درگاه پرداخت جعلی چیست؟ نحوه تشخیص درگاه پرداخت اینترنت جعلی

  • 4 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

درگاه پرداخت جعلی یکی از از انواع روش‌های سرقت اطلاعات و جرایم اینترنتی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت بانکی، رمز دوم، CVV2، تاریخ اعتبار، شماره تلفن و ایمیل را به دست آورد.   در واقع درگاه پرداخت اینترنتی جعلی یکی از تکنیک‌های سرقت اینترنتی است و جذب انواع فیشینگ […]

درگاه پرداخت جعلی یکی از از انواع روش‌های سرقت اطلاعات و جرایم اینترنتی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت بانکی، رمز دوم، CVV2، تاریخ اعتبار، شماره تلفن و ایمیل را به دست آورد.

 

در واقع درگاه پرداخت اینترنتی جعلی یکی از تکنیک‌های سرقت اینترنتی است و جذب انواع فیشینگ یا Phishing محسوب می‌شود. ما در این مطلب سعی داریم تا روش‌های تشخیص درگاه‌های اینترنتی جعلی را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

درگاه پرداخت جعلی چیست | راههای تشخیص درگاه پرداخت اینترنتی جعلی | ویژگی های درگاه پرداخت

 

درگاه پرداخت جعلی چیست؟

 

همانطور که می‌دانید درگاه‌های پرداخت اینترنتی یکی از واجبات فعالیت‌های اینترنتی محسوب شده و می‌توان به کمک آن‌ها انواع خریدها و پرداخت‌های اینترنتی را به سادگی و با سرعت بالا انجام داد. این درگاه‌ها توسط بانک‌ها و موسسات مالی معتبر در سطح کشور ایجاد شده زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند در جهت ایجاد سهولت در استفاده از اینترنت و خدمات آنلاین هستند.

 

از طریق این درگاه‌ها می‌توان انواع قبوض را به راحتی پرداخت کنید. همچنین می‌توانید انواع مختلف خریدهای اینترنتی را انجام داده و حتی بلیط هواپیما و قطار نیز خریداری نمایید. علاوه بر این‌ها می‌توان به راحتی انواع مبادلات مالی با دیگران را انجام داده و از هدر رفتن وقت خود در مراجعه به بانک جلوگیری کنید.

 

اما توجه داشته باشید که درگاه‌های پرداخت، علاوه بر ایجاد خدمات می‌توانند زمینه سرقت‌ها و جرایم اینترنتی او را نیز برای سارقین و متخلفان ایجاد کنند.

 

این افراد با استفاده از تکنیک‌های فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی، صفحات جعلی بسیار شبیه به درگاه‌های پرداخت بانکی اصلی ایجاد می کنند که به آنها درگاه پرداخت جعلی گفته می‌شود.

 

این روش یکی از رایج ‌ترین و فراگیر ترین روش‌ های سرقت اینترنتی محسوب شده و تشخیص و مقابله با چنین روش ‌هایی بسیار دشوار است.

 

به همین منظور نکات و موارد مهمی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها براحتی درگاه‌های پرداخت اینترنتی جعلی را تشخیص داده و از ضرر و زیان خود جلوگیری کنید.

 

فیشینگ چیست؟

 

به طور کلی فیشینگ یا Phishing، به اقداماتی گفته می‌شود که جهت به دست آوردن اطلاعات شخصی و مالی از طریق اینترنت و فضاهای مجازی توسط سارقین انجام شده و هدف اصلی اینگونه جرایم اینترنتی، سرقت گذرواژه‌ها اطلاعات بانکی اطلاعات شخصی و … است.

 

متخلفین برای انجام این کار سعی می‌کنند تا به روش‌های مختلف از جمله ایمیل و پیام‌های جعلی، درگاه پرداخت جعلی، نرم افزارهای مخرب و غیره اقدام به سرقت اطلاعات نمایند.

 

روش‌های تشخیص درگاه پرداخت اینترنتی جعلی

 

همانطور که گفته شد روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها پی برد که درگاه پرداخت بانکی اصلی است یا جعلی بوده و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

 

البته توجه داشته باشید که بهترین راه حل جهت جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات بانکی این است که توجه و دقت لازم در هنگام استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی داشته باشیم. همچنین بهترین کار این است که از سایت‌ها و نرم افزارهای مشکوک و نامعتبر دوری کرده و به هیچ عنوان پرداخت بانکی در آن‌ها انجام ندهید.

 

در صورت به دام افتادن در درگاه پرداخت جعلی، تنها کافیست تا یک بار اطلاعات بانکی خود را در آن وارد کرده و اقدام به تایید و پرداخت نمایید تا تمام اطلاعات شما در دسترس سارقی قرار بگیرد. از جمله روش‌های تشخیص درگاه پرداخت اینترنتی جعلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

درگاه پرداخت جعلی چیست | راههای تشخیص درگاه پرداخت اینترنتی جعلی | ویژگی های درگاه پرداخت

 

۱) بررسی آدرس اینترنتی درگاه 

 

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص درگاه پرداخت اینترنتی جعلی این است که آدرس اینترنتی درگاه را با دقت بررسی کرده و به نشانه‌ها توجه کنید.

 

به طور معمول درگاه اینترنت اصلی دارای علامت قفل سبز رنگ، عبارت https در ابتدای آدرس اینترنتی، کلمات با املای درست، نام بانک یا سامانه پرداخت، و ظاهری مشابه https://….shaparak.ir است که در جای خالی نام بانک سامانه پرداخت قرار میگیرد.

۲) استفاده از اطلاعات اشتباه

 

یکی دیگر از راه‌های تشخیص درگاه پرداخت جعلی این است که به جای اطلاعات بانکی صحیح، از اطلاعات اشتباه استفاده کرده و اقدام به تایید پرداخت کنید. در صورتیکه درگاه جعلی نباشد، دربالای صفحه پیام اخطار توسط سیستم بانک و شاپرک به شما نشان داده می‌شود که بیانگر استفاده از اطلاعات اشتباه است.

 

اما اگر چنین پیامی ظاهر نشد، قطعاً درگاه پرداخت کاملاً جعلی و نامعتبر است.

 

۳) استفاده از افزونه‌های امنیتی

 

تمامی مرورگرهای اینترنت دارای افزونه‌هایی هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها به اعتبار وب‌سایت و درگاه اینترنتی را بررسی کرده و از امنیت آن مطمئن شد. در صورتی که درگاه پرداخت جعلی نباشد، پیامی مبنی بر امنیت کامل درگاه نمایش داده می‌شود. در صورت جعلی بودن درگاه نیز پیامی به صورت هشدار توسط افزونه به شما نشان داده می‌شود.

۴) رفرش کردن صفحه درگاه

 

از آسان‌ترین راه‌های تشخیص جعلی بودن درگاه این است که صفحه مرورگر را رفرش یا مجدداً بارگذاری کرده و به صفحه کلید مجازی جهت تایپ شماره کارت دقت کنید. در صورتی که درگاه پرداخت اینترنتی جعلی باشد، اعداد موجود در صفحه کلید تغییر نخواهد کرد.

 

درگاه پرداخت جعلی چیست | راههای تشخیص درگاه پرداخت اینترنتی جعلی | ویژگی های درگاه پرداخت

 

۵) استفاده از رمز دوم پویا

 

همانطور که می‌دانید جهت انجام پرداخت از طریق درگاه اینترنتی حتماً به رمز دوم احتیاج دارید. به تازگی نیز سیستمی برای استفاده از رمز دوم ایجاد شده که به آن رمز دوم پویا گفته می‌شود. 

 

این سیستم به شما رمز دوم موقت با تاریخ اعتبار بسیار کوتاه و در حد یک الی دو دقیقه میدهد که بتوانید پرداخت خود را انجام داده و در صورت استفاده از درگاه پرداخت جعلی، مطمئن باشید که رمز دوم از اعتبار خارج می‌شود.

 

استفاده از رمز دوم پویا جهت جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات از طریق درگاه‌های بانکی بسیار کاربردی و مفید است. البته در صورتی که قبلاً از رمز دوم ثابت استفاده میکردید، حتماً رمز دوم ثابت خود را حذف کرده و سپس رمز دوم پویا را فعال کنید.

 

معرفی آدرس اینترنتی درگاه‌های پرداخت امن

 

همانطور که گفته شد، درگاه‌ های پرداخت اینترنتی امن از ترتیب آدرس https://…shaparak.ir تبعیت کرده و آدرس درگاه پرداخت جعلی، تفاوت‌ هایی با این نوع آدرس ‌ها دارد.

 

از امن‌ترین و مطمئن‌ترین درگاه‌های پرداخت اینترنتی میتوان موارد زیر را عنوان نمود:

 

  • آدرس درگاه پرداخت بانک بانک سامان (https://sep.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت کارت دماوند (https://ecd.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت پرشین (https://asan.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت آرین (https://pna.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت بانک ملت (https://bpm.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت بانک پاسارگاد (https://pep.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت بانک پارسیان (https://pec.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت سداد (https://pec.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت فن آوا (https://fcp.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت کارت ایران کیش (https://ikc.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت نوین آرین (https://pna.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت الکترونیک سپهر (https://mabna.shaparak.ir)

 

  • آدرس درگاه پرداخت سایان کارت (https://sayan.shaparak.ir)

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه