حکم مهریه زن ناشزه چیست؟ | آیا مهریه به زن ناشزه تعلق می‌گیرد؟

  • 10 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

زن به محض اینکه با مرد عقد می‌کند می‌تواند هر کاری که دوست دارد با مهریه خود بکند. یعنی هم می‌تواند مهریه خود را به صورت کامل از مرد بگیرد یا اینکه آن را به صورت کامل ببخشد و هم می‌تواند بخشی از مهریه خود را از مرد بگیرد و باقی آن را ببخشد. به […]

زن به محض اینکه با مرد عقد می‌کند می‌تواند هر کاری که دوست دارد با مهریه خود بکند. یعنی هم می‌تواند مهریه خود را به صورت کامل از مرد بگیرد یا اینکه آن را به صورت کامل ببخشد و هم می‌تواند بخشی از مهریه خود را از مرد بگیرد و باقی آن را ببخشد. به قول وکیل‌ها زن می‌تواند به محض عقد هر گونه تصرفی در مهریه خود انجام دهد. اما این قانون به این معناست که مهریه همیشه و در هر حالتی به زن تعلق می‌گیرد؟ حتی اگر زن ناشزه باشد؟ زن ناشزه کیست؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا به شما بگوییم که زن ناشره کیست و حکم مهریه زن ناشزه چیست؟

 

حکم مهریه زن ناشزه چیست؟ | آیا مهریه به زن ناشزه تعلق می‌گیرد؟

 

مهریه ؛ مهم‌ترین حقوق مالی زن در قانون

 

همانطور که اشاره کردیم مهریه حق زن است و او می‌تواند هر کاری که دوست دارد با مهریه‌اش بکند. در واقع مهریه مهم‌ترین حقوق مالی زن در قانون است که به محض عقد نکاح به او تعلق می‌گیرد. خیلی از آقایان فکر می‌کنند که اگر خدایی نکرده بخواهند از زن خود جدا شوند باید مهریه او را پرداخت کنند. به همین دلیل از بعضی از آقایان می‌شنویم که می‌گویند: “کی مهریه رو گرفته و کی داده؟”. در صورتی که زن به محض اینکه با مرد عقد کرد می‌تواند مهریه‌اش را تمام و کمال از او دریافت کند و حتماً نباید منتظر بماند تا روزی از مرد طلاق بگیرد. به هر حال پرداخت مهریه زن، دینی است بر گردن مرد که باید در طول زندگی مشترک با زن یا هر زمان که او درخواست کرد به او بپردازد.

 

به موجب این قانون که مهریه حق زن است و او به محض عقد می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را از مرد دریافت کند این سوال برای خیلی از آقایان پیش می‌آید که آیا زن در هر شرایطی حتی زمانی که ناشزه باشد هم می‌تواند مهریه‌اش را دریافت کند؟ آیا مهریه به زن ناشزه تعلق می‌گیرد؟ اول از همه باید بدانیم زن ناشزه کیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

زن ناشزه کیست؟ آیا مهریه به زن ناشزه تعلق می‌گیرد؟

 

حکم مهریه زن ناشزه چیست؟ | آیا مهریه به زن ناشزه تعلق می‌گیرد؟

 

زمانی که زن و مرد با یکدیگر عقد می‌کنند نسبت به یکدیگر مسئولیت‌هایی دارند. از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که مرد نسبت به زن در زندگی مشترک دارد می‌توان به پرداخت مهریه و نفقه اشاره کرد. مهم‌ترین مسئولیتی هم که زن نسبت به مرد در زندگی زناشویی دارد، تمکین از مرد است. اما تمکین از مرد یعنی چه؟ در واقع تمکین از مرد به دو نوع عام و خاص تقسیم می‌شود. منظور از تمکین عام، اطاعت از شوهر در برابر مسائل کلی زندگی مانند محل سکونت است و منظور از تمکین خاص روابط زناشویی است. به زنی که از شوهر خود تمکین نکند اصطلاحاً زن ناشزه می‌گویند.

 

خب حالا که متوجه شدید زن ناشزه کیست؟ وقت آن رسیده است که بدانید حکم مهریه زن ناشزه چیست؟ از آن جایی که مهریه مهم‌ترین حقوق مالی زن است و زن می‌تواند به محض عقد آن را از مرد دریافت کند، در صورتی که زن ناشزه باشد باز هم مهریه به او تعلق خواهد گرفت. در واقع ناشزه بودن زن سبب از بین رفتن حق مهریه او نخواهد شد. تنها  چیزی که در صورت نشوز بودن زن به او تعلق نمی‌گیرد نفقه او است. در این حالت نیز مرد باید بتواند با اسناد و مدارک لازم به دادگاه خانواده مراجعه کرده و ناشزه بودن زن خود را به دادگاه اثبات کند تا حق گرفتن نفقه از او سلب گردد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه