حضانت فرزندان بعد از طلاق با کیست؟ | حضانت فرزند دختر و پسر

  • 23 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

حضانت فرزندان بعد از طلاق یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه حقوق خانواده می‌باشد. متاسفانه جدایی پدر و مادر از یکدیگر موجب قربانی شدن فرزندان و از همه مهم‌تر قربانی شدن آینده آن‌ها می‌شود چراکه طلاق پدر و مادر از یکدیگر تاثیر بدی بر روی فرزندان و آینده آن‌ها می‌گذارد. این مسئله که حضانت فرزند بعد […]

حضانت فرزندان بعد از طلاق یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه حقوق خانواده می‌باشد. متاسفانه جدایی پدر و مادر از یکدیگر موجب قربانی شدن فرزندان و از همه مهم‌تر قربانی شدن آینده آن‌ها می‌شود چراکه طلاق پدر و مادر از یکدیگر تاثیر بدی بر روی فرزندان و آینده آن‌ها می‌گذارد. این مسئله که حضانت فرزند بعد از طلاق به پدر یا مادر او تعلق می‌گیرد به شرایط خاصی از جمله سن فرزند و دختر یا پسر بودن آن بستگی دارد که تصمیم داریم در ادامه این مطلب به بررسی آن بپردازیم پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

حضانت فرزندان بعد از طلاق با کیست؟

حضانت فرزندان بعد از طلاق با کیست؟

 

هیچ کس نمی‌تواند نقش خانواده بر روی تربیت و رشد فرزندان به ویژه آینده آن‌ها را انکار کند اما متاسفانه یکسری مشکلات در خانواده مانند طلاق، تاثیر منفی بر روی ذهنیت، رشد و آینده فرزندان می‌گذارد و به نوعی آینده آن‌ها را تباه می‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام طلاق پدر و مادر از یکدیگر مطرح می‌شود، مسئله حضانت فرزندان بعد از طلاق است. حضانت فرزند بعد از طلاق با یکی از والدین می‌باشد که براساس سن فرزند و دختر یا پسر بودن آن به پدر یا مادر تعلق خواهد گرفت.

 

قانون جدید حضانت فرزند بعد از طلاق

 

قانون حضانت فرزند بعد از طلاق والدین که در سال ۱۳۱۴ و در ماده ۱۱۶۹ به تصویب رسیده بود بر این اساس بود که مادر تنها تا ۲ سال می‌تواند حضانت پسر خود را برعهده بگیرد و تا ۷ سال هم می‌تواند حضانت دختر خود را برعهده بگیرد بنابراین حضانت فرزند پسر بعد از ۲ سال و حضانت فرزند دختر بعد از ۷ سال با پدر آن‌ها بوده است. اما از آن جایی که فرزند پسر پس از دو سال از مادر خود جدا می‌شد و مادر هم به دلیل داشتن دلبستگی زیاد به فرزند خود مجبور بود دشواری‌های زیادی را تحمل کند این قانون در سال ۱۳۸۲ مورد اصلاح قرار گرفت.

 

به موجب قانون جدید حضانت فرزندان (اعم از دختر و پسر) بعد از طلاق به نحو ذیل تعیین می‌شود:

 

الف) تا سن هفت سالگی (هفت سال تمام) با مادر

ب) بعد از سن هفت سالگی تا سن بلوغ با پدر

 

بعد از سن بلوغ نیز خود کودک است که تصمیم می‌گیرد که با پدر خود زندگی کند یا با مادر خود؟ برای مثال سن بلوغ دختر تا ۹ سالگی است از این‌رو حضانت او تا سن ۷ سالگی با مادر اوست و بعد از سن ۷ سالگی تا ۹ سالگی نیز برعهده پدر اوست. بعد از سن ۹ سالگی این خود دختر است که تصمیم می‌گیرد با پدر خود زندگی‌اش را ادامه دهد یا مادر خود. سن بلوغ پسر نیز ۱۸ سالگی است از این‌رو حضانت او تا ۷ سالگی با مادر او است و بعد از ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی نیز با پدر او است. بعد از سن ۱۸ سالگی نیز این خود پسر است که تصمیم می‌گیرد با پدر خود زندگی کند یا با مادر خود.

 

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی با کیست؟

 

حضانت فرزندان بعد از طلاق با کیست؟

 

زمانیکه طلاق پدر و مادر از یکدیگر توافقی باشد دادگاه مسئله تصمیم‌گیری بر سر حضانت فرزندان بعد از طلاق را برعهده خود پدر و مادر می‌گذارد تا خودشان به سر این مسئله با یکدیگر به توافق برسند. بنابراین دادگاه در طلاق توافقی هیچ دخالتی در حضانت فرزندان نخواهد داشت و این خود پدر و مادر هستند که بر سر حضانت هر یک از فرزندان و زمان و مکان ملاقات با فرزند خود با یکدیگر به نتیجه می‌رسند.

البته درصورتی که پدر یا مادر به دلایل مختلفی از جمله انحطاط اخلاقی لایق برعهده‌گیری حضانت فرزند خود نباشد می‌توان حضانت بچه بعد از طلاق را از او سلب کرد. در ادامه موارد سلب حضانت فرزند بعد از طلاق از پدر یا مادر او را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

 

موارد سلب حضانت فرزند

 

  • اعتیاد به هر نوع مواد مخدر
  • اعتیاد به الکل و مشروبات الکلی
  • اعتیاد به قمار
  • داشتن فساد اخلاقی
  • مبتلا بودن به بیماری‌های روانی (درصورتی که پزشک مبتلا بودن فرد به بیماری روانی را تایید کرده باشد)
  • سوء استفاده از فرزند و اجبار کردن او به انجام کارهای غیر اخلاقی
  • کتک زدن کودک خارج از حد متعارف

 

توجه داشته باشید که عوامل سلب حضانت فرزند تنها به این موارد محدود نمی‌شود چراکه ممکن است قاضی موارد دیگری را که موجب به خطر افتادن مصلحت‌های کودک می‌شوند را برای اجرای حکم سلب حضانت بچه از پدر یا مادر او در نظر بگیرد. بنابراین این قاضی است که تعیین می‌کند چه رفتار یا وضعیتی را می‌توان به عنوان موارد انحطاط اخلاقی در نظر گرفته و حکم سلب حضانت کودک را صادر کرد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه