طلاق غیابی چیست؟ راهنمای کامل مراحل، مدارک، شرایط، زمان و هزینه

  • 1 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

طلاق غیابی چیست و چه مراحلی دارد؟ شرایط طلاق غیابی از طرف مرد و زن چیست و به چه مدارکی نیاز دارد؟ مدت زمان و هزینه طلاق غیابی چقدر است؟ هر آنچه که لازم است درمورد طلاق غیابی بدانید را در این مطلب بخوانید.     طلاق غیابی چیست؟   قبل از اینکه به سراغ […]

طلاق غیابی چیست و چه مراحلی دارد؟ شرایط طلاق غیابی از طرف مرد و زن چیست و به چه مدارکی نیاز دارد؟ مدت زمان و هزینه طلاق غیابی چقدر است؟ هر آنچه که لازم است درمورد طلاق غیابی بدانید را در این مطلب بخوانید.

 

طلاق غیابی

 

طلاق غیابی چیست؟

 

قبل از اینکه به سراغ طلاق غیابی برویم و آن را برایتان توضیح دهیم، لازم است با مفهوم رأی غیابی آشنایتان کنیم؛ درواقع زمانی که دادخواستی علیه یک شخص در دادگاه تنظیم می‌شود و ابلاغیه‌ای برای او صادر می‌گردد اما آن ابلاغیه توسط خود شخص تحویل گرفته نمی‌شود یا شخص ابلاغیه را دریافت می‌کند اما در جلسات دادگاه شرکت نمی‌کند و همچنین لایحه‌ای به دادگاه تقدیم نمی‌کند و وکیل نیز معرفی نمی‌کند، در نبود آن شخص قاضی رأی غیابی صادر می‌کند؛ البته شخصی که علیه او دادخواست تنظیم شده است تا ۲۰ روز بعد از صدور رأی غیابی، فرصت دارد تا به دادگاه با ذکر دلیل مراجعه کند و درخواست خود را مبنی بر اعتراض به رأی صادر شده و رسیدگی مجدد به پرونده ارائه دهد که اصطلاحاً به آن واخواهی می‌گویند.

 

این رأی غیابی در رابطه با طلاق هم صدق می‌کند برای مثال اگر زن بخواهد از شوهرش جدا شود و به دادگاه مراجعه کند و دادخواستی بر علیه شوهرش ارائه دهد، دادگاه ابلاغیه‌ای برای مرد ارسال می‌کند؛ درصورتی که خود او ابلاغیه را تحویل نگیرد یا اینکه در جلسات دادگاه حاضر نشود، طلاق از نوع غیابی می‌باشد در واقع این نوع طلاق نیز مانند طلاق توافقی یکی از انواع متعدد طلاق در ایران است.

 

مراحل طلاق غیابی چیست؟

 

همانطور که اشاره کردیم برای این موضوع یکی از طرفین به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست خود را مبنی بر طلاق تنظیم می‌کند؛ سپس دادگاه ابلاغیه‌ای را برای حضور طرفین در دادگاه برای آن‌ها ارسال می‌کند؛ درصورتی که شخصی که دادخواست علیه او تنظیم شده است، خودش ابلاغیه دادگاه را تحویل نگیرد یا اینکه ابلاغیه را تحویل گرفته اما در جلسات دادگاه حضور پیدا نکند، قاضی رأی دادگاه را براساس عدم حضور آن شخص به صورت غیابی صادر می‌کند.

 

مدارک لازم برای طلاق غیابی چیست؟

 

  • سند ازدواج رسمی؛ درصورتی که اصل سند ازدواج موجود نبود می‌توانید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد دریافت کنید و به دادگاه ارائه دهید.
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی

 

شرایط طلاق غیابی چیست؟

 

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد و زن با یکدیگر متفاوت است که در ادامه این مطلب به آن‌ اشاره کرده‌ایم.

 

الف) شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

 

طلاق غیابی

 

همانطور که می‌دانید در قانون کشور ما حق طلاق به مرد داده شده است از این‌رو چه زن در دادگاه حاضر شود و چه حاضر نشود، حکم راجع به طلاق صادر خواهد شد.

 

البته درصورت عدم حضور زن در دادگاه رأی صادره از نوع طلاق غیابی خواهد بود و زن تا ۲۰ روز بعد از رأی صادر شده فرصت دارد تا به دادگاه مراجعه کرده و با ذکر دلیل به رأی صادر شده اعتراض کرده و درخواست بررسی مجدد دهد.

 

اما درصورتی که زن در دادگاه حضور پیدا نکند به درخواست مرد امکان صدور رأی طلاق وجود دارد چراکه حق طلاق با مرد است اما برای ثبت طلاق مرد باید حق و حقوق مالی زن شامل: مهریه، نفقه و … را بپردازد.

 

ب) شرایط طلاق غیابی از طرف زن

 

همانطور که اشاره کردیم درصورتی که درخواست طلاق از سمت زن صادر شده باشد اما ابلاغیه دادگاه توسط خود مرد تحویل گرفته نشود یا اینکه مرد ابلاغیه دادگاه را تحویل بگیرد اما در دادگاه حاضر نشود، رأی دادگاه از نوع غیابی می‌باشد.

 

یکی از مهم‌ترین شروط و قوانین طلاق از نوع غیابی از سوی زن، غایب بودن مرد به مدت چهار سال است؛ منظور از غایب بودن مرد این است که چهار سال هیچ خبری از او نباشد؛ در این صورت زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد، دادگاه نیز سه نوبت آگهی به فاصله یک ماه یک بار در روزنامه‌های کثیرالانتشار با هزینه زن به چاپ می‌رساند؛ درصورتی که یک سال از اولین آگهی بگذرد و خبری از زنده بودن مرد نشود، دادگاه حکم موت فرضی مرد را صادر می‌کند.

 

یکی دیگر از شرایط این نوع طلاق از طرف زن این است که شوهر او به مدت ۶ ماه، نفقه او را نپرداخته باشد؛ همانطور که می‌دانید منظور از نفقه، همان خرج و مخارج زن و زندگی است.

 

جالب است بدانید که حتی اگر مرد به دلیل تنگدستی و فقر از پرداخت نفقه به زن خودداری کند، زن می‌تواند از او طلاق بگیرد؛ البته ابتدا زن باید به دادگاه مراجعه کرده و مطالبه نفقه کند و درصورتی که مرد باز هم از پرداخت نفقه خودداری کند، زن می‌تواند دادخواست طلاق بدهد. درصورتی هم که زن از انجام تکالیف خود بدون دلیل موجه خودداری کند، هیچ نفقه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت.

 

دلیل دیگری که زن می‌تواند براساس آن اقدام به طلاق کند، داشتن زندگی پرمشقت و تحمل‌ناپذیر با مرد است که اصطلاحاً به آن عسر و حرج می‌گویند؛ درواقع عسر و حرج یعنی سختی و مشقتی که توان و تحمل زندگی را از زن می‌گیرد؛ البته شرایط عسر و حرج باید در دادگاه اثبات شود تا زن بتواند بصورت غیابی طلاق بگیرد.

 

جالب است بدانید که درصورت تایید شرایط عسر و حرج در دادگاه، دادگاه حتی می‌تواند زوج را مجبور به طلاق کند؛ البته درصورتی که اجبار میسر نباشد، حق طلاق از شکل انحصاری از مرد گرفته شده و به زن داده می‌شود. در ادامه شما را با مصادیق عسر و حرج بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

مصادیق عسر و حرج

 

همانطور که اشاره کردیم عسر و حرج به معنای سختی و مشقت در زندگی است که توان و تحمل ادامه زندگی را برای زوج غیرممکن می‌سازد؛ مصادیق عسر و حرج شامل موارد زیر می‌باشد:

 

  • ترک زندگی به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب
  • اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکی
  • محکومیت زوج به حبس پنج سال یا بیشتر
  • ضرب و شتم زوج
  • ابتلای زوج به بیماری‌های روانی و صعب‌العلاج
  • خودداری از آمیزش، بی‌اعتنایی و اهانت به همسر

 

مدت زمان طلاق غیابی چقدر است؟

 

مدت زمان گرفتن طلاق از نوع غیابی به معیارهای متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دسترسی به زوج جهت ارسال ابلاغیه است.

 

علاوه‌بر این درصورتی که به مدت چهار سال هیچ خبری از مرد نباشد و زن در این صورت درخواست طلاق بدهد، دادگاه از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار سه آگهی به مدت یک ماه یک بار به چاپ می‌رساند که باید حداقل یک سال از اولین آگهی بگذرد و هیچ خبری از مرد نشود تا دادگاه رأی غیابی را صادر کند.

 

ضمناً بررسی پرداخت یا بخشش مهریه و نفقه نیز در دادگاه به زمان نیاز دارد؛ با این اوصاف نمی‌توان گفت که طلاق از نوع غیابی دقیقاً چه مدت زمان به طول می‌انجامد چراکه مدت زمان دقیق آن به شرایط هر یک از زوجین بستگی دارد در کل طلاق از نوع غیابی پروسه زمان‌بری است.

 

هزینه طلاق غیابی چقدر است؟

 

هزینه انجام هر نوع اقدامی یکی از دغدغه‌های متقاضیان است و هزینه طلاق غیابی هم از این قضیه مستثنی نیست.

 

این هزینه‌ها شامل: هزینه دادرسی، هزینه پرداختی به دفاتر الکترونیک قضایی، حق الوکاله وکیل (اگر وکیل گرفته باشید)، هزینه مشاوره و یا داوری و غیره است.

 

برای اطلاع دقیق از هزینه‌های طلاق اعم از هزینه طلاق توافقی، طلاق از طرف زن و غیره، با وکلای باتجربه موسسه حقوقی مشهور تماس بگیرید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه