طلاق توافقی در شیراز چگونه است؟ مزایا و معایب طلاق توافقی در شیراز

  • 15 دی 1399
  • محسن شیخ ها
  • 2 پرسش و پاسخ

در مقاله های قبلی، مفصل راجع به طلاق توافقی، شرایط و مراحل آن صحبت کرده ایم. طلاق توافقی، در واقع نوع ساده تر، کم هزینه تر و کوتاه تر جدایی است. در این نوع طلاق، زن و مرد با یکدیگر به تفاهم می رسند که به هر دلیلی، زندگی مشترکشان را به پایان برسانند. این […]

در مقاله های قبلی، مفصل راجع به طلاق توافقی، شرایط و مراحل آن صحبت کرده ایم. طلاق توافقی، در واقع نوع ساده تر، کم هزینه تر و کوتاه تر جدایی است. در این نوع طلاق، زن و مرد با یکدیگر به تفاهم می رسند که به هر دلیلی، زندگی مشترکشان را به پایان برسانند. این در حالی است که در طلاق عادی، بحث شکایت و مراجعه به دادگاه و گاها دعواهای خانوادگی مطرح است. امروزه بخش قابل توجهی از پرونده های طلاق در دادگاه های خانواده، مربوط به جدایی توافقی است و علت آن هم ساده و بی دردسر بودن طلاق توافقی است. در استان های مختلف کشورمان، روال کار تفاوت های جزئی دارد که باید از آن اطلاع داشته باشید. بنابراین برای آشنایی با روند طلاق توافقی در شیراز، از شما دعوت می کنیم که ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

طلاق توافقط در شیراز چگونه است؟

 

مدارک لازم برای طلاق توافقی در شیراز

 

به منظور شروع روال طلاق توافقی در استان فارس و ادامه آن، نیاز به مدارک خاصی به شرح زیر است:

 

  • سند ازدواج

 

  • شناسنامه و کارت ملی دو طرف

 

  • در صورت حضور وکیل به جای طرفین، وکالتنامه وکیل

 

  • گواهی عدم بارداری یا گواهی بکارت

 

  • توافقنامه کتبی در خصوص حقوق و تکالیف زوجین مانند حضانت و ملاقات فرزندان، شرایط پرداخت مهریه و مقدار بذل آن، نفقه و …

 

  • گواهی کتبی مرکز مشاوره در خصوص عدم سازش

 

  • گواهی عدم امکان سازش که از سوی دادگاه خانواده صادر شده است

 

روند طلاق توافقی در شیراز چگونه است؟

 

زوجینی که تمایل به جدایی به صورت توافقی دارند، باید در اولین گام، درخواست خود را در سامانه نوبت دهی طلاق ثبت کنند. پس از آن پیامکی دریافت می کنند که بر اساس آن، زمان مراجعه به مراکز غربالگری به آنها اطلاع داده می شود. در مرحله بعدی لازم است که زن و شوهر، در جلسات مشاوره پیش از طلاق شرکت کنند. این جلسات در بهزیستی و یا جای معتبر مورد تایید دادگاه برگزار می شود و حضور زوجین در آنها الزامی است. در گام بعدی، گواهی عدم امکان سازش صادر شده و به دادگاه ارسال می گردد.

 

پس از آن باید زوجین توافقات خود در مورد مهریه، حضانت فرزند، نفقه و … را مکتوب کرده و امضا شده، به قاضی تحویل دهند. همچنین در صورتی که زن ادعای بکارت نداشته باشد، باید گواهی عدم بارداری خود را به دادگاه ارائه دهد. در صورت ادعای دوشیزگی هم باید این مسئله توسط پزشکی قانونی تایید گردد. در صورت کامل بودن مدارک و اخذ همه تائیدیه‌ های لازم از مراکز یاد شده، حکم عدم امکان سازش از جانب قاضی صادر شده و تایید می گردد. پس از آن، زوجین یا وکلای آنها با حضور در دفترخانه ‌های ثبت ازدواج و طلاق می ‌توانند اقدام به ثبت رسمی طلاق توافقی کنند.

 

طلاق توافقی در فارس چقدر زمان می ‌برد؟

 

طلاق توافقی در شیراز و هر جای دیگری، بسیار سریع تر از طلاق عادی انجام می شود. نمی توان زمان دقیقی تعیین کرد اما به طور متوسط، باید بین ۴۵ تا ۹۰ روز زمان برای آن در نظر بگیرید. حداقل ۵ جلسه مشاوره اجباری وجود دارد که معمولا چند روز تا چند هفته زمان میبرد. پس از آن هم وارد روند دادگاه و محضر و … خواهید شد که بسته به شهر و حوزه تعیین شده، مدت زمان شروع تا پایان پروسه متفاوت است. به این نکته هم توجه داشته باشید که پس از صدور و تایید حکم از طرف دادگاه، تنها ۳ ماه برای اجرای حکم فرصت دارید. پس از گذشت این زمان، حکم طلاق توافقی هیچ اعتباری نخواهد داشت.

