بیمه کارفرما چیست؟ بررسی معایب، مزایا و حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی

  • 26 فروردین 1399
  • محسن شیخ ها
  • 13 پرسش و پاسخ

بیمه کارفرما چیست و مزایای و معایب آن چه مواردی است؟ مبلغ حق بیمه بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی چقدر است؟ در این نوشته شما را بصورت کامل با هر آنچه که لازم است درمورد بیمه کارفرمایان بدانید آشنا نموده‌ایم که در ادامه مشاهده می‌فرمایید.     بیمه کارفرما چیست؟   قبل از تعریف این بیمه، […]

بیمه کارفرما چیست و مزایای و معایب آن چه مواردی است؟ مبلغ حق بیمه بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی چقدر است؟ در این نوشته شما را بصورت کامل با هر آنچه که لازم است درمورد بیمه کارفرمایان بدانید آشنا نموده‌ایم که در ادامه مشاهده می‌فرمایید.

 

بیمه کارفرما چیست | حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی چقدر است

 

بیمه کارفرما چیست؟

 

قبل از تعریف این بیمه، لازم است بدانید که هر کارفرمایی موظف است که کارمندان و کارگرانی که تحت مدیریت او کار می‌کنند را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد که اصطلاحاً به آن بیمه اجباری تامین اجتماعی می‌گویند؛ درصورتی که کارفرما، کارمندان خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندهد و بخشی از حق بیمه آن‌ها را پرداخت نکند، جریمه خواهد شد.

با وجود اینکه امروزه قوانین سفت و سختی برای کارفرمایانی که بیمه کارمندان خود را رد نمی‌کنند، به تصویب رسیده است اما کارفرماهای زیادی هستند که برای فرار از این قانون، شرکت خود را ثبت نکرده‌اند و اداره بیمه هم به دلیل عدم ثبت شرکت و یا مواردی مانند آن، هیچ اطلاعی از این شرکت‌ها ندارد تا این کارفرماهای فراری از قانون را جریمه کند؛ البته کارمندان می‌توانند با داشتن دلیل و مدرک از کارفرمای خود که آن‌ها را بیمه نکرده است به سازمان تامین اجتماعی شکایت کنند.

 

جدا از این مسائل، کارفرماها نیز مانند کارمندان و کارگران به استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی مانند: خدمات پایه‌ای درمان، حقوق بازنشستگی، حقوق از کار افتادگی و دیگر خدمات این سازمان نیاز دارند از این‌رو می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه‌ای به نام بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی قرار دهند و از خدمات آن استفاده کنند.

 

حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

 

براساس قوانین، حق بیمه کارفرمایان حدوداً با حق بیمه کارگران یکسان است؛ به گونه‌ای که حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی نیز مانند کارگران برابر با ۲۷ درصد است؛ درضمن این حق نباید کمتر از حداقل دستمزد و بیشتر از حداکثر دستمزد کارمندان سازمان یا شرکت مربوطه باشد.

 

البته یک تفاوت بسیار مهم بین بیمه کارفرمایان با بیمه کارمندان و کارگران این است که کارفرما مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود، درصورتی که کارمندان و کارگران مشمول این بیمه می‌شوند.

 

بیمه کارفرما چیست | حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی چقدر است

محاسبه حق بیمه کارفرمایان، متناسب با میزان سابقه کار کارفرما به دو صورت زیر است:

 

حالت اول) مربوط به کارفرماهایی است که سابقه کار آن‌ها زیر ۱۰ سال است.

 

در حالت اول که سابقه کار کارفرما کمتر از ۱۰ سال است، حق بیمه براساس میانگین حداقل و حداکثر پرداخت دستمزد کارفرما محاسبه می‌شود.

 

حالت دوم) مربوط به کارفرماهایی است که سابقه کار آن‌ها بالای ۱۰ سال است.

 

در حالت دوم که سابقه کار کارفرما بیشتر از ۱۰ سال است، حق بیمه براساس میانگین دستمزد کارفرما در سال آخر کار او محاسبه می‌شود.

 

مزایا و معایب بیمه کارفرمایان چیست؟

 

یکی از مهم‌ترین مزایای بیمه کارفرمایان نسبت به بیمه اجباری تامین اجتماعی که کارمندان و کارگران تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند، اجباری نبودن حق بیمه است؛ به گونه‌ای که کارفرما درصورت پرداخت نکردن حق بیمه متحمل جریمه نمی‌شود چراکه حق بیمه کارفرمایان به صورت اختیاری و توسط خود کارفرما پرداخت می‌شود؛ جالب است بدانید که کارفرما برای پرداخت این حق ۳ ماه فرصت دارد.

 

البته همانطور که اشاره کردیم کارفرما برخلاف کارمندان و کارگران نمی‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند از این‌رو می‌توان گفت که تنها عیبی که این بیمه دارد، همین مورد است.

 

البته خیلی از مردم معتقدند که تعلق نگرفتن بیمه بیکاری به کارفرمایانی که تحت پوشش بیمه کارفرمایان قرار دارند، بهتر از تعلق گرفتن آن است چراکه استفاده از بیمه بیکاری در کاهش حقوق بازنشستگی تاثیرگذار است.

 

شرایط سنی کارفرما برای استفاده از بیمه کارفرمایان چقدر است؟

 

حداقل و حداکثر سن کارفرما برای استفاده از این بیمه به ترتیب برابر با ۱۸ و ۵۵ سال است؛ بنابراین کارفرمایان می‌توانند با برخوردار بودن از این شرایط سنی و انعقاد قرارداد با سازمان تامین اجتماعی، تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند و از خدمات آن استفاده کنند.

 

نحوه دریافت بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی

 

کارفرما پس از اینکه درخواست خود را مبنی بر دریافت بیمه به سازمان تامین اجتماعی ارائه داد، نمایندگان این سازمان درخواست ارائه شده توسط کارفرما را مورد بررسی قرار داده و درصورتی که شرایط کارفرما متناسب با شرایط دریافت این بیمه باشد، آن را مورد تایید قرار می‌دهند؛ سپس کارفرما می‌تواند با انجام یکسری آزمایشات شامل: معاینات پزشکی، تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد.

 

از تاریخ شروع قرارداد کارفرما با سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه کارفرمایان و کارمندان محاسبه می‌شود؛ همانطور که اشاره کردیم تاریخ پرداخت این حق ۳ ماه می‌باشد؛ درصورتی که کارفرما ۳ ماه متوالی از پرداخت آن خودداری کند، بیمه او به حالت تعلیق درمی‌آید و شخص کارفرما برای اینکه این بیمه را از حالت تعلیق دربیاورد باید مجدداً به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 13 دیدگاه
  • محمد پاسخ

    سلام من کارت پایان خدمت ندارم سر بیماری پدرم بهم کفالت ندادن الان ۳ ماه مشغول هستم به کار فروشنده بدون کارت پایان خدمت مدرک دیپلم بیمه میشم توسط کارفرما یا خیر

    19 بهمن 1401 در 02:07
  • صدیقه پاسخ

    من خانم هستم و کارفرما اما زمان زایمان به من هیچ چیزی تعلق نگرفت لطفا مسئولین مربوطه رسیدگی بفرمایند خانمی که ماهها و سالها حق بیمه پرداخت کرده چرا نباید تا چند ماه بعد از زایمان تحت حمایت بیمه تامین اجتماعی باشه ؟ خواهش می کنیم عدالت و اجرا کنید

    9 تیر 1400 در 16:30
  • حسن مسچی پاسخ

    سلام من 8 سال بیمه کارگری بودم 20 سال هم بیمه مشاغل آزاد 2 سال مونده بازنشت بشم تازه متوجه شدم باید خودم را بیمه کارمایی میکردم اگه 2 سال بیمه کارفرمایی کنم مزایای بیمه کارفرمایی تعلق میگیره ؟من 4 تا کارگر دارم.

    4 خرداد 1400 در 17:39
  • صباح پاسخ

    با سلام ،اگر اینجانب بیمه اختیاری داشته باشم و فرزند ساندرمی داشته باشد ایا برای پرداخت حق بیمه ام تخفیفی لحاظ مشود؟

    3 خرداد 1400 در 21:40
  • آستانه پاسخ

    من کافرما هستم و 60 سال سن دارم و حدود 2 سال سابقه بیمه دارم. آیا میتونم خودم رو بیمه کنم؟

    19 اسفند 1399 در 11:04
  • شیما پاسخ

    سلام وقت بخیر کارفرمای بالای 79 سال می تواند خود ر ا بیمه کند و اینکه15 نفر را بیمه کرده و …..آیا راهی هست برای بیمه کردن خودش؟ ممنون

    5 بهمن 1399 در 10:50
  • ناصر پاسخ

    آیا کارفرما می تواند 50 ساله با 22سال سابقه خود را با زنشست کند

    5 دی 1399 در 23:35
  • بهار پاسخ

    آیا در ارسال لیست بیمه حق مسکن و مزایا به کارفرما تعلق میگیرد؟؟

    28 آبان 1399 در 08:29
  • مهندس پاسخ

    کارفرمایی که قبلا به خودش حداقل حقوق رو داده، آیا میتونه حقوق خودش رو افزایش بدهد؟

    29 مهر 1399 در 11:41
  • میرزایی پاسخ

    ممنوم
    از اطلاعات مفید شما

    27 مهر 1399 در 18:27
  • میرزایی پاسخ

    ممنوم
    از اصلاعات مفید شما

    27 مهر 1399 در 18:26
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما

      27 مهر 1399 در 23:09
  • مرتضی محمد پاسخ

    در کشور ما تا کرفرما شوی سنی بالاتر از شصت ویا شصتوپنج سال پیدا میکنی بنظرم محدوده سنی برای کرفرما باید مورد باز بینی قرار بگیره

    26 اردیبهشت 1399 در 14:47