه به صورت یکجا؛ البته تعهد نامه‌ای که ارائه می‌دهید تنها نقش یک ضمانت نامه را دارد به گونه‌ای که نیاز نیست کل سرمایه‌ای که برای عضویت خود در شرکت ارائه می‌دهید را به بانک واریز کنید.

 

  • میزان سرمایه‌گذاری در شرکت بازرگانی با مسولیت محدود باید به صورت نقدی به مدیر عامل شرکت پرداخت شود.

 

مراحل ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود

 

  • ثبت نام اولیه در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

 

  • تهیه و تنظیم تمامی مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

 

  • تهیه و تعیین موضوع و قالب اصلی شرکت بازرگانی به همراه استفاده از کلمه “با مسئولیت محدود”

 

  • انتخاب کردن هر یک از اعضا شرکت بازرگانی و تعیین میزان سهام و اختیارات هر کدام از آن‌ها

 

  • انتخاب نام شرکت بازرگانی به همراه استفاده از کلمه “با مسئولیت محدود”

 

  • ارسال ابلاغیه توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها برای تایید یا عدم تایید نام انتخاب شده برای شرکت بازرگانی که به مدت یک الی دو روز کاری به طول می‌انجامد.

 

  • ارسال تمامی مدارک مورد نیاز از طریق پست پیشتاز برای اداره ثبت شرکت‌ها در صورت تایید نام شرکت بازرگانی

 

  • درصورت تایید مدارک ارسال شده به اداره ثبت شرکت‌ها و عدم وجود نقص در آن‌ها ثبت رسمی شرکت شما به مدت پنج الی هفت روز کاری به طول می‌انجامد.

 

 

  • ثبت نهایی شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود و تخصیص شناسه ملی و شماره ثبت به شرکت

 

  • واریز هزینه‌های مربوطه و انتشار مراتب ثبت شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار

 

 

شرایط اخذ کارت بازرگانی

 

همانطور که اشاره کردیم متقاضی ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص و با مسئولیت محدود پس از گذراندن مراحل ثبت شرکت باید برای اخذ کارت بازرگانی خود اقدام کند؛ اخذ کارت بازرگانی یا به صورت حقیقی است یا به صورت حقوقی. در ادامه شما را با شرایط اخذ کارت بازرگانی به صورت حقیقی و حقوقی آشنا خواهیم کرد.

 

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

 

  • حداقل سن متقاضی اخذ کارت بازرگانی باید ۲۳ سال باشد.

 

  • متقاضی کارت بازرگانی باید در یکی از بانک‌های داخل کشور، حساب بانکی داشته باشد.

 

  • متقاضی کارت بازرگانی نباید از هیچ گونه محکومیت کیفری یا ممنوعیت فعالیت برخوردار باشد.

 

  • متقاضی باید از کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم سربازی برخوردار باشد.

 

  • متقاضی باید مجوز فعالیت مرتبط با موضوع اقلامی که تصمیم به واردات و صادرات است داشته باشد.

 

  • متقاضی نباید در هیچ از مشاغل دولتی، به صورت رسمی مشغول به کار باشد.

 

  • متقاضی باید از مکان مناسب با امکانات کامل برای راه‌اندازی کسب و کار خود برخوردار باشد (سند باید تجاری یا اداری باشد).

 

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

 

  • فرد متقاضی اخذ کارت بازرگانی نباید در استخدام رسمی هیچ دستگاه یا وزارتخانه دولتی باشد.

 

  • فرد متقاضی اخذ کارت بازرگانی نباید هیچ گونه محکومیت یا سوء سابقه‌ای داشته باشد.

 

  • اعضای هیأت مدیره و روسای شرکت بازرگانی نباید هیچ گونه محکومیت موثر کیفری یا سوء سابقه‌ کیفری داشته باشند.

 

  • فرد متقاضی باید از پروانه فعالیت و مجوز برخوردار باشد.

 

مدارک لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

 

  • ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه هر یک از اعضای شرکت بازرگانی

 

  • ارائه اقرار نامه شرکت بازرگانی

 

  • ارائه مجوز فعالیت شرکت بازرگانی؛ تنها در برخی موارد خاص

 

  • ارائه گواهی نماینده رسمی یا همان وکالت‌ نامه درصورتی که وکیل شما کارهای ثبت شرکت را انجام داده باشد.

 

هزینه ثبت شرکت بازرگانی چقدر است؟

 

همانطور که اشاره کردیم شرکت بازرگانی انواع و اقسام متعددی دارد از این‌رو هزینه ثبت شرکت بازرگانی متناسب با نوع آن و همچنین عوامل دیگری شامل: حق تعیین نام شرکت، حق الوکاله وکیل، حق الثبت و … متفاوت می‌باشد؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاع یافتن از هزینه دقیق ثبت انواع شرکت‌های بازرگانی با جزئیات کامل، مطلب پیشنهادی زیر را مطالعه کنید.

نکات حائز اهمیت برای انتخاب نام شرکت بازرگانی

 

  • نام شرکت بازرگانی نباید خارجی باشد.

 

  • انتخاب نام شرکت بازرگانی باید براساس فرهنگ عمومی کشور و عناوین مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.

 

  • نام شرکت بازرگانی باید دارای مفهوم و معنا باشد.

 

  • نام انتخاب شده برای شرکت بازرگانی نباید قبلاً در جایی دیگر یا برای شرکت دیگری ثبت شده باشد.

 

مزایای ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

 

  • انجام فعالیت‌های تجاری کاربردی با جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک

 

  • آسان بودن نقل و انتقال سهام

 

  • محدودیت مسئولیت‌های مالی شرکاء متناسب با میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها در شرکت

 

  • تعیین هیأت مدیره

 

مزایای ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود

 

  • ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود تنها با ۲ عضو

 

  • بهره‌مند شدن هر یک از شرکاء از حق رأی متناسب با میزان سرمایه آن‌ها در شرکت

 

  • مدیر عامل شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود هم می‌تواند از شرکاء باشد و هم از افراد غیر شرکاء

 

  • بالا بردن میزان سرمایه به صورت اختیاری

 

  • نامحدود بودن دوران مدیریت برای مدیران شرکت (اعم از مدیرعامل، رئیس هیات مدیره، نایب رئیس هیات مدیره و غیره)
شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه