دادخواست طلاق توافقی را چگونه تنظیم کنیم؟ نمونه دادخواست طلاق توافقی

  • 10 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

دادخواست طلاق توافقی   آموزش نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی چگونه است؟ نمونه دادخواست طلاق توافقی را به چه صورت تنظیم کنیم که قانونی و کامل باشد؟ آیا انجام این موارد توسط وکیل دادگستری قابل انجام است؟ پروسه طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟ در این نوشته پاسخ تمامی این سوالات را بصورت کامل مشاهده […]

دادخواست طلاق توافقی

 

آموزش نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی چگونه است؟ نمونه دادخواست طلاق توافقی را به چه صورت تنظیم کنیم که قانونی و کامل باشد؟ آیا انجام این موارد توسط وکیل دادگستری قابل انجام است؟ پروسه طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟ در این نوشته پاسخ تمامی این سوالات را بصورت کامل مشاهده می فرمایید.

 

در ابتدا پس از آنکه زوجین به توافقات لازم در امر طلاق توافقی رسیدند نیازمند است که قبل از هر اقدامی دادخواست طلاق توافقی خود را تنظیم نمایند زیرا اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر رسمی طلاق ، مشروط است به اینکه ابتدا دادخواست طلاق توافقی خود را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت رسانیده باشید و پس از رسیدگی موضوع در دادگاه خانواده، رای دادگاه را که به گواهی عدم امکان سازش معروف است دریافت کرده باشید.

 

از آنجا که ممکن است برخی از افراد با نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی و نگارش آن آشنایی کافی نداشته باشند، در این مقاله برای شما زوجین، نمونه دادخوست طلاق توافقی و نحوه تنظیم آن را آموزش داده ایم.

 

نمونه دادخواست طلاق توافقی

 

خواهان: زن یا شوهر

 

خوانده: زن یا شوهر

 

خواسته: صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق  توافقی)

 

دلایل و مستندات: ۱- شناسنامه وکارت ملی زوجین ۲- سند ازدواج

 

متن دادخواست:

 

ریاست محترم دادگاه خانواده …………

با سلام واحترام

بدینوسیله به استحضار می رسانیم؛ اینجانبان بموجب سند ازدواج ………………. تنظیمی در دفترخانه شماره …………….. شهر ……………. در تاریخ …………… بموجب شماره ثبت ………….. ازدواج دایم نموده ایم و از تاریخ …………… با یکدیگر زندگی مشترک داشته و دارای …………. فرزند مشترک بنام ………….. متولد ………….. می باشیم و همچنین مهریه زوجه میزان ……………….. است و سایر شرایط مالی نداریم/داریم.

 

با لحاظ عدم تفاهمات روحی و اخلاقی که موجب ایجاد تنش و نارضایتی از زندگی مشترک را فراهم آورده است تصمیم قاطع مبنی بر جدایی از یکدیگر گرفته ایم بدین منظور با قبول شرایط ماده  ۳۴ قانون حمایت خانواده و تبصره آن شرایط اینجانبان برای طلاق توافقی متعاقباً در جلسه دادرسی کتباً با تقدیم لایحه ای به اطلاعتان خواهد رسید.

 

لذا با تقدیم این لایحه و مستندات پیوستی، رسیدگی شایسته و صدور حکم لازم (صدور گواهی عدم امکان سازش) به منظور طلاق توافقی از محضرتان مورد استدعاست.

 

نکات لازم در نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی

 

لازم به ذکر است دادخواستی را که ارائه می دهید باید بصورت تایپ شده تهیه شده باشد و تمام موارد در آن بصورت کاملاً دقیق نوشته شده باشد.

 

برای شروع مراحل طلاق توافقی ، زوجین می بایست دادخواست طلاق توافقی خود را تنظیم نمایند و آنرا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه و تحویل دهند. حضور زوجین و یا وکلای آن ها در تمامی مراحل رسیدگی الزامی است.

 

در صورتی که گواهی عدم امکان سازش زوجین ارائه شود سه ماه بعد از تاریخ صدور آن، زوجین می بایست به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نمایند و اجرای صیغه طلاق و ثبت آنرا درخواست نمایند. در صورتی که بعد از سه ماه از اعتبار گواهی گذشته باشد این گواهی فاقد اعتبار است.

 

در صورت ارائه دادخواست طلاق توافقی و امضاء آن، اظهار پشیمانی یکی از زوجین، تکلیف و اجباری برای پیگیری دادخواست ایجاد نخواهد کرد و با عدم پیگیری یکی از زوجین پرونده بسته خواهد شد.

 

از نکات مهم در زمینه دادخواست طلاق توافقی این است که زوجین در خصوص کلیه امور مالی و غیر مالی اعم از نفقه زن، اجرت المثل، مهریه زن، حضانت فرزند، قرار ملاقات فرزند مشترک و سایر موارد به توافقات لازم برسند.

 

توافقات لازم می تواند در دفاتر اسناد رسمی، محضر و جلسه دادگاه صورت گیرد و بصورت رسمی ثبت شود. همچنین زوجین می توانند در صورت تمایل از همان ابتدا برای انجام کلیه امور به وکلای دادگستری یا همان وکیل طلاق توافقی مراجعه نمایند و شرح توافقات خود را به وکلای خود تقدیم کنند تا وکلای آنها پیگیری کلیه امور و مراحل قانونی این امر را به عهده گیرند.

 

چنانچه انجام کلیه امور خود را به وکیل دادگستری خواهید سپرد نیاز است که زوجین هر کدام بصورت جداگانه برای خود وکیل اختیار کنند.

 

رای و نمونه دادخواست طلاق توافقی بسته به شرایطی که زوجین دارند ممکن است متفاوت باشد و این شرایط با توجه به شرایط سنی زوجین، میزان مهریه پرداخت شده یا بخشیده شده، نفقه و تعدا فرزندان و حضانت آنها بستگی خواهد داشت.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه