ازدواج سفید چیست؟ بررسی ازدواج سفید در اجتماع و نظام حقوقی کشور

  • 7 شهریور 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ازدواج سفید چیست و در فرهنگ و نظام حقوقی کشور ما چه جایگاهی دارد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا ضمن آشنایی با مفهوم ازدواج سفید، پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.   ازدواج سفید چیست؟   در فرهنگ ما خانواده به معنای کنار هم قرار گرفتن زن و مرد به صورت شرعی […]

ازدواج سفید چیست و در فرهنگ و نظام حقوقی کشور ما چه جایگاهی دارد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا ضمن آشنایی با مفهوم ازدواج سفید، پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.

 

ازدواج سفید چیست ؟ بررسی ازدواج سفید در اجتماع و نظام حقوقی کشور

ازدواج سفید چیست؟

 

در فرهنگ ما خانواده به معنای کنار هم قرار گرفتن زن و مرد به صورت شرعی و قانونی در قالب ازدواج است که با جاری شدن عقد نکاح بین زن و مرد صورت می‌گیرد. منتهی در مقابل مفهوم خانواده در کشور ما، مفهومی با عنوان “ازدواج سفید” وجود دارد که کاملاً برعکس ازدواج شرعی و قانونی است. به گونه‌ای که در ازدواج سفید، کنار هم بودن زن و مرد به صورت شرعی و قانونی نیست.

به زبان ساده، ازدواج سفید نوعی رابطه جنسی / عاطفی بین زن و مرد است که بدون خواندن عقد نکاح بین آن‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین چنین ازدواجی با هیچ‌گونه تعهد قانونی همراه نیست که اصطلاحاً به آن هم‌خانه نیز گفته می‌شود.

 

دلایل شکل‌گیری ازدواج سفید چیست؟

 

حالا که پاسخ پرسش “ازدواج سفید چیست ؟” را گرفتید نوبت به بررسی دلایل شکل‌گیری ازدواج سفید است. درواقع استفاده از امکانات مدرن جهت شکل‌گیری ارتباط بین زن و مرد مانند: آشنایی و برقراری ارتباط با جنس مخالف از طریق شبکه‌های اجتماعی، کاهش کارکرد و اهمیت خانواده، تغییر معیارهای ازدواج، ترس از ازدواج و تشکیل خانواده به دلیل مسئولیت‌های آن، تغییر نوع روابط بین فردی، مشکلات اقتصادی و … در ظهور پدیده ازدواج سفید نقش دارند.

 

براساس تحقیقاتی که تاکنون در زمینه ازدواج سفید انجام شده است انگیزه خود اشخاص و همچنین موانع عرفی و هنجاری که بر سر راه افراد برای ازدواج است موجب شده تا بیشتر جوانان خواستار این نوع هم‌زیستی باشند. از طرفی عدم پذیرش ازدواج برخی افراد با یکدیگر از سوی جامعه و به ویژه خانواده‌ها و سنگ‌اندازی آن‌ها جلوی پای جوانان موجب شده است تا جوانان به ازدواج سفید روی بیاورند تا از این نوع محدویت‌ها فرار کنند.

 

نگاهی به جایگاه ازدواج سفید در نظام حقوقی

 

در کشور ما از منظر شرع و قانون، رابطه زن و مرد زمانی صحیح است که با جاری شدن عقد نکاح بین آن‌ها، به هر یک از طرفین شروطی محول ‌گردد. بنابراین ازدواج سفید که هر یک از طرفین بدون قصد ازدواج در یک خانه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، هیچ وجاهت قانونی ندارد.

با وجود اینکه ازدواج سفید در نظام حقوقی کشور ما جرم‌انگاری نشده است اما هیچ جایی هم در نظام حقوقی کشور ما ندارد. چراکه ازدواج سفید هم برخلاف شرع است و هم برخلاف قانون. علاوه‌بر این خارج از قالب عقد نکاح می‌باشد و هیچ شروط و مسئولیتی را بر دوش طرفین نمی‌گذارد. از طرفی اگر در ازدواج سفید، ایجاد رابطه نامشروع بین زن و مرد اثبات شود، از نظر قانون جرم محسوب می‌شود.

 

درنهایت به این نتیجه می‌رسیم که ازدواج سفید به قصد دوری از مسئولیت‌ها و تعهدات ازدواج شرعی و قانونی است که با جاری شدن عقد نکاح بین زن و مرد صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر مجازاتی برای ازدواج سفید در نظام حقوقی کشور در نظر نگرفته شده است. منتهی زمانی زن و مرد از نظر نظام حقوقی متهم هستند که در دوران ازدواج سفید رابطه نامشروع با یکدیگر داشته باشند و این رابطه نامشروع در دادگاه به اثبات برسد. جدا از نظام حقوقی کشور، قضاوت درمورد درست یا غلط بودن ازدواج سفید برعهده فرد یا افرادی است که به هر دلیلی این نوع رابطه را برای گذراندن زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه