مفهوم تمکین چیست؟ انواع تمکین چیست و شامل چه مواردی می‌باشد؟

  • 30 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

جدا از تمام اتفاقات خوشی که ازدواج به همراه دارد، یکسری مسئولیت نیز برای زن و شوهر به دنبال دارد. به گونه‌ای که اگر هر یک از طرفین در انجام مسئولیت‌های خود کوتاهی کنند، نه تنها عواقب خوشی در انتظار آن‌ها نیست بلکه موجب بروز طلاق عاطفی در رابطه آن‌ها نیز می‌شود. یکی از مهم‌ترین […]

جدا از تمام اتفاقات خوشی که ازدواج به همراه دارد، یکسری مسئولیت نیز برای زن و شوهر به دنبال دارد. به گونه‌ای که اگر هر یک از طرفین در انجام مسئولیت‌های خود کوتاهی کنند، نه تنها عواقب خوشی در انتظار آن‌ها نیست بلکه موجب بروز طلاق عاطفی در رابطه آن‌ها نیز می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های زوجه که به موجب ازدواج به او محول می‌شود، تمکین است. اما تمکین چیست و چه مفهومی دارد؟ اگر شما هم کنجکاو هستید تا با مفهوم تمکین و انواع آن آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

مفهوم تمکین چیست ؟ انواع تمکین چیست و شامل چه مواردی می‌باشد؟

مفهوم تمکین چیست ؟

 

زمانی که اصطلاح تمکین به گوش همه ما می‌رسد، اطاعت خانم از خواسته‌های همسرش در ذهنمان تداعی می‌شود. البته معنای لغوی تمکین نیز دور از معنای عرف آن نیست. به گونه‌ای که تمکین در لغت به معنای تن در دادن است. البته تمکین از نظر متون فقهی شامل دو نوع تمکین عام و تمکین خاص می‌باشد که در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 

انواع تمکین در متون فقهی

 

تمکین عام

 

حالا که پاسخ سوال ” تمکین چیست ؟” را گرفتید وقتش رسیده است که با انواع تمکین در متون فقهی آشنا شوید. همانطور که اشاره کردیم تمکین شامل دو نوع: تمکین عام و تمکین خاص است. در ابتدا شما را با مفهوم تمکین عام آشنا خواهیم کرد و بعداً به سراغ مفهوم تمکین خاص خواهیم رفت. درواقع تمکین عام به معنای حسن معاشرت با همسر و اطاعت از خواسته‌های مشروع شوهر است. مانند: رعایت نظافت و آرایش خود برای همسر. به بیان دیگر تمکین عام به معنای این است که خانم باید وظایف و مسئولیت‌هایی که در برابر شوهر خود دارد را در حد قانون و عرف انجام دهد.

 

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که انجام دادن مسئولیت‌ها و وظایفی که خانم در برابر شوهر خود دارد باید متعارف باشد. برای مثال اگر شوهر از زن درخواست کند که تمام دارایی‌هایش را به اسم او بزند، درصورتی که زن موافق این کار نباشد، درخواست شوهر از زن، یک درخواست غیرمتعارف تلقی می‌باشد که زن هیچ وظیفه‌ای در برابر انجام آن درخواست نخواهد داشت.

 

تمکین خاص

 

و اما می‌رسیم به دومین نوع تمکین که تمکین خاص نام دارد. درواقع منظور از تمکین خاص، برآورده ساختن نیازهای جنسی شوهر توسط زن است و به برقراری رابطه جنسی زن با مرد مربوط می‌شود. به همین دلیل اگر زن از برقراری رابطه زناشویی با مرد امتناع کند، گفته می‌شود که زن از مرد تمکین نمی‌کند یا به اصطلاح زن نشوز است. درواقع مفهوم تمکین در عرف بیشتر به تمکین خاص اشاره دارد. البته نکته حائز اهمیتی که باید در زمینه نشوز بدانید این است که واژه نشوز صرفاً مختص زن نیست بلکه واژه نشوز را می‌توان در خصوص نافرمانی مرد و عدم ایفای مقتضیات زندگی توسط او نیز به کار برد. اما در عرف و حقوق امروز، واژه نشوز را بیشتر درمورد زن به کار می‌برند که این یک ایراد بزرگ است.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه