چه تفاوتی بین خيار شرط و شرط خيار وجود دارد؟

  • 2 خرداد 1402
  • محسن شیخ ها
  • 5 پرسش و پاسخ

معنا و مفهوم خیار شرط و شرط خیار چیست؟ این دو عبارت چه کاربردهای حقوقی‌ای دارند؟ در این نوشته ضمن توضیح این دو عبارت حقوقی که در ظاهر شباهت زیادی با هم دارند، تفاوت‌های آن‌ها را با هم بررسی نموده‌ایم.

گاهی درک و فهم عبارات و کلمات حقوقی برای مردم عادی که دانش و سواد حقوقی خاصی ندارند بسیار سخت و دشوار میشود و گاهی نیز برخی از عبارات حقوقی به دلیل شباهت زیادی که با هم دارند در بین اهل فن و وکلا و قضات محل اختلاف است و تفاسیر گوناگونی از آن ارائه میگردد. یکی از همین عبارات بحث خیار شرط و شرط خیار است که به دلیل شباهت‌ ظاهری بسیار زیادی که با هم دارند تصمیم گرفتیم در این نوشته بصورت خلاصه تفاوت‌ها این دو را با یکدیگر شرح دهیم.

 

تفوت بین خیار شرط و شرط خیار

چه تفاوتی بین خيار شرط و شرط خيار وجود دارد؟

گرچه در برخی از نوشته های حقوقی این دو ترکیب را به جای هم به کار می برند. شکی نیست که بین آن دو تفاوت وجود دارد و برای همین در ماده ۴۰۱ قانون مدنی هر دو ترکیب بکار رفته است. ماده فوق الذکر مقرر داشته است: «اگر برای خیار شرط مدت معین نشده باشد، هم شرط خیار و هم بیع باطل است».

خیار و خیار شرط به چه معنا هستند؟

خیار به معنی اختیار فسخ معامله است و چنانچه این اختیار ناشی از شرط مقرر بین طرفین عقد باشد، آن را «خیار شرط» می نامند، همانطور که ممکن است به هریک از علل مقرر در ماده 396 قانون مدنی ایجاد شود ولی خیارات دیگر مانند خیار مجلس، حیوان، عیب و غیره به حکم قانون به وجود می آیند، بدون این که توافق طرفین نقشی در آن ها داشته باشد و خیار شرط در نتیجه توافق و تلاقی اراده طرفین در ضمن عقد موجودیت پیدا می کند.

بررسی تفاوت خیار شرط و شرط خیار در قانون مدنی

ماده ۳۹۹ قانون مدنی می گوید: «در عقد بیع ممکن است شرط شود که در مدت معین برای بایع یا مشتری یا هر دو یا شخص خارجی اختیار فسخ معامله باشد».

آن موجود تبعی که در ضمن عقد اصلی در نتیجه تلاقی اراده‌ی طرفین ابراز وجود می کند شرط خیار است و آن اختیار فسخ که در نتیجه‌ی این موجود اعتباری تبعی حاصل می شود، «خیار شرط» نامیده می شود.

توجه به ماده ۴۰۰ قانون مدنی نیز تفاوت بین این دو اصطلاح را بیشتر عیان می سازد: «اگر ابتدا مدت خیار ذکر نشده باشد، ابتداء آن از تاریخ عقد محسوب است وگرنه تابع قرارداد متعاملین است».

 

بنابراین این شرط خیار نیست که مدت برای آن تعیین می شود، بلکه حق ناشی از آن، که خیار شرط (حق فسخ ناشی از شرط) نامیده می شود، باید مدت داشته باشد.

 

توجه به این دو جمله نیز معنای آن دو را روشن تر خواهد ساخت:

۱- شرط خیار یعنی شرطی که خیار (اختیار فسخ) ایجاد می کند.

۲- خیار شرط یعنی خیاری (اختیار فسخ) که از شرط حاصل می شود.

سبب ایجاد خیار را شرط خیار می نامند و آنچه در نتیجه‌ی آن شرط به وجود می آید، خیار شرط می گویند.

سخن آخر این که «خیار شرط نتیجه‌ی شرط خیار است».

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 5 دیدگاه
  • امید پاسخ

    احسنت. توضیح مختصر و کافی.

    1 خرداد 1402 در 13:28
  • علی پاسخ

    مفید بود ولی کاش برای فهم افرادی که شاید تسلط کامل نداشتن مثال هم می دید
    مثلاً ضمن عقد بیع که شرط خیار برای بایع تصریح شده ،بتواند ظرف سه روز از حین عقد معامله رو فسخ بکند .خیار شرط در واقع خیاری است که از شرط خیار ضمن عقد برای بایع حاصل شده ..درسته؟

    8 آذر 1401 در 12:28
  • معین پاسخ

    خدا بهتون عزت بده
    درجه1

    16 دی 1398 در 14:28
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیلی ممنون از لطفتون

      17 دی 1398 در 11:08
  • بهمن پاسخ

    بسیار عالی بود

    6 مهر 1398 در 02:34