ثبت برند در قم – نکات مهمی قبل از ثبت برند در قم

  • 13 دی 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

پیش از شروع مقاله، به شما تبریک می گوییم که می خواهید برند خودتان را ثبت کنید. در این مطلب ما نحوه ثبت برند در قم را به شما آموزش می دهیم و نکات و موارد مهم آن را بررسی می کنیم. حالا که در ابتدای مسیر هستید، باید بدانید که از کجا باید شروع […]

پیش از شروع مقاله، به شما تبریک می گوییم که می خواهید برند خودتان را ثبت کنید. در این مطلب ما نحوه ثبت برند در قم را به شما آموزش می دهیم و نکات و موارد مهم آن را بررسی می کنیم. حالا که در ابتدای مسیر هستید، باید بدانید که از کجا باید شروع کنید و به چه مدارکی برای ثبت کردن برند یا همان علامت تجاری مورد نظرتان نیاز دارید. شما با ثبت برند اختصاصی خودتان، هم خدماتی را که ارائه می دهید از سایرین متمایز می کنید و هم کاری می کنید تا از نام شما سوء استفاده نشود. درست مثل برندهای معتبر و مشهوری که احتمالا همین حالا به ذهنتان رسیده اند.

 

ثبت برند در قم چگونه است؟

 

برند چیست؟

 

قبل از اقدام برای ثبت نام تجاری، باید بدانید که برند چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد! البته برند به خودی خود کاری نمی کند، اما بر کسب و کار شما تاثیرات مثبت بسیار زیادی می گذارد. برند، نشان و علامتی است که به صورت نوشته فارسی یا لاتین یا یک نشان اختصاصی می باشد و به نوعی، فعالیت شما را نشانه گذاری می کند. وقتی برند مشخصی داشته باشید، از رقبایتان جدا می شوید و دیگران شما را با همان نشانه یا علامت می شناسند. البته تعاریف بسیار زیادی برای برند وجود دارد و نظریات مختلفی هم در مورد آن ثبت شده است. اما در تعریف کلی، برند همین چیزی است که خواندید! در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با روند ثبت برند در قم آشنا شوید.

 

هدف از ثبت برند در قم

 

حالا که با تعریف برند آشنا شدید، بد نیست بدانید که هدف از ثبت عنوان تجاری چیست. اصلا چرا باید برند ثبت کنیم؟ به طور کلی باید این طور گفت که برند برای ایجاد اطمینان از حقوق انحصاری کالا یا خدمات مجموعه شما ایجاد می شود. ثبت برند در قم یا هرجای دیگری، به شما این امکان را می دهد که در صورت سوء استفاده دیگران، مسئله را به صورت قانونی پیگیری کنید. البته مدت زمان حفاظت از برند متفاوت است ولی می توانید با پرداخت هزینه بیشتر، این زمان را دائمی کنید. برند و علامت تجاری به کسب و کار شما رسمیت می بخشد و سود اقتصادی برایتان به ارمغان می آورد. شما می توانید پس از ثبت نام تجاری، در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و کالا یا خدمات خود را ترویج دهید و این یعنی کسب سود بیشتر.

 

توافق نامه مادرید یا ثبت مادرید چیست؟

 

یکی از مهم ترین نکاتی که باید پیش از ثبت برند در قم از آن اطلاع داشته باشید، مربوط به توافق نامه مادرید است. سیستم مادرید از تلفیق ۲ معاهده شکل گرفته است. خلاصه سیستم مادرید این است که متقاضی فایل مدارک خود را به WIPO دفتر بین المللی در ژنو ارسال می کند. به این ترتیب فرد اعلام می کند که می خواهد علامت یا نشان خاصی را در یکی از کشورهای عضو معاهدات ژنو ثبت کند. WIPO علامت را ثبت می کند و سپس آن را به کشورهای تعیین شده ارسال می کند. در صورتی که یکی از کشورها آن نام یا نشانه را رد کند، این مسئله را به WIPO ابلاغ می کند و به دنبال آن، کشور درخواست کننده نمی تواند برند مورد نظرش را به ثبت برساند.

 

هزینه ثبت برند در قم چقدر است؟

 

ثبت برند در قم به همین راحتی نیست و هزینه هایی هم دارد. هزینه ثبت برند، درواقع رقم مشخصی نیست و شامل مجموعه ای از خدمات است که در آخر منجر به ثبت لوگو میگردد. بسته به این که در کجا زندگی می کنید، قصد ثبت چه نوع برندی دارید و بسیاری فاکتورها و عوامل دیگر، باید مبالغ متفاوتی را برای ثبت کردن نام تجاری مورد نظرتان صرف کنید. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع یافتن از هزینه های دقیق ثبت برند، مطلب “هزینه ثبت برند در سال ۹۹” را مطالعه کنید.

 

مزایای ثبت برند و علامت تجاری

 

به عنوان بخشی از مزایایی که با ثبت برند در قم به آنها دست پیدا می کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • خدمات تان را به شکل خاص و متمایز ارائه می دهید.

 

  • شرکتتان به صورت رسمی معرفی می شود.

 

  • هزینه های معرفی و تبلیغاتی کالا یا خدماتتان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 

  • با ثبت، فروش و یا واگذاری برند خود به مجموعه های دیگر، باعث ایجاد منبع درآمد جدید می شوید.

 

  • می توانید برای شرکت خود، نمایندگی ایجاد کنید.

 

  • بازاریابی برای شما سریع تر و راحت تر می شود.

 

  • هزینه های جانبی کالا یا خدمات مجموعه شما کاهش پیدا می کند.

 

مراحل ثبت علامت تجاری در قم

 

برای ثبت برند در قم، باید روند زیر را طی کنید:

 

  • تهیه اظهار نامه در وب سایت مالکیت معنوی

 

  • ثب نام اولیه ثبت برند

 

  • ارزیابی و بررسی مدارک ثبت برند فوری توسط کارشناسان اداره ثبت، بخش ثبت علائم تجاری

 

  • تأییدیه مدارک ثبت برند

 

  • ثبت نهایی برند پس از گذشت بازه زمانی ۳۰ روزه

 

 شرایط انتخاب برند

 

یکی از اصلی ترین نکات برای ثبت برند در قم، این است که عنوان مورد نظر باید متمایز و شاخص باشد. این یعنی برند مورد نظر شما باید منبع و منشا محصول و یا خدمات خاص را مشخص کند. بر همین اساس، ۴ نوع برند تعیین شده اند که شامل علائم حاشیه ای، دلخواه یا خیالی، توصیفی و عمومی می شوند. از طرفی، عنوان یا نشانه ای که مد نظر دارید، نباید تکراری باشد؛ یعنی شخص دیگری نباید آن را برای شرکت یا خدمات خود ثبت کرده باشد.

 

نکاتی که باید قبل از ثبت برند بدانید

 

پیش از ثبت برند در قم یا هر شهر دیگری، باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید:

 

  • علامت تجاری قابل نقل و انتقال است.

 

  • برای ثبت برند، گواهی ثبت علامت ۱۰ساله صادر می شود.

 

  • درخواست ثبت علامت تجاری، شامل بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگها، طرحها و نقش های سه بعدی آن، باید برای ثبت درج شود.

 

  • برای ثبت چند نشان تجاری، باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه ارائه شود.

 

  • اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.

 

  • تغییرات مربوط به نشانی رسمیت ندارد مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.

 

  • داشتن علامت تجاری اختیاری است؛ مگر در مواردی که دولت آن را الزامی کرده است.

 

  • برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد.

 

  • ثبت برند خارجی، نیاز به ارائه کارت بازرگانی هم دارد.

 

روند ثبت برند پس از تشکیل پرونده

 

پس از تشکیل پرونده و ارجاع به کارشناسان سازمان اداره مالکیت صنعتی، روند ثبت برند در قم شروع می شود که مراحل آن به شرح زیر می باشند:

 

  • تایید برند

اگر پرونده و اطلاعات شما هیچ نقصی نداشته و مغایرت یا مشابهت خاصی نداشته باشد، می توانید برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی را انجام دهید. یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ می شود. پس از صدور روزنامه رسمی اول، ۳۱ روز زمان برای اعتراضات وجود دارد. اگر ۳۰ روز گذشت و هیچ اعتراض یا ادعایی وجود نداشت، می توانید آگهی دوم را منتشر کنید. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است و پس از انتشار آن، تقریبا کار تمام شده است. پس از آن ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل پیگیری و بصورت کامل چاپ شود. در نهایت، با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل، درخواست آگهی انحصاری ۱۰ ساله ثبت برند در قم، به اداره مالکیت صنعتی تحویل داده می شود.

 

  • رد پرونده

همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست و ممکن است تقاضای شما رد شود. این یعنی پرونده ناقص است و نمی توانید تا زمان رفع ایرادات، آن را پیگیری کنید.

 

  • نقص پرونده یا مشابه بودن نام انتخابی

یکی دیگر از حالت هایی که ممکن است در طول مراحل ثبت برند در قم ایجاد شود، مربوط به زمانی است که پرونده نقص دارد یا نام انتخابی، مشابه دیگر عناوین و تکراری است. ممکن است مجوز یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا تکمیل نباشد. در این صورت باید مسئله را پیگیری و نواقص پرونده خود را برطرف کنید. پس از رفع نقض و مشکل، روال کار از سر گرفته خواهد شد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه