چگونه برند سازی کنیم؟

  • 11 مهر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

روش ثبت برند چیست با گسترش رقابت در بازار و در بین کسب و کارها و خدمات مختلف و نیز با توجه به گسترش روز افزون و خیره کننده تمایل مخاطبین و مشتریان کسب و کارهای گوناگون در استفاده از فضای مجازی و از آنجا که در فضای مجازی هیچ حد و مرز جغرافیایی برای […]

روش ثبت برند چیست

با گسترش رقابت در بازار و در بین کسب و کارها و خدمات مختلف و نیز با توجه به گسترش روز افزون و خیره کننده تمایل مخاطبین و مشتریان کسب و کارهای گوناگون در استفاده از فضای مجازی و از آنجا که در فضای مجازی هیچ حد و مرز جغرافیایی برای تبلیغ و معرفی یک محصول یا خدمت به مخاطبین وجود ندارد و اصطلاحا اینترنت و فضای مجازی مرزها را در هم شکسته است و مشتریان بیش از پیش تمایل به استفاده از محصولات دارای برندهای مشهور و شناخته شده  دارند، صاحبان مشاغل بزرگ و کوچک و ارائه کنندگان محصولات و خدمات مختلف را بسیار بیشتر از گذشته به فکر انتخاب و ثبت نام تجاری و پس از آن برندسازی، گسترش برند و تبلیغات وسیع علی الخصوص در فضای مجازی که مشتریان و مخاطبین هدف بیشتری دارد، انداخته است.

امروزه برند سازی به قدری اهمیت پیدا کرده که خود به صنعتی سود آور و بسیار پر اهمیت تحت عنوان ” صنعت برند سازی” تبدیل شده است و مالکین شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک و ارائه کنندگان خدمات گوناگون در سطوح مختلف، سعی دارند تا با بهره گیری از تجارب کمپانی ها و برندهای بزرگ و مشهور جهانی در زمینه تبلیغ و برند سازی و استفاده از نکات منفی و مثبت راهی که این بزرگان طی سالیان اخیر  پیموده اند، بهترین، پربازده ترین، کم ریسک ترین، کم هزینه ترین، به روز ترین و موثرترین شیوه های معرفی، تبلیغ و برندسازی را انجام دهند تا در بازار پر رقابت امروزه از رقبا جا نمانند.

از این رو ما در این مقاله سعی داریم تا با معرفی برخی از معروف ترین کمپانی ها و برند هایی که در زمینه برندسازی فعالیت و هزینه کرده اند و به موفقیت هایی نیز دست یافته اند و همچنین آشنایی با برخی از مهمترین مزایا و معایب گسترش و بسط برند آشنا نماییم.

راه های ثبت شرکت

نام و نشان تجاری خود را چگونه انتخاب کنیم و آن را توسعه دهیم؟

توسعه دادن برند، بسط برند یا بسط نام تجاری Brand  Extension به معنا و مفهوم توسعه یک نام تجاری در دسته ‌بندی‌های محصول جدید می باشد.

برای آنکه بتوان آینده درخشانی را برای یک نام یا نشان تجاری متصور بود، باید از ابتدا در مسیر صحیح و حرفه ای قدم برداشت و نخستین گام در این راستا انتخاب نام یا نشانی است که به شکلی صحیح شاخه فعالیت و اهداف سازمان و کسب و کار مورد نظر را به مخاطبین برساند و با صرف هزینه، وقت و انرژی کمتری به اهداف مورد نظر دست پیدا کند و ماندگاری بیشتری در اذهان داشته باشد.

نام تجاری موجود که به توسعه نام تجاری منجر می‌ شود را نام تجاری مادر یا والد “Parent Brand” می نامند.

اگر کسب ‌وکار یا محصول جدید دارای ارزش‌ها  و آرمان‌های هماهنگ و مطابق با سلیقه و میل مشتریان کسب‌ وکار اصلی باشد به احتمال بسیار زیاد از سوی آنها پذیرفته شده و مورد انتخاب و استقبال آنها قرار می گیرد.

توسعه یک نام تجاری در خارج از دسته‌بندی هسته مرکزی یا اصلی محصول می‌تواند خیلی  مفید باشد، به این معنا که به ارزیابی فرصت‌های دسته‌بندی نوع محصول، شناسایی منابع مورداحتیاج، کاهش ریسک و اندازه‌گیری و ارتباط با نام تجاری و تجدیدنظر در آن یاری می‌رساند.

بسط و تعمیم نام تجاری ممکن است موفق یا ناموفق باشد. که این امر به برنامه بازاریابی و مدیریت برند بر میگردد.

در ذیل نمونه هایی از برند های معروف جهانی در شاخه های فعالیت مختلف ذکر می نمائیم.

 

حتما اگر میخواهید برند بزرگی داشته باشید باید برای آن شرکت ثبت کنید

برخی از معروف ترین برند ها در صنعت برند سازی

الف) ) نمونه‌هایی که در آن بسط اسم یا نام تجاری با موفقیت همراه بوده است عبارت ‌اند از موارد زیر:

*- محصول اصلی برند Nike “کفش” می باشد. اما در هم اکنون  برند خود را در عینک آفتابی، توپ‌های فوتبال، بسکتبال و تجهیزات گلف و غیره توسعه داده است.
*- برند ویپرو “Wipro” که در اصل مرتبط به صنعت کامپیوتر بود به شامپو، پودر، و صابون توسعه‌یافته است.

*- برند ویرجین “Virgin” که در حوزه پروازهای ارزان قیمت هم اکنون فعالیت دارد (با ۵۳ برند) به بخشهایی نظیر توریسم فضایی، بخش سلامت و نیز مدیا وارد شده است.(ویرجین)

*- برند مارس”Mars” که یک نوشیدنی معروف می باشد، به بستنی، نوشیدنی شکلات نیز توسعه‌یافته است.

 

ب) نمونه‌هایی که در آن بسط اسم یا نام تجاری با شکست همراه بوده است عبارت ‌اند از موارد زیر:
*-  شرکت Cocacola در مورد نوشابه‌های جدید فراموش کرده بود که برند اصلی به چه علت مورد عنایت طرفداران آن قرارگرفته است.

این تفکر که طعم و مزه تنها عاملی بود که مصرف‌کننده آن را مورد توجه قرار می‌دهد، تفکری اشتباه بود.

*- شرکت  Rasna ، یک شرکت مشهور نوشابه‌سازی در هند می باشد.

هنگامی که این شرکت تلاش نمود تا از بازار محصولات خاص خود که در بازارهای خاص و محدود، ارائه می‌گشت “Niche Market” خارج گردد، به موفقیت زیادی دست نیافت.

*- هنگامی نوشابه‌های گازدار میوه‌ای “Oranjolt” مورد تجربه قرار گرفت که این کمپانی نام تجاری خود را مورد بمباران گسترده تبلیغاتی قرارداد.

“Oranjolt”  یک نوشیدنی میوه‌ای بود که در آن از کربنات به‌ عنوان نگه‌ دارنده استفاده ‌شده بود.

این نوع نوشیدنی در توزیع و شیوه‌های خرده ‌فروشی محصول خود مشکلات بسیاری داشت.

Oranjolt نیاز به یخچال داشت و این امر محصول را در معرض مشکلات کیفیتی بسیاری قرار می‌داد.

این نوع  محصول دارای یک‌ عمر مفید سه الی چهار هفته‌ای بود، درحالی‌که دیگر نوشابه‌های مشابه عمری در حدود پنج ماه داشتند.

 

مزایای و امتیازات  بسط و تعمیم برند :(Advantages  of  Brand  Extension)

1- پذیرش محصول جدید از سوی مشتری را تسهیل می‌ کند.

2- تصویری مطلوبتر از نام تجاری در ذهن مخاطب ایجاد می کند.
3- پذیرش ریسک را از سوی مشتریان کمتر می کند.
4- احتمال ارتقاء و افزایش توزیع محصول را افزایش می‌دهد.

5- علاقه و تمایل مصرف‌کننده را به آزمودن محصول جدید با نام تجاری معروف و شناخته شده افزایش می‌دهد.
6- هزینه‌های تبلیغاتی بهره‌وری بیشتری می‌یابد.

7- هزینه‌های تبلیغات برای فروش کاهش می‌یابد.

8- با تبلیغات برای نام تجاری اصلی، می توان برای فروش محصولات زیر شاخه برند استفاده نمود.
9- بسته‌بندی و لیبلینگ تاثیر گذارتر می گردند.
10- هزینه مقدماتی و اولیه و پیگیری برنامه‌های بازاریابی کاهش می‌یابد.

11- مزایای متعددی از بازخورد مثبت نام و نشان تجاری در اذهان مخاطبین ایجاد می شود که خود باعث موارد ذیل می شود:

تصویر نام تجاری اصلی ارتقاء پیدا میکند.
اگر برند تضعیف شده باشد احیاء می‌گردد.
توسعه برندهای بعدی زیر مجموعه را به مراتب تسهیل می کند.
متقاضیان و مشتریان محصولات و خدمات برند را افزایش می‌دهد و مشتریان جدید را به ارمغان می‌آورد.

 

معایب بسط و توسعه برند Disadvantages  of  Brand  Extension) ):

1-  اگر نام تجاری ای که توسعه ‌یافته است، از گروه‌بندی محصولات خود بیش از حد متعارف فاصله بگیرد، احتمالا اطمینان مشتریان و مخاطبین خود را تا اندازه قابل توجهی از دست می دهد.

بنابراین می بایست سازمان بر روی گروه‌بندی محصولات و تمرکز بر روی همان گروه بندی حساسیت خاصی داشته باشد و در انتخاب گروه بندی خدمات و محصولات خود هوشمندانه و حرفه ای عمل نماید.

2- این احتمال وجود دارد که محصول جدید به دلایل مختلفی با استقبال متقاضیان مواجه نشود که خود این مساله میتواند به اعتبار و محبوبیت محصول و برند اصلی خدشه وارد نماید.

3- این امکان وجود دارد که سازمان برای معرفی محصول جدید سرمایه‌گذاری کافی ننماید و نتواند آن را در اذهان مخاطبین جا بیندازد و در نتیجه با استقبال مشتریان و مخاطبین مواجه نشود که این خود می تواند باعث نا امیدی و مایوس شدن مدیران سازمان، سرمایه گذاران و حتی کارمندان سازمان شود و در روند رو به پیشرفت آن سازمان خلل جدی وارد نماید.

4- اگر بسط نام تجاری مزیت و امتیاز خاص و قابل توجهی نداشته باشد به احتمال زیاد با شکست مواجه می شود و این برای آن سازمان و کسب و کار دارای تبعات روانی منفی گسترده ای است، چرا که یک شکست اگر چاره اندیشی و ریشه یابی نشود می تواند به راحتی شکست های متعدد و بزرگتر بعدی را در پی داشته باشد و اصطلاحا سازمان به شکست و عدم موفقیت عادت می کند که می تواند به نابودی کامل آن کسب و کار بینجامد.

برای ثبت برند و ثبت شرکت با ما همراه باشید

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • ن.سعیدی پاسخ

    با تشکر
    از عوامل شکست برند ها هم لطفا مطلب بزارید

    29 مهر 1396 در 14:48