انواع مهریه (مهرالمتعه،‌ مهرالمثل، مهرالمسمی) و شرایط تعلق آن به زن

  • 11 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

انواع مهریه چیست؟ مهریه به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق زن انواع متعددی دارد که تصمیم داریم در ادامه این مطلب به بررسی آن بپردازیم؛ بنابراین اگر دوست دارید با انواع مهریه آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.     مهریه چیست؟   مهریه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که امروزه در […]

انواع مهریه چیست؟ مهریه به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق زن انواع متعددی دارد که تصمیم داریم در ادامه این مطلب به بررسی آن بپردازیم؛ بنابراین اگر دوست دارید با انواع مهریه آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

انواع مهریه

 

مهریه چیست؟

 

مهریه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که امروزه در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شود به گونه‌ای که خانم‌های زیادی را می‌بینیم که برای گرفتن مهریه خود به دادگاه مراجعه کرده و سعی دارند که از طریق قانونی به حق خود برسند؛ چراکه مهریه یکی از اصلی‌ترین حقوق زن می‌باشد که توسط شرع و قانون به عنوان پشتیبان مالی برای زن در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که زن بلافاصله بعد از عقد کردن با مرد می‌تواند آن را طلب کند.

 

البته در گذشته می‌شد به مهریه به عنوان یک پشتیبان مالی برای زن نگاه کرد اما امروزه مهریه بیشتر نقش یک اهرم فشار بر روی مرد را بازی می‌کند به گونه‌ای که مردان زیادی به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه به زندان می‌افتند؛ خوشبختانه چندین سالی است که با تصویب شدن قانون جدیدی در زمینه دریافت مهریه مانند گذشته به مردانی که توانایی مالی برای پرداخت مهریه ندارند، فشار زیادی وارد نمی‌شود.

 

به موجب این قانون جدید مهریه زن هر چقدر هم که باشد تنها ۱۱۰ سکه آن زندانی دارد یعنی اینکه اگر مرد ۱۱۰ سکه از مهریه زن خود را پرداخت کند دیگر به زندان نمی‌افتد؛ بنابراین مرد می‌تواند با پرداخت ۱۱۰ سکه از مهریه همسرش به زندان نیافتد و باقی مهریه را نیز به صورت قسطی پرداخت کند؛ البته درصورتی که اثبات شود مرد توانایی مالی برای پرداخت ۱۱۰ سکه را ندارد، قاضی دادگاه اجازه می‌دهد تا مرد این تعداد سکه را نیز به صورت قسطی پرداخت کند.

 

با انواع مهریه آشنا شوید

 

انواع مهریه

 

مهرالمسمی

 

یکی از انواع مهریه، مهرالمسمی است؛ منظور از مهرالمسمی، همان مهریه‌ای است که زن و شوهر قبل از اینکه با یکدیگر عقد کنند بر سر مقدار و میزان آن با یکدیگر به توافق می‌رسند؛ به زبان ساده به همان میزان مهریه‌ای که خانواده‌ها در مجالس خواستگاری و قبل از عقد با یکدیگر بر سر آن به توافق می‌رسند، مهرالمسمی می‌گویند. براساس ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، میزان مهرالمسمی بستگی به توافق طرفین با یکدیگر دارد و هیچ محدودیتی هم برای آن تعیین نشده است.

 

مهرالمثل

 

مهرالمثل، یکی دیگر از انواع مهریه است که در عقد نکاح، پس از وقوع نزدیکی بین زن و مرد و در حالتی که زوجین بر مهر معین با یکدیگر توافق نکرده باشند براساس شرایط خاصی شامل: شرافت، اوضاع و احوال زوجه و ویژگی‌های زن مانند: سن، زیبایی، میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی و خانوادگی او به او تعلق می‌گیرد.

 

درصورتی که در زمان عقد، زن و مرد میزان مهریه را تعیین نکرده باشند و بین آن‌ها نزدیکی رخ دهد، مهریه‌ای که به زن تعلق می‌گیرد از نوع مهرالمثل خواهد بود. جالب است بدانید که حتی اگر در زمان عقد شرط شده باشد که به زن مهریه‌ای تعلق نمی‌گیرد، بعد از نزدیکی بین زن و مرد آن شرط باطل شده و به او مهرالمثل تعلق می‌گیرد؛ البته عقد باطل نمی‌شود و همچنان صحیح است.

 

مهرالمتعه

 

مهرالمتعه به عنوان یکی دیگر از انواع مهریه شامل زمانی می‌شود که در زمان عقد نکاح دائم بین زن و مرد، مهریه ذکر نشده باشد و البته هیچ نزدیکی هم بین زن و مرد بعد از عقد آن‌ها با یکدیگر رخ نداده باشد و مرد، زن را طلاق دهد؛ در این صورت زن مستحق دریافت مهرالمتعه است البته این نوع مهریه تنها برای عقد دائم است نه عقد موقت و از همه مهم‌تر درصورتی به زن تعلق می‌گیرد که مرد او را طلاق ندهد نه زمانی که مرد فوت کند.

 

مهریه عندالمطالبه

 

مهریه عندالمطالبه به این معناست که زن هر وقت که بخواهد می‌تواند مهریه خود را از شوهرش طلب کند البته از طریق قانونی؛ شوهر زن نیز موظف است مهریه عندالمطالبه زن را به او پرداخت کند حتی اگر زن یک دقیقه بعد از عقد با شوهرش مهریه خود را طلب کند.

 

درصورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، می‌تواند از دادگاه درخواست کند که مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند؛ دادگاه نیز میزان دارایی‌ها و درآمد مرد را بررسی می‌کند تا ببیند که او توانایی مالی برای پرداخت مهریه زن به صورت یکجا را دارد یا اینکه مستحق پرداخت مهریه زن به صورت اقساطی می‌باشد.

 

درصورتی که در دادگاه عدم توانایی مرد برای پرداخت مهریه ثابت شود، او موظف است که براساس حکم صادره از سوی دادگاه مهریه را به صورت اقساطی سر موعد تعیین شده در دادگاه به زن پرداخت کند؛ و در صورتی که مرد در تاریخ تعیین شده توسط دادگاه مهریه را به صورت اقساطی به زن پرداخت نکند، زن یا وکیل او می‌تواند، مرد را به زندان بیاندازد.

مهریه عندالاستطاعه

 

مهریه عندالاستطاعه برخلاف مهریه عندالمطالبه به این معناست که هر وقت مرد پولی برای پرداخت مهریه زن داشته باشد باید درصورت مطالبه زن، مهریه‌اش را به او بپردازد؛ نکته حائز اهمیتی که در این زمینه وجود دارد این است که زن باید برای دریافت مهریه عندالاستطاعه به دادگاه اثبات کند که میزان دارایی‌ها و درآمد شوهرش چقدر است؛ در غیر این صورت زن نمی‌تواند مهریه خود را بگیرد.

 

اگر زن بتواند به دادگاه ثابت کند که شوهرش از توانایی مالی برای پرداخت مهریه او برخوردار است و اموال و دارایی‌های زیادی دارد باید تمامی آن‌ها را به مرجع قضایی معرفی کند تا از طریق فروش آن‌ها بتواند مهریه خود را دریافت کند.

 

شرایط تعلق مهریه به زن چیست؟

 

تعلق مهریه به زن متناسب با موارد متعددی از جمله: نوع مهریه، نوع طلاق، توافقی بودن یا نبودن طلاق، طلاق در دوران عقد، طلاق غیابی و … شرایط مختلفی دارد؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب پیشنهادی زیر را از دست ندهید تا به طور کامل با شرایط تعلق مهریه به زن متناسب با هر یک از مواردی که به آن اشاره کردیم، آشنا شوید.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه