تفاوت ثبت شرکت و ثبت برنددرچیست؟

  • 28 مرداد 1396
  • محسن شیخ ها
  • 1 پرسش و پاسخ

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برنددرچیست؟ ثبت شرکت و ثبت برند ثبت شرکت  ” ثبت شرکت و ثبت برند ” ثبت شرکت درکشورعزیز ما ایران ، ثبت شرکت و تلویحاً نام آن ها بر عهده ی اداره ی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری است و ثبت علائم تجاری  ، طرح های صنعتی و اختراعات بر […]

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برنددرچیست؟

ثبت شرکت و ثبت برند

ثبت شرکت

ثبت شرکت

 ” ثبت شرکت و ثبت برند 

ثبت شرکت

درکشورعزیز ما ایران ، ثبت شرکت و تلویحاً نام آن ها بر عهده ی اداره ی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری است و ثبت علائم تجاری  ، طرح های صنعتی و اختراعات بر عهده ی اداره ی مالکیت های صنعتی است .

تصدی امور مربوط به مالکیت صنعتی و همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوط به کنوانسیون های زیر مجموعه ،برعهدهی سازمان ثبت اسنادواملاک است که اداره ی مالکیت صنعتی به عنوان زیر مجموعه سازم ان ثبت واسناد واملاک کشور مسئولیت ثبت موضوعات مالکیت صنعتی اعم از اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی را عهده دار می باشد.

نسبت دادن واژه ی “صنعتی” از این سو  است که به صورت معمول اختراع جنبه ی صنعتی دارد و علامت های تجاری نیز بر روی کالاهای صنعتی الصاق می شوند و معرف محصولات ناشی از تولیدات صنعتی هستند.

در حال حاضر اداره ی مالکیت صنعتی و اداره ی ثبت شرکت ها هر کدام با استفاده از شیوه های نوین ، راه های متفاوتی را برای متقاضیان ثبت در نظر گرفته اند که ثبت هر یک از آنها ، آثار مختلفی رانیزبه همراه دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی هر یک از این تفاوت ها بپردازیم.

1-  ثبت شرکت و مراحل آن :

از آن جا که  برای تشکیل  یک شرکت  ، انتخاب اعضای آن لازم و بسیار مهم است ، در مرحله ی اول شناخت کامل شرکا از مهم ترین اقدامات تشکیل شرکت محسوب می شود.

از اقدامات بعد از آن، مراجعه به بانک و تقاضای افتتاح حساب برای شرکت است که برای آن می بایست کپی کارت ملی و شناسنامه صاحبان امضا شرکت و همچنین مدارک ثبتی شرکت را همراه داشته باشید.

لازم به ذکر است شرکت ، دارایی ای مستقل از دارایی اعضا دارد و اصل بر این است که شخص حقوقی دارای حقوق و تکالیف مستقل از اعضای خود است.

در شرایط فعلی ، اداره ی ثبت شرکت ها با ارائه ی روش های نوین ثبت اینترنتی  ،سهولت ودقت هرچه بیشتر کاربرای متقاضی ان رامدنظرداشته است.

متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت ثبت شرکت ها به صورت آنلاین جهت ثبت شرکت اقدامات لازم را به  عمل آورند.

” ثبت شرکت  و ثبت برند خود را با مشاوران ما در میان بگذارید

کلیه ی اطلاعات باید با دقت توسط متقاضی وارد سامانه شود ، سپس  در انتها سامانه  کلید تایید پذیرش را به متقاضی نشان می دهد که متقاضی باید پس از اطمینان از صحت و دقت در بارگذاری مطالب کلید پذیرش نهایی را کلیک نماید.

لذا متقاضیان با مراجعه به سایت ثبت شرکت ها ، نام شرکت را پیشنهاد می دهند که بهتر است این نام از سه کلمه تشکیل شده باشد.

در رابطه با ثبت اسم شرکت شایان ذکر است که انتخاب اسم شرکت جزء نخستین مقررات ثبت شرکت و یکی از مهم ترین مراحل تاسیس یک شرکت است و همانند مقررات ثبت برند ،مشمول  قواعدخاص خوداست.

طبق قانون،  نامشخص حقوقی بارعایت حق تقدم انجام می گیرد و شامل برخی از اسامی نمی شود،

از جمله ی این موارد عبارتند از:

1- نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی دارند یا نام های اختصاری متعلق به دولت ، ارکان حکومتی یا عمومی و غیره

2- اسامی ، عناوین و  اصطلاحات بیگانه و یا ترکیب 2 واژه ی فارسی و غیر فارسی

3- نام هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام شخص حقوقی دیگر ثبت شده باشد.

4- نام هایی که مخالف موازین شرعی باشد.

5- اضافه کردن کلماتی از قبیل اصل ، برتر و….. و یا اعداد (اعداد فقط به صورت حروفی قابل پذیرش می باشد )

تبصره: چنانچه نام پیشنهادی قابل ثبت نباشد در سامانه با ذکر علت، عدم ثبت آن ذکر می گرددکه تا دو بار قابل اعتراض می باشد که در مرحله ی دوم ، حکم صادره قطعی می باشد.

بعد از بررسی اطلاعات و تایید نام ، متقاضی 3 ماه فرصت دارد با درج نام تائید شده بر روی کلیه مدارک شرکت از قبیل اساسنامه ،اظهارنامه ، شرکت نامه ، تقاضانامه ، صورتجلسات ‌ و غیره آنها را همراه با مجوزهای لازم (در صورت لزوم) و تائیدیه افتتاح حساب به نام شرکت در شرف تاسیس و واریز حداقل 35% از مبلغ سرمایه شرکت در آن حساب (البته برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود الزامی به افتتاح حساب و واریز وجه وجود ندارد)نسبت به تکمیل اطلاعات وارسال مدارک ازطریق پست اقدام نماید.

کارشناس اداره ثبت شرکت ها

سپس کارشناس اداره ثبت شرکت ها کلیه مدارک و مندرجات در آن ها را به دقت بررسی می نماید و اگر ایرادی وجود داشته باشد مدارک صرفا از طریق پست به آدرس متقاضی عودت داده می شود و در سامانه علت عدم ثبت و عودت مدارک قید می شود که می توان نسبت به رفع و اصلاح ایرادات و ارسال مجدد مدارک از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اقدام  نمود و کارشناس اداره پس از بررسی و کنترل  مجدد مدارک ، چنانچه ایرادی وجود نداشته باشداقدامات ذیل را انجام می دهد:

1- ملاحظه کپی برابر اصل مدارک هویتی متقاضیان و تطبیق آنها با مشخصات مندرج در کلیه مدارک شرکت

2-  احراز هویت متقاضیان

3-  اخذ امضا از نماینده قانونی متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر

4-  تصدیق نماینده قانونی متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است

5- تعیین شماره ی ثبت شرکت

6-  نوشتن شماره ی ثبت در کلیه ی مدارک شرکت و اسناد مالکیت اموال متعلق به شرکت

7-  اسناد مالکیت به امضای رئیس اداره ثبت می رسد.

8 –  مسئول ثبت دفتر، تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضا گواهی می نماید

که یک نسخه از اصل اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه تحویل  نماینده قانونی موسسین شده و در صورتی که سند مالکیت هم وجود داشته باشد

به نماینده قانونی موسسین ( در صورتی که به وی تفویض اختیار شده باشد ) تحویل می گردد.

9-  نسخه ی دیگر اظهارنامه، اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، صورتجلسات و پیش نویس آگهی جهت تحریر به اتاق تایپ ارسال می شود و اقدام نهایی،  تحریروصدورآگهی تاسیس شرکت درروزنامه رسمی وروزنامه کثیرالانتشارمی باشدکه آخرین گام جهت ثبت یک شرکت تلقی میشود.

مزایا و آثار ثبت شرکت :

ثبت شرکت ، طبیعتا آثارمختلفی را نیز به همراه دارد که از جمله مزایای ثبت شرکت ، اخذ مجوزها و اعتبارات و امتیازاتی نظیر   سهولت در اخذ وام از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری اعم از دولتی و خصوصی است که در بسیاری از موارد ، فقط به شرکت ها تخصیص می یابد.

همچنین ثبت شرکت ، به شرکت ها امکان حضور در مناقصات و مزایدات را می دهد که منافع متعدد و قابل توجهی را برای طرفین معامله به همراه دارد.

از سایر مزایای ثبت شرکت  ،میتوان به فعالیت شرکت درچارچوب های رسمی وقانونی اشاره نمودکه به خودی خودم وجب ایجادتمایل بیشتری به همکاری میگردد، چراکه باثبت شرکت کلیه ی فعالیتهای شرکت ها،هم تحت حمایت قانون و هم تحت کنترل قانون قرار می گیرد که همین مهم به شرکت اعتبار خاصی می بخشد.

2- ثبت برند و مراحل آن :

قانون ثبت علائم و اختراعات ، مصوب سال 1310 و آئین نامه ی اجرایی این قانون ،مصوب سال 1337 مبنای حمایت می باشد.کسی که علامت تجاری به نام او ثبت شده است و کسی که علامت به طور موقتی یا دائمی از سوی مالک به وی منتقل گردیده است می تواند از علامت تجاری استفاده کند.

مراحل و مدارک لازم جهت ثبت برند عبارتند از:

1-ورود اطلاعات و بارگذاری اسکن مدارک زیر در سامانه اداره مالکیت صنعتی و تکمیل فرم اینترنتی اظهارنامه ی ثبت علامت تجاری

الف)اشخاصحقیقی: کپی شناسنامه وکارت ملی،کپی مدارکدال برفعالیت شخص متقاضی اعم ازجوازکسب،جوازتاسیس،پروانه بهره برداری وغیره،نمونه گرافیکی ۶×۶ سانتیمتر علامت مورد درخواست ، کپی کارت بازرگانی شخص متقاضی در صورتی که  علامت لاتین مورد نظر باشد، توصیف علامت ، ارائه مستند معتبر معنی علامتدر صورتی که علامت  دارای معنای خاص و غیر معمول است.

ب)اشخاص حقوقی: کپی مدارک دالبرفعالیت شخص حقوقی متقاضیاعمازجوازکسب،جوازتاسیس،پروانه بهرهبرداری وغیره،تصویراولین روزنامه ی رسمی  تاسی شرکت و روزنامه ی رسمی آخرین تغییرات  شرکت ، کپی شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا شرکت ، نمونه گرافیکی ۶×۶ سانتیمتر علامت مورد درخواست ، کپی کارت بازرگانی شرکت در صورتی که علامت لاتین مورد نظر باشد ، توصیف علامت ، ارائه مستند معتبر معنی علامت در صورتی که علامت دارای معنای خاص و غیر معمول باشد‌.

پ) تعیین طبقات مورد نظر جهت ثبت علامت تجاری در آن طبقات با توجه به مجوز فعالیتی که ارائه شده

ت) پر کردن فرم اینترنتی درخواست استفاده از حق تقدم ( در صورت لزوم ) در صورتی که متقاضی بخواهد با استناد به تقاضای ثبت یا ثبت نهایی علامت در خارج از کشور از مزایای حق تقدم  ( حداکثر ۶ ماه ) استفاده نماید که می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تنظیم اظهارنامه علامت یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم نماید.

ث) در صورتی که درخواست ثبت علامت تجاری بصورت جمعی را دارید می بایست نسخه ای از شرایط و ضوابط  استفاده از علامت جمعی را که به تائید مقام صلاحیت دار ذیربط رسیده است ارائه نمائید.

ج) پرداخت مبلغ اضهارنامه بصورت اینترنتی و دریافت شماره اظهارنامه و رمز عبور که به شماره تلفن همراه متقاضی پیامک میشود.

لازم به تذکراست،پرداخت هزینه نشانه تائیدوثبت نهایی اظهارنامه محسوب شدهو پس از آن امکان برگرداندن هزینه وتغییراطلاعات وضمائم وجود ندارد ومتقاضی میتواند صرفاتازمانیکه اظهارنامه یاوهنوزثبت نهایی نشده است نسبت به ویرایش اطلاعات و ضمایم اظهارنامه ثبت برند اقدام نماید.

2- پس از طی مراحل بالا ، پرونده متقاضی در نوبت کارتابل کارشناسان ( ۳کارشناس ) و همچنین رئیس اداره ثبت علامت تجاری قرار می گیرد و ایشان اظهارنامه راازلحاظ انطباق باشرایط ومقررات مندرجدرقانون ثبت علائم تجاری بررسی می کنندودرصورتی که علامتراقابل ثبت بدانند،اجازه ی منتشرکردنآگه ی مربوطبه آن راصادرمیکنند وگرنه در صورت ابلاغ اخطار ، می بایست رفع نقص سریعا و در مدت زمان حداکثر ۳۰ روز صورت بگیرد و در غیر اینصورت درخواست بطور کل رد می گردد.

” مواردی که برای ثبت شرکت و ثبت برند بدانید

ذکر نکاتی در رابطه با ثبت برند

1- طبق قانون اظهارنامه ی ثبت علامت به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت علامت تجاری برای آن ها درخواست شده و بر اساس طبقه بندی داخلی یا طبقه بندی بین المللی باشد به اداره ی مالکیت صنعتی تسلیم می شود.

2- پرداخت هزینه های ثبت علامت، برعهدهیمتقاضیاست و چنانچه علامت تجاری در نهایت قابل ثبت نباشد هزینه های پرداختی به متقاضی عودت داده نمی شود.

3- پس ازانتشارآگهی اظهارنامه وتازمان ثبت علامت،متقاضیا ز همان امتیازات وحقوقی برخورداراست که درصورت ثبت نهایی علامت برخوردار خواهد شد.

با این حال هرگاه به وسیله ی متقاضی ثبت ، درباره ی عملی که پس از آگهی اظهارنامه انجام شده دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل ، علامت قانونا قابل ثبت نبوده است ، به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا عدم ثبت علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می شود.

” ثبت برند “

4- هرگاه اداره ی مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در قانون رعایت شده است

علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ی ثبت را به نام متقاضی صادر می نماید.

5- مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن می باشد که این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله بعدی با پرداخت هزینه ی مقرر قابل تمدید است و یک مهلت ارفاقی شش ماهه نیز که از پایان هر دوره ده ساله شروع می شود ، برای پرداخت هزینه ی تمدید با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته می شود.

6- هر ذینفع می تواند از دادگاه  ،ابطال ثبت علامت را درخواست نماید ورسیدگی به اختلافاتی که بر اثر اجرای این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن بوجود می آید ، طبق ماده ی 59 در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی شهر تهران می باشد.

حقوق ناشی از ثبت علامت به شرح زیرمی باشد:

حق استفاده ی انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات  بهثبترساندهباشد. بهگونه ای که :

الف)استفاده از هر گونه علامت که در ایران ثبت شده باشد ، توسط هر شخص غیر از مالک علامت ، مشروط به موافقت کتبی و رسمی مالک آن می باشد.

ب)مالک علامت ثبت شده می تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت کتبی وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتا منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری گردد ، در دادگاه اقامه ی دعوی نماید.این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه موجب  گمراهیعموممیگردد.

قابل ذکر است اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه ی استفاده از آن بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه  باشد

ویاموجبات فریب عموم رافراهم کند،نمی تواندبه عنوان یک نام تجاری به کاررودوغیرقانونی تلقی میگردد.

طبق ماده ی 32،علامت در موارد ذیل قابل ثبت نیست:

الف)نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه ی دیگر متمایز سازد.

ب)خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

پ)مراکز تجاری یا عمومی را به خصوص در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یاخصوصیات آنهاگمراه کند.

ت)عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور ، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اندبوده یا موارد مذکور یکی از اجزای آن علامت باشد. مگر آن که توسط مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه ی استفاده از آن صادر شود.

ث) عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه ی یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالا ها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه ی دیگری در ایران معروف است.

ج) عین یا شبیه آن قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفا میان استفاده از علامت و مالکیت علامت معروف، ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

چ) عین علامتی باشد که قبلا به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت، موجب فریب گردد.

 “ ثبت شرکت  و ثبت برند

“ مشاوره رایگان  تلفن : ۸۸۲۱۴۸۲۱ (۰۲۱) “

ثبت برند ثبت برند

 

پیوند : ثبت شرکت

منبع : http://www.mashhoor.ir

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 1 دیدگاه
  • تشریفات تهران پاسخ

    درسته ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی طبق ماده ی 8 ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در مناطق آزاد، اطلاعات و مدارک بیشتری نیاز داره
    ممنون از اطلاعات دقیق ثبت شرکتی شما

    23 شهریور 1396 در 10:58