پیروزی مهم حقوقی ایران بر آمریکا در دادگاه لاهه

  • 11 مهر 1397
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

پيروزی مهم ايران بر آمريکا در معتبرترين نهاد حقوقی دنيا   جلسه ديوان بين‌المللی دادگستری با موضوع بررسی درخواست ايران جهت صدور قرار موقت برای آمريکا در اعتراض به تصميم واشنگتن برای بازگرداندن تحريم‌های يک‌ جانبه عليه تهران برگزار و رای اين دادگاه به نفع ايران اعلام شد.   به گزارش مشهور، ايران ۲۵ تيرماه […]

پيروزی مهم ايران بر آمريکا در معتبرترين نهاد حقوقی دنيا

 

پیروزی ایران بر آمریکا در دادگاه لاهه

پیروزی ایران بر آمریکا در دادگاه لاهه

جلسه ديوان بين‌المللی دادگستری با موضوع بررسی درخواست ايران جهت صدور قرار موقت برای آمريکا در اعتراض به تصميم واشنگتن برای بازگرداندن تحريم‌های يک‌ جانبه عليه تهران برگزار و رای اين دادگاه به نفع ايران اعلام شد.

 

به گزارش مشهور، ايران ۲۵ تيرماه سال جاری در واکنش به اقدام دولت آمريکا در اعمال مجدد تحريم‌های غيرقانونی يکجانبه عليه تهران، متعاقب تصميم ۸ می ۲۰۱۸ دولت واشنگتن جهت خروج يک طرفه از برجام، شکايتی را عليه اين کشور با استناد به نقض مفاد عهدنامه ۱۹۵۵ مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی ميان دو کشور، نزد ديوان بين‌المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد مطرح کرد که اين شکايت با پيگيری های حقوقی به نتيجه رسيد.

 

طبق گزارش های منتشر شده، قاضی دادگاه لاهه در ابتدای جلسه صدور رای اين دادگاه گفت: برخی از اقدامات ايالات متحده مثل لغو مجوز مبادلات تجاری با ايران و اعمال محدوديت بر انتقال اقلام، می تواند در تناقض برخی از بندهای پيمان مودت طرفين باشد.

 

وی افزود: راديو اکتيوی که ايران توليد می کند می تواند بر بندهای B و D پيمان که در خصوص امنيت آمريکا هست تاثير بگذارد.

 

پیروزی ایران بر آمریکا در دادگاه لاهه

پیروزی ایران بر آمریکا در دادگاه لاهه

قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری، موسوم به دادگاه لاهه در مورد پرونده شکايت ايران از آمريکا به شرح زير است:

 

۱- آمريکا بايد به تعهداتش در پيمان مودت ۱۹۵۵ در امور اقتصادی پايبند باشد و هرگونه محدوديت در اين راستا را بردارد، تا جائیکه از آزادی صادرات دارو و اقلام کشاورزی و تجهيزات و خدمات مرتبط با هواپيما به ايران اطمينان داشته باشد.

 

۲- آمريکا بايد مطمئن شود که مجوزهای لازم برای نقل و انتقال مالی به ايران وجود دارد و در اين موضوع محدوديتی نباشد.

 

۳- هر دو طرف بايد از تشديد تنش‌ها و اختلافات پرهيز کنند.

 

پیروزی ایران بر آمریکا در دادگاه لاهه

دکتر محسن محبی در حال دفاع از ایران در دادگاه لاهه

 

رئيس جلسه درباره صلاحيت ديوان گفت بر اساس مفاد پيمان مودت ايران و آمريکا، در صورتی که بين طرفين اختلاف نظری وجود داشته باشد و اين مناقشه از طريق ديپلماتيک حل نشود، طرفين می توانند به ديوان لاهه مراجعه کنند.

 

ديوان لاهه اعلام کرد صلاحيت رسيدگی به شکايت ايران از آمريکا را دارد که این خود به تنهایی یک پیروزی بزرگ حقوقی برای کشورمان محسوب می شود.

 

قضات ديوان لاهه در حال قرائت رای خود درباره شکايت ايران از آمريکا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۹۵۵ بين دو کشور اعلام کردند که صلاحيت رسيدگی به اين شکايت را دارند.

 

تیم حقوقی کشورمان در موضوع شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

تیم حقوقی کشورمان در دادگاه لاهه

 

لازم به ذکر است تیم حقوقی جمهوری اسلامی ایران که کار دفاع از شکایت کشورمان علیه آمریکا را در دادگاه لاهه انجام دادند، شامل دکتر محسن محبی رئیس مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، دکتر حسین سادات حقوقدان از وزارت امور خارجه (عضو تیم مذاکرات هسته‌ای) و آقای زاهدین رئیس دفتر حقوقی ریاست جمهوری مستقر در لاهه است.

 

 

 

لینک های مفید:  ثبت شرکت  |  وکیل  |  وکیل مهاجرت

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه