ثبت برند در ترکیه چگونه است؟ 0 تا 100 شرایط، مدارک، مزایا و هزینه

  • 26 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ثبت برند در ترکیه چگونه است؟   نحوه ثبت برند در ترکیه چگونه است و برای شما چه مزایایی خواهد داشت؟ هزینه ثبت برند در ترکیه چقدر است؟ چرا ثبت برند در این کشور دارای اهمیت بسیاری است و چه عاملی موجب شده که ثبت علامت تجاری در کشور ترکیه متقاضیان زیادی در بین هموطنانمان […]

ثبت برند در ترکیه چگونه است؟

 

نحوه ثبت برند در ترکیه چگونه است و برای شما چه مزایایی خواهد داشت؟ هزینه ثبت برند در ترکیه چقدر است؟ چرا ثبت برند در این کشور دارای اهمیت بسیاری است و چه عاملی موجب شده که ثبت علامت تجاری در کشور ترکیه متقاضیان زیادی در بین هموطنانمان داشته باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی این سوالات و موارد مهم دیگر را مشاهده نمایید.

 

نحوه ثبت برند در ترکیه چگونه است | شرایط ثبت برند در ترکیه چیست | هزینه ثبت برند در ترکیه و مدارک ثبت برند در ترکیه

دلایل محبوبت ثبت علامت تجاری در ترکیه در بین ایرانی ها

 

از ویژگی های که کشور ترکیه را به یکی از مهمترین مقاصد تجاری تبدیل کرده است می توان به موقعیت جغرافیایی این کشور اشاره کرد.

 

همانطور که می دانید کشور ترکیه دارای مرز مشترک با ایران است و دارای فرهنگ و آداب و رسوم مشترک با کشورمان می باشد و به دلایل مختلف، ایرانی ها این کشور را برای مقاصد تجاری و مهاجرتی خود انتخاب می کنند.

 

از دلایلی که باعث شده کشور ترکیه از پیشرفت اقتصادی خوبی برخوردار شود می توان به این موضوع اشاره کرد که این کشور سه بازار بزرگ جهانی آسیا، اروپا و خاورمیانه را به یکدیگر متصل کرده است و راه اتصال مطمئن و خوبی برای بازرگانان و تجار بین المللی و شرکت های بزرگ دنیا است.

 

همچنین اقتصاد این کشور بر پایه گردشگری بنا شده و در حوزه های پوشاک، صنعت و کشاورزی نیز پیشرفت های چشمگیری داشته است.

 

می توان گفت این موارد از جمله دلایلی هستند که بسیاری از ایرانیان برای فعالیت اقتصادی و ایجاد کسب و کار خود برای سرمایه گذاری در این کشور تمایل زیادی نشان می دهند.

 

شرایط ثبت برند در ترکیه

 

یکی از شرایط ثبت برند در کشور ترکیه این است که در ابتدا برند مورد نظرتان را در کشور خود ثبت کرده باشید و پس از این مرحله مهم است که می توانید برند خود را در کشور ترکیه نیز ثبت نمایید (یعنی همان روش ثبت برند بین المللی).

 

از دیگر شرایط ثبت برند در ترکیه می توان به ثبت برند از طریق موسسه ثبت اختراع ترکیه اشاره نمود که در این روش نیاز به ثبت برند مورد نظر در ایران نیست و متقاضی از ابتدا در همان کشور ترکیه اقدام به ثبت برند می نماید.

 

از دیگر سوالاتی که مطرح می شود این سوال است که چه افردای می توانند برای ثبت علائم تجاری در ترکیه اقدام نمایند؟

 

 موسسات تجاری یا صنعتی، افراد حقیقی و حقوقی مقیم که در قلمرو کشور ترکیه باشند و همچنین افرادی که دارای حقوقی از نظر کنفواسیون پاریس یا موافقنامه تاسیس سازمان تجارت جهانی باشند می توانند برای ثبت و حفاظت از علائم تجاری خود در این کشور اقدام کنند.

 

همچنین افراد حقیقی و حقوقی، اتباع کشورهایی که توافق حقوقی حمایت از اتباع ترکیه را بر عهده دارند می توانند برای ثبت برند خود از حمایت های این قوانین برخوردار باشند.

 

روش ها ثبت علامت تجاری در ترکیه

 

ثبت برند و علامت تجاری در این کشور دارای ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود می باشد و دو راه اصلی برای ثبت برند و علامت تجاری وجود دارد:

 

روش اول: درخواست مستقیم به موسسه ثبت اختراع ترکیه

 

در این روش موسسه ثبت اختراع ترکیه اقدام به بررسی علامت تجاری خواهد کرد و اگر مانعی برای جلوگیری بررسی اولیه وجود نداشته باشد درخواست مورد نظر در بولتن ماهانه علامت تجاری منتشر خواهد شد.

 

طی سه ماه پس از چاپ در بولتن رسمی چنانچه اشخاص ثالث نسبت به ثبت علامت تجاری مورد نظر اعتراضی اعلام نکنند، علامت تجاری به ثبت خواهید رسید و در روزنامه علائم تجاری منتشر خواهد شد.

 

چنانچه علامت بررسی علائم تجاری به طور جزئی و یا کامل رد شود متقاضی می تواند ظرف مدت دو ماه تقاضای تجدید نظر نماید تا تقاضا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

 

روش دوم: ثبت برند با استفاده از سیستم مادرید

 

استفاده از سیستم مادرید توسط سازمان مالکیت معنوی جهانی وایپو (WIPO) تنظیم شده است. ثبت برند در این روش به این صورت خواهد بود که می توان در کشورهای عضو کنوانسیون مادرید با پرداخت هزینه های قانونی بصورت جداگانه در هر کشور ثبت نمود.

 

نکته: سیستم مادرید اکنون دارای ۸۵ عضو متشکل از کشورهایی است که ثبت در آنها از طریق دفاتر مالکیت معنوی کشورهای عضو این سیستم امکان پذیر خواهد بود.

 

نحوه ثبت برند در ترکیه چگونه است | شرایط ثبت برند در ترکیه چیست | هزینه ثبت برند در ترکیه و مدارک ثبت برند در ترکیه

مدارک ثبت برند در ترکیه

 

مدارک لازم برای ثبت برند و علائم تجاری در کشور ترکیه به دو دسته تقسیم می شود:

 

الف) مدارک برای برای اشخاص حقیقی:

 

  • کپی سند برند ثبت شده در ایران در صورت وجود

 

  • کپی پاسپورت به همراه ترجمه آن

 

ب) مدارک برای اشخاص حقوقی:

 

  • کپی پاسپورت مدیر عامل

 

  • آگهی تاسیس به همراه روزنامه ترجمه شده

 

  • کپی سند برند ثبت شده در ایران (در صورت وجود)

 

  • آگهی آخرین تغییرات به همراه روزنامه ترجمه شده

 

هزینه ثبت برند در ترکیه

 

برای آنکه بخواهید برند خود را بصورت بین المللی ثبت نمایید ابتدا برند را در اداره مالکیت معنوی ایران به ثبت برسانید و سپس از طریق تنظیم و ارسال اظهارنامه به زبان اسپانیایی، انگلیسی یا فرانسوی درخواست خود را به نمایندگان و یا مرکزیت سازمان WIPO ارائه نمایید.

 

هزینه های ثبت برند و بررسی اظهارنامه به فرانک سوئیس خواهد بود. در اظهارنامه ثبت برند بین المللی باید مشخص کنید که کدامیک از کشورهای مورد تایید این اداره را برای حمایت برند خود انتخاب نموده اید.

 

پیشنهاد می شود تمامی کشور ها که ترکیه نیز شامل آن می شود را انتخاب کنید.

 

نکته: کلیه پرداخت هزینه های مرتبط و ثبت تغییرات برند از طریق این ادارات انجام خواهد گرفت.

 

هزینه ثبت برند در ترکیه شامل هزینه های و موارد گوناگونی است. برای اطلاع دقیق از میزان این هزینه ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

نکات مهم ثبت علامت تجاری ترکیه

 

  • در خواست ثبت علامت در ترکیه باید از طریق موسسه ثبت اختراع ترکیه (TPE) صورت گیرد

 

  • شرکتهایی که فاقد فعالیت تولیدی هستند و در مناطق آزاد مقیم دارای مجوز اقامت ۱۰ ساله می باشند

 

  • شرکتهایی که دارای فعالیت تولیدی می باشند مجوز فعالیت آنها بصورت ۱۵ ساله خواهد بود

 

  • مدت اعتبار برند در ترکیه قابل تمدید خواهد بود و اگر بدون دلیل در طی پنج سال اول ثبت برند از آن استفاده نشود حق استفاده از آن لغو و باطل خواهد شد

 

مزایای ثبت برند در ترکیه

 

از دلایل مهم و عمده ثبت علامت تجاری در کشور ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱- سازمان مالکیت معنوی ترکیه از برند اشخاص ترکیه و حقوقی که مقیم این کشور هستند و همچنین از موسساتی که در قلمرو این کشور ثبت شده اند و افرادی که دارای حقوقی عهدنامه پاریس و برن هستند حمایت قانونی خواهد کرد و اجازه کپی برداری از برند این افراد را به سایرین نخواهد داد

 

۲- ثبت بین المللی برند (سیستم مادرید)

 

۳- ثبت برند موجب جلوگیری از سوء استفاده متقلبان خواهد شد

 

۴- از محصولات مشابه و عرضه کالا هایی که توسط اشخاص ثالث که می خواهند تحت علائم تجاری مشابه دیگران برندی را ثبت نمایند جلوگیری خواهد نمود

 

۵- هر برندی که در ایران ثبت شده باشد در سیستم مادرید قابل ثبت خواهد بود

 

۶- شرکتهایی که در این مناطق فعالیت تولیدی داشته باشند از مالیات بر در آمد حاصل از صادرات و محصولات تولیدی معاف خواهند بود

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه