طبقه بندی علامت تجاری

  • 29 آذر 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

طبقه بندی علامت تجاری   قبلا در مقاله ای تحت عنوان لیست کامل طبقه بندی علائم تجاری ، به بررسی مفصل طبقه بندی علائم تجاری پرداختیم و اکنون در این مقاله گونه ای دیگر از طبقه بندی علائم تجاری رو با هم بررسی می کنیم.   1) طبقه بندی علامت تجاری اساس قلمرو سرزمینی   الف) […]

طبقه بندی علامت تجاری

 

قبلا در مقاله ای تحت عنوان لیست کامل طبقه بندی علائم تجاری ، به بررسی مفصل طبقه بندی علائم تجاری پرداختیم و اکنون در این مقاله گونه ای دیگر از طبقه بندی علائم تجاری رو با هم بررسی می کنیم.

 

1) طبقه بندی علامت تجاری اساس قلمرو سرزمینی

 
الف) علائم تجاری ملی
علامتی که بر طبق قانون ملی فقط در سرزمینی که مورد ثبت قرار گرفته است دارای اعتبار است .
 
ب) علائم تجاری مشترک میان چند جامعه / علامت تجاری منطقه ای
اعتبار سرزمینی این نوع علامت در مقایسه با علامت ملی دارای گستره بیشتری است . این نوع علائم دارای شخصیت واحدی هستند یعنی ثبت این نوع علائم ، اعتبارشان ، عدم اعتبار بعدی و انتقال آن ها و … بطور خود کار موثر در سراسر جامعه است.
 
پ) علائم تجاری بین المللی
علائمی که از حمایتی که توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی و در چارچوب نظام موافقتنامه در کشورهای عضو معاهدات اعطاء می شود ، برخوردار می باشند.

 

2) طبقه بندی علامت تجاری بر اساس قابل رویت بودن یا نبودن

بر اساس اینکه علائم تجاری قابل رویت باشند یا نباشند، علائم تجاری به علائم و نشانه های قابل رویت و غیر قابل رویت تقسیم می شوند.
علائم سه بعدی ، علائم رنگی ، هولوگرام ها ، شعارها ، عناوین فیلم ها و کتاب ها ، علائم حرکتی ، علائم وضعی ، علائم رفتاری از جمله علائم قابل رویت هستند .
در مقابل علائم صوتی ، علائم بویایی ، علائم چشایی ، علائم احساسی از جمله علائم غیر قابل رویت هستند.
 

3) طبقه بندی  علامت تجاری بر اساس قدمت علامت

بر اساس اینکه علائم از مصادیق علائم جدید است یا سنتی علائم تجاری را به علائم سنتی و غیر سنتی تقسیم می کنند.
علائمی از قبیل علائم صوتی ، علائم بویایی ، علائم چشایی ، علائم سه بعدی ، علائم حرکتی و … از جمله علائم غیر سنتی هستند و علائمی از قبیل علائم نامی ، علائم دو بعدی و … علائم سنتی هستند.

 

4) طبقه بندی علامت تجاری بر اساس قدرت تمیز دهندگی

از نظر تمیز دهندگی نیز علائم به علائم اختیاری یا خیالی ، علائم دلالت کننده ، علائم توصیفی و علائم ژنریک تقسیم می شوند.

 

5) طبقه بندی علامت تجاری دفاعی یا غیر دفاعی بودن علامت

اصولا هدف از ثبت علامت استفاده از آن برای کالاها و خدماتی است که علامت برای آن ها به ثبت رسیده است.
اکثریت قریب به اتفاق علائم از این قبیل می باشند. اما گاهی اوقات هدف صاحب علامت از ثبت آن ایجاد پوشش و حاشیه امن برای علامت با علائم دیگری است که از آن ها بصورت عملی استفاده می کند . این قبیل علائم را علائم دفاعی می گویند.

 

 

پیوند: ثبت برند ، انواع علامت تجاری ، علامت تجاری مشهور
 
شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه