جعل شماره تلفن چیست؟ معرفی روشهای مقابله با جعل تلفن از طریق اینترنت

  • 12 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

جعل شماره تلفن یکی دیگر از راه‌های سرقت اطلاعات و جعل هویت است که جزو جرایم اینترنتی محصول شده و فرد کلاهبردار از طریق آن سعی می‌کند تا اطلاعات موجود در تلفن هوشمند شما را به سرقت ببرد. ما در این مقاله سعی داریم تا چگونگی جعل تلفن از طریق اینترنت و راه‌های مقابله با […]

جعل شماره تلفن یکی دیگر از راه‌های سرقت اطلاعات و جعل هویت است که جزو جرایم اینترنتی محصول شده و فرد کلاهبردار از طریق آن سعی می‌کند تا اطلاعات موجود در تلفن هوشمند شما را به سرقت ببرد. ما در این مقاله سعی داریم تا چگونگی جعل تلفن از طریق اینترنت و راه‌های مقابله با آن را به شما معرفی کنیم.

 

جعل شماره تلفن چیست؟ معرفی روشهای مقابله با جعل تلفن از طریق اینترنت

 

جعل شماره تلفن چیست؟

 

همانطور که گفته شد، جعل شماره یا Caller ID یکی از روش‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن به تلفن همراه شما نفوذ کرده و اطلاعات مهم هویتی، مالی و شخصی موجود در آن را به سرقت برد.

استفاده از این روش در سال‌های اخیر بسیار رایج و متداول بوده و نحوه انجام آن بسیار ساده است، بنابراین بسیاری از متخلفین سعی می‌کنند تا از این روش اطلاعاتی مانند شماره حساب یوزر و پسورد آدرس ایمیل آدرس منزل شماره‌های تلفن و دیگر اطلاعات موجود را به دست آورند.

البته نرم افزارهای زیادی نیز برای مقابله با این روش ساخته شده که می‌توان از آنها در گوشی‌های اندروید و IOS استفاده کرد.

این نرم افزار ها می توانند نام شماره تماس گیرنده را برای شما شناسایی کرده و به شما نمایش دهند. اما این نرم افزارها نیز نقطه ضعف‌های خاص خود را داشته و هکرها می‌توانند با نفوذ در آنها، عکس‌های شماره‌های دفترچه تلفن گوشی شما را نیز به دست آورده و جعل تلفن از طریق اینترنت را انجام می‌دهند.

در نتیجه می‌توانند از شماره تلفن یکی از اسامی موجود در دفترچه تلفن شما استفاده کرده و از این طریق به گوشی شما نفوذ کنند.

جعل شماره تلفن چگونه انجام می شود؟

 

به طور کلی در این روش، فرد متخلف با استفاده از یک شماره ناشناس به شما تماس گرفته و زمانی که شما تلفن را پاسخ دهید، سارق اقدام به هک تلفن همراه شما کرده و اطلاعات را برداشت می‌کند.

همچنین در بسیاری از موارد دیده شده که سارق، شماره تلفن خود را در پشت نام یک فرد یا یک شرکت و سازمان پنهان کرده و در زمان تماس، تنها نام آن شرکت یا فرد به شما نمایش داده می‌شود، در نتیجه شما فریب خورده و به تماس با آن پاسخ می‌دهید.

جالب توجه است که بسیاری از نرم افزارها در گوشی‌های اندروید و ios وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها نیز به راحتی شماره خود را در پشت یک نام یا شماره دیگر پنهان کرده و فرد هدف را فریب داد. 

البته برای انجام این کار لازم است که از شماره‌های استفاده کرده که در دفترچه تلفن فرد مورد نظر وجود داشته باشد. در واقع برای استفاده از این نرم افزارها تنها کافیست شماره خودتان، شماره فرد گیرنده و شماره مورد نظر جهت نمایش را وارد کنید.

این نرم افزارها برای استفاده عموم مجاز هستند اما در صورتی که با استفاده از آنها اقدام به سوء استفاده فریب دیگران شود، در آن زمان جزو جرائم اینترنتی محسوب شده و کاربر نیز در صورت شناسایی مجرم شناخته می‌شود.

همانطور که گفته شد، شخص جاعل با استفاده از این نرم افزار و جعل شماره تلفن می‌تواند اطلاعات زیادی را به دست آورده و با استفاده از آنها اقدام به جعل هویت و عبور از سدهای امنیتی مربوط به حسابهای مالی و بانکی کند.

 

جعل شماره تلفن چیست؟ معرفی روشهای مقابله با جعل تلفن از طریق اینترنت

 

نرم افزارهای جعل تلفن از طریق اینترنت

 

نرم افزارهای زیادی برای گوشی‌های اندروید و ios وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها اقدام به جعل و مخفی کردن شماره کرده و اطلاعاتی را به دست آورد.

یکی از این نرم افزارها Spoofcard است که می‌توان در انواع مختلفی از گوشی‌ها از آن استفاده کرده و تنها کافی شماره تلفن مبدا، مقصد و شماره جعلی را در آن وارد کنید.

نرم افزارهای زیادی نیز مشابه با این نرم افزار وجود دارد که تمامی آنها به یک طریق شماره تلفن را مخفی کرده و اقدام به جعل شماره می‌کنند.

راه‌های مقابله با جعل شماره تلفن

 

برای پیشگیری و مقابله صددرصد برای جلوگیری از حملات سایبری نسخه‌ها و روش‌های قطعی چندانی وجود ندارد تا بتوان از کلاهبرداران در امان بود. اما نکات و موارد نیز هستند که می‌توان با با توجه به آن‌ها احتمال به سرقت رفتن اطلاعات را کاهش داده و از جعل شماره خود پیشگیری کرد.

 

۱) دقت به نوع گفت و گو

 

در صورتی که تماس با شماره ناشناس آیا شماره‌ای با نام شرکت‌ها و موسسات دریافت کردید حتماً به نوع کلمات و درخواست‌های فرد مقابل دقت کنید. در صورتی که از شما تقاضاهای عجیب و نامتعارف کرده و یا از کلمات نامتعارف استفاده کرد مطمئن باشید که به گوشی شما حمله شده است.

 

۲) تحقیق درباره شماره تلفن

 

در صورتی که با شماره ناشناس به شما تماس گرفته شد، در خصوص شماره نمایش داده شده بر روی گوشی، در اینترنت جستجو کرده و خبرهای مربوط به آن را مطالعه کنید.

البته ممکن است این رابطه چندان پاسخگو نبوده و نتوانسته نتایج درستی پیدا کنید اما در برخی از موارد قابل استفاده است.

 

۳) تماس را رد کنید

 

در صورت مشاهده شماره ناشناس بر روی صفحه گوشی، تماس را رد کرده و قطع کنید. سپس خودتان به آن شماره تماس گرفته و اقدام مکالمه و شناسایی فرد مقابل نمایید زیرا به طور معمول شماره‌ای که در جعل شماره تلفن از آن استفاده شده مربوط به کس دیگری بوده و در صورت تماس با آن شماره، صاحب اصلی جواب شما را خواهد داد.

 

جعل شماره تلفن چیست؟ معرفی روشهای مقابله با جعل تلفن از طریق اینترنت

 

۴) استفاده از نرم افزارهای شناسایی

 

نرم افزارهای زیادی برای گوشی‌های اندروید وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان با درصد بالا شماره‌های ناشناس را شناسایی کرده و نام آنها را متوجه شد.

از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به Trapcall و Truecaller اشاره کرد که می‌توان با استفاده از آنها هویت تماس گیرنده و شماره‌های لیست سیاه را مشاهده کرده و تماس‌های خود را ضبط نمایید.

 

۵) تماس با پلیس

 

در صورتی که یک شماره ناشناس به دفعات با شما تماس گرفته و اقدام به اذیت و آزار شما می‌نماید می‌توانید با پلیس تماس گرفته و از بعد به آن شماره شکایت کنید. این کار باعث می‌شود تا پلیس هویت و مشخصات صاحب شماره تلفن را پیدا کرده و نسبت به آن تحقیق کند تا مشکل برطرف شود.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه