راهنمای ثبت شرکت دانش بنیان

  • 29 مهر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ثبت شرکت دانش بنیان   به چه شرکتی دانش بینان گفته می شود؟   شرکت دانش ­بنیان شرکتی نامیده می شود که از ۱% تا ۱۰۰% سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی است و یا از ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه­ها یا واحدهای پژوهشی است.   در […]

ثبت شرکت دانش بنیان

 

به چه شرکتی دانش بینان گفته می شود؟

 

شرکت دانش ­بنیان شرکتی نامیده می شود که از ۱% تا ۱۰۰% سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی است و یا از ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه­ها یا واحدهای پژوهشی است.

 

در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از ۵۰% باشد شرکت دانش­ بنیان خصوصی می باشد و در غیر اینصورت شرکت دانش بنیان دولتی می باشد.

 

دانشگاه­ها و واحدهای پژوهشی بعد از تصویب امکان تاسیس شرکت دانش­ بنیان در آیین­ نامه مالی و معاملاتی خود در هیئت امناء قادر هستند شروع به تشکیل و ثبت شرکت­ دانش بنیان نمایند.

 

 

هر شرکت دانش­ بنیان به پیشنهاد تعدادی از اعضاء هیئت علمی و تصویب دانشگاه یا واحد پژوهشی تاسیس می شود و یا تاسیس و ثبت آن توسط دانشگاه و واحد پژوهشی به اعضاء هیئت علمی پیشنهاد می­ شود.

 

ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان | ثبت شرکت در دانش بنیان

دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به اشکال ذیل می توانند در شرکت های دانش بنیان سهامدار باشند:

 

۱- به  خاطر اعتبار دانشگاه یا واحد پژوهشی قسمتی از سهام شرکت­ دانش ­بنیان به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی می ­شود. (حداقل ۵%).

 

۲- به خاطر استفاده کردن از مورد یا موارد مشخص و معینی از یافته ­های پژوهشی دانشگاه با واحد پژوهشی در شرکت،‌ بخشی از سهام شرکت با توافق سهامداران (دانشگاه یا واحد پژوهشی و دیگر سهامداران حقیقی یا حقوقی) به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی می ­شود (در هر مورد استفاده بنا بر ارزش موضوع استفاده شده، سهام مربوطه می­تواند از ۱% تا ۱۰۰% باشد).

 

۳- به علت سرمایه­ گذاری مستقیم دانشگاه بخشی از سهام شرکت دانش­ بنیان به نام دانشگاه است. (درصد سهام متناسب با میزان سرمایه­ گذاری است).

 

۴- به خاطر خدمات دیگری که دانشگاه به شرکت دانش ­بنیان ارائه می­ شود بخشی از سهام به نام دانشگاه می­ شود (متناسب با میزان خدمات).

 

۵- اگر شرکت دانش ­بنیان دولتی باشد بدون نیاز به ارائه هیچ خدماتی حداقل ۵۰% سهام به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی است.

 

۶- هر دانشگاه در سال نخست می­تواند یک شرکت مادر تخصصی راه­ اندازی کند.

 

۷- ایجاد کردن این شرکت ­ها با همکاری شهرداری­ ها یا مشارکت دانشگاه ­های منطقه در اولویت است.

 

ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان | ثبت شرکت دانش بنیان

تبصره۱: شرکت دانش­ بنیان بصورت شرکتی و مستقل از تشکیلات دانشگاه اداره می ­شود و دانشگاه به میزان سهامی که در شرکت دانش­ بنیان دارد در مدیریت آن تاثیر گذار است و در سود و ضرر آن شریک است.

 

تبصره ۲: سازمان­ های حقوقی (خصوصی یا دولتی) خارج از دانشگاه متناسب با میزان سرمایه­ گذاری خود می­ توانند سهامدار شرکت دانش­ بنیان باشند.

 

(شکل­ گیری شرکت­ های دانش ­بنیان با مشارکت صنایع دولتی یا خصوصی و دستگاه ­ها و سازمان­ های اجرائی در موفقیت آنها تاثیر دارد)

 

در صورتی که بیش از ۵۰% سهام اینگونه شرکت­ها دولتی باشد باید به تصویب هیات وزیران برسد.

 

تبصره ۳: رییس و معاونین دانشگاه و واحد پژوهشی در زمان تصدی مسئولیت می­توانند سهامدار شرکت ­های دانش­ بنیان بشوند، لیکن هیات مدیره و مدیر عاملی اینگونه شرکت ­ها را تا زمان تصدی مسئولیت نمی­ توانند داشته باشند.

 

تبصره ۴: در شرکت­ های دانش ­بنیان خصوصی اعضاء هیئت علمی دانشگاه ­ها و واحدهای پژوهشی متناسب با میزان وقت­ گذاری و نوع فعالیت در شرکت (علاوه بر انجام وظایف دانش بنیان) یا متناسب با میزان مشارکت در مالکیت فکری موضوعی که در شرکت استفاده می­ شود و یا متناسب با میزان سرمایه گذاری واقعی (نه اسمی) که در شرکت دارند، سهامدار می­ شوند.

 

تبصره ۵: در شرکت های دانش­ بنیان خصوصی، افراد حقیقی داخل یا خارج از دانشگاه یا واحد پژوهشی (غیر از اعضاء هیئت علمی) می توانند به دلایل خاص و یا شرایطی که دانشگاه یا واحد پژوهشی تعیین می­کند، صاحب بخشی از سهام بشوند.

 

تبصره ۶: جهت ایجاد شرکت­های دانش بنیان که اعضای هیات علمی صد در صد مالکیت را دارند.

 

احتیاجی به تصویب دانشگاه نیست و احراز عضویت علمی متقاضیان تاسیس شرکت کافی و لازم است.

 

 

لینک های مفید:  ثبت اختراع ثبت طرح صنعتی وکیل

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه