دستور رئیس قوه قضائیه برای شناسایی و برخورد با شاهدان پولی

  • 17 فروردین 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

شناسایی و برخورد با شاهدان پولی   به گزارش موسسه حقوقی مشهور، حجت الاسلام و المسلمین آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه امروز هفدهم فرودین ماه نود و نه ضمن صدور بخشنامه‌ای به حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه دستور داد تا افرادی را که بصورت حرفه‌ای در اطراف واحدها و مجتمع‌های قضایی حضور دارند و با […]

شناسایی و برخورد با شاهدان پولی

 

به گزارش موسسه حقوقی مشهور، حجت الاسلام و المسلمین آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه امروز هفدهم فرودین ماه نود و نه ضمن صدور بخشنامه‌ای به حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه دستور داد تا افرادی را که بصورت حرفه‌ای در اطراف واحدها و مجتمع‌های قضایی حضور دارند و با دریافت پول و یا امتیاز، به عنوان شاهد در پرونده‌ها حضور پیدا می‌کنند و شهادت کذب می‌دهند، شناسایی نماید و مورد تعقیب قرار دهد.

 

دستور رئیس قضائیه خطب به حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه برای شناسایی شاهدان پولی و برخورد با شاهدان پولی

 

در بند اول بخشنامه ذکر شده است: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه حداکثر ظرف دو ماه ترتیبی اتخاذ نماید که امکان ثبت مشخصات گواهان در سامانه مدیریت پرونده قضایی امکان‌پذیر باشد.

 

بند دوم این بخشنامه اشاره می‌نماید: قضات دادگاه‌ها و دادسراها نسبت به احراز هویت شهود تعرفه شده و درج مشخصات گواهان در سامانه مذکور و استخراج سابقه آنان اقدام کنند.

 

در بند سوم بخشنامه تصریح شده است: در صورت کشف شهادت کذب و تبانی در اثنای تحقیقات یا رسیدگی فوراً مراتب صورتمجلس و جهت تعقیب کیفری مرتکبین اقدامات لازم معمول گردد.

 

همچنین رئیس قوه قضائیه در بند چهارم این بخشنامه دستور داده است: مرکز حفتظت اطلاعات قوه قضائیه ضمن مراقبت مستمر در این خصوص، نسبت به شناسایی و معرفی اشخاصی که در اطراف واحدهای قضایی به صورت حرفه‌ای حضور داشته و در قبال اخذ مال یا امتیاز، مبادرت به ادای شهادت کذب در مراجع قضایی می‌کنند، اقدام کند.

 

توضیح آنکه:

 

متاسفانه بحث زشت و ناپسند شهادت کذب و دروغ شاهدان پولی در پرونده‌های مختلف، خصوصاً پرونده‌هایی که طرفین آن اعم از خواهان و خوانده و یا شاکی و مشتکی عنه فاقد دلایل و اسناد قوی هستند، در طی سالیان اخیر رشد بیشتری داشته است.

 

در واقع شاهدان پولی با دریافت مبالغ بعضاً هنگفت و یا دریافت امتیازات گوناگون از طرفیت برخی از پرونده‌های قضایی، در دادگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و با سوگند دروغ اقدام به شهادت کذب به نفع یکی از طرفین پرونده می‌نمایند که این موضوع دارای اثرات بعضاً جبران ناپذیری است.

 

چراکه گاهی همین شهادت دروغ شاهدان پولی تنها دلیل یا مهمترین دلیل موجود در پرونده می‌شود و دادگاه بر همین اساس اقدام به صدور رای می‌نماید که ممکن است حق و حقوق شرعی و قانونی طرف دیگر پرونده را به راحتی تضییع نماید.

 

حضور شاهدان پولی اطراف مجتمع‌ها و واحدهای قضایی تا جایی پیش رفت که امروز رئیس محترم قوه قضائیه اقدام به صدور بخشنامه‌ای مبنی بر شناسایی و برخورد با شاهدان پولی نمود که در بالا مشاهده فرمودید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه