مجازات جرایم اینترنت برای هر یک از تخلفات در اینترنت چقدر است؟ (بخش دوم)

  • 6 آبان 1400
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مجازات جرایم اینترنت به میزانی از پرداخت نقدی و یا حبس گفته میشود که برای مجرمان و متخلفین اینترنتی تعیین شده و با توجه به نوع جرم و میزان حساسیت آن متغییر است. در این مطلب قصد داریم میزان مجازات تعیین شده برای هر یک از تخلفات اینترنتی را به اطلاع شما برسانیم. پس با […]

مجازات جرایم اینترنت به میزانی از پرداخت نقدی و یا حبس گفته میشود که برای مجرمان و متخلفین اینترنتی تعیین شده و با توجه به نوع جرم و میزان حساسیت آن متغییر است. در این مطلب قصد داریم میزان مجازات تعیین شده برای هر یک از تخلفات اینترنتی را به اطلاع شما برسانیم. پس با ما همراه باشید.

 

به چه اعمالی جرایم اینترنتی گفته می‌شود؟

به مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی که منجر به سوء استفاده از اطلاعات شخصی، مالی و … شده و مغایر با قوانین تعیین شده در رابطه با کاربران اینترنت است، جرایم اینترنتی گفته می‌شود.

 

به طور کلی، جرایم اینترنتی انواع مختلفی داشته و با استاده از روش‌های گوناگون انجام می‌شود و هدف اصلی این اقدامات، سرقت اطلاعات شخصی و بانکی و … است و شخص مجرم با استفاده از این روش‌ها، گاهاً درآمدهای هنگفتی دارد.

 

بسیاری از متخلفین اینترنتی اقدام به سرقت اطلاعات عمومی نظیر شماره حساب، نام کابری و رمز عبور، عکس، فیلم و … کرده تا با استفاده از آنها از کاربران اخاذی کنند.

 

اما برخی از سارقین نیز اقدام به هک سرورها و بانک‌های اطلاعاتی محرمانه کرده که منجر به تحدید امنیت ملی می‌گردد. به همین علت، مجازات جرایم اینترنت با یکدیگر متفاوت بوده و میزان تعیین شده برای آنها با توجه به نوع جرم تعریف شده است.

مجازات تعیین شده برای انواع تخلفات در اینترنت

۵) اعمال مغایر با شئونات اخلاقی و عفت عمومی

 به طور کلی، افرادی که با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی اقدام به تولید، آرشیو، ارسال و دریافت فایل‌های صوتی و تصویری نموده که حاوی محتویات مغایر با شئونات اخلاقی و عفت عمومی باشد، مجرم محسوب شده و جزای نقدی این جرایم از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال و جزای حبسی آنها تا ۲ سال خواهد بود.

 

در صورتی فرد بدون سابقه تخلف بوده و تنها اقدام به انتشار چنین فایل‌هایی تا کمتر از ۱۰ نفر نموده باشد، فرد خاطی به پرداخت نقدی ۱ تا ۵ میلیون ریال محکوم می‌گردد.

 

اما اگر این کار به عنوان شغل وی محسوب شده و به صورت حرفه‌ای اقدام به تولید یا انتشار فایل‌های مبتذل نموده باشد، حکم صادره حداکثر مقادیر فوق می‌باشد.

 

متخلفین که نقش مجری کار را داشته و اقدام به تحریک، تطمیع، ترغیب و یا تهدید دیگران جهت تهیه و انتشار فایل‌های مستهجن کرده و یا اقدام به آموزش و تسهیل در تهیه و  انتشار نموده باشند نیز مجرم بوده و مجازات جرایم اینترنت تعریف شده برای آنها به صورت نقدی از ۵ تا ۲۰ میلیون ریال و از ۹۱ روز تا ۱ سال حبس می‌باشد.

۶) هتک حرمت، خدشه دار کردن حیثیت و نشر اکاذیب

هر گونه فعالیتی که با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی جهت انتشار فایل‌های حاوی محتویات صوتی و تصویری به منظور تغییر در واقعیت، هتک حرمت و یا توهین به باورها و اعتقادات عموم باشد، جزو تخلفات در اینترنت محسوب شده و مجازات تعریف شده برای آنها پرداخت ۵ تا ۴۰ میلیون ریال و حبس به مدت ۹۱ روز تا ۲ سال می‌باشد.

 

چنانچه این فایل‌ها حاوی تصاویر، متون و صوت مستهجن نیز باشد، حداکثر مجازات بیان شده فوق برای متخلف در نظر گرفته می‌شود.

 

افرادی که با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی اقدام به انتشار فایل‌های صوتی و تصویری شخصی و خصوصی نموده و اسرار فردی را بدون رضایت وی پخش کند و منجر به ضرر و زیان فرد گردد، به پرداخت نقدی ۵ تا ۴۰ میلیون ریال و حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال محکوم می‌گردد.

 

انتشار اکاذیب که منجر به ضرر و زیان عموم و یا مقامات شده، باعث تشویش اذهان عمومی شود و با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی به صورت مستقیم و یا نقل قول به شخص یا سازمانی صورت گیرد، جرم محسوب شده و مجازات جرایم اینترنت از این قبیل به صورت حبس به میزان ۹۱ روز تا ۲ سال خواهد بود.

۷) برقراری ارتباط غیر قانونی اینترنتی به داخل یا خارج از کشور

برقراری ارتباط غیر قانونی به داخل یا خارج از کشور با استفاده از غیر قانونی پهنای باند اینترنتی و مخابراتی و انتشار اطلاعات برای فرد متخلف حبس ۱ تا ۳ سال و پرداخت نقدی از صد میلیون ریال تا ۱ میلیارد ریال را به همراه دارد.

 

۸) انتشار داده، نرم افزار و فایل آموزشی به منظور انجام اقدامات غیر قانونی

تولید و انتشار داده‌ها، نرم افزارها یا هر نوع دستگاه الکترونیکی که به منظور انجام جرایم اینترنتی و رایانه‌ای و … ساخته شده باشد جزو تخلفات در اینترنت محسوب می‌گردد.

 

همچنین فروش و در دسترس قراردادن نام کاربری و گذر واژه‌های افراد یا سیستم‌ها و سازمان‌ها کاملاً غیر قانونی و غیر مجاز بوده و تخلف محسوب شده و مجازات جرایم اینترنت از این قبیل، به صورت نقدی از ۵ تا ۲۰ میلیون ریال و از ۹۱ روز تا ۱ سال حبس می‌باشد.

 

دسترسی، شنود و جاسوسی غیر مجاز با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی و انشار اطلاعات بدست آمده و حتی آموزش نحوه انجام چنین اقداماتی جرم حرفه‌ای محسوب شده و حداکثر مجازات تعیین شده برای آن به صورت پرداخت نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال و حبس تا ۱ سال خواهد بود.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه