ثبت شرکت مشهور تخصصی ترین مرکز ثبتی و حقوقی در ایران

مراحل ثبت برند و علامت تجاری در ۷ گام ساده

فروردین ۳, ۱۳۹۷
تحریریه مشهور

مراحل ثبت برند و علامت تجاری

 

نکته مهم: در ارتباط با مدت اعتبار سند ثبت برند ذکر این نکته مهم ضروری است که مطابق با بند “د” ماده ۴۰ قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی وعلائم تجاری، تحت هر شرایطی اعتبار اولیه برندی که به ثبت می رسد (چه برند شخص حقیقی و چه برند شخص حقوقی) «۱۰ سال از تاریخ ارسال اظهارنامه ثبت برند است» و پس از مدّت ۱۰ سال نیز مهلت ۶ ماهه ای وجود دارد تا مالک برند نسبت به تمدید برند خود برای مدّت ۱۰ سال دیگر اقدام نماید و این چرخه بصورت متوالی و نامحدود ادامه خواهد داشت. بنابراین به هیچ عنوان امکان ثبت برند و ثبت علامت تجاری برای مدت کمتر از ۱۰ سال وجود ندارد. بنابراین متقاضیان ثبت برند مراقب باشند که در دام کلاهبرداران و سود جویان گرفتار نشوند. 

 

ادامه…

 

ثبت برند امروزه از اهمیت بسزایی برخوردار است و از همین رو شاهد روز افزون متقاضیان آن هستیم و به دلیل پیچیدگی های خاصی که مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری دارد و به منظور آگاهی هرچه بیشتر شما متقاضیان گرامی، در این نوشته بصورت کاملا ساده و البته جامع و کامل، مراحل ثبت برند و علامت تجاری را در ۷ گام ساده شرح داده ایم و پس از آن به مسائلی مانند مدارک مورد نیاز ثبت برند و زمانی که بطول می انجامد تا برند شما به ثبت برسد و همچنین هزینه ثبت برند پرداخته ایم. بنابراین چنانچه متقاضی ثبت برند و ثبت علامت تجاری هستید توصیه می نماییم مقاله حاضر را بصورت کامل مطالعه نمایید.

 

  • چنانچه در مورد مراحل، مدارک مورد نیاز و هزینه ثبت برند نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می توانید از طریق تماس با شماره ۴۳۰۰۰۴۳۰-۰۲۱ با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مشهور مشاوره تخصصی رایگان داشته باشید. 

 

اینفوگرافیک مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

اینفوگرافیک مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند در ۷ گام ساده

 

۱- مشاوره رایگان با کارشناسان باتجربه موسسه حقوقی مشهور در ارتباط با پروسه ثبت برند و مدارک مورد نیاز آن و مدت زمانی که حدوداً به طول می انجامد تا برند شما به ثبت برسد و همچنین هزینه ثبت برند و ثبت علامت تجاری ، اولین گام از مراحل ثبت برند است و اقدام بعدی انتخاب یک واژه مناسب، شکل و تصویر زیبا و یا ترکیبی از هر دو است و باید این موارد را به گونه ای انتخاب نمایید که برند شما به راحتی در اذهان مخاطب ماندگار شود و معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه می نمایید و در همین رابطه نیز می توانید از تخصص کارشناسان خبره موسسه مشهور بهره مند شوید.

 

۲- مرحله بعدی آن است که ابتدا استعلام نمایید عین یا شبیه برندی که قصد ثبت آن را دارید قبلا در همان طبقه ثبت شده است یا خیر، چرا که در صورت وجود کوچکترین مشابهتی بین برند مورد نظر شما و برندی که قبلا در همان طبقه ثبت شده است، اظهارنامه علامت تجاری شما رد خواهد شد و برندی که تقاضای آن یکبار از سوی کارشناسان اداره مالکیت معنوی رد شود، برای دفعات بعدی شانس بسیار کمی برای ثبت شدن دارد و اصطلاحاً سابقه چنین برندی خراب می شود.

 

ما به شما اکیداً توصیه می نماییم که این مرحله از مراحل ثبت برند را کاملاً جدی بگیرید! و قبل از شروع هر اقدامی ابتدا برند مورد نظر خود را استعلام نمایید تا از درصد موفقیت در ثبت شدن آن اطلاع پیدا کنید و از همین طریق از هدر رفتن هزینه و زمان خود جلوگیری نمایید.

 

برای استعلام برند بصورت کاملاً رایگان، فوری و آنلاین و در هر زمانی از شبانه روز می توانید از طریق کلیک بر روی آیکون زیر، وارد مرحله مربوطه شوید و بدون نیاز به داشتن تجربه و دانشی خاص، برند مورد تقاضای خود را در طبقه مورد نظرتان استعلام نمایید و چنانچه «عین و یا شبیه» برند مورد نظرتان قبلاً برندی ثبت نشده بود، آنگاه با خیالی آسوده مراحل ثبت برند را آغاز نمایید.

 

 

 

 

 

۳- سومین مرحله از مراحل ثبت برند فراهم نمودن مدارک مورد نیاز آن است که در ادامه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند را شرح داده ایم

 

۴- در مرحله بعدی باید با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید و اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود نمایید و مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی (اگر قصد ثبت برند لاتین را دارید) و همچنین نمونه برند خود با اندازه ۶ × ۶ سانتیمتر را در سامانه فوق بارگذاری نمایید و پس از طی نمودن و تکمیل مراحل مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مربوطه، در سامانه برای شما برگه ای نمایش داده می شود که باید آن را پرینت نموده و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه نموده و از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری دریافت کنید و با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری ورمز عبور دریافت نمایید که جهت پیگیری های بعدی و اطلاع از نوبت شما در صف هر کدام از کارشناسان و اقدامات بعدی باید از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید

 

۵- پس از آنکه اظهارنامه ثبت علامت تجاری شما توسط هر سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی و فاقد نقص اعلام و مورد تایید قرار گرفت، برای شما پیامکی ارسال می گردد که هزینه انتشار روزنامه رسمی مرحله اول را پرداخت نمایید

 

۶- با واریز هزینه انتشار روزنامه رسمی مرحله اول و منتشر شدن آن و سپری شدن ۳۰ روز از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول، باید نسبت به پرداخت هزینه مرحله دوم انتشار روزنامه رسمی ثبت علامت تجاری و هزینه حق الثبت اقدام نمایید

 

۷- آخرین گام از مراحل ثبت برند آن است که با در دست داشتن کپی برابر اصل مدارکی که در مرحله تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت علامت تجاری در سامانه مرکز مالکیت معنوی تکمیل و ارسال نموده اید و همچنین نسخه کاغذی روزنامه رسمی هر دو مرحله اول و دوم، به مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید و سند برند خود را تحویل بگیرید

 

هزینه ثبت برند چقدر است؟

 

با توجه به تعداد طبقه ای که برای ثبت برند خود انتخاب می نمایید و همچنین با لحاظ این موضوع که تصمیم به ثبت برند شخص حقیقی و یا حقوقی را دارید، هزینه ثبت برند متغیر و متفاوت خواهد بود.

 

در تصویر زیر هزینه ثبت برند برای شخص حقیقی و همچنین هزینه ثبت برند برای شخص حقوقی بصورت کامل مشخص شده است که با مشاهده آن می توانید از هزینه های مربوطه بصورت دقیق مطلع شوید و در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید، کارشناسان با تجربه ما پاسخگوی سوالاتتان خواهند بود.

 

هزینه ثبت برند

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

دلایل مهم ثبت برند

 

تصور نمایید که مدّت زیادی است با نام و یا نشان تجاری خاصی به فعالیت می پردازید و به دلیل عملکرد خوبی که در بخش بازاریابی، تبلیغات، کیفیت کالاها، محصولات و یا خدمات خود داشته اید و همچنین به علت احترام به حقوق مشتریانتان، بازار خیلی خوب و پر سودی برای خود فراهم آورده اید و در بین مشتریانتان دارای محبوبیت زیادی شده اید، اما اگر برند و یا علامت تجاری خود را به ثبت نرسانده باشید، با دستان خودتان امکان سوء استفاده از برند خود را فراهم آورده اید و این امکان وجود دارد که سودجویان از برند شما سوء استفاده نمایند و دسترنج سال ها فعالیت و تلاش و کوشش و اعتبار محصولات و کالاهای و خدمات شما را به تاراج ببرند و یا حتی اقدام به ثبت برند و ثبت علامت تجاری شما نمایند که در چنین شرایطی متاسفانه شما نمی توانید به بهره مندی از حمایت های قانونی خیلی امیدوار باشید و اثبات این موضوع که شما مالک اصلی برند هستید و طرف مقابل از نام و نشان تجاری شما سوء استفاده کرده است، کاری سخت و دشوار خواهد بود.

 

با کمال تاسف باید بگوییم در سال های اخیر از این دست مسائل بسیار اتفاق افتاده است و کسب و کارهای بزرگی را به ورطه نابودی کشانده است. بنابراین اگر تصور نمایید که این اتفاقات برای شما پیش نمی آید و در اصطلاح فقط برای دیگران است، سخت در اشتباهید.

 

لذا اگر نام و نشان تجاری معتبری دارید که بنا به هر علتی تا کنون به ثبت نرسانده اید و یا اگر تصمیم به شروع فعالیت و ورود به کسب و کار و بازار پر رقابت امروزی را دارید، تصویه اکید ما این است که حتماً در اسرع وقت اقدام به ثبت برند و ثبت علامت تجاری خود نمایید. 

 

چرا انجام صحیح مراحل ثبت برند از اهمیت زیادی برخوردار است؟

 

ثبت برند و ثبت علامت تجاری از خدمات پر متقاضی و مهمی است که توسط اداره مالکیت معنوی ارائه می شود و از آنجائیکه این اداره فقط در شهر تهران مستقر است، تمامی اظهارنامه های ثبت علامت تجاری که در سامانه اینترنتی این اداره ثبت می شود، توسط کارشناسان مربوطه بررسی و اعلام نتیجه می شود.

 

به دلیل آنکه هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت علامت تجاری به این اداره ارسال می شود و از طرفی تعداد کارشناسان اداره مالکیت معنوی محدود است، طبیعتا با صف های طولانی بررسی اظهارنامه های ثبت علامت تجاری مواجه هستیم و گاهاً مشاهده می شود که بررسی این اظهارنامه ها توسط کارشناسان چند ماه به طول می انجامد که اگر در هنگام تنظیم و ارسال آنها دقت لازم را معمول نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا بدتر از آن با اخطار رد اظهارنامه مواجه می شوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما می شود.

 

به همین جهت رعایت موارد قانونی و انجام صحیح مراحل ثبت برند از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا به همین خاطر تصمیم گرفتیم شما را با مراحل ثبت برند و مدارک مورد نیاز آن بصورت گام به گام و ساده آشنا نماییم.

 

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

برای ثبت برند چه مدارکی مورد نیاز است؟

 

بسته به اینکه تصمیم به ثبت برند شخص حقیقی، یعنی برندی که مالک آن شخص حقیقی است دارید و یا تصمیم به ثبت برند حقوقی، یعنی برندی که مالک آن شرکت ها، موسسات و یا سازمان ها خواهند بود، را دارید و همچنین بسته به اینکه برندی که ثبت می نمایید فارسی باشد و یا لاتین باشد، مدارکی که باید تهیه نمایید تا حدودی با هم متفاوت است که در ادامه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقیقی و شخص حقوقی را با هم بررسی می نماییم.

 

الف) مدارک مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقیقی:

 

۱- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص یا اشخاص متقاضی ثبت برند

 

۲- کپی برابر اصل کارت بازرگانی شخص متقاضی (اگر برند مورد نظر لاتین باشد)

 

۳- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

 

ب) مدارک مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقوقی:

 

۱- کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت

 

۲- کپی آخرین روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت (درصورت وجود)

 

۳- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضاء دارند

 

۴- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

 

۵- کپی کارت بازرگانی شرکت (اگر برند مورد نظر لاتین باشد)

 

  • نکته: مالک یک برند می تواند بصورت همزمان دو یا چند شخص حقیق و حقوقی باشند که در اینصورت باید تعیین نمایید که هر کدام از اشخاص مذکور، مالک چند درصد از برند خواهند بود.

 

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

ثبت برند چقدر زمان می برد؟

 

هنگامی که اظهارنامه برند و علامت تجاری خود را در سامانه ارسال می نمایید، در نوبت بررسی کارشناسان (۳ کارشناس) و همچنین رئیس اداره علائم تجاری قرار می گیرد و در واقع نوبت شما و این موضوع که چند نفر قبل از شما در صف انتظار بررسی اظهارنامه هستند، تعیین کننده مدت زمان ثبت برند مورد نظرتان است.

 

اما در حالت کلی و بصورت میانگین، ثبت برند و ثبت علامت تجاری چیزی در حدود ۲ الی ۳ ماه کاری زمان میبرد. 

 

برندی که به ثبت می رسد تا چه مدت اعتبار دارد؟

 

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره گردید، مدت اعتبار برندهایی که به ثبت می رسند، «۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه» است و همچنین در پایان این مدت ۱۰ ساله، یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید برند وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتما قبل پایان یافتن این مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید و اگر اقدام به تمدید برند خود در این بازه زمانی ننماید، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می تواند با طی نمودن مراحل پیش گفته، برند فوق را بنام خود ثبت نماید!

 

در پایان لازم به ذکر است چنانچه با مطالعه متن فوق همچنان سوالی در رابطه با مراحل ثبت برند ، نحوه تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری ، طبقه بندی علامت تجاری و غیره دارید که بدون پاسخ مانده است و یا در موارد فوق و همچنین در مورد ثبت طرح صنعتی نیاز به راهنمایی و مشاوره دقیق و تخصصی دارید، می توانید به راحتی ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با کارشناسان خبره ثبتی و وکلای پایه یک باتجربه همکار ما در موسسه مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

⚖️موسسه حقوقی مشهور تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت، ثبت برند و خدمات حقوقی در ایران

 

۰۲۱-۴۳۰۰۰۴۳۰📞

 

مراحل ثبت برند و علامت تجاری در ۷ گام ساده
۲۸۳ امتیاز
لینک کوتاه: کپی لینک
مشاوره تخصصی در امور حقوقی و ثبتی شما شروع مشاوره

مطالب مشابه

نظرات و بازتاب ها

نظر خود را ارسال کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد

phone برای تماس کلیک کنید ۰۲۱-۴۳۰۰۰۴۳۰