نادیه مراد و دنیس موکویگی ، برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸

  • 14 مهر 1397
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸     جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۸ به دنیس موکویگی از جمهوری دموکراتیک کنگو و نادیه مراد، از فعالان اقلیت (ایزدی ها) عراق تعلق گرفت.     دنیس موکوگی، پزشک اهل کنگو که بارها به دلیل تلاش برای کمک به زنان قربانی خشونت های جنسی در مجامع جهانی مورد تحسین […]

برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸

 

 

جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۸ به دنیس موکویگی از جمهوری دموکراتیک کنگو و نادیه مراد، از فعالان اقلیت (ایزدی ها) عراق تعلق گرفت.

 

نادیه مراد و دنیس موکویگی ، برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸

نادیه مراد و دنیس موکویگی ، برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸

 

دنیس موکوگی، پزشک اهل کنگو که بارها به دلیل تلاش برای کمک به زنان قربانی خشونت های جنسی در مجامع جهانی مورد تحسین و تقدیر قرار گرفته بود جایزه ارزشمند صلح نوبل سال جاری میلادی را نیز از آن خود کرد.

 

وی قبلا در سال ۲۰۱۴ نیز مفتخر به دریافت جایز حقوق بشری ساخاروف از پارلمان اروپا و همچنین جایزه اولاف پالمه شده بود.

 

نادیه مراد، زن بیست و پنج ساله اقلیت عراق دیگر برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ است. او به دلیل مبارزات و افشاگری های تحسین برانگیزی که پرده از جنایات افراطگرایان گروه موسوم به داعش بر ضد همکیشانش برداشت، مفتخر به دریافت این جایزه شده است.

 

نادیه مراد به عنوان مدافع حقوق جامعه ایزدیان و فردی که مورد آزار و تجاوز شبه نظامیان داعش قرار گرفته است، سال ۲۰۱۶ به همراه لامیا حاجی بشار، دیگر زن ایزدی جایزه حقوق بشری ساخاروف را به صورت مشترک دریافت کرده بود.

 

مراد در سال ۲۰۱۶ از سوی سازمان ملل به عنوان «سفیر حسن نیت سازمان ملل در راستای ارج نهادن به بازماندگان قاچاق انسان» انتخاب شد. وی یکی از حدود ۳ هزار زن و دختر ایزدی است که از سوی جنایتکاران داعشی به عنوان برده جنسی مورد سوء استفاده قرار گرفتند.

 

 

لینک های مفید:  ثبت شرکت  |  وکیل  |  ثبت برند

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه