طلاق از طرف مرد چه شرایطی دارد؟ مزایا و معایب طلاق از طرف مرد

  • 12 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 2 پرسش و پاسخ

آیا می‌دانید که درصورتی که طلاق از طرف مرد باشد چه شرایطی دارد و اینکه چه مزایا و معایبی را برای مرد به دنبال دارد؟ در این مطلب تصمیم داریم به بررسی تمامی جوانب طلاق از طرف مرد بپردازیم و به این سوالات نیز پاسخ دهیم پس در ادامه این مقاله با ما باشید.   […]

آیا می‌دانید که درصورتی که طلاق از طرف مرد باشد چه شرایطی دارد و اینکه چه مزایا و معایبی را برای مرد به دنبال دارد؟ در این مطلب تصمیم داریم به بررسی تمامی جوانب طلاق از طرف مرد بپردازیم و به این سوالات نیز پاسخ دهیم پس در ادامه این مقاله با ما باشید.

 

طلاق از طرف مرد

 

طلاق از طرف مرد

 

طلاق پایان زندگی زناشویی است که هم می‌تواند از سوی زن مطرح شود و هم از سوی مرد؛ منتهی در گذشته براساس این قانون که حق طلاق با مرد است و زوج می‌تواند هر زمان که بخواهد تنها با مراجعه به دفترخانه، دادخواست طلاق داده و زن خود را طلاق بدهد، آشفتگی زیادی در خانواده‌ها شکل می‌گرفت و از همه مهم‌تر اینکه آمار طلاق به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرد.

خوشبختانه قانون جهت حمایت از حقوق خانواده‌ها روند ارائه و ثبت دادخواست طلاق را تغییر داده است به گونه‌ای که اکنون برای ثبت دادخواست طلاق باید به دادگاه و دستگاه قضایی مراجعه کرد؛ دادگاه نیز براساس درخواست طلاق گواهی عدم سازش بین زوجین را صادر می‌کند و پس از آن برای صلح و سازش میان زن و شوهر موضوع طلاق به داوری دادگاه ارجاع داده می‌شود.

سپس هر یک از زوجین موظف هستند که یکی از اقوام متأهل خود را به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند تا صلح و سازش را بین زوجین برقرار سازد در غیر این صورت دادگاه خانواده از بخش داوری خود، شخصی را به عنوان داور برای صلح و سازش بین زن و شوهر انتخاب می‌کند.

 

دلایل موجه طلاق از طرف مرد به شرح زیر می‌باشد:

 

  • سوء رفتار زن
  • عدم تمکین زن
  • محکومیت زن به حبس
  • بیمار بودن یا عقیم بودن زن
  • ترک زندگی از سوی زن

 

البته باید توجه داشته باشید که مرد چه دلیل موجهی برای طلاق دادن زن خود داشته باشد چه نداشته باشد می‌تواند با مراجعه به دادگاه زن خود را طلاق دهد؛ تنها چیزی که در قانون تغییر کرده است، پروسه ثبت دادخواست طلاق و رسیدگی به آن است که زمینه جدایی زن و شوهر از یکدیگر را سخت‌تر کرده است. موجه بودن دلیل مطرح کردن دادخواست طلاق از سوی مرد تنها بر روی تعلق گرفتن یا نگرفتن حق و حقوق زن به او تاثیرگذار است.

شرایط طلاق از طرف مرد چیست؟

 

طلاق از طرف مرد

 

امکان ارائه درخواست طلاق از طرف مرد یا از طرف وکیل حقوقی او به دادگاه وجود دارد؛ همانطور که اشاره کردیم پس از ارائه دادخواست طلاق، دادگاه دلایل طلاق را به کمک داوران خود مورد بررسی قرار می‌دهد و تمامی تلاش خود را می‌کند تا بین زوجین صلح و سازش برقرار کند و جهت کاهش تعداد طلاق در کشور از جدایی بین زن و شوهر خودداری کند؛ البته درصورتی که امکان ایجاد سازش بین زن و شوهر وجود داشته باشد در غیر این صورت دادگاه گواهی عدم سازش را صادر خواهد کرد.

مرد موظف است مهریه زن خود را پرداخت کند به ویژه اگر عندالمطالبه باشد چراکه در این صورت زن می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را از مرد طلب کند؛ البته در طلاق از طرف مرد، درصورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه زن را نداشته باشد می‌تواند با حکم دادگاه مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند.

 

 

میزان نفقه زن توسط دادگاه تعیین می‌شود و مرد موظف است که آن را در هر شرایطی پرداخت کند.

درصورتی که مرد براساس یکی از دلایل موجهی که به آن‌ها اشاره کردیم، بخواهد زن خود را طلاق دهد باید مهریه زن را به او پرداخت کرده و تمامی وسایل منزل که جزء جهزیه زن است و به او تعلق دارد را باید به او بازگرداند.

همانطور که اشاره کردیم مرد چه دلیل موجهی برای طلاق دادن زن خود داشته باشد و چه هیچ دلیل موجهی برای طلاق دادن زن خود نداشته باشد، می‌تواند او را طلاق دهد؛ البته درصورتی که مرد بدون داشتن دلیل موجه، دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد علاوه‌بر اینکه باید اسباب و اثاثیه‌ای که جزء جهیزیه زنش است را به او بازگرداند و مهریه او را پرداخت کند باید نفقه، اجرت‌المثل و نحله را نیز پرداخت کند.

همانطور که می‌دانید منظور از نفقه، خرج و مخارج زن مانند: خرید کفش و لباس برای زن است. منظور از اجرت‌المثل و نحله، حقوقی است که زن می‌تواند براساس کارهایی که در منزل انجام می‌دهد مانند: شستن ظرف‌ها، پخت و پز و … از شوهر خود دریافت کند؛ درواقع در دین اسلام زن تنها وظیفه تمکین از شوهر و تربیت فرزندان را برعهده دارد و هیچ‌گونه وظیفه‌ای در قبال امور خانه و حتی شیر دادن به فرزندان را ندارد از این‌رو می‌تواند در قبال انجام کارهای خانه و شیر دادن به فرزند خود از شوهرش حقوق دریافت کند که به آن اجرت‌المثل گفته می‌شود؛ البته زمانی در دادگاه تقاضای دریافت نحله مطرح می‌شود که شرایط پرداخت اجرت‌المثل وجود نداشته باشد.

 

معایب طلاق از طرف مرد چیست؟

 

طلاق از طرف مرد حدوداً ۵ ماه به طول می‌انجامد و با وجود اینکه روند طلاق در دادگاه بدون اینکه مرد در دادگاه حضور پیدا کند، طی می‌شود اما معایبی هم برای مرد به دنبال دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که مرد باید تمام مهریه زن را به او بپردازد؛ علاوه‌بر این مرد باید تا زمانی که به صورت رسمی از همسرش جدا نشده است نفقه او را پرداخت کند.

درصورتی که زن در ابتدای ازدواجش تعیین کرده باشد که در ازای انجام کارهای خانه و همچنین شیر دادن به فرزندان، مبلغی را از شوهرش دریافت می‌کند (اجرت‌المثل)، شوهر باید آن مبلغ را به همسرش بپردازد.

درصورتی که زن نسبت به جدایی از شوهر معترض باشد و هیچ کوتاهی هم در انجام وظایف خود نکرده باشد، مرد باید از نظر دادگاه نصف اموال خودش را به زن بدهد.

 

مزایا طلاق از طرف مرد چیست؟

 

همانطور که اشاره کردیم پروسه طلاق از طرف مرد برخلاف طلاق از طرف زن به گونه‌ای است که بدون اینکه مرد در دادگاه حضور پیدا کند نیز روند طلاق به مرور طی می‌شود؛ از طرفی هم پس از ارائه درخواست طلاق از سوی مرد، مرد می‌تواند عدم توانایی مالی خود را برای پرداخت مهریه در دادگاه اثبات کرده و مهریه زن را به صورت قسطی پرداخت کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 2 دیدگاه
  • بردیا پاسخ

    سلام خسته نباشید همنطور که فرمودین زن اگه سو رفتار داشته باشد فقط مهریه با جهیزیه بهش تعلق میگیرد خانم بنده با چاقو منو زده و دادگاه رای نهایی اینجور داده تهدید به قتل با ضرب و جرح عمدی با چاقو …من درخواست طلاق دادم بنظر شما زن من سو رفتارش اثبات میشود ؟

    18 اسفند 1399 در 01:34
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      تحت شرایطی بله اثبات میشه

      26 اسفند 1399 در 14:56