 

طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چه فرقی دارد؟

 

اصلی ترین تفاوت طلاق توافقی با دیگر انواع طلاق، توافقی است که بین دو طرف صورت می گیرد. همه چیز بر مبنای تمایل و تفاهم زن و شوهر است و دادگاه به این توافق، احترام می گذارد. طلاق خلع و مبارات هم درواقع انواع دیگر طلاق توافقی هستند؛ با این تفاوت که نیاز به انجام دادن تشریفات و مقدماتی در دادگاه دارند. بر اساس تعریفی که ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی ارائه داده است: “طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر دارد، در مقابل مالی که به او می‌دهد، طلاق می‌گیرد، اعم از اینکه مال مزبور عین مهر، معادل آن، یا بیشتر یا کمتر از مهریه باشد.”

طلاق مبارات زمانی انجام می شود که زن و شوهر هر دو از یکدیگر کراهت داشته باشند (یعنی مشکلی با هم داشته باشند که دو طرفه باشد) البته در این صورت، زن نمی تواند بیشتر از مهریه اش، از حق خود گذشت کند. دیگر تفاوت طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات، در این است که در نوع دوم، اگر زن نخواهد مبلغی که برای گرفتن طلاق به مرد داده است را پس بگیرد، طلاق بائن تلقی می شود؛ یعنی امکان رجوع برای مرد وجود ندارد. همچنین باید بدانید که در این نوع طلاق، نفقه به زن تعلق نمی گیرد و ارثی هم از شوهرش نخواهد برد. اما اگر زن مهریه اش را طلب کند، تبدیل به طلاق رجعی می شود و مرد می تواند هر زمان که بخواهد، رجوع کند. به تبع این مورد، حق ارث و نفقه نیز به زن تعلق می گیرد (البته در مدت عده)

 

طلاق توافقی چه مزایایی دارد؟

 

مهمترین مزیت طلاق توافقی نسبت به دیگر شکل ‌های طلاق، این است که در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود. طلاق توفقی در شیراز و دیگر نقاط کشور، حدودا بین ۴۵ تا ۹۰ روز طول می کشد. در حالی که برخی از پرونده های طلاق های عادی، سالها در دادگاه ها خاک می خورند. علاوه بر آن چون بر سر موضوعات اساسی توافق حاصل شده، پرونده‌ های دیگری به پرونده اصلی طلاق توافقی اضافه نمی شود. خانواده ها معمولا با هم درگیر نمی شوند و در نتیجه، حرمت شکنی اتفاق نمی افتد. مزیت دیگر طلاق توافقی، این است که گواهی عدم سازش، تا ۳ ماه اعتبار دارد. در این مدت، امکان سازش مجدد و حفظ زندگی مشترک وجود دارد و از این رو می توان گفت که طلاق توافقی، گاهی باعث بازگشت به زندگی مشترک هم می شود!

 

طلاق توافقی چه معایبی دارد؟

 

در کنار تمام مزایای طلاق توافقی، این نوع جدایی معایبی هم دارد. برای مثال ممکن است زوجین به تعهدات خود عمل نکنند. ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی در این مورد گفته است: ” در صورت استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حكم محكمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاكم رجوع كند و حاكم شوهر را اجبار به طلاق می‌کند همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.” از طرفی ممکن است پس از طی روند طلاق توافقی در شیراز، مرد به دفترخانه مراجعه نکند و در این صورت، زن نمی تواند او را وادار به انجام این کار کند و البته، طلاق انجام نمی شود. برای این که چنین مشکلاتی به وجود نیاید، زن باید وكالت در طلاق و همچنين وكالت در اجراي صيغه طلاق را از شوهرش بگیرد. اما اگر زن در دفترخانه حضور نداشته باشد، طلاق جاری می گردد.

 

مشکل دیگر در طلاق توافقی، مربوط به زمانی است که زن باردار باشد. طبق ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی، عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای آن در مورد زن حامله، تا وضع حمل است. درواقع باردار بودن زن، مانع اجرای روند طلاق توافقی در شیراز نمی شود؛ تنها اتفاقی که می افتد این است که مدت عده، تا زمان تولد فرزند خواهد بود.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 2 دیدگاه
  • مهدی پاسخ

    باتشکر مطالبتون ؛آیا گرفتن وکیل حاذق درطلاق عادی وتوافقی به جهت حفظ حقوق تا حه حد موثراست وچنین وکیلی دادگاه معرفی یا کجا بیابیم؟؟سپاس

    23 دی 1401 در 09:39
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      داشتن وکیل حاذق در هر مساله حقوقی کمک بسیار زیادی به شما میکند.
      در صورتی که تصمیم به طلاق توافقی دارید و نیاز به وکیل حاذق دارید، با شماره 09124603170 تماس بگیرید.

      26 دی 1401 در 17:15