اطلاعات مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

مرداد ۲۶, ۱۳۹۶
تحریریه مشهور
اطلاعات مورد نیاز برای ثبت علامت تجاریReviewed by تحریریه مشهور on Aug 17Rating: ۵.۰علامت تجاری چیست و نحوه ثبت علامت تجاری چگونه است؟امروزه با توجه به بیشتر شدن میزان رقابت در بازار کسب و کار موجب توجه صاحبین مشاغل  به ماندگاری بیشتری احتیاج است

ثبت علامت تجاری

 

 

 

ثبت علامت تجاری و رقابت در بازار کسب و کار

 

امروزه با توجه به بیشتر شدن میزان رقابت در بازار کسب و کار موجب توجه صاحبین مشاغل  به ماندگاری در بازار و علاوه برآن باعث تمایل بیش از پیش ایشان به ماندگاری در اذهان مشتریان شده است و در این راستا یکی از مهمترین نکات ایجاد وجه تمایز از سایر رقبا و ماندگاری در صحنه رقابت ثبت علامت تجاری یا همان ثبت برند می باشد.

 

علامت تجاری به معنای انتخاب  نام یا طراحی نشانه ایی خاص جهت معرفی فعالیت های یک مجموعه است. علامتی که به صورت گویا در حافظه بصری افراد باقی می ماند به عنوان شناسه معرفی محصول و یا خدمات یک شخص یا یک مجموعه به جامعه می باشد.

 

در مواردی که این نشانه درست و حرفه ای  انتخاب، طراحی  و ثبت شده است حتی نسبت به نام مجموعه ماندگاری عمیق تر و طولانی تری داشته است به عنوان مثال شرکت اپل که امروزه برای همگان نامی آشناست دارای علامت یا لوگویی است که شاید حتی از نام آن مشهور تر و ماندگار تر باشد.

 

دانستن این نکته ضروری و بسیار مهم است که علامت تجاری علامتی است که در نهایت سادگی و اختصار طراحی می شود و اشاره به فعالیت یک مجموعه دارد و در طراحی آن می توان از حروف و یا اشکال مختلف یا خاصی استفاده نمود.

 

 

 

 

ثبت علائم تجاری | ثبت علامت تجاری

ثبت علائم تجاری | ثبت علامت تجاری

 

 

ثبت علامت تجاری

 

مرحله پس از انتخاب و طراحی یک علامت تجاری مناسب ، ثبت این علامت می باشد که به صورت انحصاری معرف فعالیت آن مجموعه  است  و استفاده از  آن توسط افراد دیگر منجر به پیگرد قانونی شده و شامل جرائم گاها سنگینی برای شخص یا مجموعه متخلف است. بنابر این لازم است به ضرورت و اهمیت ثبت علامت تجاری توجه ویژه ای فرمائید.

 

دراین قسمت  اشاره می کنیم که چه علامت هایی به عنوان علامت تجاری یا برند قابل ثبت است:

 

هر کلمه، حرف، عدد، ترسیمات دستی یا هندسی، عکس، شکل، رنگ یا ترکیبی از اینها که قدرت معرفی یک مجموعه را داشته باشد و باعث تشخیص یک کالا از سایر کالا ها شود علامت تجاری محسوب می شود و قابل ثبت می باشد و در برخی از کشورها  از جمله کشور ما شعارهای تبلیغاتی نیز به صورت انحصاری قابل ثبت می باشند.

 

 

 

ثبت علائم تجاری | ثبت علامت تجاری

ثبت علائم تجاری | ثبت علامت تجاری

 

 

کدام علائم به عنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت طبق ماده ۳۲ قانون علائم تجاری در موارد زیر قابل ثبت نیستند:

 

۱- نتواند  کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر جدا سازد.

 

۲- برخلاف موازین شرعی و اسلام یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

 

۳- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.

 

۴- عینا یا تقلید نشان نظامی، پرچم‌، یا سایر نشان های مملکتی یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد ذکر شده  یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیی ربط اجازه استفاده از آن داده شده باشد.

 

۵- کپی یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری شود که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه، شرکت یا شخص دیگری در ایران باشد.

 

۶- عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد، مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف، ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

 

۷- عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

 

 

 

ثبت علائم تجاری | ثبت علامت تجاری

ثبت علائم تجاری | ثبت علامت تجاری

 

 

مدارک لازم و مراحل ثبت علامت تجاری به شرح زیر است:

 

۱- ورود اطلاعات و بارگذاری اسکن مدارک زیر در سامانه اداره مالکیت صنعتی و تکمیل فرم اینترنتی اظهارنامه ثبت علامت تجاری

 

الف) مدارک ثبت علامت تجاری اشخاص حقیقی:

 

کپی شناسنامه و کارت ملی ، کپی مدارک دال بر فعالیت شخص متقاضی اعم از جواز کسب ، جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری و غیره ، نمونه گرافیکی ۶×۶ سانتیمتر علامت مورد درخواست ، کپی کارت بازرگانی شخص متقاضی در صورتی که  علامت لاتین مورد نظر باشد، توصیف علامت ، ارائه مستند معتبر معنی علامت در صورتی که علامت دارای معنای خاص و غیر معمول است.

 

ب) مدارک ثبت علامت تجاری اشخاص حقوقی:

 

کپی مدارک دال بر فعالیت شخص حقوقی متقاضی اعم از جواز کسب، جوازتاسیس ، پروانه بهرهبرداری و غیره، تصویر اولین روزنامه رسمی  تاسیس شرکت و روزنامه رسمی آخرین تغییرات  شرکت ، کپی شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا شرکت ، نمونه گرافیکی ۶×۶ سانتیمتر علامت مورد درخواست ، کپی کارت بازرگانی شرکت در صورتی که علامت لاتین مورد نظر باشد ، توصیف علامت ، ارائه مستند معتبر معنی علامت در صورتی که علامت دارای معنای خاص و غیر معمول باشد‌.

 

پ) تعیین طبقات مورد نظر جهت ثبت علامت تجاری در آن طبقات با توجه به مجوز فعالیتی که ارائه شده.

 

ت) پر کردن فرم اینترنتی درخواست استفاده از حق تقدم (در صورت لزوم) در صورتی که متقاضی بخواهد با استناد به تقاضای ثبت یا ثبت علائم تجاری در خارج از کشور از مزایای حق تقدم  (حداکثر ۶ ماه) استفاده نماید که می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تنظیم اظهارنامه ثبت علائم تجاری یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم نماید.

 

ث) در صورتی که درخواست ثبت علامت تجاری بصورت جمعی را دارید می بایست نسخه ای از شرایط و ضوابط  استفاده از علامت جمعی را که به تائید مقام صلاحیت دار ذی ربط رسیده است ارائه نمائید.

 

ج) پرداخت مبلغ اظهارنامه ثبت علامت تجاری بصورت اینترنتی و دریافت شماره اظهارنامه و رمز عبور که به شماره تلفن همراه متقاضی پیامک میشود.

 

لازم به تذکر است پرداخت هزینه نشانه تائید و ثبت نهایی اظهارنامه ثبت علائم تجاری محسوب شده و پس از آن امکان مرجوع نمودن هزینه و تغییر اطلاعات وضمائم وجود ندارد و متقاضی میتواند صرفا تا زمانی که اظهارنامه ثبت علامت تجاری ثبت نهایی نشده است، نسبت به ویرایش اطلاعات و ضمایم اظهارنامه ثبت علائم تجاری خود اقدام نماید.

 

 

 

ثبت علائم تجاری | ثبت علامت تجاری

ثبت علائم تجاری | ثبت علامت تجاری

 

 

۲- پس از طی مراحل بالا، پرونده متقاضی در نوبت کارتابل کارشناسان (۳ کارشناس) و همچنین رئیس اداره ثبت علامت تجاری قرار می گیرد و ایشان اظهارنام هراازلحاظ انطباق باشرایط ومقررات مندرج درقانون ثبت علائم تجاری بررسی میکنند و در صورتیکه علامت راقابل ثبت بدانند، اجازه منتشر کردن آگهی مربوط به آن را صادر میکنند وگرنه در صورت ابلاغ اخطار ، می بایست رفع نقص سریعا و در مدت زمان حداکثر ۳۰ روز صورت بگیرد و در غیر اینصورت درخواست بطور کل رد میگردد.

 

۳- پس از آن که ثبت علامت تجاری از نظر اداره مالکیت صنعتی بلامانع تشخیص داده شد و پیش نویس آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری صادر گردید ، متقاضی یا نماینده قانونی وی می بایست ضمن مراجعه حضوری به اداره مالکیت صنعتی نسبت به تشکیل پرونده بصورت فیزیکی اقدام نمایند و کپی برابر اصل کلیه مدارکی که اسکن آن ها را در هنگام ثبت اظهار نامه ثبت علامت تجاری در سامانه بارگذاری و ثبت کرده اند به کارشناس اداره تحویل نمایند.

 

۴- پس از این مرحله و در صورت عدم مغایرت مدارک فیزیکی با مدارک اسکن شده و بارگذاری شده در سامانه ، با توجه به شماره مکانیزه ای که در سامانه به پرونده علامت تجاری مورد نظر اختصاص یافته است متقاضی باید نسبت به پرداخت مبلغ انتشار روزنامه رسمی نوبت اول ثبت علامت تجاری از طریق سایت روزنامه رسمی اقدام نماید.

 

۵- پس از گذشت ۳۰ روز از انتشار روزنامه رسمی نوبت اول در صورتی که شخص یا اشخاصی نسبت به ثبت علامت تجاری مورد نظر ادعا یا اعتراضی نداشته باشند می بایست متقاضی نسبت به پرداخت روزنامه رسمی نوبت دوم ثبت علامت تجاری اقدام نماید و پس از انتشار روزنامه رسمی نوبت دوم با در دست داشتن هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم و سایر مدارکی که در سامانه از متقاضی درخواست شده است مجددا به صورت حضوری در محل اداره مالکیت صنعتی (طبقه دوم) حاضر شده و سند مالکیت علامت تجاری خویش را تحویل بگیرد.

 

 

 

ثبت علامت تجاری | ثبت علائم تجاری

ثبت علامت تجاری | ثبت علائم تجاری

 

 

در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با ثبت علائم تجاری و مسائل حقوقی آن نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق شماره ۴۳۰۰۰۴۳۰-۰۲۱ ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با کارشناسان خبره و وکلای پایه یک باتجربه همکار ما در موسسه مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

منبع : http://www.mashhoor.ir

لینک کوتاه: کپی لینک
مشاوره تخصصی در امور حقوقی و ثبتی شما شروع مشاوره

مطالب مشابه

نظرات و بازتاب ها

  • بازتاب: معمار صنعت
نظر خود را ارسال کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد